پایان نامه: نقش فضایل و رذائل در ادراك از منظر قرآن و سنّت |
پیشفرضهای پژوهش… 3
اهداف پژوهش… 3
سؤالات پژوهش… 3
الف) سؤالات اصلی: 3
ب) سؤالات فرعی: 4
ضرورت تحقیق.. 4
پیشینه تحقیق.. 5
بخش اول: ادراک و شناخت… 8
فصل اول: مفهوم شناسی ادراک.. 9
«معنای لغوی» 10
تعریف شناخت و معرفت… 12
(ادراك) علم و معرفت از منظر قرآن و روایت… 13
اختلاف شناختها زمینهساز تفاوت ایدئولوژیها 14
امكان شناخت: 15
فصل دوّم: اهمیّت و لزوم ادراك از منظر قرآن و روایات.. 17
الف) قرآن مجید. 18
ب) روایات معصومین:.. 21
فصل سوّم: مبادی ادراك (معرفت یا شناخت).. 24
راههای شناخت: 26
الف) راه حسّ (معرفت حسّی) 26
محدودیتها و ویژگیهای چهارگانه شناخت حسّی.. 27
برخی آیات و روایات مربوط به ابزار شناخت حسّی.. 28
آیات: 28
روایات: 28
ب) راه عقل و خرد (معرفت عقلانی) 29
مشخصات شناخت عقلی.. 29
برخی از آیات و روایات مربوط به شناخت عقلی.. 30
آیات: 30
روایات: 30
حقیقت عقل: 32
ج) راه دل و قلب (معرفت شهودی و اشراقی) 32
زمینه شناخت اشراقی.. 36
مكانیزم شناخت عرفانی یا همان ادراك و معرفت از راه دل. 37
د) راه وحی (معرفت و ادراك وحیانی) 42
بخش دوّم: فضائل و رذایل در قرآن و روایات معصومینE. 45
فصل اوّل: مفهومشناسی فضایل و رذایل. 46
الف) لغت… 47
واژة فضائل: 47
واژة رذایل: 47
ب) در اصطلاح.. 47
ملاك و معیار تشخیص فضائل و رذایل اخلاقی.. 48
«سودگرایی» 48
«قصد انجام وظیفه» 49
«نوع دوستی» 49
«تبیین دیدگاه اسلام دربارة معیار فضایل و رذایل» 50
فصل دوّم: بررسی مسئلة «فضیلت و رذیلت» در قرآن و روایات.. 54
دورنمایی از «فضایل و رذایل اخلاقی» در قرآن و روایات… 55
فضائل: 55
الف) فضائل اخلاقی عام: 56
ب) فضایل اخلاقی ایمانی: 56
ج) فضایل اخلاقی اجتماعی: 56
رذایل: 57
«ارتباط بین عمل و حوادث عالم» 58
روش قرآن در بیان فضایل و رذایل.. 58
«هشدارهای قرآن» 59
راههای تحصیل فضائل و دفع رذائل.. 59
بخش سوّم: نقش فضائل و رذائل در ادراك… 61
فصل اوّل: كلیات.. 62
«علّت حجاب دل» 64
شكوفایی عقول هدف اصلی انبیاء از تهذیب نفوس بشر. 65
تأكید قرآن و روایات بر بُعد شناختی انسان. 66
كاركرد فضائل و رذایل بر قوة ادراك… 67
الف) کارکرد رذایل.. 67
ب) کاركرد فضائل.. 67
«علوم اشراقی و شهودات عرفانی» 68
حكمت، نوعی از شناخت و بصیرت قدسی.. 70
عدم اختصاص علوم اشراقی به انبیاء فقط.. 72
«اندكی سالكان طریق در عین امكان برای همه» 74
فصل دوّم: رذایلی كه بر ادراك تأثیر میگذارند. 78
عدم وصول به مقصد با مركب گناه و نافرمانی حقّ.. 79
قلب مریض…. 80
رذایلی كه بر ادراك تأثیر میگذارند (از دیدگاه قرآن و روایت) 81
1- كفر حجاب قلب… 81
2- تكبّر حجاب نفس… 82
3- گناه «اعمال سیئه» زنگار دل. 84
تیره شدن روح به وسیله گناه 85
گناه باعث محرومیّت آدمی از رزق.. 87
4- اثر اعراض از ذكر خدا 87
5- هواپرستی مانع حكمت… 89
6- نادیده گرفتن حقّ اهلبیت7 باعث نقص علم. 91
7- طول امل و ذهاب عقل.. 91
8- حرص و آز و دنیازدگی مانع حضور ملائكه در قلب… 92
9- محبّت دنیا مانع بزرگ معرفت… 93
10- شرك باعث پیدا نكردن راه راست… 94
11- نفاق سبب عدم فهم. 94
12- تكذیب آیات الهی و جدل در آیات الهی مانع گشایش درهای آسمان 95
13- ظلم علّت محرومیّت از هدایت الهی.. 95
13- دروغگویی.. 96
14- عشق و نفرت سدّ معرفت و ادراك… 97
15- پرخوری و حرامخواری مانع فطانت و زیركی در ادراك… 98
16- اغواء شیطان مانع فهم صحیح و القاء شیطان باعث سهو و نسیان.. 99
17- میل به باطل.. 100
18- لجاجت و تعصّب بیجا مانع تفكّر، استدلال و حقّبینی.. 101
19- بهانهجویی باعث قساوت قلب… 101
20- غفلت، گمراهی جان. 102
21- شقاوت و محرومیّت از علم. 103
22- فسق موجب گمراهی ومانع شناخت حقایق.. 103
23- ترك عمل موجب از دست دادن علم. 104
24- تنپروری و راحتطلبی موجب محرومیّت از معرفت… 105
25- فضائل اخلاقی پائین حجاب از امّالفضائل.. 105
26- منع دیگران از علم، باعث سلب علم از خود عالم. 105
27- حسّگرایی افراطی مانع رسیدن به علوم غیبی.. 106
28- تقلید كوركورانه مانع تفكّر و اندیشه. 106
29- غضب موجب تباهی عقل.. 107
30- دون همّتی مانع پیگیری اهداف بلند. 107
31- فرار از جنگ موجب مهر بر قلب و عدم فهم. 108
32- زیادهگویی و پرحرفی و پریشانی و آشفتگی قلوب مانع از دیدن حقایق.. 108
فصل سوم: فضائلی كه بر ادراك اثر مثبت میگذارند. 110
فضایل.. 111
«فضائلی كه بر ادراك تأثیر دارند.» 111
مقصود از رزق در قرآن مجید. 113
1- ایمان و تقوا شكوفاگر فطرت… 114
2- عمل فضیلتمندانه كلید شناخت… 117
4- زهد و بیرغبتی به دنیا مایة حكمت… 119
5- اخلاص مایة جوشش حكمت… 121
6- ذكر مدام الهی باعث بینایی چشم دل: 123
7- استغفار و توبه سبب بارش رزق الهی.. 124
مقصود از رزق در روایات معصومین:.. 124
8- القای ملك باعث فزونی فهم. 125
9- پند پذیری و عبرت گیری موجب بینایی.. 125
10- استمداد از خداوند باعث بصیرت… 125
11- نوافل سبب قرب الهی و دیدن و شنیدن از نوعی دیگر. 126
12- طهارت قلب راه نیل به مراحل برتر قرآن. 127
13- خوف الهی سبب نوعی علم. 128
14- خلوت كردن یا شاغل زدایی زمینة كسب فیض الهی.. 129
15- دعا كلید رحمت… 130
16- صبر زمینة نور و صفای باطن.. 130
17- حسن خلق سبب زیادی در رزق.. 131
18- شكر نعمت باعث زیادت در علم و معرفت… 131
19- حسن نیّت… 131
20- شرح صدر سبب هدایت… 132
21- پیروی از صاحب وحی شهود آور و موجب عقلانیّت… 132
22- همّت بلند شرط رسیدن به كمالات بالا. 132
23- مشورت و مشاوره باعث فزونی عقل.. 133
24- تواضع مزرعة حكمت… 133
25- دعوت به حق راهی برای وصول به حقیقت علم و بصیرت… 134
26- حدیث اهلبیت صیقل قلوب، زمینه ساز معرفت برتر. 134
27- مجاهده در راه خدا، راه رسیدن به مسیر حق.. 135
28- اتباع حقّ، سبب كمال عقل.. 135
29- غلبه بر هوا و هوس، سبب ظهور نیروی عقل.. 135
30- خودشناسی و معرفت نفس باعث علم به دیگران. 136
31- لقمة حلال سبب نور قلب… 136
32- گرسنگی و كمخوری علّت تابش نور حكمت بر قلب… 137
33- حفظ زبان كلید حكمت… 137
34- عبودیت حق سبب رسیدن به مقام یقین.. 138
35- حركت بسوی خدا و توجه به دوستی خداوند باعث رفع حجوب… 138
36- تفكّر باعث نورانیت… 139
جمعبندی.. 140
فهرست منابع.. 15
چكیده
از آنجایی كه دغدغة بشر در طول اعصار دستیابی به اصیلترین و نابترین معارف بوده است تا بتواند تیشه بر ریشة همة جهالتها بزند و خود را از بند اسارت جهالت برهاند. این پایان نامه بر آن است تا بتواند راهی را برای دستیابی بشر به ادراكاتی مصون از خطا معرفی نماید. از آنجایی كه در روایات معصومین: و آیات قرآن كریم در مورد تأثیر فضایل و رذایل اخلاقی بر شناخت و ادراك، اشاراتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وارد شده است این تحقیق بر آن است كه این نقش و تأثیرگذاری را در این پژوهش بررسی نماید.
برخی قائلند كه گناه حجابی بر دیدگان انسان ایجاد میكند كه مانع از دید صحیح میشود و یا اصلاً دیده را كور كرده و آدمی را از دیدن بسیاری از حقایق بازمیدارد. آیا این ادّعا صحیح میباشد؟
آیا گناه میتواند در نوع نگاه و نگرش انسان و بالطبع ادراك آدمی اثر بگذارد؟
آیا آدمی میتواند با رعایت تقوا به مدارجی دست یابد كه دیگران از آن محرومند؟
بر فرض جواب مثبت به این تأثیرگذاری، آیا میتوان دیگران را هم نسبت به این تأثیرگذاری متقاعد نمود؟ یا دست كم به تأمّلی جدی در این مسئله وادار كرد؟
آیا در بررسی علل و عوامل اُفت تحصیلی دانشجویان و طلاب و محصّلین میتوان عواملی همچون، گناه و یا رذایل اخلاقی را به عنوان یكی از فاكتوریهای تأثیرگذار در این امر به حساب آورد؟
آنچه كه از آیات و روایات استفاده میشود این است كه نافرمانی از خداوند و گناه كه حركت در خلاف مسیر كلّ نظام هستی میباشد باعث دگرگونی در عقل و خرد و حسّ تشخیص آدمی میگردد. در حقیقت دگرگونی و ناموزونی حسّ تشخیص و ادراك آدمی، معلول بیماری خاصّی است كه همانند بیماریهای جسمی بر مزاج و یا روح انسان مسلّط میگردد.
گرایش به گناه، نوعی بیماری روانی محسوب میشود كه در روح آدمی اثر منفی گذاشته و باعث دگرگونی در نحوة اندیشة او و اعوجاج در دستگاه ادراك میگردد. از منظر قرآن و روایات در اثر تكرار گناه آدمی به حالت خاصی میرسد كه
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 08:58:00 ب.ظ ]
|