پایان نامه: راهکارهای کارآمدسازی آموزههای قرآن برای تعلیم و تربیت قرآنی کودکان (تحقق تربیت قرآنی) |
![]() |
فصل اول:شناخت واژگانی، اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی.. 10
1-1-بخش نخست: مفهوم شناسی اصطلاحات……………………………………………………………………………………………………………………11
1-1-1- واژهشناسی تربیت… 11
1-1-1-1- مفهوم لغوی.. 11
1-1-1-2- مفهوم اصطلاحی.. 14
1-1-1-2-1- تربیت در نگاه اندیشمندان غیر مسلمان. 14
1-1-1-2-2- تربیت در نگاه اندیشمندان مسلمان. 14
1-1-1-2-3- تربیت در اصطلاح قرآن. 15
1-1-1-3- واژگان معادل تربیت در قرآن. 18
1-1-1-3-1- اصلاح.. 18
1-1-1-3-2- تزکیه. 18
1-1-1-3-3- رشد. 19
1-1-1-3-4- هدایت… 20
1-1-2- واژهشناسی کودک.. 21
1-1-2-1- مفهوم لغوی.. 21
1-1-2-2- مفهوم اصطلاحی.. 21
1-1-2-3- واژگان مترادف کودک.. 21
1-1-2-3-1- مفهوم لغوی و اصطلاحی طفل.. 21
1-1-2-3-2- مفهوم لغوی و اصطلاحی صبیّ.. 22
1-1-2-3-3- مفهوم لغوی و اصطلاحی ولد. 23
1-1-2-3-4- مفهوم لغوی و اصطلاحی صغیر. 24
1-1-2-3-5- مفهوم لغوی و اصطلاحی غلام. 25
1-1-3- اصول. 25
1-1-4- روش… 26
1-2-بخش دوم: اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی………………………………………………………26
1-2-1- اهمیت دوران کودکی.. 26
1-2-2- اهمیت شناخت کودک و آشنایی با مراحل رشد و پذیرش دین در کودکان و نوجوانان……………………………………………………………………………………………………………………29
1-2-2-1- مراحل رشد تفکّر دینی در کودکان و نوجوانان از منظر روانشناسی.. 30
1-2-2-1-1- دوره تفکّر پیش مذهبی(هفت تا هشت سالگی) 30
1-2-2-1-2- دوره تفکّر مذهبی ناقص اول(هفت تا نه سالگی) 31
1-2-2-1-3- دوره تفکّر مذهبی ناقص دوم(9 تا 11 سالگی) 31
1-2-2-1-4- دوره اول تفکر مذهبی شخصیتی(11 تا 13 سالگی) 32
1-2-2-1-5- دوره دوم تفکّر مذهبی شخصیتی(13 سالگی به بعد) 33
1-2-2-2- تطوّر و مراحل رشد کودک از منظر قرآن کریم و روایات… 33
1-2-2-2-1- ویژگیهای دوران کودکی.. 34
1-2-2-2-2- فرایند کلی پذیرش دینی.. 36
1-2-2-2-2-1- مرحله مشاهده (در 7 سال اول زندگی، دوران قبل از دبستان) 36
1-2-2-2-2-2- مرحله تقلید (در 7 سال دوم زندگی، یعنی دوران دبستان) 36
1-2-2-2-2-3-مرحله بینش(در 7 سال سوم زندگی، دوران نوجوانی و جوانی)…… 37
1-2-3- ویژگیهای روشهای تربیتی کودکان. 37
1-2-3-1- اهمیت انتخاب روش مناسب تربیتی.. 37
1-2-3-2- استفاده از روشهای غیر مستقیم. 38
1-2-4- سنّ شروع تربیت دینی ـ قرآنی.. 39
فصل دوم: مجموعه اصول، روشهای تربیتی و نحوه کارآمدی هر یک، در تربیت قرآنی……………………………………………………………………………………………………………………… 40
2-1- اصل تمکّن و رعایت تفاوتهای فردی………………………………………………………………… 42
2-1-1- آموزش تدریجی.. 43
2-1-2- توجه به فطرت در تربیت قرآنی.. 44
2-1-3- رعایت همزبانی و همسطحی با کودکان. 47
2-1-4- تکلیف به قدر توانایی.. 49
2-1-5- رعایت مساوات و پرهیز از تبعیض…. 49
2-1-6- استفاده از روشهای مشاهدهای.. 51
2-1-6-1- مشاهده آفرینش(آفریدگان) 52
2-1-6-1-1- روش ایفای نقش (نمایش، نمایشنامه) 53
2-1-6-1-1-1- روش ایفای نقش در قرآن و سیره معصومان : 55
2-1-6-1-1-2- چگونگی اجرای نمایشهایی با مضامین دینی و قرآنی.. 59
2-1-6-1-2- نحوه کارآمدی مشاهده آفرینش در تعلیم آموزههای قرآنی(به خصوص توحید و معاد) 60
2-1-6-2- مشاهده عمل.. 61
2-1-6-2-1- روش الگویی.. 61
2-1-6-2-1-1- ضرورت اتخاذ شیوه اسوه نمایی (روش الگویی) 62
2-1-6-2-1-1-1- ابعاد نگرش قرآن به ضرورت روش الگویی.. 62
2-1-6-2-1-1-1-1- معرفی اسوهها 64
2-1-6-2-1-1-1-2- ویژگیهای الگوهای قرآنی.. 67
2-1-6-2-1-1-1-2- اسوهپذیری و حرکت به سوی اسوهها (توصیه به مؤمنان به تلاش برای اسوه شدن) 68
2-1-6-2-2- نحوه کارآمدی مشاهده عمل(روش الگویی) در تعلیم آموزههای قرآنی.. 69
2-1-6-2-3- آسیب روش الگویی: تعارض بین الگوها 70
2-1-6-2-2- روش عملگرایی (هماهنگی قول و عمل) 71
2-1-6-2-2-1- نحوه کارآمدی روش عملگرایی در آموزش تعالیم قرآنی.. 73
2-2- اصل سهولت………………………………………………………………………………………………. 74
2-2-1- روش مدارا و گذشت… 75
2-2-2- نحوه کارآیی روش مدارا و گذشت در آموزش قرآن. 77
2-3- اصل تکریم………………………………………………………………………………………………… 77
2-3-1- روشهای تکریم و احترام کودک.. 79
2-3-2- نحوه کارآیی روشهای تکریم کودکان. 83
2-3-2-1- توجه دادن متربّی به آخرت و امور آن. 83
2-3-2-1-1- راهکارهای ایجاد زمینه آشنایی کودکان با جهان آخرت… 85
2-3-2-1-1-1- خیراندیشی و صالحنگری.. 85
2-3-2-1-1-2- فرهنگ سپاس و تقدیر. 87
2-4- اصل مداومت و محافظت بر عمل……………………………………………………………………. 87
2-4-1- روش تمرین و تکرار. 90
2-4-1-1- اثرات روش تمرین و تکرار. 90
2-4-1-1-1- تلقین و القاء مطلب… 90
2-4-1-1-2- تأکید بر اهمیت مطلب… 91
2-4-1-1-3- یادآوری؛ زمینهسازی برای طرح مباحث جدید. 91
2-4-1-2- معایب تکرار و رفع آن. 92
2-4-2- نحوه کارآیی روش تمرین و تکرار در آموزش تعالیم قرآنی.. 95
2-4-2-1- استفاده از فرصتهای آموزشی و ارتباط دادن درس قرآن با زندگی (زیستن قرآنی) 95
2-4-2-2- ضرورت نوآوری و تنوّع در روش های تربیت قرآنی.. 97
2-4-2-2-1- ضرورت خلّاقیّت و نوآوری در تربیت دینی از منظر مبانی دینی.. 98
2-4-2-2-1-1- خلّاقیّت و نوآوری از دیدگاه قرآن. 98
2-4-3-2-1-2- خلّاقیّت و نوآوری از دیدگاه معصومین: 103
2-5- اصل تعقّل و تفکّر……………………………………………………………………………………….. 106
2-5-1- روش های اکتشافی.. 107
2-5-1-1- تحریک حس کنجکاوی.. 109
2-5-1-2- برانگیختن سؤال در ذهن مخاطب… 109
2-5-1-3- روش طرح سؤال. 110
2-5-1-4- روش مقایسه. 111
2-5-2- کاربرد روشهای اکتشافی در تعلیم آموزههای قرآن. 112
2-5-3- پاسخ محوری بودن؛ آسیب سیستم آموزشی کشور. 114
2-6- اصل انگیزش احساسات و عواطف…………………………………………………………………… 115
2-6-1- عوامل ایجاد انگیزه در فراگیران قرآن. 115
2-6-1-1- نقش محبت و برقراری ارتباط صمیمانه. 116
2-6-1-1-1- آثار محبت به کودکان. 119
2-6-1-1-2- شیوههای ابراز محبت به کودکان. 120
2-6-1-1-3- چگونگی بهکارگیری محبت در تربیت قرآنی کودکان. 122
2-6-1-2- استفاده از روشهای هنری در تربیت قرآنی.. 131
2-6-1-2-1- استفاده از جلوههای هنری قرآن، احادیث و ادعیه اسلامی.. 133
2-6-1-2-1-1- وزن و آهنگ… 133
2-6-1-2-1-2- تصویرسازی و خیالانگیزی.. 133
2-6-1-2-1-2-1- شاخصههای تصویرگری مناسب برای کتابهای قرآنی کودکان. 135
2-6-1-2-1-3- تمثیل و تشبیه. 136
2-6-1-2-1-3-1- نحوه کارآمدی تمثیل و تشبیه در آموزش قرآن. 138
2-6-1-2-1-4- قصهگویی.. 138
2-6-1-2-1-4-1- طبقه بندی قصههای قرآن کریم برای کودکان. 140
2-6-1-2-1-4-2- شیوههای بیان قصههای قرآنی برای کودکان. 141
2-6-1-2-1-4-3- نقدی بر داستانهای دینی و قرآنی برای کودکان. 143
2-6-1-3- شعر و سرود. 147
2-6-1-3-1- چگونگی استفاده از شعر و سرودهایی با مفاهیم قرآنی.. 148
2-6-1-4- طرّاحی و نقّاشی.. 151
2-6-1-4-1- چگونگی استفاده از طرّاحی و نقّاشی در تعلیم آیات… 152
2-6-1-5- روش تشویق.. 153
2-6-1-5-2- نحوه تأثیر روش تشویق بر تربیت قرآنی کودکان. 159
2-6-1-6- روش بازیهای تربیتی.. 160
2-6-1-6-1- اهمیت و نقش بازی در تربیت کودک.. 160
2-6-1-6-2- وظایف والدین در مورد بازی کودکان. 165
2-6-1-6-3- نکاتی درباره بازی کودکان. 166
2-6-1-6-4- بازیهای رایانهای.. 169
2-6-1-6-5- اسباببازیها 170
2-6-1-6-5-1- مشکلات تولید اسباببازی در ایران. 171
2-6-1-6-5-2- نکاتی برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان اسباببازی.. 172
2-6-1-6-5-3- نقش بازیهای قرآنی در انس کودکان با قرآن. 173
2-7- اصل آراستگی…………………………………………………………………………………………….. 175
2-7-1- روش آراستن ظاهر. 175
2-7-2- روش تزیین کلام. 176
2-7-3- نحوه تأثیرگذاری روش آراستگی ظاهر و کلام در آموزش قرآن. 177
فصل سوم: نهادهای مسئول کارآمد سازی آموزههای قرآن………………………………………………178
3-1- خانواده……………………………………………………………………………………………………… 180
3-1-1- ضرورت مسئولیت تربیت دینی والدین.. 183
3-1-2- وظایف والدین برای تربیت دینی کودکان بر اساس آیات قرآن و روایات… 184
3-1-2-1- دعا نمودن برای طلب فرزند و ذریّهای پاک.. 184
3-1-2-2- توجه به آینده فرزندان و منشأ خیر بودن آن ها 184
3-1-2-3- تأثیر نامگذاری نیکو. 185
3-1-2-4- تأثیر گفتن اذان و اقامه در گوش نوزادان. 186
3-1-2-5- تحنیک یا کام برداشتن.. 187
3-1-2-6- تبریک و دعا به مناسبت تولّد فرزند. 189
3-1-2-7- حفظ و صیانت فرزندان از آسیبهای معنوی.. 189
3-1-2-8- قرار دادن خانه به عنوان پایگاه نشر معارف اسلامی.. 192
3-1-2-9- شکلدهی و شکوفایی امور فطری فرزندان (از جمله نماز) 193
3-1-2-10- رشد و شکوفایی بر پایه خلقیات فرزندان. 195
3-1-2-11- تعلیم قرآن و چگونگی آموزش آن به فرزندان. 196
3-1-2-11-1- آموزش قرآن به کودکان در سیره معصومان : 197
3-1-2-11-1-1- هزینه کردن برای آموزش قرآن. 197
3-1-2-11-1-2- پاداش آموزش قرآن به فرزند. 198
3-1-2-11-1-3- آموزش قرآن به عنوان اولین ماده درسی.. 198
3-1-2-11-1-4- عادت دادن کودکان به قرائت قرآن. 199
3-1-2-11-1-5- علت تأکید معصومان:بر آموزش قرآن در دوره کودکی.. 200
3-1-2-11-1-6- علت انتخاب قرآن، به عنوان اولین ماده درسی آموزش… 201
3-1-2-11-1-7- علت اصرار داشتن بر تلاوت قرآن توسط کودکان. 202
3-1-2-12- انتقال فرهنگهای دینی جامعه به فرزندان. 203
3-1-2-13- مشارکت دادن همه اعضای خانواده در انجام کارهای خیر. 204
3-1-2-14- حسّاس بودن نسبت به زندگی معنوی فرزندان پس از مرگ… 204
3-1-2-15- اولویت بندی مفاهیم تربیتی بر اساس منشور تربیتی لقمان. 205
3-1-2-15-1- مسائل اعتقادی.. 205
3-1-2-15-1-1- موارد مورد توجه در تربیت اعتقادی.. 206
3-1-2-15-1-1-1- دعوت به توحید. 206
3-1-2-15-1-1-2- توجه به معاد. 207
3-1-2-15-2- آداب معاشرت… 207
3-1-2-15-3- مسائل عبادی (مخصوصاً نماز) 210
3-1-2-15-3-1- چگونگی آموزش نماز به کودکان و نوجوانان در سیره معصومان:: 213
3-1-2-15-3-1-1- سن شروع آموزش نماز به کودکان. 214
3-1-2-15-3-1-2- سهلگیری در آموزش نماز به کودکان. 214
3-1-2-15-3-1-3- برنامه آموزش نماز در روایات و سیره معصومان: 215
3-1-2-15-3-1-4- مراحل آموزش نماز به کودکان در سیره معصومان: 221
3-1-2-15-4- امر به معروف و نهی از منکر. 222
3-1-2-15-5- ادب راه رفتن.. 223
3-1-2-15-6- ادب سخن گفتن با مردم. 224
3-1-3- پیشنهادهای كاربردی برای انس بیشتر فرزندان با قرآن. 225
3-2- مدرسه………………………………………………………………………………………………………. 228
3-2-1- رویکرد حاکم بر برنامههای درسی ایران. 229
3-2-1-1- رویکرد جدید برنامه آموزش قرآن در دوره ابتدایی.. 230
3-2-1-1-1- جامعیت آموزش… 230
3-2-1-1-2- توجه بیشتر به جنبههای عاطفی و نگرشی و تأکید بر عمل.. 231
3-2-1-1-3- توجه به تواناییها و محدودیتهای رشدشناختی کودکان. 232
3-2-1-1-4- تغییر اساسی در نظام ارزشیابی.. 232
3-2-1-1-5- اتّکا بر راهنما در برنامه درسی.. 232
3-2-2- جایگاه و شأن معلم قرآن. 232
3-2-2-1- ویژگیهای معلّم قرآن. 235
3-2-2-1-1- ویژگیهای ذاتی.. 235
3-2-2-1-1-1- سلامت عقیده 235
3-2-2-1-1-2- نیّت خالصانه و ایمان به ارزش کار تربیتی.. 235
3-2-2-1-1-3- رفتار مطابق گفتار (تدیّن صادقانه) 237
3-2-2-1-1-4- حسن خلق.. 239
3-2-2-1-1-5- پشتکار. 244
3-2-2-1-1-6- بخشش علمی.. 245
3-2-2-1-2- ویژگیهای علمی.. 246
3-2-2-1-2-1- معلومات تخصصی.. 246
3-2-2-1-2-2- معلومات حرفهای.. 246
3-2-2-2- آداب آموزشی.. 248
3-2-2-2-1- شروع با نام خدا 248
3-2-2-2-2- وضو و طهارت… 248
3-2-2-2-3- دعا و استمداد از خدا 249
3-2-3- موانع پیش روی تربیت قرآنی کودک در کشور. 250
3-2-3-1- فقدان برنامهریزان و کارشناسان باصلاحیت… 250
3-2-3-2- فقدان پژوهشهای آکادمیک کافی.. 250
3-2-3-3- عدم جامعنگری به وجود انسان. 251
3-2-3-4- عدم توجه به روح و ملکوت انسان. 251
3-2-3-5- عدم توجه به اهداف چند ساحتی.. 252
3-2-3-6- اصطکاک با تعصّبها، خرافات و غرائز حیوانی.. 252
3-2-3-7- ضعف انگیزه 253
3-2-3-8- سختی پیشروی و آسانی عقبگرد. 254
3-2-3-9- انتزاعی بودن مفاهیم. 254
3-2-3-10- جهل مرکب یا پیشفرضهای غلط.. 254
3-2-3-11- عدم تعامل مربّی پرورشی با مربّیان دینی و قرآن. 255
3-2-3-12- طریقت داشتن قرآنآموزی به جای موضوعیت داشتن آن. 256
3-2-3-13- داشتن نگاهی جنبی به درس قرآن. 257
3-2-4- راهکارهای عملی جهت استفاده گروه برنامهریزی قرآن. 257
3-2-4-1- تغییر در محتوای برنامه آزمایشی قرآن. 257
3-2-4-2- ارتقای صلاحیتهای علمی و حرفهای معلّمان قرآن. 259
3-2-4-3- تداوم انس روزانه با قرآن. 259
3-2-4-4- خاتمه دادن به تفكیک خواندن و فهمیدن قرآن از یک دیگر. 259
3-2-4-5- تشکیل کرسیهای روششناسی آموزش قرآن. 259
3-2-4-6- ایجاد انسجام و وحدت رویه همه دروس با درس قرآن. 259
3-2-4-7- تدوین برنامه درسی اخلاق مدار. 260
3-2-5- راهكارهایی برای ایجاد علاقه و تقویت مهارت دانشآموزان به خواندن روزانه قرآن كریم 260
3-3- رسانههای جمعی…………………………………………………………………………………………. 263
3-3-1- تأثیرات فیلم و تئاتر. 265
3-3-2- راهکارهای اجرایی برای اثرگذاری بیشتر رسانهها در تحقق تربیت قرآنی کودکان. 266
3-3-2-1- شناسایی شاخصهای تربیت قرآنی کودکان و لزوم هماهنگی همه نهادها بر اساس شاخصها 266
3-3-2-2- بهرهگیری از تبلغات مناسب… 266
3-3-2-3- افزایش برنامههای آموزشی مرتبط با دینداری کودکان برای والدین.. 267
3-4- مساجد……………………………………………………………………………………………………… 267
3-4-1- راههای جذب کودکان به مساجد. 269
3-5- دارالقرآن ها و مهد قرآن ها………………………………………………………………………………. 270
3-5-1- بایستههای آموزش قرآن به خردسالان. 271
3-5-1-1- برخورداری از آگاهی و باورهای عمیق دینی.. 271
3-5-1-2- لزوم تربیت کارشناس آموزش قرآن. 271
3-5-1-3- اهتمام به آموزش مفاهیم قرآنی به جای تربیت قاری و حافظ قرآن. 272
3-5-1-4- عدم استفاده از روش زبانآموزی در آموزش قرآن. 272
3-5-1-5- آموزش تصویری قرآن به کودکان. 272
3-5-1-6- کاستن از حجم مفاهیم قرآنی.. 273
3-5-1-7- تدوین آییننامه در حوزه آموزش قرآن. 273
3-6- سایر نهادهای مسئول تربیت قرآنی كودكان………………………………………………………… 273
3-6-1- كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان. 274
3-6-2- سازمان انجمن مركزی اولیاء و مربَیان. 276
3-6-3- سازمان اوقاف و امور خیریه. 277
3-6-4- سازمان دارالقرآن الكریم. 277
نتایج کلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………278
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………….280
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………….282
چکیده عربی…………………………………………………………………………………………………………..309
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………310
چکیده
این پژوهش، با عنوان «راهکارهای کارآمدسازی آموزههای قرآن برای تعلیم و تربیت قرآنی کودکان» در سه فصل به شرح ذیل، نکات را تدوین و ارائه نموده است.
فصل اول این پژوهش، به شناخت واژگان مرتبط با موضوع، مانند تربیت، کودک، اصل و روش و نیز بیان اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی اختصاص یافته است.
در فصل دوم، به مجموعه اصول و روشهای تربیتی متناسب با آن ها اشاره شده است که عبارتند از: اصل تمکّن و رعایت تفاوتهای فردی و روشهای آن مانند آموزش تدریجی و توجه به فطرت در تربیت قرآنی و… ؛ اصل سهولت و روش مدارا و گذشت؛ اصل تکریم و روشهای آن مانند انتخاب نام زیبا، سلام کردن به کودکان و…؛ اصل مداومت و محافظت بر عمل و روش تمرین و تکرار؛ اصل تعقّل و تفکّر و مجموعه روشهای اکتشافی مانند تحریک حس کنجکاوی و…؛ اصل انگیزش احساسات و عواطف و روشهای محبت، استفاده از روشهای هنری در تربیت قرآنی (مانند تصویرگری، تمثیل و تشبیه، قصهگویی، شعر و سرود، طرّاحی و نقّاشی)، تشویق، روش بازیهای تربیتی؛ اصل آراستگی و روش آراستن ظاهر و روش تزیین کلام.
همچنین به نحوه کارآمدی هر اصل در امر تعلیم آموزههای قرانی به کودکان، اشاره شده است.
پس از تبیین مجموعه اصول و روشها، در فصل سوم، ضمن معرفی نهادهای مسئول کارآمدسازی آموزههای قرآنی مشتمل بر خانواده، مدرسه، رسانه ملی، مساجد، دارالقرآن ها و مهدهای قرآنی و… از مسئولیتهای هر یک در این حیطه، همچون جامعیت آموزش، استفاده از روشهای هنری، توانمند کردن مربّیان قرآن و… سخن به میان رفته است.
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:20:00 ب.ظ ]
|