فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                            صفحه

چکیده………………………………………………………………………………………..1

فصل اول(کلیات پژوهش)                                                                                                  2

1-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………… …………..3

1-2 بیان مساله تحقیق…….. ……………………………………………………………………………………………………………………. 4

1-3 بیان اهمیت انجام تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. …..5

1-4 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………. 6

1-5 چهار چوب نظری………………………………………………………………………………………………………………………….. 6

1-6 مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… ………..8

1-7 فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 9

1-8 جامعه آماری       …………………………………………………………………………………………………………………………… 9

1-9برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری ( در صورت نمونه گیری )…………………………………………………….. 9

1-10روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………… …. 9

1-11قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………. 10

1-12ابزار گرد آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………………….. 10

1-13 واژه ها و اصطلاحات پژوهش…………………………………………………………………………………………………….. 10

 

فصل دوم(ادبیات پژوهش)                                                                                               13

مقدمه…………………………………………………………………………………… 14

2-1 بخش اول :آموزش………………………………………………………………………………………………………………………..15

2-1-1تعریف آموزش…………………………………………………………………………………………………………………………. 15

2-1-2 آموزش کارکنان……………………………………………………………………………………………………………………….. 16

2-1-3 تاریخچه آموزش کارکنان………………………………………………………………………………………………………….. 17

2-1-4  اصول آموزش کارکنان…………………………………………………………………………………………………………….. 20

2-1-5  یادگیری و نظریه های یادگیری………………………………………………………………………………………………… 21

2-1-5-1روش رفتار گرایی……………………………………………………………………………………………………………………22

2-1-5-2 روش شناخت……………………………………………………………………………………………………………………….23

2-1-5-3 روش معرفت پذیری اجتماعی………………………………………………………………………………………………..23

2-1-6 آموزش در اسلام……………………………………………………………………………………………………………………. .24

2-1-7  یادگیری سازمانی……………………………………………………………………………………………………………………. 26

2-1-8 اهمیت و لزوم آموزش کارکنان………………………………………………………………………………………………….. 27

2-1-9 مراحل برنامه ریزی آموزش در سازمان ها………………………………………………………………………………… ..28

2-1-9-1مرحله اول تعیین نیازهای آموزشی……………………………………………………………………………………….. .29

2-1-9-2مرحله دوم تدوین برنامه های آموزشی ………………………………………………………………………… ……….30

2-1-9-3 مرحله سوم اجرای برنامه های آموزشی…………………………………………………………………………………..30

2-1-9-4مرحله چهارم ارزشیابی و برنامه های آموزشی………………………………………………………………………….. 31

2-1-10آموزش ضمن خدمت ……………………………………………………………………………………………………………. .31

2-1-11 اهداف آموزش ضمن خدمت…………………………………………………………………………………………………. .33

2-1-12 مدل های گوناگون از مراحل و فرایندهای آموزش…………………………………………………………………. …34

2-1-12-1مدل ساده و خطی…………………………………………………………………………………………………………………34

2-1-12-2 مدل T.D.L.B ………………………………………………………………………………………………………………….35

2-1-12-3مدل پارکر……………………………………………………………………………………………………………………………37

2-1-12-4 مدل رویکرد سیستمی به آموزش……………………………………………………………………………………………37

2-1-12-5مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان…………………………………………………………………………………….37

2-1-13  نیاز سنجی آموزشی …………………………………………………………………………………………………………….. 39

2-1-14 تعیین اهداف………………………………………………………………………………………………………………………… 40

2-1-15 محتوای برنامه درسی آموزش کارکنان …………………………………………………………………………………….. 41

2-1-16  اصول سازماندهی محتوای آموزشی………………………………………………………………………………………… 42

2-1-17 روش های آموزش کارکنان…………………………………………………………………………………………………….. 43

2-1-17-1 روش های آموزش گروهی………………………………………………………………………………………………….43

2-1-17-2روش های آموزش فردی……………………………………………………………………………………………………..44

2-1-17-3 روش های مختلف آموزش و بهسازی منابع انسانی………………………………………………………………..45

2-1-17-3-1انواع آموزش های شبیه سازی…………………………………………………………………………………………..48

2-1-18  اجرای برنامه های آموزش کارکنان…………………………………………………………………………………………. 49

2-1-19  شرایط امکانات اجرایی دوره………………………………………………………………………………………………… 50

2-1-20 ارزشیابی آموزش …………………………………………………………………………………………………………………. 50

پایان نامه

 

2-1-21  شاخص های ارزشیابی آموزش……………………………………………………………………………………………… 52

22-1-22 ضرورت تعیین اثر بخشی برنامه های آموزشی……………………………………………………………………….. 56

2-1-22-1 تعیین بازده آموزش……………………………………………………………………………………………………………..57

2-1-22-2 ارتقاء کیفیت آموزش…………………………………………………………………………………………………………..57

2-1-22-3 توسعه اعتماد جمعی …………………………………………………………………………………………………………..58

2-1-23 ارزیابی اثر بخشی دوره های آموزشی…………………………………………………………………………………… …59

2-1-24 نتایج برنامه ریزی آموزشی……………………………………………………………………………………………………… 60

2-1-25 آموزش کارکنان………………………………………………………………………………………………………………….. …61

2-1-25-1 آموزش کارکنان در کشور ایران………………………………………………………………………………………………61

2-1-25-2 آموزش کارکنان در کشور انگلستان…………………………………………………………………………………………62

2-1-25-3 آموزش کارکنان در کشور فرانسه…………………………………………………………………………………………….62

2-1-25-4 آموزش کارکنان در کشور ایالات متحده آمریکا………………………………………………………………………..62

2-1-25-5 آموزش کارکنان در کشور چین………………………………………………………………………………………………63

2-1-25-6 آموزش کارکنان در کشورسوئد……………………………………………………………………………………………..63

2-2 بخش دوم : عملکرد………………………………………………………………………………………………………………………63

2-2-1 تعریف عملکرد…………………………………………………………………………………………………………………………63

2-2-2   تاریخچه ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………………………….. 63

2-2-3 ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………………………………………. 64

2-2-3-1 فواید استفاده از ارزیابی عملکردکارکنان……………………………………………………………………………………64

2-2-4  مراحل ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………… 65

2-2-5 سیستم ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………… .66

2-2-6  انواع ارزیابی  …………………………………………………………………………………………………………………………66

2-2-7  خطا های مربوط به ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………… .67

2-2-8  نکات اثر بخش در ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………….67

2-2-9 چه کسی عملکرد را ارزیابی می کند…………………………………………………………………………………………….68

2-2-9-1ارزیابی از طریق خود سنجی……………………………………………………………………………………………………69

2-2-9-2ارزشیابی توسط مرئوسین………………………………………………………………………………………………………69

2-2-10 روش ها و فنون ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………………69

2-2-10-1روش رتبه بندی ………………………………………………………………………………………………………………..70

2-2-10-2روش درجه بندی ………………………………………………………………………………………………………………70

2-2-10-3مقیاس های گرافیکی…………………………………………………………………………………………………………..71

2-2-11 مدل های ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………71

2-2-11-1 مدل سینک و تاتل……………………………………………………………………………………………………………….71

2-2-11-2ماتریس عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………72

2-2-11-3مدل نتایج و تعیین کننده ها……………………………………………………………………………………………………72

2-2-11-4 هرم عملکرد………………………………………………………………………………………………………………………..73

2-3 بخش سوم: سازمان آموزش و پرورش……………………………………………………………………………………………. 74

2-3-1 برخی تعاریف آموزش و پرورش………………………………………………………………………………………… …… 74

2-3-2 فلسفه آموزش و پرورش…………………………………………………………………………………………………………… 74

2-3-3  تاریخ آموزش و پرورش………………………………………………………………………………………………………….. 75

2-3-4 سیر تحول تشکیلات آموزش و پرورش……………………………………………………………………………………… 76

2-3-5  انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود………………………………………………………………………………………. 76

2-3-6  تاریخچه ی سازمان مدارس به سبک جدید در ایران………………………………………………………………….. 76

2-3-7  برخی از وظایف وزارت آموزش و پرورش ………………………………………………………………………………. 77

2-3-8  سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام وزارت آموزش و پرورش کشور……………………………………….. 77

2-4 بخش سوم: پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………… . ……………………………..81

2-4-1 پیشینه تحقیق در داخل کشور(پایان نامه)…………………………………………………………………………………… 81

2-4-1-1 پیشینه تحقیق در داخل کشور (مقالات)……………………………………………………………………………………82

2-4-2 پیشینه تحقیق در خارج از کشور……………………………………………………………………………………………….. 87

فصل سوم (روش شناسی تحقیق)                                                                                       90

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 91

3-1 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………91

3-2 جامعه آماری       ………………………………………………………………………………………………………………………… 92

3-3 نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………. 93

3-3-1 تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………………………………………93

3-4 ابزار گرد آوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………… 93

3-5 نحوه محاسبه روایی و پایایی ابزار سنجش……………………………………………………………………………………. 94

3-5-1 روایی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 94

3-5-2 پایایی…………………………………………………………………………………………………………………………………… 95

فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها)                                                                                  97                           

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 98

4-1 بخش اول : توصیف داده ها………………………………………………………………………………………………………….. 99

4-2بخش دوم: بررسی نرمال بودن توزیع متغیرهای تحقیق………………………………………………………………….. 106

4-3 آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 106

4-4 آزمون تحلیل واریانس فرید من…………………………………………………………………………………………………… 109

4-5 نتایج ملاک آنتروپی ……………………………………………………………………………………………………………………110

فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)                                                                                      111

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 112

5-1 خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 113

5-2 نتایج حاصل از فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………. 115

5-3 مقایسه فرضیه ها با نتایج تحقیقات پیشین……………………………………………………………………………………….116

5-4 محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 116

5-5 یشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….117

5-5-1 پیشنهاد بر اساس نتایج یافته های تحقیق……………………………………………………………………………………..117

5-5-2 پیشنهاد برای محققین آتی………………………………………………………………………………………………………….119

منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………. 121

منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………………………. 125

ضمائم پرسشنامه و خروجی spss                                                                                     126

پیوست الف: پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………….. 127

پیوست ب : خروجی spss………………………………………………………………………………………………………………. 129

فهرست جداول

عنوان                                                                                                            صفحه

جدول 2-1  نظرات دانشمندان در مورد یادگیری سازمانی……………………………………………………………………… 27

جدول 2-2 شاخصهای اثر بخشی ……………………………………………………………………………………………………….. 56

جدول 3-1 ویژگی ساختار پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………. 94

جدول 3-2 پایایی مؤلفه های پرسشنامه………………………………………………………………………………………………….. 96

جدول4-1 توزیع فراوانی مربوط به جنسیت………………………………………………………………………………………….. 99

جدول 4-2 توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تحصیلی…………………………………………………………………………….100

جدول4-3 توزیع فراوانی مربوط به سابقه خدمت………………………………………………………………………………… 101

جدول4-4 توزیع فراوانی مربوط به سن……………………………………………………………………………………………… 102

جدول4-5 توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تأهل………………………………………………………………………………… 103

جدول4-6 توزیع فراوانی مربوط به تعداد دفعات شرکت در دوره…………………………………………………………. 104

جدول4-7 توزیع فراوانی مربوط به تدریس دروس………………………………………………………………………………. 105

جدول4-8  بررسی نرمال بودن داده ها………………………………………………………………………………………………. 106

جدول 4-9نتایج آزمون فرضیه1 تحقیق………………………………………………………………………………………………. 106

جدول 4- 10 نتایج آزمون فرضیه 2 تحقیق……………………………………………………………………………………….. 107

جدول 4-11 نتایج آزمون فرضیه 3 تحقیق………………………………………………………………………………………….. 107

جدول 4-12نتایج آزمون فرضیه 4 تحقیق…………………………………………………………………………………………… 108

جدول 4- 13 نتایج آزمون فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………….. 108

جدول 4- 14نتایج میانگین رتبه آزمون فرید من………………………………………………………………………………….. 109

جدول 4-15 نتایج تحلیلی آزمون فرید من………………………………………………………………………………………….. 109

جدول 4-16 نتایج ملاک آنتروپی…………………………………………………………………………………………………………110

فهرست نمودار ها

عنوان                                                                                                           صفحه

نمودار 2-1 جریان آموزش…………………………………………………………………………………………………………………… 16

نمودار 2-2  فرا گرد معرفت پذیری و شکل گیری فرضیه هایی درباره محیط……………………………………………. 21

نمودار 2-3 مدل اساسی شرطی کردن مؤثر یا ابزاری …………………………………………………………………………….. 23

نمودار 2- 4 مدل یادگیری شناختی……………………………………………………………………………………………………….. 23

نمودار 2-5  مدل اساسی نظریه معرفت پذیری اجتماعی…………………………………………………………………………. 24

نمودار 2-6 فرایند آموزش کارکنان……………………………………………………………………………………………………….. 29

نمودار 2-7 الگوی نیاز سنجی آموزشی………………………………………………………………………………………………….. 30

نمودار 2-8  مدل پارکر………………………………………………………………………………………………………………………… 37

نمودار 2-9 مدل مبتنی بر تحول……………………………………………………………………………………………………………. 39

نمودار 2-10 فراگرد آموزش………………………………………………………………………………………………………………… 58

نمودار 2-11 هفت شاخص عملکرد………………………………………………………………………………………………………..72

نمودار 4-1 توزیع فراوانی مربوط به جنسیت……………………………………………………………………………………………..99

نمودار 4-2 توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تحصیلی……………………………………………………………………………..100

نمودار 4-3 توزیع فراوانی مربوط به سابقه خدمت………………………………………………………………………. …………101

نمودار 4-4 توزیع فراوانی مربوط به وضعیت سن………………………………………………………………………….. ………102

نمودار 4-5 توزیع فراوانی مربوط به وضعیت تأهل………………………………………………………………………………….103

نمودار 4-6 توزیع فراوانی مربوط به تعداد دفعات تکرار………………………………………………………………………….106

نمودار 4-7 توزیع فراوانی مربوط به تدریس دروس……………………………………………………………………………….105

چکیده:

این تحقیق در جهت بررسی نقش آموزش های ضمن خدمت بر عملکرد دبیران مقطع متوسطه (دوره دوم ) آموزش و پرورش منطقه هجده شهر تهرا ن در رابطه با افزایش دانش ، مهارت ، کارایی شغلی و همچنین رفتار سازمانی آنها صورت گرفته است.جامعه آماری این تحقیق شامل دبیران شرکت کننده در دوره های آموزشی منطقه هجده می باشند که تعداد آنها230 نفر بوده و از روش  نمونه گیری تصادفی 175 نفر با بهره گرفتن از فرمول حجم جامعه محدودانتخاب گردیده است.روش پژوهش توصیفی و پیمایشی می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه که روایی محتوا با بهره گیری از صاحبنظران فن، متخصصین در جامعه مورد بررسی ، اساتید به تائید رسیده است. و پایایی پرسشنامه ازروش آلفای کرونباخ بدست آمد. و با بهره گرفتن از نرم افزار spss  وبا بهره گرفتن از آزمون کولموگروف- اسمیرنف نرمال بودن متغیر های تحقیق بررسی شد. و با بهره گرفتن از آزمون دوجمله ای  فرضیه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.و با بهره گرفتن از آزمون فرید من و ملاک آنتروپی مؤلفه های عملکرد (متغیر وابسته ) رتبه بندی گردید.و نتایج حاصل در مورد این تحقیق به شرح ذیل می باشد.

1- آموزش ضمن خدمت بر دانش شغلی دبیران سازمان تأثیر دارد.

2- آموزش ضمن خدمت بر مهارت شغلی دبیران سازمان تأثیر دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...