دانلود منابع پایان نامه ها – ۳-۳- ۱- ۱- روایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای – 10 |
“
نگرش اینترنتی : نگرش عبارت است از سازمان پایدار فرایندهای انگیزشی، عاطفی، ادارکی و شناختی در ارتباط با اینترنت که در این پژوهش ابعاد : سودمندی اینترنت، عاطفی، رفتاری، نظارت بر استفاده، را شامل می شود.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی : منظور از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این پژوهش دانشجویانی هستند که در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۲-۱۳۹۱ مشغول به تحصیل میباشند.
۲-۷- تعاریف عملیاتی
اضطراب چندبعدی کتابخانه ای : منظور از نمرهی اضطراب کتابخانه ای به عنوان متغیر وابسته، نمرهای است که هر آزمودنی از پرسشنامه ون کمپن(۲۰۰۳) به دست میآورد.
نگرش اینترنتی: منظور از نمرهی نگرش اینترنتی به عنوان متغیر مستقل، نمرهای است که هر آزمودنی از مقیاس تسائی (۲۰۰۱) به دست میآورد.
فصل سوم
روششناسی تحقیق
این فصل با توصیف شرکت کنندگان در تحقیق و روش نمونه گیری آغاز می شود سپس به معرفی ابزارهای تحقیق، روایی و پایایی آن ها، روش اجرا و در نهایت به طرح آماری که برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفتهاست اشاره میگردد.
۳-۱- روش تحقیق و جامعه آماری
روش این تحقیق پیمایشی، توصیفی – همبستگی است. اضطراب چندبعدی کتابخانه ای به عنوان متغیر ملاک و نگرش اینترنتی به عنوان متغیر پیشبین در نظر گرفته شده است. از
آنجا که اضطراب چندبعدی کتابخانه ای در شش بعد مطرح شده، بنابرین شش تحلیل جداگانه رگرسیون باید انجام گیرد که در هر تحلیل، یکی از ابعاد اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
( متغیر ملاک ) را تشکیل میدهد.
جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز ( روزانه و شبانه ) که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۰ مشغول به تحصیل میباشند، تشکیل می دهند.
۳-۲- شرکت کنندگان در پژوهش و روش نمونه گیری
شرکت کنندگان در این تحقیق شامل ۲۲۸ نفر ( ۱۳۹دختر و ۹۰ پسر ) از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز ( روزانه و شبانه ) بودند که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۰ به تحصیل اشتغال داشتند و به روش نمونه گیری طبقهای خوشهای انتخاب شدند. بدین صورت که از میان ۱۵ دانشکدهی دانشگاه شیراز، ۸ دانشکده بهنحو تصادفی، و سپس از هر دانشکده به نسبت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن دانشکده، کلاسهایی انتخاب شدند.
جدول(۳-۱): جنسیت، تعداد و درصد آزمودنیها
جنسیت تعداد درصد پسر ۹۰ ۳/۳۹% دختر ۱۳۹ ۷/۶۰% کل ۲۲۹ ۱۰۰%
۳-۳- ابزار پژوهش
در تحقیق حاضر، جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه اضطراب چندبعدی
تابخانهای[۱۰۳] (ون کمپن، ۲۰۰۳) و پرسشنامه نگرش اینترنتی[۱۰۴] (تسائی، ۲۰۰۱) استفاده شد که در ادامه به معرفی آنها پرداخته می شود.
۳-۳- ۱- پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای بهوسیله ون کمپن[۱۰۵] (۲۰۰۳) تدوین شده است. پرسشنامه مذکور از ۵۷ گویه تشکیل شده است. برای پاسخگویی به آن، آزمودنی باید هر عبارت را بخواند و سپس پاسخ خود را بر اساس یک شاخص ۵ درجه ای از نوع مقیاس لیکرت با دامنهای از نمرهی ۱ ( کاملاً مخالفم ) تا نمرهی ۵ ( کاملاً موافقم ) مشخص نماید. این پرسشنامه شامل ۶ خرده مقیاس است که ابعاد اضطراب کتابخانه ای را میسنجد. این ابعاد، راحتی و اعتماد بهنفس در هنگام استفاده از کتابخانه[۱۰۶] (۱۳ گویه )، اضطراب
عمومی کتابخانه ای[۱۰۷] ( ۱۶ گویه )، موانع در ارتباط با کارکنان[۱۰۸] ( ۹ گویه )، درک اهمیت آگاهی از چگونگی استفاده ازکتابخانه[۱۰۹] ( ۷ گویه )، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی[۱۱۰] ( ۶ گویه ) و راحتی با فن آوری کتابخانه[۱۱۱] ( ۶ گویه ) است. سؤالهای ۱ تا ۱۳ به راحتی و اعتماد بهنفس، سؤالهای ۱۴ تا ۲۴ به اضطراب عمومی، سؤالهای ۲۵ تا ۳۱ به موانع در ارتباط با کارکنان، سؤالهای ۳۲ تا ۳۸ به درک اهمیت استفاده، سؤالهای ۳۹ تا ۴۴ به راحتی با فن آوری و سؤالهای ۴۵ تا ۴۹ به بعد راحتی با کتابخانه مربوط می شود. برای مثال، پرسشهایی مانند ” معمولاً میتوانم منابع اطلاعاتی مورد نیازم را در کتابخانه پیدا کنم.” یا ” میدانم که چه منابعی در کتابخانه موجود است.” مربوط به بعد راحتی و اعتماد بهنفس در استفاده از کتابخانه، ” محدود کردن موضوع جستوجو کار آسانی نیست. ” یا ” هنگامی که به استفاده از کتابخانه فکر میکنم دچار اضطراب میشوم. ” مربوط به بعد اضطراب عمومی کتابخانه ای، ” کارمندان بخش امانت بین کتابخانه ای حاضر به ارائه خدمات هستند. ” یا ” در سؤال پرسیدن و درخواست کمک کردن از کارمندان کتابخانه، احساس راحتی نمیکنم. ” مربوط به بعد راحتی در ارتباط با کارکنان، ” از خدماتی که به وسیله کتابخانه ارائه می شود آگاهی دارم. ” یا ” من به چگونگی دسترسی به منابع کتابخانه ای آگاهی دارم. ” مربوط به بعد درک اهمیت استفاده از کتابخانه، ” هنگام استفاده از وب سایت کتابخانه، احساس راحتی نمیکنم. ” یا ” نمیدانم که چگونه میتوان به پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه از راه دور متصل شد. ” مربوط به بعد راحتی فن آوری مورد استفاده در کتابخانه و در نهایت سؤالاتی مانند ” کتابخانه محل مناسبی جهت مطالعه است. ” یا ” ساختمان کتابخانه گیج کننده است. ” مربوط به بعد راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی است.
۳-۳- ۱- ۱- روایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای
روایی پرسشنامه اضطراب چندبعدی کتابخانه ای(ون کمپن، ۲۰۰۳)، با به کارگیری روش تحلیل عاملی، احراز شده است. برای احراز روایی این پرسشنامه از روش تحلیل عاملی استفاده نمود که نتایج این تحقیق نشان دهنده این مطلب بود که اضطراب چندبعدی کتابخانه ای دارای ۶ بعد راحتی و اعتماد بهنفس در هنگام استفاده از کتابخانه، اضطراب عمومی کتابخانه ای، موانع در ارتباط با کارکنان، درک اهمیت آگاهی از چگونگی استفاده ازکتابخانه، راحتی با کتابخانه به عنوان یک مکان فیزیکی و راحتی با فن آوری کتابخانه است. ( ۰۰۰۱/۰ ≥ p ).
در تحقیق حاضر نیز روایی پرسشنامه به شیوه همبستگی بین نمرات هر بعد با گویه های تشکیل دهنده آن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج در جدول ( ۳-۲ ) نشان داده شده است. چنانکه از اطلاعات این جدول پیدا است، ضریب همبستگی بین نمرات هر بعد با گویه های مربوط به آن در بعد راحتی و اعتماد از ۲۷/۰ تا ۵۹/۰، در بعد اضطراب عمومی از ۲۸/۰ تا ۶۳/۰، در بعد موانع کارکنان از ۴۴/۰ تا ۷۰/۰، در بعد درک اهمیت از ۶۶/۰ تا ۷۸/۰، در بعد راحتی با فن آوری از ۳۷/۰ تا ۶۸/۰ و در بعد راحتی با کتابخانه از ۶۱/۰ تا ۷۰/۰ نوسان داشت ( ۰۰۰۱/۰ > p ) که نشانگر روایی نمرات حاصل از ابعاد این ابزار بود.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1401-09-17] [ 08:33:00 ب.ظ ]
|