پایان نامه: بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری (استان خوزستان) |
مقدمه
…………………………………………………………………………………………………………………………
1
فصل اول: كلیات پژوهش
1-1- بیان مسأله
………………………………………………………………………………………………………
4
1-2- اهمیت موضوع تحقیق ………………………………………
…………………………………………….
5
1-3- اهداف تحقیق ……………………………………..
…………………………………………………………..
6
1-4- پرسش های اصلی ……………………………..
…………………………………………………………..
7
1-5- فرضیه های اصلی …………………………..
…………………………………………………………..
7
1-6- پیشینه تحقیق …………………………………….
………………………………………………………….
7
1-7- قلمرو تحقیق
………………………………………………………………………………………………..
9
1-8- مراحل انجام کار و روش تحقیق
………………………………………………………………..
10
1-8-1- روش تحقیق ……………………………..
…………………………………………………….
10
1-8-2- جامعه آماری ……………………………
…………………………………………………
10
1-8-3- روش نمونهگیری …………………………..
………………………………………………….
10
1-8-4- شیوه گردآوری اطلاعات ……………………………………………………….
……………
11
1-8-5- ابزارهای گردآوری اطلاعات … ………………………………………….
1-8-6- شیوههای تجزیه و تحلیل یافتهها ………………………………………….
………………..11
………………..12
1-8-6-1 روایی (اعتبار) ابزار سنجش ……………………………………..
……………………..
12
1-8-6-2- پایایی ابزارسنجش………………………..
…………………………………………….
12
1-9- محدودیتهای پژوهش………………………………………
…………………………………………….
13
فصل دوم: چارچوب نظری پژوهش
مقدمه
…………………………………………………………………………………………………………………..
15
2-1- مفاهیم، اصطلاحات و انواع گردشگری……………………………….
…………………………………
16
2-1-1- تعریف واژه توریست، توریسم…………………………………..
…………………………………
16
2-1-2- سیر تحول تاریخی مفهوم توریسم………………………..
……………………………….
18
2-1-3- هستی شناسی توریست و توریسم ……………………………………………………………………………19
2-1-4- طبقه بندی انواع توریسم……………………………………………………………………………………………..19
2-1-4-1- انواع گردشگری از چند دیدگاه…………………………………………………………………………..20
2-2- تعاریف جنگ، انواع، انگیزه ها و جنگ تحمیلی………………………………………………………………….27
2-2-1- چند دیدگاه درباره مفهوم جنگ…………………………………………………………………………………..27
2-2-2- انواع جنگ ………………………………………………………………………………………………………………..28
2-2-3- انگیزه های مادی و معنوی در جنگ(جنگ تحمیلی)…………………………………………………….28
2-2-4- نگاهی بر جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس……………………………………………………………………….29
2-3- رابطه میان جنگ و گردشگری جنگ……………………………………………………………………………………30
2-3-1- انواع گردشگری مرتبط با گردشگری جنگ…………………………………………………………………31
2-3-1-1- گردشگری آموزشی…………………………………………………………………………………………..31
2-3-1-2- گردشگری فرهنگی…………………………………………………………………………………………..32
2-3-1-3- گردشگری میراث…………………………………………………………………………………………….32
2-3-1-4- گردشگری علایق خاص………………………………………………………………………………….33
2-3-1-5- گردشگری سیاه……………………………………………………………………………………………….34
2-3-1-6- گردشگری مکان های سیاه………………………………………………………………………………35
2-3-1-7- گردشگری مرگ………………………………………………………………………………………………36
2-3-1-8- گردشگری میراث بیرحمی و قساوت……………………………………………………………….39
2-3-1-9- گردشگری جنگ……………………………………………………………………………………………..40
2-3-1-10- گردشگری میدان جنگ…………………………………………………………………………………42
2-3-1-10-1- کارکرد میادین جنگ………………………………………………………………………………43
2-3-1-10-2- تیپ شناسی مسافران میادین جنگ………………………………………………………..45
2-3-2- رویکردهای گردشگری جنگ……………………………………………………………………………….46
2-3-3- عرضه و تقاضای گردشگری سیاه(جنگ)……………………………………………………………..48
2-3-3-1- طیف بندی محصولات گردشگری سیاه(گستره عرضه)………………………………..48
2-3-3-2- عوامل محرک گردشگری سیاه……………………………………………………………………51
2-3-3-2-1- ارزش های فرهنگی…………………………………………………………………………….52
2-3-3-2-2- تقدیس……………………………………………………………………………………………….53
2-3-3-2-3- مشخص شدن(برجسته سازی)…………………………………………………………….53
2-3-3-2-4- هویت…………………………………………………………………………………………………53
2-3-3-2-5- آموزش و اکتشاف……………………………………………………………………………….54
2-3-3-2-6- علاقه تاریخی……………………………………………………………………………………..55
2-3-3-2-7- میراث…………………………………………………………………………………………………55
2-3-3-2-8- احساس غربت……………………………………………………………………………………56
2-3-3-2-9- خاطره و یادمان…………………………………………………………………………………..56
2-3-3-2-10- کنجکاوی………………………………………………………………………………………….57
2-3-3-2-11- موقعیت…………………………………………………………………………………………….57
2-3-3-2-12- رسانه……………………………………………………………………………………………….58
2-3-4- عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری جنگ……………………………………………………………..60
2-4- نگاهی کوتاه به تاریخچه گردشگری در جهان……………………………………………………………….64
2-5-تاریخچه گردشگری در ایران………………………………………………………………………………………….66
2-5-1- زمینه تأسیس نهادها و ساختار اداری گردشگری در ایران………………………………………69
2-6- تاریخچه گردشگری جنگ در جهان………………………………………………………………………………71
2-6-1- مقاصدمعروف گردشگری جنگ در جهان………………………………………………………………73
2-6-1-1- گردشگری جنگ در فرانسه……………………………………………………………………………74
2-6-1-2- گردشگری جنگ دربلژیک……………………………………………………………………………..77
2-6-1-3- گردشگری جنگ در ترکیه……………………………………………………………………………..87
2-6-1-4- گردشگری جنگ در روسیه……….. …………………………………………………………………89
2-6-1-5- گردشگری جنگ در ژاپن……………………………………………………………………………….94
2-7- راهیان نور،مقدمه ای برای گردشگری جنگ در ایران……………………………………………………..98
2-7-1- اهداف راهیان نور…………………………………………………………………………………………………99
2-7-2- تفاوت راهیان نور و گردشگری جنگ…………………………………………………………………100
فصل سوم: ویژگیهای جغرافیایی استان خوزستان
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………..102
3-1- ویژگی های جغرافیای طبیعی …………………………………………………………………………………103
3-1-1- موقعیت محدوده جغرافیایی……………………………………………………………………………103
3-1-2- زمینشناسی ……………………………………………………………………………………………………103
3-1-3- توپوگرافی………………………………………………………………………………………………………104
3-1-4- اقلیم……………………………………………………………………………………………………………….104
3-1-5- باد………………………………………………………………………………………………………………….105
3-1-6- منابع آب……………………………………………………………………………………………………….106
3-1-7- خاک شناسی……………………………………………………………………………………………………106
3-1-8- پوشش گیاهی …………………………………………………………………………………………………107
3-1-9- حیات جانوری ………………………………………………………………………………………………..108
3-2- ویژگیهای جغرافیای انسانی …………………………………………………………………………………….109
3-2-1- سابقه تاریخی استان خوزستان…………………………………………………………………………..109
3-2-2- وجه تسمیه نام خوزستان…………………………………. ……………………………………………..109
3-2-3- مطالعات تقسیمات سیاسی استان خوزستان………………………………………………………..109
3-2-4- ویژگیهای اجتماعی(جمعیتی)…………………………………………………………………………..110
3-2-4-1- ویژگی های جمعیتی………………………………………………………………………………….110
3-2-4-1-1- تراکم جمعیت ………………………………………………………………………………….112
3-2-4-1-2- ساختار سنی وجنسی جمعیت استان …………………………………………………112
3-2-4-1-3- سواد…………………………………………………………………………………………………112
3-2-4-2- شاخصه های اشتغال………………………………………………………………………………….113
3-2-5- ساختار اقتصادی……………………………………………………………………………………………….113
3-3- طبقه بندی جاذبه های گردشگری استان خوزستان……………………………………………………..114
3-3-1- جاذبه های طبیعی………………………………………………………………………………………………..115
3-3-2- جاذبه های انسانی ……………………………………………………………………………………………118
3-3-2-1- قلعه های تاریخی…………………………………………………………………………………………120
3-3-2-2- حمام های تاریخی……………………………………………………………………………………….123
3-3-2-3- کاروانسراها…………………………………………………………………………………………………..124
3-3-2-4- مکان های تاریخی…………………………………………………………………………………………125
3-3-2-5- پل های باستانی……………………………………………………………………………………………..129
3-3-2-6- مساجد تاریخی………………………………………………………………………………………………130
3-3-2-7- آرامگاه ها و زیارتگاه ها…………………………………………………………………………………131
3-3-2-8- نقش برجسته ها……………………………………………………………………………………………..135
3-3-2-9- آسیاب های باستانی………………………………………………………………………………………..136
3-3-2-10- خانه های تاریخی………………………………………………………………………………………..137
3-3-3- جاذبه های فرهنگی گردشگری جنگ در استان خوزستان…………………………………………138
3-3-3-1- مسیرهای گردشگری جنگ در استان خوزستان………………………………………………..138
3-3-3-2- یادمان های دفاع مقدس در استان خوزستان……………………………………………………139
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل موضوع پژوهش
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………….153
4-1- یافتههای توصیفی پژوهش……………………………………………………………………………………………..154
4-1-1- جنسیت ……………………………………………………………………………………………………………….154
4-1-2- وضعیت تأهل………………………………………………………………………………………………………..154
4-1-3- سن پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………..155
4-1-4- تحصیلات پاسخگویان……………………………………………………………………………………………156
4-1-5- شغل………………………………………………………………………………………………..156
4-1-6- وسیله نقلیه……………………………………………………………………………. …………………………….157
4-1-7- سکونت در مناطق جنگی در حین جنگ…………………………………. ……………………………157
4-1-8- اولین بازدید از مناطق جنگی کشور………………………………………………. ……………………….158
4-1-9- آیا از سایر مناطق جنگی کشور بازدید کرده اید؟……………………………………………………..158
4-1-10- آیا از مناطق جنگی سایر کشورها دیدن کرده اید؟…………………………………. ………….159
4-1-11- آیا سابقه حضور در جبهه های جنگ داشته اید؟…. …………………………………………..159
4-1-12- آیا جزء خانواده شهدا و یا جانبازان هستید؟……………………………………………………..160
4-2- یافته های کیفی پژوهش……………………………………………………………………………………………160
4-2-1- ویژگی های خاص گردشگری…………………………………………………………………………..161
4-2-2- نقش برنامه ریزی و آموزش در توسعه گردشگری جنگ…………. ………………………….162
4-2-3- بزرگداشت آثار…………………………………………………….. ……………………………………….163
4-2-4- همگونی و رابطه مثلث گونه………………………………………………………………………………163
4-2-5- ابعاد بین المللی جنگ……………………………………………………………………………………….164
4-2-6- نقش بخش خصوصی در توسعه گردشگری…………………………………………………………164
4-2-7- نقش ارگان ها و نهادهای دولتی در حفظ مکان ها………………………………………………..165
4-2-8- وجود مین و سیم های خاردار در ایجاد ترس ……………………………………………………..165
4-2-9- فقدان برنامه ریزی و امکانات زیرساختی……………………………………………………………..166
4-2-10- اطلاعات علمی از سایت ها و مکان های مورد بازدید…………………………………………167
4-2-11- رونق گردشگری جنگ در بهبود وضعیت اسکان………………………………………………..167
4-2-12- ورود بازدیدکنندگان به مناطق جنگی………………………………………………………………..168
4-2-13- نقش گردشگری جنگ در توسعه اجتماعی………………………………………………………..168
4-2-14- یادآوری خاطرات جنگ………………………………………………………………………………….169
4-2-15- رضایت از سطح امکانات رفاهی و وضعیت اسکان…………………………………………….170
4-2-16- اثرات یادمان ها در ایجاد خاطره………………………………………………………………………170
4-2-17- تعداد و وضعیت یادمان ها………………………………………………………………………………171
4-2-18- انتخاب راهیان نور و تأثیر آن در افزایش معلومات گردشگران……………………………..171
4-2-19- نقش بازدید از میراث و توان های گردشگری جنگ…………………………………………..172
4-2-20- میزان تمایل برای بازدید دوباره از استان……………………………………………………………173
4-2-21- توجیه و تشویق مردم برای بازدید از مناطق جنگی……………………………………………..174
4-2-22- تغییر در نگرش نسبت به جنگ……………………………………………………………………….177
4-2-23- الویت در انتخاب جاذبه های گردشگری ایران…………………………………………………..175
4-2-24- آینده گردشگری جنگ……………………………………………………………………………………177
4-2-25- مانع اساسی توسعه گردشگری جنگ………………………………………………………………..177
4-3- ارائه مدل مرتبط با گردشگری جنگ…………. ………………………………………………………………..179
4-4- تجزیه و تحلیل SWOT ………………………………………………………………………………………………180
4-4-1- استراتژی و راهبرد مناسب در مناطق جنگی استان خوزستان…………………………………184
4-4-2- جمع بندی تحلیل وضعیت گردشگری جنگ در استان خوزستان………………………….187
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………..190
5-1- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….191
5-2- پیشنهادها …………………………………………………………………………………………………………………195
پیوستها:
پرسشنامه گردشگرن:
فهرست جداول
جدول 2-1: تعاریف و چشم انداز مفهوم تاناتوریسم 37
جدول 2-2: طیف منابع گردشگری سیاه 49
جدول 2-3: سایر عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری جنگ از نگاه گردشگران 63
جدول 4-1: جنسیت گردشگران 154
جدول 4-2: وضعیت تأهل گردشگران 155
جدول 4-3: سن گردشگران 155
جدول 4-4: سطح سواد گردشگران 156
جدول 4-5: شغل بازدیدکنندگان 157
جدول 4-6: وسیله نقلیه 157
جدول 4-7: سکونت در مناطق جنگی در حین جنگ 158
جدول 4-8: اولین بازدید از مناطق جنگی جنوب کشور 158
جدول 4-9: بازدید از سایر مناطق جنگی کشور داشته اند؟ 159
جدول 4-10: بازدید از مناطق جنگی سایر کشورها داشته اند؟ 159
جدول 4-11: سابقه حضور در جبهه 160
جدول 4-12: عضو خانواده های شهدا یا جانبازان 160
جدول 4-13: ویژگی های خاص گردشگری جنگ 161
جدول 4-14: نقش آموزش و برنامه ریزی در توسعه گردشگری جنگ 161
جدول 4-15: بزرگداشت آثار و نتایج جنگ در ترویج صلح 162
جدول 4-16: رابطه مثلث گونه صنعت گردشگری در تبدیل گردشگری جنگ به جاذبه ملی 163
جدول 4-17: ابعاد بین المللی جنگ و تأثیر در عرصه های ملی 163
جدول 4-18: نقش بخش در خصوصی در توسعه گردشگری 164
جدول 4-19: نقش دولت و نهادهای مربوطه در حفظ مکان ها 164
جدول 4-20: وجود مین و سیم های خاردار در ایجاد نگرانی و عدم جذب گردشگر 165
جدول 4-21: نقش فقدان امکانات زیرساختی در عدم توسعه گردشگری جنگ 165
جدول 4-22: میزان اطلاعات علمی از سایت های جنگی مورد بازدید 166
جدول 4-23: نقش رونق گردشگری جنگ در بهبود وضعیت اسکان گردشگران 167
جدول 4-24: نقش ورود بازدید کنندگان در بهبودی وضعیت ساکنان منطقه 167
جدول 4-25: نقش گردشگری جنگ در توسعه اجتماعی و فرهنگی منطقه 168
جدول 4-26: میزان یادآوری خاطرات به عنوان انگیزه اصلی گردشگری جنگ در منطقه 169
جدول 4-27: میزان رضایت از سطح امکانات رفاهی و وضعیت گردشگران جنگ منطقه 169
جدول 4-28: میزان تأثیر احداث یادمان در ایجاد خاطره ها و حماسه ها 170
جدول 4-29: چگونگی تعداد و وضعیت یادمان ها با توجه به تنوع سایت های جنگی 171
جدول 4-30: تأثیر انتخاب راهنمایان راهیان نور از بین رزمندگان در افزایش معلومات 172
جدول 4-31: نقش بازدید از توان های گردشگری جنگ در استمرار حافظه تاریخی ملت 172
جدول 4-32: میزان تمایل برای بازدید دوباره از استان خوزستان به عنوان مقصد گردشگری 173
جدول 4-33: میزان تشویق سایر افراد برای بازدید از مناطق جنگی جنوب 174
جدول 4-34: میزان تغییر نگرش نسبت به جنگ پس از بازدید از مناطق جنگی جنوب 174
جدول 4-35: الویت انتخاب انگیزه برای بازدید از مناطق جنگی جنوب 175
جدول 4-36: آینده گردشگری جنگ در مقایسه با سایر حوزه های گردشگری ایران 176
جدول 4-37: مانع اساسی توسعه گردشگری جنگ 177
جدول 4-38: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (نقاط قوت) 179
جدول 4-39: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (نقاط ضعف) 180
جدول 4-40: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (فرصت ها) 181
جدول 4-41: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (تهدیدها) 182
جدول 4-42: مجموع ماتریس عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) 182
جدول 4-43: مجموع ماتریس عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) 182
فهرست نمودارها
نمودار 2-1: طیف منابع گردشگری سیاه
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 01:41:00 ب.ظ ]
|