پایان نامه مطالعه تطبیقی مدیریت منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع) و نظریه های مدیریت منابع انسانی معاصر |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده :. 9
فصل اول کلیات تحقیق. 10
1-1 مقدمه:. 11
1-2 بیان مسئله تحقیق:. 12
1-3 ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق:. 13
1-4 هدفهای تحقیق:. 14
1-4-1 هدف اصلی:. 14
1-4-2 اهداف فرعی:. 14
1-5 سوالات تحقیق:. 14
1-5-1 سوال اصلی:. 14
1-5-2 سوالات فرعی:. 14
1-6 تعاریف متغیرها و واژه های کلیدی( واژه های اصلی):. 15
1-6-1 مدیریت:. 15
1-6-2 مدیریت منابع انسانی:. 16
1-6-3 مشخصه ساختاری(سازمانی):. 17
1-6-4 مشخصه زمینه ای (محیطی):. 17
1-6-5 مشخصه های محتوایی( رفتاری):. 17
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق. 19
2-1 مقدمه:. 20
2- 2 تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی:. 21
2-2-1 انقلاب صنعتی:. 21
2-2-2 نهضت کارگری:. 23
2-2-3 نهضت مدیریت علمی:. 23
2-2-4 روانشناسی صنعتی:. 25
2-2-5 ظهور متخصصان امور نیروی انسانی:. 26
2-2-6 مکتب روابط انسانی:. 27
2-3 اهمیت و ضرورت مدیریت منابع انسانی:. 29
2-4 ماهیت مدیریت منابع انسانی:. 31
2-5 نقش مدیریت منابع انسانی در سازمانها:. 32
2-6 کارکردهای مدیریت منابع انسانی :. 34
2-6-1 گزینش و استخدام:. 34
2-6-1-1 بررسی فرایند گزینش و استخدام در جهان:. 35
2-6-1-2 بررسی فرایند گزینش و استخدام در ایران:. 38
2-6-2 آموزش و بهسازی منابع انسانی:. 41
2-6-2-1جایگاه آموزش و بهسازی منابع انسانی:. 42
2-6-2-2 اهداف و عوامل موثر بر آموزش و بهسازی سازمان:. 43
2-6-2-3 سازمان یادگیرنده:. 44
2-6-3 انگیزش. 45
2-6-3-1 تعریف انگیزش:. 46
2-6-3-2 دیدگاه های انگیزشی:. 47
2-6-4 ارزیابی عملکرد:. 49
2-6-4-1 اهداف ارزیابی عملکرد. 50
2-6-4-2 اهمیت و فواید ارزیابی عملکرد:. 50
2-6-4-3 منابع ارزیابی عملکرد:. 51
2-6-4-4 مشخصات سیستم ارزیابی موثر:. 52
2-6-5 نظام پاداش و جبران خدمات کارکنان:. 52
2-6-6 تشویق و تنبیه کارکنان:. 56
2-6-6-1 معیار تشویق و تنبیه:. 56
2-6-6-2 اصلاح رفتار نامطلوب کارکنان:. 57
2-6-7 فرایند حفظ و نگهداری منابع انسانی:. 59
2-6-7-1 ایمنی و سلامت کارکنان:. 59
2-7 برخی نظریه های مرتبط با مدیریت منابع انسانی:. 60
2-7-1 نظریه های مکتب کلاسیک:. 60
2-7-2 نظریه نئوکلاسیک( روابط انسانی):. 62
2-7-3 نظریه های نوین:. 63
2-7-4 سیری بر مکاتب مدیریت و نوع نگرش آنها به منابع انسانی: 65
2-8 مقایسه مدیریت منابع انسانی در چند کشور. 66
2-9 تاریخچه مدیریت منابع انسانی در ایران:. 68
2-10 مدیریت اسلامی:. 69
2-10-1 مبانی و اصول مدیریت اسلامی:. 70
2-10-2 جایگاه مدیریت در نظام اسلامی:. 71
2-10-3 ضرورت و اهمیت مدیریت اسلامی:. 73
2-10-4 اهداف مدیریت از نظر اسلام:. 74
2-10-5 تعاریف صاحب نظران از مدیریت اسلامی:. 76
2-11 کارکردهای مدیریت منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع): 81
2-11-1 گزینش و انتخاب منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع): 81
2-11-2 بکار گماری منابع انسانی ازدیدگاه امام علی(ع):. 83
2-11-3 جبران خدمات و حفظ و نگهداری منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع). 84
2-11-4 انگیزش منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع):. 85
2-11-5 آموزش و بهسازی منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع) 86
2-11-6 ارزیابی عملکرد منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع): 87
2-11-7 تشویق و تنبیه از دیدگاه امام علی(ع):. 88
فصل سوم روش شناسی تحقیق. 99
3-1 مقدمه :. 100
3-2 – روش تحقیق. 101
3-3 ابزار گردآوری اطلاعات:. 101
3-4 داده های کیفی و تحلیل آنها. 103
3-5 جامعه و نمونه اماری. 103
3-6 ابزار سنجش. 104
3-7 روش تجزیه و تحلیل. 105
فصل چهارم تجزیه و تحلیل. 106
4-1 مقدمه. 107
4-2 بررسی سوالات تحقیق:. 107
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات. 137
5-1 مقدمه. 138
5-2 مساله ، روش تحقیق. 138
5-3 یافته های تحقیق. 139
5-4 نتایج تحقیق و مباحثه. 144
5-5 وجوه اشتراک و افتراق تحقیق با پیشینه پژوهش:. 148
5-6 محدودیت های تحقیق :. 149
5-6-1 در اختیار محقق:. 149
5-7 پیشنهادها :. 149
5-7-1 پیشنهادهای کاربردی:. 149
5-7-2 پیشنهاد به پژوهشگران:. 151
منابع و مآخذ. 152
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 فرایند گزینش و استخدام در کشورها… 36
جدول 2-2 اهداف آموزش و بهسازی و عوامل موثر بر آموزش بهسازی سازمان 44
جدول 2-3 تفاوت سازمان یادگیرنده و سنتی… 45
جدول 2-4 سیری بر مکاتب مدیریت و نوع نگرش به کارکنان در طول تکوین 66
جدول 2-5 مقایسه مدیریت منابع انسانی شرکت ها در ژاپن ، آمریکا و چین… 67
جدول 4-1 طبقه بندی مشخصه های مدیریت منابع انسانی از دیدگاه امام علی (ع )… 114
جدول 4-2 فهرست فرض های نظریه x و نظریه y (فیضی، 1383) 121
جدول 5-1 خلاصه ی تفاوت های مدیریت غربی و مدیریت اسلامی… 146
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 2-1 مولفه های جبران خدمات جامع ( ماندی ونو، 1987)… 55
شکل 2-2 مدل مراتب انگیزه ها با رویکرد اسلامی ( منبع الوانی ، 1384 )… 86
شکل شماره 2-3 مدل مفهومی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع)… 98
شکل 4-1 مدل مفهومی دیدگاه امام علی(ع) در مورد مدیریت منابع انسانی 108
شکل 4-2 مدل مفهومی دیدگاه های معاصر مدیریت منابع انسانی 119
شکل 4-3 مدل مفهومی تفاوت دیدگاه امام علی(ع) با دیدگاه های مدیریت منابع انسانی معاصر… 126
شکل 4-4 مدل مفهومی تشابه دیدگاه امام علی(ع) بادیدگاه های مدیریت منابع انسانی معاصر… 131
شکل 5-1 مدل مفهومی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دیدگاه امام علی(ع) 140
چکیده :
این تحقیق با هدف بررسی میزان مطابقت نظریه های مدیریتی عصر حاضر با دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با مدیریت منابع انسانی به منظور استخراج موارد تشابه و تفاوت آنها انجام شده است در این مطالعه توصیفی که از نوع کتابخانه ای است مدیریت منابع انسانی از دیدگاه آن حضرت و نظریه ها و کارکردهای مدیریت منابع انسانی معاصر با روش مطالعه انتقادی برخی از موارد ذکر شده به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس نشانه یابی ، مقایسه ، تطبیق و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .نتایج حاصله نشان می دهد که مدیریت منابع انسانی از دیدگاه امام علی(ع) دارای نظامی پویا ، با هویتی مستقل و الهی ، جامع و انسان مدارانه است که علی رغم قدمت بسیار آن در مقایسه با نظریه های عصر حاضر، علاوه بر آن که همه نکات مثبت نظریه های معاصر را شامل می شود و از نکات منفی آن ها بدور است؛ دارای مشخصه های ساختاری(سازمانی) ، زمینه ای (محیطی) و محتوایی( رفتاری) و ویژگی های منحصر به فردی چون توجه به همه ابعاد وجودی انسان و حاکمیت اصول اخلاقی، انسانی و الهی بر مدیریت جهت نیل به رشد، تعالی و حیات طیبه و تزریق روحیه مضاعف و مثبت خود کنترلی در منابع انسانی می باشد.
واژگان کلیدی: مدیریت، مدیریت منابع انسانی، مشخصه ساختاری( سازمانی)، مشخصه زمینه ای( محیطی)، مشخصه محتوایی( رفتاری).
فصل اول کلیات تحقیق
1-1 مقدمه:
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 10:59:00 ب.ظ ]
|