پایان نامه : بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی) |
تأثیرات نوگرایی بر معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تزیینات وابسته به آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. روش به کار رفته توصیفی ـ تحلیلی است یعنی به تشریح و تبیین دلایل شکل گیری این وضعیت و چگونگی آن پرداخته است. همچنین با تحلیل داده ها، گونه شناسی جهت شناخت کامل تر و جامع تر خانه های پهلوی دوم شیراز صورت پذیرفته است.
تقسیم بندی فضای پر و خالی خانه، چهار گونۀ پُر، نیمه پُر، میان پُر و دو بر پُر در پلان های کاربری مسکونی این دوره داده است. همچنین محور دسترسی خانه ها به صورت مستقیم، شکسته و منقطع بوده که فضاهای خصوصی و عمومی در اطراف آنها پراکنده و متمرکز هستند. نماهای خانه های این دوره به صورت مکعب هایی ساده و فاقد تزیین است. مهمترین عنصر تزیینی به کار رفته در نما قاب های مورد استفاده جهت تزیین در است که برخی خانه ها فاقد آن است و برخی دیگر دارای قاب ساده یا ترکیبی هستند.
نتایج حاصل نشان می دهد که الگوی معماری مسکونی خانه های نوین دورۀ پهلوی دوم در شیراز عمدتاً به صورت برونگرا در دو طبقۀ غیر مجزا با الگوی سکونت تک خانواری و سقف های ردیفی از جنس شیروانی است. پلان عمدتاً دارای تقسیمات سه قسمتی با گونۀ نیمه پُر همراه با محور دسترسی منقطع و تمرکز فضای خصوصی و عمومی حول محور است. از مشخصه های نما و تزیینات خانه های این دوره اجرای بدنۀ نما با بهره گرفتن از سیمان و سنگ و به ندرت آجر است. نماها و نمادها به شیوۀ مدرن و سبک بین المللی، حذف تزیینات و آرایه های الحاقی در نما، وجود تزیینات ساده در قاب ورودی و قرارگیری تیغۀ سیمانی سرتاسری به عنوان سرسایه است.
واژگان کلیدی: مدرنیسم(نوگرایی) ـ هنر پهلوی – معماری پهلوی ـ هنر مردم گرا ـ گونه شناسی معماری پهلوی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
:
1ـ1. طرح تحقیق. 2
1ـ1ـ1. مقدمه و طرح مسأله. 2
1ـ1ـ2. سئوالات تحقیق. 4
1ـ1ـ3. فرضیه تحقیق. 4
1ـ1ـ4. هدف تحقیق. 4
1ـ1ـ5. ضرورت تحقیق. 5
1ـ1ـ6. نوع و روش انجام تحقیق. 5
1ـ1ـ6ـ1. روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 6
1ـ1ـ6ـ2. جامعۀ آماری. 6
1ـ1ـ6ـ3. تعداد نمونه. 7
1ـ1ـ6ـ4. روش نمونه گیری. 7
1ـ1ـ6ـ5. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 8
1ـ1ـ7. طرح کلی نگارش.. 8
1ـ2. پیشینۀ تحقیق. 10
1ـ3. روش شناسی. 15
:
مقدمه. 20
2ـ1.تعریف مدرنیته. 20
2ـ1ـ1. تاریخچۀ مفهوم مدرن و مدرنیته. 21
2ـ2ـ2. شاخصه های مدرنیسم. 23
2ـ2. رویکرد مدرنیسم به تزیین. 24
عنوان صفحه
2ـ3. معماری مدرن و شاخصه های آن در جهان. 25
2ـ3ـ1. تأثیرات مدرنیته بر تزیینات معماری. 28
2ـ3. سرچشمه های ورود مدرنیته به معماری ایران. 31
2ـ3ـ1. دوران قاجار 31
2ـ3ـ2. مدرنیته و دوران پهلوی اول. 38
2ـ3ـ2ـ1. بررسی اوضاع اجتماعی تاثیر گذار بر ساختار معماری پهلوی. 38
2ـ3ـ3. مدرنیته و دوران پهلوی دوم. 41
2ـ3ـ3ـ1. بررسی اوضاع اجتماعی تاثیر گذار بر ساختار معماری پهلوی دوم. 41
2ـ4. ورود مدرنیسم به معماری. 42
2ـ4ـ1. معماری دورۀ قاجار 42
2ـ4ـ2. معماری دورۀ پهلوی اول. 46
2ـ4ـ3. معماری دورۀ پهلوی دوم. 54
مقدمه. 65
3ـ1. تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تأثیرگذار بر گسترش کالبدی شهر 66
3ـ1ـ1. بستر فرهنگی شیراز در عصر قاجار 66
3ـ1ـ2. بستر فرهنگی شیراز در عصر پهلوی اول. 70
3ـ1ـ2ـ1. نخستین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 71
3ـ1ـ3. بستر فرهنگی شیراز در دوران پهلوی دوم. 75
3ـ1ـ3ـ1. دومین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 77
3ـ1ـ3ـ2. سومین دورۀ توسعۀ شهری شیراز 80
3ـ2. معماری مسکونی شیراز 82
3ـ2ـ1. دورۀ پهلوی اول. 82
عنوان صفحه
3ـ2ـ2. دورۀ پهلوی دوم. 87
3ـ3. مسکن و طبقه متوسط، مفهوم طبقه متوسط جدید و مؤلفه های مرتبط با آن. 92
3ـ3ـ1. تعریف طبقه متوسط.. 92
3ـ3ـ4. افزایش شمار طبقۀ متوسط جدید در دورۀ پهلوی دوم. 95
مقدمه. 98
4ـ1. تعاریف خانه و مسکن و مفاهیم خانۀ ایرانی. 98
4ـ1ـ1. تعریف خانه. 98
4ـ1ـ3. مفهوم خانه در معماری ایرانی. 100
4ـ2. اصول معماری مسکونی ایرانی. 101
4ـ2ـ1. مردمواری: 101
4ـ2ـ2. پرهیز از بیهودگی: 102
4ـ2ـ3. نیارش: 102
4ـ2ـ4. خودبسندگی: 102
4ـ2ـ5. درونگرایی: 103
4ـ3. شاخصه های کالبدی خانه ایرانی. 104
4ـ3ـ1. تکثر و تنوع فضایی: 104
4ـ3ـ2. تدریج گذر از یک فضا به فضای دیگر(اصل سلسله مراتب فضایی): 104
4ـ3ـ3. انعطاف پذیری: 104
4ـ3ـ4. هندسه و تناسبات: 104
4ـ3ـ5. مرکزیت: 105
4ـ3ـ6. گونه گونی فضا از نظر درجۀ پوشیدگی: 106
4ـ4. معرفی تصویری اجزای خانۀ سنتی ایرانی. 106
4ـ5. نحوۀ قرارگیری اجزای خانۀ سنتی ایرانی. 127
عنوان صفحه
4ـ5ـ1. سردر ورودی. 127
4ـ5ـ2. هشتی. 128
4ـ5ـ3. راهرو ـ دالان. 128
4ـ5ـ4. حیاط(میانسرا) 128
4ـ5ـ5. جبهۀ شمالی. 129
4ـ5ـ6. جبهۀ غربی. 129
4ـ5ـ7. جبهۀ شرقی. 130
4ـ5ـ8. جبهۀ جنوبی. 130
4ـ6. معرفی خانه های سنتی شیراز تا اواخر قاجار 130
4ـ6ـ1. ویژگی های خاص معماری خانه های سنتی شیراز 131
4ـ6ـ2. بررسی تصویری شاخصه های کالبدی خانه های سنتی شیراز تا اواخر قاجار 132
4ـ6ـ2ـ1. خانه های سنتی و طبیعت.. 132
4ـ6ـ2ـ2. تنوع فضایی در خانه های شیراز 133
4ـ6ـ2ـ3. انعطاف پذیری خانه های شیراز 134
4ـ6ـ2ـ4. سلسله مراتب فضایی در خانه های شیراز 135
4ـ6ـ2ـ5. محل قرارگیری حیاط در خانۀ ایرانی. 136
4ـ7. تزیینات ورودی خانه های سنتی دورۀ قاجار 136
4ـ7ـ1. ورودی به سبک سنتی. 137
4ـ7ـ2. ورودی به سبک تلفیقی. 140
4ـ8. تحول خانه های مسکونی. 142
4ـ8ـ1. برونگرایی. 142
4ـ9. خانه های جدید شیراز در دورۀ پهلوی دوم. 145
4ـ9ـ1. معرفی اجزای خانه های مدرن شیراز 146
4ـ9ـ1ـ1. ورودی(درآیگاه) یا درون شو 146
4ـ9ـ1ـ2. رختکن. 149
4ـ9ـ1ـ3. راهرو 150
عنوان صفحه
4ـ9ـ1ـ4. سرسرا (فرانسوی:HAll) 150
4ـ9ـ1ـ5. اتاق. 151
4ـ9ـ1ـ5ـ1. اتاق پذیرایی. 151
4ـ9ـ1ـ5ـ2. اتاق ناهارخوری(غذاخوری) 152
4ـ9ـ1ـ5ـ3. اتاق خواب.. 153
4ـ9ـ1ـ6. ایوانچه (فرانسوی: بالکنbAlcon) 153
4ـ9ـ1ـ7. مهتابی/ بهارخواب(فرانسوی: تراسterasse) 154
4ـ9ـ1ـ8. حیاط. 155
4ـ9ـ1ـ9. مستراح(انگلیسی: سرویس(زبانزد در ایران)service ـ فرانسوی: توالت toilette) و دستشویی 156
4ـ9ـ1ـ10. حمام. 156
4ـ9ـ1ـ11. انباری. 157
4ـ9ـ1ـ12. پادیاو(فرانسوی:پاسیوpatio) 158
4ـ9ـ1ـ13. نورگیر 158
4ـ9ـ1ـ14. حیاط خلوت.. 159
4ـ9ـ1ـ15یستکد(فرانسوی: گاراژgarage ـ انگلیسی: پارکینگparking) 159
4ـ9ـ1ـ16. باریک سازی. 160
4ـ9ـ2. بررسی تصویری شاخصه های کالبدی خانه های مدرن شیراز در دوران مدرن(پهلوی دوم) 161
4ـ9ـ2ـ1. خانه های جدید و طبیعت.. 161
4ـ9ـ2ـ2. تنوع فضایی در خانه های جدید. 162
4ـ9ـ2ـ3. انعطاف پذیری خانه های جدید. 164
4ـ9ـ2ـ4. سلسله مراتب فضایی در خانه های جدید. 165
4ـ9ـ2ـ5. محل قرارگیری حیاط در خانه های جدید. 166
4ـ10. تزیینات ورودی خانه های مدرن پهلوی دوم. 167
عنوان صفحه
مقدمه. 172
5ـ1. شناختی مجدد : بررسی اجزا حذف و اضافه شده خانه ایرانی. 172
5ـ4. نقش طبقه متوسط جدید شیراز در تحولات الگوی مسکن و شکل گیری کاربری مسکونی جدید 196
5ـ5. گونه شناسی کاربری مسکونی بر مبنای تحول الگوی سکونت.. 197
5ـ5ـ1. تعریف گونه و تیپ و مفاهیم مرتبط با آن. 197
5ـ5ـ1ـ1. تعریف گونه. 197
5ـ5ـ1ـ2. تعریف تیپ.. 198
5ـ5ـ1ـ3. تعریف گونه شناسی. 198
5ـ5ـ2. رهیافتی به گونه شناسی مسکونی شیراز پهلوی دوم. 198
5ـ5ـ2ـ1. گونه شناسی پلان. 200
5ـ5ـ2ـ1ـ1. گونه شناسی خانه بر اساس نحوۀ قرارگیری فضای باز، نیمه باز و بسته. 202
1ـ گونۀ الف : تمام پُر 206
2ـ گونۀ ب : نیمه پُر 206
3ـ گونۀ ج : میان پُر 212
4ـ گونۀ د : دو بر پُر 214
5ـ5ـ2ـ1ـ2. گونه شناسی براساس نحوۀ دسترسی. 215
1ـ گونه الف : محور مستقیم. 218
2ـ گونۀ ب: محور شکسته. 219
3ـ گونۀ ج: محور منقطع. 222
5ـ5ـ2ـ1ـ3. گونه شناسی براساس نحوۀ قرارگیری فضا حول محور دسترسی. 224
1ـ گونه الف: تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور مستقیم. 227
2ـ گونه ب: تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور شکسته. 230
عنوان صفحه
3ـ تمرکز و پراکندگی فضاها در اطراف محور منقطع. 232
5ـ5ـ2ـ2. گونه شناسی نما 236
5ـ5ـ2ـ2ـ1. گونه شناسی خانه براساس چگونگی ترکیب اجزای ورودی. 238
1ـ گونه الف : فاقد قاب.. 241
2ـ گونه ب: قاب ساده 241
3ـ گونه ج: قاب ترکیبی. 243
منابع فارسی ……..
منابع انگلیسی ……..
طرح تحقیق
1ـ1ـ1. مقدمه و طرح مسأله
حرکت های سیاسی، اجتماعی رخ داده از اواخر قاجار مانند انقلاب مشروطیت، انقراض سلسلۀ قاجاریه و روی کار آمدن رضاشاه و بعد از آن محمدرضا پهلوی، همچنین در صحنۀ جهانی انقلاب صنعتی و به دنبال آن انقلاب تکنولوژیکی قرن بیستم و نیز بروز دو جنگ جهانی؛ شکلی جدید، سریع و دگرگون شده را به وجود آورد که حرکت اجتماعی ـ فرهنگی ایران ناگزیر از پذیرفتن آن بود.
با ظهور انقلاب صنعتی در غرب و نفوذ ریشه هایی از فرهنگ مغرب زمین، جامعۀ سنتی ایران نیز به نوعی این رویداد جهانی و تحولات فکری جانبی آن را تجربه نمود و با سرعت و جهشی سطحی تر از آنچه در غرب در حال روی دادن بود، به تدریج به سوی جهان نوین گام برداشت. در دورۀ پهلوی به ویژه با روی کار آمدن پهلوی دوم، روند تغییر و تحولات اقتصادی و اجتماعی کشور که از شروع حاکمیت پهلوی اول آغاز شده بود، سرعت بیشتری یافت و شهرهای کشور به عنوان پایگاه های گسترش مدرنیزاسیون تحولات زیادی یافتند. شیراز نیز به عنوان یکی از شهرهای بزرگ آن زمان، دگرگونی های زیادی پذیرفت. در بین کاربری ها و عملکردهای موجود شهر، خانه جایگاه خاصی داشته است که در این دوران متأثر از جو موجود دستخوش تغیراتی در شیوۀ ساخت گردید. با ورود مدرنیسم به ایران در دوران پهلوی، نمود خود را در دگرگونیهای کالبدی فضایی ـ به عنوان نمادی از تجدد و تجددگرایی سطحی و دستوری ـ با گذار از معماری درونگرا به معماری برون گرا نمایان ساخت.
مهمترین و قدیمی ترین ویژگی معماری گذشتۀ ایران که آن را از دیگر سبک ها به ویژه سبک های معماری غربی متمایز می سازد درونگرایی است. ویژگی ای که با توجه به وضع اقلیمی بسیاری از مناطق ایران، همچنین رعایت اصل محرمیت به وجود آمده است. به این معنا که فضاهای داخل ارتباط بصری مستقیم با فضای شهری بیرون خود ندارند و فضاهای مختلف آن را عنصری مانند حیاط و یا صفه های سرپوشیده سازماندهی کرده است به نحوی که روزن ها و بازشوها به طرف این عناصر بازشوند(معماریان، 1375: 12).
شکل گیری و حضور قاطعانۀ ویژگی درونگرایی معماری ایران تا اواخر قاجار ادامه داشت؛ اما اولین بناهای دولتی و حکومتی در دورۀ قاجار و نیز تحولات عقیدتی و اجتماعی در آغاز دورۀ پهلوی اول، مهمترین خصلت معماری گذشتۀ ایران را تغییر داد. بناها در همۀ حوزه ها و دسته بندی های ساختمانی از درون به بیرون چرخش داده شدند. این گردش به طور بنیادین بر دیگر عناصر معماری ایران از جمله تزیینات و مباحث خرد و کلان در حوزۀ معماری و شهرسازی نظیر خیابان ها، کوچه ها، پنجره ها و نماها و به عبارتی فضاهای تازه و نوین تأثیر گذاشت. بنابراین پدیدۀ برونگرایی نخست در اندیشه ها شکل گرفت و متعاقب آن و بنا به نیازهای خواسته یا ناخواسته و در نهایت با پذیرش آن به معماری مسکونی و خانه های نوین شهری سرایت نمود.
از زمانی که فرهنگ غرب وارد معماری درونگرای ایرانی شد، معماری مدرن ایرانی شکل گرفت. معماری ایرانی سراسر تزیینات بود و امری فرهنگی محسوب می شد اما با ورود مدرنیته و اجرای برخی از اصول معماری مدرن از جمله ساده گرایی و حذف تزیینات، نماهای خانه های این دوره به سمت مکعب هایی ساده و فاقد تزیین گرایش یافت. این تغییرات ابتدا در تهران شروع شد و سپس به سایر نقاط ایران از جمله شیراز راه یافت.
تحولات معماری دورۀ پهلوی دوم در شیراز ریشه در عوامل گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. از میان عوامل خارجی شرایط خاص جهانی همچون رواج مدرنیته در غرب و نیز جنگ جهانی دوم، وضعیت شهرسازی و معماری را در این دوران از حیطۀ سنتی صرف خود خارج ساخت و معماری ناگزیر به انتخاب شیوه های معماری گشت که بازتابی از حرکت ها و بینش های زمانه و نیز حرکت وقت بود. این شیوه همانا چرخش از معماری درونگرا به برونگرا بود. این تغییر نمود خود را هم در سازماندهی فضایی و هم نما و تزیینات نشان داد. معماری در حقیقت به یک جهش ناگهانی انجامید و قبل از آنکه بتواند به یک معماری با هویت ایرانی دست یابد و حرکت تاریخی خود را با شناخت تازه ادامه دهد به جریانی افتاد و به صحنه ای کشیده شد که تحت تأثیر عوامل زیادی همچون تکنولوژی ساخت، مصالح، فنون ساختمانی و نیز الگوهای جدید زندگی، نوع ارتباطات و تجارت جدید جهانی و معیارها و ارزش های فرهنگی جدید که همگی حاصل یک جهان مدرن قرن بیستمی و در حقیقت معماری مدرن جهانی بود قرار گرفت. از میان عوامل اجتماعی داخلی نیز ظهور طبقه متوسط جدید که خود محصول نوگرایی در ایران بود، خواهان سبک زندگی جدید و خانه های جدید شکل گرفته در این دوران با الگوی برون گرا بودند.
این پژوهش می کوشد تا با شناخت گونه های مختلف معماری مسکونی ساخته شده در دورۀ پهلوی دوم در شیراز، دلایل شکل گیری و عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری این شیوه ـ شیوه ی برونگرا ـ را مورد مداقه قرار دهد.
1ـ1ـ2. سئوالات تحقیق
ـ عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری شیوۀ برونگرا و ویژگی های معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم در شیراز چه بوده است؟
ـ گونه های مختلف معماری مسکونی شیراز در این دوره کدام است؟
ـ تزیینات در معماری مسکونی پهلوی دوم شیراز چگونه است؟
1ـ1ـ3. فرضیه تحقیق
ـ الگوی معماری مسکونی در دورۀ پهلوی دوم از الگوی درونگرا به الگوی برونگرا چرخش داشته است.
ـ الگوی معماری مسکونی برونگرا متأثر از یک الگوی غربی بوده است.
ـ با ظهور مدرنیسم(نوگرایی)، تزیینات ساختمانی رو به سادگی رفته است.
1ـ1ـ4. هدف تحقیق
هدف اصلی تحقیق شناخت دگرگونی های ایجاد شده بر مبنای اندیشه ها، و روش های تغییر شکل یافته در معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم در شیراز است.
اهداف دیگر عبارتند از:
ـ شناخت پیش زمینه های سیاسی، جامعه شناختی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر ظهور معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز است.
ـ شناخت تأثیرپذیری ها در پیدایش این سبک از معماری مسکونی است.
ـ شناخت گونه های مختلف معماری مسکونی شیراز در دورۀ پهلوی دوم است.
1ـ1ـ5. ضرورت تحقیق
با توجه به وسعت تحولات اتفاق افتاده در دورۀ پهلوی، کم بودن تعداد پژوهش هایی که تحولات معماری و شهرسازی دورۀ پهلوی به ویژه پهلوی دوم را مورد کنکاش دقیق و با جزئیات قرار دهد، محسوس است.
در سیر مطالعاتی معماری معاصر ایران اغلب به بررسی بناهای دولتی و شاخص به ویژه در تهران پرداخته شده است و معماری مسکونی دورۀ پهلوی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که مدرنیزاسیون و دورۀ گذار از سنت به مدرن در بافت مسکونی شهر نیز تأثیرات خود را برجای گذاشته است؛ لذا پرداختن به آن حائز اهمیت است.
1ـ1ـ6. نوع و روش انجام تحقیق
این پژوهش براساس هدف از نوع بنیادی بوده که به شناخت تحولات روی داده در دورۀ پهلوی دوم شیراز بر مبنای مدرنیسم حاکم در این دوران می پردازد.
از لحاظ ماهیت و روش اجرا و شیوۀ نگرش توصیفی ـ تحلیلی است؛ یعنی علاوه بر توصیف وضعیت معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تزیینات آن، به تشریح و تبیین دلایل شکل گیری این وضعیت و چگونگی آن پرداخته می شود.
1ـ1ـ6ـ1. روش و ابزار گردآوری اطلاعات
اطلاعات این تحقیق به شیوۀ میدانی وکتابخانهای گردآوری شده است و ابزار آن نیز فیشبرداری وتصویربرداری و است.
در بخش مطالعات کتابخانه ای، گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینۀ پژوهش و نیز تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … تأثیرگذار آن بر شکل گیری معماری مسکونی شیراز پهلوی دوم و چگونگی ورود مدرنیسم به ایران و راهیابی آن به معماری بدست آمد.
ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای فیش بوده است؛ به این صورت که با مراجعه به کتابخانه های موجود در شیراز از جمله میرزای شیرازی، دانشکده هنر و معماری، مرکز اسناد و شاهچراغ و دسترسی به منابع به فیش برداری از مطالب مورد نظر اقدام گردید. همچنین برخی منابع کتابخانه ای نسخۀ pdf کتاب هایی ست که بر روی اینترنت قرار داشت. مقالات مورد استفاده در کار نیز از مجلات موجود در کتابخانه ها و یا نسخۀ نمایه شده بر روی سایت هایی مانند noormags، magiran و civilica اخذ گردیده است.
در این بخش جهت تهیۀ اطلاعات اولیۀ مورد نظر از خانه ها، مستندنگاری با حضور در محدودۀ مورد مطالعه و برداشت و ثبت کالبدی خانه ها صورت گرفت. جهت انجام این کار از مترکشی و تهیۀ کروکی دقیق و عکس استفاده شد. همچنین از طریق مصاحبه اطلاعات مورد نظر مربوط به هر خانه بدست آمد.
1ـ1ـ6ـ2. جامعۀ آماری
جامعۀ آماری در این پژوهش بافت میانی شهر شیراز است که ساخت و سازها و گسترش های شهر در دهه های 1330 تا 1357 خورشیدی را شامل می شود. این منطقه شامل توسعۀ شهر شیراز در خارج از حصار بافت تاریخی است که عمدتاً به سمت غرب می باشد و محدودۀ خاصی را از نقطه نظر کالبدی به وجود آورده که به بافت میانی شهر مشهور است. که عمدتاً شامل دو خیابان شرقی ـ غربی (خ قصرالدشت و خ زند) و یک خیابان شمالی ـ جنوبی (خ نادر) عمود بر دو شبکه قبلی می باشد.
علت انتخاب شهر شیراز این است که این شهر یکی از کانون های تجددگرایی در دورۀ پهلوی دوم بوده است؛ همچنین یکی از شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی کشور و قطب تجاری و ترانزیتی جنوب کشور به پایتخت بوده است.
دلیل انتخاب بافت میانی این است که شکل گیری این بافت مربوط به تحولات شهرنشینی دهه های آغازین قرن حاضر می باشد و دربرگیرندۀ خانه هایی است که تحول معماری مسکونی شیراز را در آن و براساس آن باید تعریف کرد. این محدوده دربرگیرندۀ تولد معماری نوین است.
به علت گستردگی بافت میانی امکان بررسی و تحلیل کلیۀ بافت امکان پذیر نبود لذا قسمت هایی از آن انتخاب گردید. حدود بافت شهری انتخابی از شمال منتهی به خیابان زند تا فلکه نمازی، از شرق خیابان نادر(انقلاب) تا فلکه فرودگاه قدیم و از غرب خیابان ملاصدرا تا بلوار شهید بهشتی می باشد. خیابان های اصلی قرار گرفته در این محدوده شامل: خیابان بیستمتری سینماسعدی و فرعی های آن (معدل ـ پوستچی ـ هدایت ـ باغشاه)، خیابان سیمتری سینماسعدی و فرعی های آن (برق ـ صاحب دیوان)، خیابان اصلاح نژاد، خیابان قدمگاه، خیابان تحویلی و خیابان قاآنی نو می باشد. محدودۀ انتخابی جزء مناطق 1، 2 و 4 شهرداری شیراز است و نخستین مناطق مسکونی شکل گرفته در دورۀ پهلوی دوم است.
1ـ1ـ6ـ3. تعداد نمونه
تعداد 70 خانه در جامعۀ آماری برداشت گردید که از این تعداد 52 خانه اطلاعات موردنظر آن به طور کامل تکمیل گردید و به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفت.
1ـ1ـ6ـ4. روش نمونه گیری
روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده است به این صورت که در جامعۀ آماری موردنظر از هر خیابان به صورت اتفاقی تعدادی خانه جهت نمونه انتخاب گردید؛ به طوری که تقریباً از هر محدودۀ اصلی (مناطق 1، 2 و 4 شهرداری شیراز) تعداد 13 خانه انتخاب، برداشت و مستندنگاری گردید.
1ـ1ـ6ـ5. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی می باشد. جهت رسیدن به اهداف و پاسخ پرسش های مطرح شده در پایان نامه که ویژگی های معماری مسکونی دورۀ پهلوی دوم شیراز و تأثیرات نوگرایی بر آن است؛ ابتدا به ویژگیهای معماری مدرن در جهان و چگونگی ورود آن به ایران پرداخته شد. پس از آن عوامل مؤثر بر شکل گیری و گسترش شهر و معماری مسکونی در دورۀ پهلوی دوم مورد توجه قرار گرفت از این میان نقش طبقه متوسط جدید برجسته تر بود. در مرحلۀ بعد شاخصههای خانههای سنتی ایرانی مورد بررسی قرار گرفت تا به این ترتیب الگوها و استانداردهای ارزیابی خانه در دوران مدرن بدست آید و به عنوان مبنا و معیار استفاده شود. جهت دریافت اصول و شاخصه های معماری سنتی ایرانی از کتاب آشنایی با معماری اسلامی ایران تألیف محمدکریم پیرنیا به عنوان مبنا استفاده شده است. جهت بدست آوردن تعاریف اجزای خانه های جدید نیز از کتاب فرهنگ مهرآزی ایران نوشتۀ بیژن رفیعی سرشکی و دیگران استفاده شده است. سپس با طبقه بندی اطلاعات بدست آمده از برداشت خانه های پهلوی دوم شیراز اجزا موجود در آنها شناسایی گردید. مقایسۀ تطبیقی داده های گردآوری شده از خانه های پهلوی دوم با معیارهای خانه های ایرانی منجر به استخراج
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 01:49:00 ب.ظ ]
|