پایان نامه : فرهنگ عامه مردم منطقه گنجان |
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول کلیات تحقیق
بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
اهمیت وضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………..4
اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..4
پرسشهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………….4
فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….5
فصل دوم
پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………7
وجه تسمیه گنجان…………………………………………………………………………………………………………………………………………….8
موقعیت جغرافیایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..8
محله های مسکونی کشاورزی…………………………………………………………………………………………………………………………10
رودخانه های فصلی………………………………………………………………………………………………………………………………………….10
سابقه و بیوگرافی ایل شمس الدینی آداب و رسوم گله داری در عشایر گنجان…………………………………………….11
جاهای دیدنی روستای نمونه گنجان………………………………………………………………………………………………………………14
فصل سوم
روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….22
جمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………………………………………………………22
تجزیه وتحلیل اطلاعات……………………………………………………………………………………………………………………………………22
فصل چهارم
بخش اول
توضیح در مورد فرهنگ عامیانه وتاریخچه آن………………………………………………………………………………………………24
مراسم واعیاد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….25
عقاید و باورها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..38
بازیهای محلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..53
نان ها وغذاهای محلی……………………………………………………………………………………………………………………………………..56
پوشاك………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………60
بخش دوم
دوبیتی های محلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..64
لالایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….98
آبادون ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..104
ضرب المثل به ترتیب حروف الفبا………………………………………………………………………………………………………………..118
چیستان ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..129
داستان…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..132
بخش سوم
اصطلاحات محلی
همخوان ها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….148
الف…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………153
ب…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..157
پ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………160
ت……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………164
ج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….167
چ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………170
ح……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………172
خ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………173
د…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….175
ر……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..177
ز……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..179
س………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….181
ش………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….185
ص………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….187
ط……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………187
ع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….188
غ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….189
ف…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..189
ق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………191
ک…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..193
گ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..197
ل……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………201
م…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….204
ن……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………208
و……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..211
ه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..213
ی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………215
فصل پنجم نتیجه گیری
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..218
پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………219
محدودیت های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………..219
منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………………………………………………………………220
تلفظ واژه ها كلید
آ-
عا |
â | آدم-
عادت |
ژ | ž | ژاله |
اً –
ع |
a | اَبر –
عروس |
ش | š | شب |
ای | i | این | ع وسط و آخر | â | بعد –
وداع |
او | u | بود | غ | q | غریب |
-ُ | – | بُرد –
خورد |
ف | f | فوت |
ب | b | باد | ق | q | قاشق |
پ | p | پارو | ک | k | كبوتر |
ت- ط | t | تیز | گ | g | گل |
ث- س ص | s | سوت | ل | l | لانه |
ج | j | جارو | م | m | ماهی |
چ | – | چاپ | ن | n | نان |
ح | h | حال | و | v | وال |
خ | x | خوب | ه غیر ملفوظ | e | رفته |
د | d | داد | اِو | ew | شِو |
ز-ذ-ظ-ض | z | زمین | اِی | ey | حیران |
ر | r | رام | ی | y | یك |
چکیده:
این پایان نامه پژوهشی است درباره فرهنگ عامه مردم منطقه گنجان، یکی از راه های شناخت فرهنگ و ادب هر قوم آشنایی با فرهنگ شفاهی آن است که مکتوب نمی شود بلکه سینه به سینه نقل می شود و فولکلور آن ملت را شکل می دهد هر چند که دامنه شناخت فرهنگ یک قوم بسیار وسیع و متنوع است بنابراین بررسی و ثبت آنان می تواند ما را به ویژگیهای اصلی آداب و رسوم ملتها رهنمون سازد.
یکی از مناطقی که تا کنون درباره ی آداب و رسوم و عناصر تشکیل دهنده ی فرهنگی آن اقدامی صورت نگرفته است محدوده منطقه گنجان از توابع شهرستان رابر می باشد که به دلیل بکر بودن و درعین حال پویایی و تنوع فرهنگی ویژگیهای خاص خود را دارد و بر این اساس موضوع فوق برای نوشتن پایان نامه انتخاب شد که مورد تأیید شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر قرار گرفت این پژوهش به صورت میدانی انجام شد در تدوین آن از 3 منبع اصلی و 7 منبع فرعی استفاده شده است و دارای 238 صفحه است.
بر این اساس بنده حقیر با ملاقاتی که با بسیاری از افراد پیر و مسن منطقه داشته ام و بسیاری از آداب و رسوم این منطقه هم چنین حدود 900 کلمه از کلمات گویش منطقه گنجان را در این پایان نامه گردآوری کرده ام.
واژگان کلیدی در این تحقیق شامل: کلمات گنجان، فرهنگ عامه، دوبیتی، لالایی، اصطلاحات محلی می باشد.
مقدمه
در زمان گذشته که نیاز یک روستایی در درون روستا برطرف می شد و نیازی به ارتباط با شهر نبود اما اکنون اگر یک فرد روستایی نتواند با افراد شهرنشین ارتباط زبانی و اجتماعی برقرار کند زندگی برای او بس دشوار می گردد.
آری چنین است که لهجه ها و آداب و رسومهای محلی کم کم رنگ می بازند و دیر نپایند که نابود شوند.
اما چیزی که مسلم است این است که این آثار را ثبت و ضبط کرد و این وظیفه ی ماست که مدعیان فرهنگ و زبان فارسی هستیم.
گویش نیز نشانه ای از میراث زبانی هر جامعه به شمار می رود گویش امروزی زبانی است که اگر چه پیوند انسان ها به شمار میرفت و از لطافت و شیرنی خاصی بهره داشت معذالک در دنیای امروز در چمبر زندگی ماشینی و زبان فراگیر رسانه ای گرفتار آمده و آخرین نفس های خود را در کشور زبانی که چنان مهجور افتاده و از یاد رفته و کسی به حمایت از آن بر نمی خیزند.
در چنین وانفسایی هر گامی از سوی دلسوخته ای برداشته شود جای سپاس و تشکر فراوان است.
این تحقیق شامل 5 فصل می باشد:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 03:57:00 ب.ظ ]
|