پایان نامه کارشناسی ارشد:اولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازیاولویت بندی تامین کنندگان شرکت نیروی محرکه با روش MADM فازی |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات پژوهش
1 -1.مقدمه 3
2 -1 بیان مساله 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 5
1-4 اهداف اساسی انجام تحقیق و سوال اصلی 5
1-5 فرضیات تحقیق 5
1-6 استفاده کنندگان تحقیق 6
1-7 روش تحقیق 6
1-8 روش گرد آوری اطلاعات 7
1-9 ابزار گرد آوری اطلاعات 7
1-10 روش تجزیه و تحلیل 8
1-11 قلمرو تحقیق 8
1-12 نو آوری تحقیق 9
1-13 تعاریف متغیر ها و اصطلاحات کلیدی 9
فصل دوم : ادبیات موضوع
2-1مقدمه 13
2-2فرایند تصمیم گیری 13
2-3 انتخاب معیار و ملاک در تصمیم گیری 14
2-4طبقه بندی تصمیم ها 14
2 -5 مفاهیم کلی در تصمیم گیری چند معیاره 15
2-6 انواع روش MADM 19
2-7 معرفی اجمالی فرایند تحلیلی شبکه ای ANP 23
2-8 مقایسه روش های AHP و ANP 24
2-9 گام های فرایند تحلیل شبکه 26
2-10 ابر ماتریس 28
2-11 پیشینه منطق فازی 29
2-12 متغیر های زبانی 30
2-13 روش های علم مدیریت فازی 31
2-14 مجموعه های فازی 34
2-15 منطق فازی چگونه به کار گرفته می شوند 35
2-16 کاربردهای منطق فازی 36
2-17 تفاوت میان نظریه احتمالات و منطق فازی 37
2-18 معرفی اجمالی روش تاپسیس 38
2-19 گام های تاپسیس 39
2-20 تامین کننده / مقدمه 43
2-21 زنجیره تامین 45
2-22 معرفی شرکت صنعتی نیرو محرکه 46
2-23 پیشینه ی تحقیق 49
فصل سوم : روش شناسائی پژوهش(متدولوژی)
3-1 مقدمه 53
3-2 روش تحقیق 53
3-3 روش گرد آوری اطلاعات 54
3-4 جامعه آماری 56
3-5 حجم نمونه 57
3-6 شاخص های مربوط به متغیر های تحقیق و سوالات مربوط به پرسشنامه 58
3-7 تعیین روایی پرسشنامه 59
3-8 پایایی پرسشنامه 59
3-9 تصمیم گیری در شرایط فازی 61
3-10 تکنیک SAW 64
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده های آماری
4-1 مقدمه 66
4-2 فاز رتبه بندی 66
فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1– مقدمه 82
5-2– نتایج حاصل از به کار گیری تکنیک تاپسیس فازی 83
5-3 ارائه پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش 84
5-4 محدودیت های تحقیق 85
5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 85
پیوست
پرسشنامه یک 88
پرسشنامه شماره دو 90
منابع 115
چکیده انگلیسی 119
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 3-1 شاخص های مربوط به پرسشنامه اول 58
جدول 3-2 مقدار آلفای کرونباخ برای متغیر های پژوهش 60
جدول 4-1 متغیر های زبانی برای تعیین وزن هر یک از معیارها 67
جدول 4-2 ماتریس تصمیم گیری و اوزان فازی 71
جدول 4-3 ماتریس تصمیم گیری و اوزان فازی 72
جدول 4-4 ماتریس نرمالیز شده ی فازی 73
جدول 4-5 مجموعه نقاط ایده آل مثبت 74
جدول 4-6 مجموعه نقاز ایده آل منفی 75
جدول 4-7 ضریب نزدیکی و رتبه نهایی عوامل موثر بر انتخاب تامین کننده 76
جدول 4-8 اوزان نرمالیز شده ی ابعاد 78
جدول 4-9 ماتریس اولیه عوامل – گزینه ها 78
جدول 4-10ماتریس بی مقیاس شده با بهره گرفتن از روش خطی 79
جدول 4-11اوزان نهایی و رتبه نهایی هر یک از تامین کنندگان 79
جدول 5-1- ضریب نزدیکی و رتبه نهایی عوامل موثر بر انتخاب تامین کننده 83
جدول 5-2 نتایج حاصل از به کار گیری تکنیک SAW 83
فهرست نگاره ها
عنوان صفحه
نگاره 2-1 تفاوت روش های MADM و MCDM 19
نگاره 2-2 تقسیم بندی مدل های MADM 20
نگاره 2-3 مدل ارزیابی برای MADM 22
نگاره 2-4 مقایسه روش های ANP و AHP 25
نگاره 2-5 روش های مدیریت فازی 33
نگاره 2-6 نگاشت پیوسته عضویت یک مجموعه فازی 35
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
درنیمه دوم قرن بیستم پدیدار شدن و رشد سریع بنگاه های اقتصادی وشركتها منجر به تغییر اساسی در قوانین حاکم بر تولید و بازار گردید. مدیران شرکتها دریافتند که بجز مسائل مربوط به تولیدو محصول ،به بخش های دیگرهمانند خرید مواد اولیه و همچنین مسائل مربوط به مشتری توجه ویژه ای نمایند که این امر باعث بوجود آمدن مدیریت زنجیره تامین گردید.در زنجیره تامین یكی از مسایل بسیار مهم و استراتژیک، انتخاب درست و اصولی تامین كننده 2 می باشد بطوری كه این تامین كننده بتواند بیشترین و بالاترین نیازها و معیارهای شركت را پوشش دهد. مدیران دریافتند كه برای انتخاب تامین كننده استفاده از روش سنتی (بر اساس قیمت پیشنهادی) مناسب نمی باشد چرا كه علاوه بر قیمت مسایل بسیاری همچون : گارانتی، عمل به تعهدات مثل زمان ومكان سفارشات ، تخفیفات كیفیت مدت زمان همكاری و….در كیفیت و كمیت تولید محصول و حتی فروش دخیل می باشند. دراین عرصه برای تحلیل و آنالیز این معیارهای متعدد و مختلف كه گاها از یک جنس هم نبودند ومسایل پیچیده انتخاب وتصمیم گیری مدیران را ملزم به استفاده از تكنیكهای جدید كرد. یكی ازاین تكنیكها استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره بود كه توانست مسایل بسیاری را در انتخاب بهترین تصمیم حل نماید .
در این تحقیق مدل جدیدی از روش Topsis فازی و از روش ANP فازی برای حل این مسئله استفاده می- شود . این روش از جمله روش های مبتنی بر اطلاعات کامل از ارجحیت تصمیم گیران است که جزئیات آن در بخش سوم پژوهش تشریح خواهد شد.
1- 2 بیان مساله :
پس از گذر فضای تولید و بازار از روش های سنتی و قدیم و ورود به فضای مدرن و پیچیده امروزی و نا كارامد شدن تكنیكها و ابزارهای سنتی و قدیمی مدیران شركتها برای بقای شركتها و بنگاه های اقتصادی خود چاره ای جز استفاده از ابزارها و مدلها و راه حل های جدید برای تصمیم گیرهای بهتر خود نمی_ دیدند،چرا كه در این محیط پرتلاطم بازارها و رقابتهای شدید و بودن رقبای قدرتمند در محیط حتی گاها یک تصمیم اشتباه ممكن است شركت را از رقبا طوری عقب بندازد كه شركت نتواند آنرا جبران نماید و موجب نابودی شركت گردد.
یكی از این روشها و تكنیكها استفاده از مدیریت تامین و یا زنجیره تامین می باشد .زنجیره تامین در واقع اهمیت داشتن و توجه به تمامی قسمتهای تولید از مواد اولیه تا مشتریان می باشد. یكی از بخشهای مهم و استراتژیک در زنجیزه تامین بخش مواد اولیه و تامین كنندگان می باشد.در دنیای امروزی در هر زمینه و صنعتی تامین كنندگان متعددی برای تامین مواد و قطعات اولیه وجود دارد كه مدیران میتوانند با توجه به شرایط موجود بهترین آنها را انتخاب نماییند و ازطرف دیگر بخوبی دریافتند كه دیگر روش سنتی و قدیم میسر نمی -باشد، چرا كه مدیران دریافته اند كه معیارهای فراوانی به غیر از قیمت مثل كیفیت، گارانتی، مدت زمان همكاری وزمان تحویل دارای اهمیت ویژه ای میباشد.
حال سوال مهمی كه پیش می آید این است كه مدیران چگونه و از چه راه و روشی بهترین تامین كننده را انتخاب نمایند و به عبارت دیگر : باتوجه به معیارهای متعدد موجود و تامین كنندگان فراوان روش انتخاب بهترین تامین كننده چیست؟
برای حل این مشكل را حلهای مختلفی وجود دارد كه یكی از راحلها استفاده از تكنیک MADM فازی می_ باشد.
حال باتوجه به احساس نیاز به استفاده از این تكنیک در الویت بندی تامین كنندگان بر اساس معیارهای موجود و در نهایت ارائه یک راه كار مناسب برای تصمیم گیری بهتر مدیران این تحقیق انجام گردیده است.مهمترین مسئله در این تحقیق یافتن پاسخی به این سوالات است كه:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 11:26:00 ب.ظ ]
|