پایان نامه:بررسی نقش دفاتر پیشخوان در رضایتمندی روستائیان استان سمنان |
![]() |
فهرست مطالب
عنوان……………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
فصل اول ـ طرح تحقیق
1-1 مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-2بیان مساله:…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4
1-3اهمیت پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………………………………… 5
1-4اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-5 سوال اصلی تحقیق (مسأله تحقیق)……………………………………………………………………………………………………… 7
1-6 سوالات فرعی تحقیق:…………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-7 فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-7-1-فرضیه اصلی:………………………………………………………………………………………………………………………………… 7
1-7-2-فرضیه فرعی :………………………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-8-مدل اولیه پژوهش:…………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-9-متغیرهای تحقیق:……………………………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-10تعاریف نظری و عملیاتی:……………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-11طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل دادهها ……………………………………………………………………………… 12
1-12مدل فرایند پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم – ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-2- تعریف ICT روستایی………………………………………………………………………………………………………………………. 16
2-3-اهداف ای سی تی چیست؟………………………………………………………………………………………………………………… 16
2-4- فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………. 17
2-5- مفهوم دولت الکترونیکی……………………………………………………………………………………………………………………. 19
2-6- مزایاو موانع دولت الکترونیک…………………………………………………………………………………………………………….. 20
2-7- مراحل تدوین استراتژی دولت الکترونیک………………………………………………………………………………………….. 21
2-8- شهر الکترونیکی………………………………………………………………………………………………………………………………… 23
2-9- جامعه الکترونیکی……………………………………………………………………………………………………………………………… 24
2-10- تجارت الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………………………………. 25
2-11- مدل اجرائی برای توسعه ICT روستایی ………………………………………………………………………………………. 27
2-12 مدل های ارائه شده برای روستایی ICT ………………………………………………………………………………………. 28
2-13- روستا و تاثیر ICT در آن……………………………………………………………………………………………………………… 30
2-14 مباحث پژوهشی……………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
فصل سوم ـ روش تحقیق
3-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 38
3-2 روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 38
3-3 جامعه آماری و حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………… 39
3-4 ابزار جمعآوری
اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………………. 39
3-5 نحوه اجرای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-6 روایی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 41
3-7 پایایی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 41
3-8 بیان فرضیه………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 43
3-9روش تجزیه و تحلیل آماری…………………………………………………………………………………………………………………. 44
3-10 ابزار کار……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 44
3-11 محدودیتهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 44
فصل چهارم ـ تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 46
4-2 متغیرهای جمعیتشناختی…………………………………………………………………………………………………………………….. 46
4-3 آزمون نرمال بودن دادهها…………………………………………………………………………………………………………………….. 48
4-4 فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
4-5 فرضیه فرعی……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
4-6 بررسی و مقایسه رضایت روستاییان از وضعیت خدمات دفاتر پیشخوان………………………………………………….. 51
فصل پنجم ـ نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 55
5-2 بحث…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 55
5-3 نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
5-4 مدل نهایی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………… 58
5-5پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 59
منابع و مأخذ
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 62
منابع غیرفارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 65
چکیده غیر فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 69
فهرست جدول ها
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
جدول 2-1: برآورد عواید حاصل از تجارت الکترونیکی در منتخبی از کشورهای آسیا(2001)…………………………….. 26
جدول 4-1: توزیع پاسخدهندگان بر حسب جنسیت……………………………………………………………………………………………. 46
جدول 4-2: توزیع پاسخدهندگان بر حسب سن………………………………………………………………………………………………….. 47
جدول 4-3 : نتایج آزمون کلوموگروف اسمیرنوف……………………………………………………………………………………………….. 49
جدول 4-4 : نتایج آزمون نسبت مربوط رضایت روستاییان از وضعیت خدمات دفاتر پیشخوان……………………………… 49
جدول 4-5 : نتایج آزمون نسبت مربوط رضایت روستاییان… ……………………………………………………………………………… 50
جدول 4-6 : نتایج آزمون نسبت مربوط رضایت روستاییان … …………………………………………………………………………….. 50
جدول 4-7: نتایج آزمون نسبت مربوط رضایت روستاییان … ……………………………………………………………………………… 51
جدول شماره 4-8: نتایج آزمون یومن ویتنی برای مقایسه روستاییان مرد و زن………………………………………………….. 52
جدول شماره 4-9: نتایج آزمون کروسککال والیس…………………………………………………………………………………………… 53
فهرست نمودار
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
نمودار 2-1- میزان تغیرات امكانات ارتباطی در جهان گزارش شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات…………………….. 31
نمودار 2-2: روند تغیرات تعداد كاربران اینترنت در جهان گزارش شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات…………………. 32
نمودار 2-3: افزایش تعداد كاربران جهان در استفاده از شبكه باند پهن………………………………………………………………… 32
نمودار 4-1: توزیع پاسخدهندگان بر حسب جنسیت…………………………………………………………………………………………….. 47
نمودار 4-2: توزیع پاسخدهندگان بر حسب سن………………………………………………………………………………………………….. 48
چکیده:
فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان یک ابزار توسعه ی پایدار روستاها در راستای كاهش فقر، كاهش شكاف دیجیتالی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه ی روستاییان به شهرها شناخته شده است . بنابراین ICT روستایی مقول های پیچیده بوده و توسعه ی آن، مستلزم تعامل همزمان ابعاد سه گانه ی فناوری، خدمات و آگاه سازی است تا بتواند به سوی توسعه ی پایدار روستایی به کار گرفته شود. پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش دفاتر پیشخوان(دفاتر مشترک پست؛پست بانک و مخابرات-(ICT در رضایتمندی روستائیان استان سمنان انجام گرفته است. روش این تحقیق توصیفی تحلیلی همراه با روش پیمایشی برای گردآوری اطلاعات بود وداده ها با بهره گرفتن از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه روستاییان استان سمنان که بیش از 15 سال ساکن در روستا بوده اند درنظر گرفته شد.
یافته ها و نتایج نشان داد رضایت روستاییان از وضعیت شیوه مدیریت ، مسئولیت پذیری و اخلاق کارکنان و مدیران و كیفیت خدمات، امكانات و تسهیلات موجود در دفاتر پیشخوان روستایی استان سمنان مطلوب است. همچنین رضایت روستاییان از وضعیت خدمات دفاتر پیشخوان(دفاتر مشترک پست؛پست بانک و مخابرات-(ICT روستایی استان سمنان در بین گروه های جمعیت شناختی سن و جنسیت افراد استفادهکننده متفاوت نبود. با توجه به نتایج بدست آمده می توان اظهار داشت ، وجود دفاتر میتواند نقش موثری بر افزایش سرمایه اجتماعی داشته باشد و از این جهت سرمایهگذاری بر توسعه این دفاتر و تنوع خدماتی كه میتوانند ارائه نمایند، مثبت و منطقی جلوه میكند و میتواند به حركت كشور در جهت توسعه كمك شایانی نماید.
فصل اول:
طرح تحقیق
1-1 مقدمه:
در جهان امروز اطلاعات و ارتباطات مکمل توسعه خردمندانه است. در واقع، وجود اطلاعات کافی و مجموعه های آن در طبقه بندی تخصصی موجب شده است، تا افراد به طور قابل ملاحظه ای به دانش و كاربرد آن دسترسی پیدا كنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:29:00 ق.ظ ]
|