پایان نامه:سازوکار بازاریابی و فروش مواد شیمیایی در صنایع |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… 1
1-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… 2
1-2- شناخت بازار ………………………………………………………………………………………………………………… 4
1-3- ترکیب بازار …………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-4- تقاضا …………………………………………………………………………………………………………………………. 9
1-5- آنالیز بازار ……………………………………………………………………………………………………………………. 11
فصل دوم: توسعه استراتژی های بازاریابی ……………………………………………………………………………….. 13
2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………. 14
2-2- اجرا ……………………………………………………………………………………………………………………………. 15
2-3- دو اصل یاری دهنده در بازاریابی برای مهندسان ………………………………………………………………. 18
2-4- اصول بازاریابی بیزینس به بیزینس ………………………………………………………………………………….. 20
2-4-1- تعریف ……………………………………………………………………………………………………………………. 20
2-4-2- متفاوت سازی از سایر زمینه های بازاریابی …………………………………………………………………. 22
2-4-2-1- ماهیت محصولات ……………………………………………………………………………………………….. 24
2-4-2-2- ماهیت مشتریان ……………………………………………………………………………………………………. 30
2-4-2-3- کانال های مبادله ………………………………………………………………………………………………….. 32
2-4-2-4- ارتباط …………………………………………………………………………………………………………………. 38
2-4-2-5- سیاست قیمت ………………………………………………………………………………………………………. 42
2-4-3- رفتار خرید ………………………………………………………………………………………………………………. 49
2-4-4- دلایل خرید ……………………………………………………………………………………………………………… 50
2-4-5- فرایند خرید ……………………………………………………………………………………………………………… 51
2-4-6- جنبه های روان شناختی ……………………………………………………………………………………………… 53
فصل سوم : ساختار بازار بین المللی صنایع شیمیایی ………………………………………………………………….. 55
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
3-2- ویژگی های اساسی از شاخه های کلیدی ………………………………………………………………………… 57
3-2-2- صنعت داروسازی …………………………………………………………………………………………………….. 60
3-2-3- بیو تکنولوژی و صنایع تکنولوژی ژن …………………………………………………………………………. 63
3-2-4- صنعت کالا ………………………………………………………………………………………………………………. 64
3-2-5- صنعت متخصصان شیمیایی ……………………………………………………………………………………….. 65
3-2-6- صنعت مهندسی ……………………………………………………………………………………………………….. 66
………………………………………………. 67
3-4- کانال های توزیع …………………………………………………………………………………………………………… 68
3-5- محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ………………………………………………………………………………… 69
3-5-1- وابستگی به بازار های نفت و گاز ………………………………………………………………………………. 69
3-5-2- محدودیت های قانونی و سیاست گذاری …………………………………………………………………….. 74
3-5-3- چانه زنی و گره های ذینفع ………………………………………………………………………………………… 76
3-5-4- مشکلات تصویر سازی و پذیرش اجتماعی …………………………………………………………………. 78
فصل چهار :بازاریابی پروژه های مهندسی مواد شیمیایی ……………………………………………………………… 81
4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………. 82
4-2- بازاریابی کارخانه های شیمیایی …………………………………………………………………………………….. 82
4-3- بازاریابی تکنولوژی سبز ………………………………………………………………………………………………… 91
4-4- بازاریابی کالاهای شیمیایی …………………………………………………………………………………………….. 95
4-4-1- گازها ………………………………………………………………………………………………………………………. 96
4-4-2- نفت ……………………………………………………………………………………………………………………….. 98
4-4-3- پالپ و کاغذ …………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-4-4- فیبرها ……………………………………………………………………………………………………………………… 107
4-4-5- کود های شیمیایی ……………………………………………………………………………………………………. 108
4-4-6- کلرین …………………………………………………………………………………………………………………….. 109
4-5- پلاستیک ها و لاستیک ها ………………………………………………………………………………………………. 112
4-5-1- پلی الفین ها ………………………………………………………………………………………………………………. 114
4-5-2- پلی استایرن ها ………………………………………………………………………………………………………… 119
4-5-3- پلی وینیل کلراید ………………………………………………………………………………………………………. 120
4-5-4- پلی استر های اشباع نشده ………………………………………………………………………………………….. 122
4-5-5- فوم های پلی یورتان …………………………………………………………………………………………………. 124
4-5-6- رزین های ترفتالات پلی اتیلن …………………………………………………………………………………… 125
4-5-7- فیلم های ترفتالات پلی اتیلن ……………………………………………………………………………………… 127
4-5-8- فیبر های ترفتالات پلی اتیلن ……………………………………………………………………………………… 127
4-5-9- لاستیک ها ……………………………………………………………………………………………………………….. 128
4-5-10- لاستیک های طبیعی ………………………………………………………………………………………………… 129
4-5-11- لاستیک های ترکیبی ……………………………………………………………………………………………….. 130
4-5-12- الاستومر های ترموپلاستیک مبتنی بر استایرن …………………………………………………………….. 132
فصل پنجم : نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………… 133
…………………………………………………………………………………………………………………………. 134
5-2- پوشش ها و جلا دهنده ها …………………………………………………………………………………………….. 137
5-3- رنگ های نساجی ……………………………………………………………………………………………………….. 138
5-4- بازدارنده های فرسایش ………………………………………………………………………………………………… 139
5-5- مواد شیمیایی برای الکترونیک ها …………………………………………………………………………………… 141
5-6- کاتالیست ها ………………………………………………………………………………………………………………… 143
5-7- افزودنی های پلاستیک …………………………………………………………………………………………………. 145
5-8- آفت کش ها ………………………………………………………………………………………………………………… 148
5-9- پلیمر های ویژه …………………………………………………………………………………………………………… 150
5-10- مواد آرایشی ………………………………………………………………………………………………………………. 153
…………………………………………………………….. 157
5-12- روند های کلی ………………………………………………………………………………………………………….. 158
5-13- آفت کش ها، قارچ کش ها و حشره کش ها ………………………………………………………………….. 159
5-14- دانه های تغییر یافته ژنتیک ………………………………………………………………………………………….. 162
5-15- گیاهان به عنوان راکتو های شیمیایی …………………………………………………………………………….. 166
5-16- غذای کامل ……………………………………………………………………………………………………………….. 167
5-17- جنبه های قانونی ………………………………………………………………………………………………………… 168
5-18- بازاریابی داروها ………………………………………………………………………………………………………….. 170
5-19- عوامل اجتماعی و دموگرافیک(مردم شناسی) …………………………………………………………………. 172
5-20- تغییر نمودار بازاریابی ………………………………………………………………………………………………….. 176
5-21- بخش های بازار جدید ………………………………………………………………………………………………… 176
5-22- رقبای جدید ………………………………………………………………………………………………………………. 178
5-23- توسعه یک داروی جدید ……………………………………………………………………………………………… 178
5-24- پیش بازاریابی …………………………………………………………………………………………………………….. 180
5-25- راه اندازی مجدد داروها …………………………………………………………………………………………….. 181
5-26- کانال های توزیع ………………………………………………………………………………………………………… 182
5-27- تجارت الکترونیک در صنعت شیمیایی …………………………………………………………………………. 184
5-27-1- اهمیت تجارت الکترونیک در بازاریابی …………………………………………………………………….. 184
5-27-2- مکان های بازار مواد شیمیایی مجازی ……………………………………………………………………… 185
5-28- بازار های نمایان شده ………………………………………………………………………………………………….. 187
5-28-1- dorado-نفت باکو ……………………………………………………………………………………………….. 187
5-28-2- بیزینس در چین ……………………………………………………………………………………………………… 190
5-29- بازبینی ……………………………………………………………………………………………………………………… 191
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
فصل دوم
جدول1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 34
جدول2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 35
جدول3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 36
جدول4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 49
فصل سوم
جدول1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 66
فصل چهارم
جدول1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 120
فصل پنجم
جدول1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 134
جدول2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 136
جدول3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 141
جدول4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 143
جدول5 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 144
جدول6 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 146
جدول7 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 150
جدول8 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 154
جدول9 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 157
جدول10 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 164
جدول11 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 165
جدول12 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 175
جدول13 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 181
جدول14 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 189
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
فصل اول
شکل1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 4
شکل2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
شکل3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 5
شکل4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 6
شکل5 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 9
شکل6 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 9
شکل7 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 10
شکل8 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 12
فصل دوم
شکل1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 18
شکل2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 20
شکل3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 22
شکل4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 29
شکل5 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 37
شکل6 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 38
شکل7 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 42
شکل8 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 48
شکل9 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 48
شکل10 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 52
فصل سوم
شکل1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 58
شکل2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
شکل3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 62
شکل4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 71
شکل5 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 71
شکل6 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 72
شکل7 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 73
شکل8 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 80
فصل چهارم
شکل1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 84
شکل2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 87
شکل3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 87
شکل4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 90
شکل5 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 92
شکل6 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 92
شکل7 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 97
شکل8 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 99
شکل9 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 19
شکل10 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 101
شکل11 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 102
شکل12 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 102
شکل13 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 103
شکل14 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 104
شکل15 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
شکل16 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 106
شکل17 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 110
شکل18 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 115
شکل19 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 116
شکل20 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 118
شکل21 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 121
شکل22 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 125
شکل23 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 130
شکل24 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 131
فصل پنجم
شکل1 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 134
شکل2 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 155
شکل3 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 159
شکل4 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 161
شکل5 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 161
شکل6 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 163
شکل7 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 171
شکل8 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 171
شکل9 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 173
شکل10 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 173
شکل11 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 174
شکل12 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 182
شکل13 ………………………………………………………………………………………………………………………………. 183
چکیده :
در این پایان نامه نقش تکنیک ها و روش های کارآمد بازاریابی و فروش در صنعت شیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است. در واقع وظیفه ی اصلی بازاریابی که همان پیدا کردن بازار است و ترکیب منطقی از 4 عمل جذب کردن و جلب توجه مشتری، جذاب کردن محصول، برآورد کردن تقاضا و تخمین زدن تقاضاها، ترغیب مشتری برای خرید و پرداخت پول مورد مطالعه قرار گرفته سهم هر یک ارزیابی شده است. در این میان بر نقش توسعه استراتژی های بازاریابی، بازاریابی فناوری سبز و پیش بازاریابی ها به عنوان عوامل مهم تاثیر گذار به صورت موردی تاکید شده است. و در پایان هم فرایند های ارتباطاتی به عنوان بستر ساز بازاریابی کارآمد در صنعت شیمی مشخص گردیده است.
فصل اول
مقدمه
1-1- مقدمه
مسلما برای دانشمندان گاهی اوقات به نظر می رسد آشنا شدن با بازاریابی کاری بسیار مشکل باشد.از اینرو در آغاز این پایان نامه یک سری اسباب کار اصلی و لغاتی که دایر بر رسیدن سریعتر به این زمینه را باشد آورده ایم.
دانشمندان معمولا مشکلات مخصوصی با بازاریابی دارند زیرا اغلب آنها به محصولاتشان عشق وعلاقه دارند و نمی فهمند که دیگران خیلی در مورد علاقه آنها مشتاق نیستند .البته این مشکل مشتری است که در نگاه اول ارزش یک محصول را نمی فهمند ولی به هرحال وقت تلف کردن است که سعی کنیم مردم را متقاعد کنیم وقتی خیلی از مسائل پرت هستند.ممکن است خیلی وقت ها حق با دانشمند باشد اگر چه ممکن است یک محصولی اختراع شده باشد و سالها دریک کشو مانده باشد و بعد از سالها آن محصول مورد علاقه و استفاده ویا برای حل یک مسئله مورد استفاده باشد]1[.
پس جای امیدواری است که شاید چیزی را که می سازند بعدا مورد استفاده قرار گیرد.گاهی اوقات دانشمندان خیلی به محصول خود مطمئن هستند که بدون در نظر گرفتن علایق مردم به صورت مخفیانه کار می کنند.مانند پلی کربنات که برای دیسک های فشرده به کار میرود هم همینطور بدست آمده است.آقای گور که کارمند قبلی دوپوند بوده است یک فیلم نازک از پلی تترا پلی اتیلن قطع شده را فاسد کرده بعد از آن یک تعداد حفره های خیلی ریزی روی آن ایجاد شدبعد گور یک کاربردی برای این مواد فاسد شده پیشنهاد کرد در واقع برای پیشرفت یک نوع جدیدی از مواد نیمه تراوا برای کمپانی استفاده کرد گور محصولات خود را به دوپوند ارائه کرد .کمپانی دوپوند قبلا درتولید محصولات جدید مثل تفلون و کبلار (نوعی الیاف مخصوص لباس های ضد گلوله) موفق بوده است اما این بار استقبالی از ماده گور نمیکند پس گور کمپانی خود را تاسیس کرد که الان در دنیا بسیار مشهور است. وی محصولات خود را در صنعت نساجی با عنوان گورتکس با پایه ی فلوئورکربن را ارائه می کند]2[.
دانشمندان در زمینه ی کار خود هنرمندند و اهمیتی نمی دهند که نتیجه ی کار خودشان چه می شود به امید روزیکه اهمیت علم ودانش در جهان بالا رود و کمیته نوبل به خاطر همه سختی هایی که کشیده اند به آنها پاداش دهد پس همیشه دلگرمند.
به هر حال جدای از تحقیقات اساسی( که قطعا و بدون شک خیلی ضروری و مهم است ) پیشرفت و اختراع بی فایده اند وقتی نتوانند بازاریابی کنند و محصولات را به فروش برسانند پس باید محصولات را در موزه نگه دارندو تحقیقات اساسی زمانی مهم است وقتی بتوانیم محصول را به فروش برسانیم تا منفعت و پولی را برگرداند تا کمک خرج دوباره تولید و تحقیقات باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 11:04:00 ب.ظ ]
|