نگرش اینترنتی : نگرش عبارت است از سازمان پایدار فرایندهای انگیزشی، عاطفی، ادارکی و شناختی در ارتباط با اینترنت که در این پژوهش ابعاد : سودمندی اینترنت، عاطفی، رفتاری، نظارت بر استفاده، را شامل می­ شود.

 

دانشجویان تحصیلات تکمیلی : منظور از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این پژوهش دانشجویانی هستند که در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۲-۱۳۹۱ مشغول به تحصیل می­باشند.

 

۲-۷- تعاریف عملیاتی

 

اضطراب چندبعدی کتابخانه ای : منظور از نمره­ی اضطراب کتابخانه ­ای به عنوان متغیر وابسته، نمره­ای است که هر آزمودنی از پرسشنامه ون کمپن(۲۰۰۳) به دست ‌می‌آورد.

 

نگرش اینترنتی: منظور از نمره­­ی نگرش اینترنتی به عنوان متغیر مستقل، نمره­ای است که هر آزمودنی از مقیاس تسائی (۲۰۰۱) به دست ‌می‌آورد.

 

فصل سوم

 

روش­شناسی تحقیق

 

این فصل با توصیف شرکت­ کنندگان در تحقیق و روش نمونه گیری آغاز می­ شود سپس به معرفی ابزارهای تحقیق، روایی و پایایی آن ها، روش اجرا و در نهایت به طرح­ آماری که برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفته­است اشاره می­گردد.

 

۳-۱- روش تحقیق و جامعه آماری

 

روش این تحقیق پیمایشی، توصیفی – همبستگی است. اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای به عنوان متغیر ملاک و نگرش اینترنتی به عنوان متغیر پیش­بین در نظر گرفته شده است. از
آن­جا که اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای در شش بعد مطرح شده، ‌بنابرین‏ شش تحلیل جداگانه رگرسیون باید انجام گیرد که در هر تحلیل، یکی از ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای
( متغیر ملاک ) را تشکیل می­دهد.

 

جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز ( روزانه و شبانه ) که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۰ مشغول به تحصیل می­باشند، تشکیل می­ دهند.

 

۳-۲- شرکت­ کنندگان در پژوهش و روش نمونه گیری

 

شرکت­ کنندگان در این تحقیق شامل ۲۲۸ نفر ( ۱۳۹دختر و ۹۰ پسر ) از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز ( روزانه و شبانه ) بودند که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۰ به تحصیل اشتغال داشتند و به روش نمونه گیری طبقه­ای خوشه­ای انتخاب شدند. بدین صورت که از میان ۱۵ دانشکده­ی دانشگاه شیراز، ۸ دانشکده به­نحو تصادفی، و سپس از هر دانشکده به نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن دانشکده، کلاس­هایی انتخاب شدند.

 

جدول(۳-۱): جنسیت، تعداد و درصد آزمودنی­ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت تعداد درصد پسر ۹۰ ۳/۳۹% دختر ۱۳۹ ۷/۶۰% کل ۲۲۹ ۱۰۰%

۳-۳- ابزار پژوهش

 

در تحقیق حاضر، جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه اضطراب چندبعدی
تابخانه­ای[۱۰۳] (ون کمپن، ۲۰۰۳) و پرسشنامه نگرش اینترنتی[۱۰۴] (تسائی، ۲۰۰۱) استفاده شد که در ادامه به معرفی آن­ها پرداخته می­ شود.

 

۳-۳- ۱- پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای

 

پرسشنامه­ اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای به­وسیله­ ون کمپن[۱۰۵] (۲۰۰۳) تدوین شده است. پرسشنامه­ مذکور از ۵۷ گویه تشکیل شده است. برای پاسخ­گویی به آن، آزمودنی باید هر عبارت را بخواند و سپس پاسخ خود را بر اساس یک شاخص ۵ درجه ­ای از نوع مقیاس لیکرت با دامنه­ای از نمره­ی ۱ ( کاملاً مخالفم ) تا نمره­ی ۵ ( کاملاً موافقم ) مشخص نماید. این پرسشنامه شامل ۶ خرده مقیاس است که ابعاد اضطراب کتابخانه ­ای را می­سنجد. این ابعاد، راحتی و اعتماد به­نفس در هنگام استفاده از کتابخانه[۱۰۶] (۱۳ گویه )، اضطراب
عمومی کتابخانه ­ای[۱۰۷] ( ۱۶ گویه )، موانع در ارتباط با کارکنان[۱۰۸] ( ۹ گویه )، درک اهمیت آگاهی از چگونگی استفاده ازکتابخانه[۱۰۹] ( ۷ گویه )، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی[۱۱۰] ( ۶ گویه ) و راحتی با فن آوری کتابخانه[۱۱۱] ( ۶ گویه ) است. سؤال­های ۱ تا ۱۳ به راحتی و اعتماد به­نفس، سؤال­های ۱۴ تا ۲۴ به اضطراب عمومی، سؤال­های ۲۵ تا ۳۱ به موانع در ارتباط با کارکنان، سؤال­های ۳۲ تا ۳۸ به درک اهمیت استفاده، سؤال­های ۳۹ تا ۴۴ به راحتی با فن آوری و سؤال­های ۴۵ تا ۴۹ به بعد راحتی با کتابخانه مربوط می­ شود. برای مثال، پرسش­هایی مانند ” معمولاً می­توانم منابع اطلاعاتی مورد نیازم را در کتابخانه پیدا کنم.” یا ” می­دانم که چه منابعی در کتابخانه موجود است.” مربوط به بعد راحتی و اعتماد به­نفس در استفاده از کتابخانه، ” محدود کردن موضوع جست­وجو کار آسانی نیست. ” یا ” هنگامی که به استفاده از کتابخانه فکر می­کنم دچار اضطراب می­شوم. ” مربوط به بعد اضطراب عمومی کتابخانه ­ای، ” کارمندان بخش امانت بین کتابخانه ­ای حاضر به ارائه خدمات هستند. ” یا ” در سؤال پرسیدن و درخواست کمک کردن از کارمندان کتابخانه، احساس راحتی نمی­کنم. ” مربوط به بعد راحتی در ارتباط با کارکنان، ” از خدماتی که به وسیله کتابخانه ارائه می­ شود آگاهی دارم. ” یا ” من به چگونگی دسترسی به منابع کتابخانه ­ای آگاهی دارم. ” مربوط به بعد درک اهمیت استفاده از کتابخانه، ” هنگام استفاده از وب سایت کتابخانه، احساس راحتی نمی­کنم. ” یا ” نمی­دانم که چگونه ‌می‌توان به پایگاه ­های اطلاعاتی کتابخانه از راه دور متصل شد. ” مربوط به بعد راحتی فن آوری مورد استفاده در کتابخانه و در نهایت سؤالاتی مانند ” کتابخانه محل مناسبی جهت مطالعه است. ” یا ” ساختمان کتابخانه گیج کننده است. ” مربوط به بعد راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی است.

 

۳-۳- ۱- ۱- روایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای

 

روایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای(ون کمپن، ۲۰۰۳)، با به­ کارگیری روش تحلیل عاملی، احراز شده است. برای احراز روایی این پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده نمود که نتایج این تحقیق نشان دهنده این مطلب بود که اضطراب چندبعدی کتابخانه ­ای دارای ۶ بعد راحتی و اعتماد به­نفس در هنگام استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ­ای، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت آگاهی از چگونگی استفاده ازکتابخانه، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی و راحتی با فن آوری کتابخانه است. ( ۰۰۰۱/۰ ≥ p ).

 

در تحقیق حاضر نیز روایی پرسشنامه به شیوه­ همبستگی بین نمرات هر بعد با گویه ­های تشکیل دهنده آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج در جدول ( ۳-۲ ) نشان داده شده است. چنان­که از اطلاعات این جدول پیدا‌ است، ضریب همبستگی بین نمرات هر بعد با گویه ­های مربوط به آن در بعد راحتی و اعتماد از ۲۷/۰ تا ۵۹/۰، در بعد اضطراب عمومی از ۲۸/۰ تا ۶۳/۰، در بعد موانع کارکنان از ۴۴/۰ تا ۷۰/۰، در بعد درک اهمیت از ۶۶/۰ تا ۷۸/۰، در بعد راحتی با فن آوری از ۳۷/۰ تا ۶۸/۰ و در بعد راحتی با کتابخانه از ۶۱/۰ تا ۷۰/۰ نوسان داشت ( ۰۰۰۱/۰ > p ) که نشان­گر روایی نمرات حاصل از ابعاد این ابزار بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...