پایان نامه : بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط ایران و ارائه مدل تجاری آن مطالعه موردی خوشه نساجی استان یزد |
چکیده
تجارت الکترونیک تحول چشمگیری را در مبادله اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات موجب شده است و بکارگیری آن در فعالیتهای کسب و کار مدیران واحدهای کوچک و متوسط، موجب تغییر در شیوه انجام کسب و کار می شود. بررسی پذیرش تکنولوژی های نوین در میان اندازه های مختلف سازمان های اقتصادی نشان می دهد که صنایع کوچک و متوسط این تکنولوژی ها را کند تر می پذیرند.
این تحقیق بدنبال شناسایی موانع توسعه تجارت الکترونیک در میان بنگاه های کوچک و متوسط ایران می باشد. لذا در این پژوهش با طرح یک مدل 5 بعدی شامل عوامل دانش، فرهنگی، امنیتی، زیرساختی و اقتصادی، سعی شده است مهمترین موانع شناسایی شود. تحقیق حاضر از نظرپژوهش کاربردی وکمی است و از نظر روش جزء تحقیقات پیمایشی محسوب می شود. داده ها از پرسشنامه محقق شده به دست آمده است. جامعه آماری این تحقیق را افراد از واحدهای صنعتی مستقر در خوشه نساجی یزد تشکیل داده اند و با تحلیل نظرات این افراد، عامل دانش و عامل فرهنگی از اهم موانع توسعه تجارت الکترونیک شناخته شده است.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
- عنوان تحقیق 1
- مقدمه 1
- ضرورت تحقیق 2
- تعریف مسئله و بیان موضوع اصلی تحقیق 6
- سئوالات تحقیق 7
- اهداف تحقیق 7
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
- مقدمه 9
تجارت الکترونیک 10
- تاریخچه تجارت الکترونیک 10
- تعاریف و مفاهیم تجارت الکترونیک 11
- برتری تجارت الکترونیک به تجارت سنتی 13
- انواع تجارت الکترونیک 14
- مزایای تجارت الکترونیک 16
- محدودیتهای تجارت الکترونیک 18
صنایع کوچک و متوسط 19
- مشارکت بنگاه های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی 20
2-3-2- اهمیت راهبردی بنگاه های كوچك ومتوسط در کشورهای در حال توسعه 21
2-3-3- نقش بنگاه های كوچك و متوسط درتجارت بین الملل 22
2-3-4- تعریف بنگاه های كوچك و متوسط (SMEs) 22
2-3-5- تجمیع بنگاه های کوچک و متوسط 25
2-3-5-1- شهرک های صنعتی 25
2-3-5-2- مناطق ویژه اقتصادی 26
عنوان صفحه
2-3-5-3- پارک های علمی تحقیقاتی و فناوری 26
2-3-5-4- خوشه های صنعتی 27
2-3-5-4-1- مشخصه های خوشه های صنعتی 27
2-3-5-4-2-زیر مجموعه یک خوشه صنعتی 28
2-3-5-4-3- مزایای توسعه خوشه صنعتی 28
تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 29
- مزایای تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 30
- جمع بندی و نتیجه گیری 31
فصل سوم: مرور تحقیقات پیشین
3-1- مقدمه 33
3-2- بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران 34
3-3- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 40
3-3-1- سایر کشورها 40
3-3-2- ایران 47
3-4- بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 49
3-4-1- سایر کشورها 49
3-4-2- ایران 54
3-5- جمع بندی و نتیجه گیری 57
فصل چهارم: روش تحقیق
4-1- مقدمه 59
4-2- نوع روش تحقیق 59
4-3- جامعه و نمونه آماری 60
4-3-1- جامعه 60
عنوان صفحه
4-3-2-جامعه هدف 60
4-3-3- عضوجامعه آماری 61
4-3-4- نمونه 61
4-4- روش گرداوری داده ها 62
4-5- شرح مراحل تحقیق 63
4-5-1- بررسی پیشینه موضوع 65
4-5-2- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 65
4-5-3- جمع آوری نظرات خبرگان IT و صنعت در مورد این موانع 65
4-5-4- استخراج موانع توسعه تجارت الکترونیک در SMEs ایرانی 65
4-5-5- تهیه مدل مفهومی عدم توسعه EC در شرکتهای کوچک و متوسط ایران 74
4-5-6-تهیه پرسشنامه 75
4-5-7- توزیع و تکمیل پرسشنامه 75
4-5-7-1- روایی 76
4-5-7-2- پایایی 76
4-5-8- تجزیه وتحلیل داده ها 77
4-5-8-1- آمار توصیفی و استنباطی سئوالات پرسشنامه 77
4-5-8-1-1- فرضیه اول 77
4-5-8-1-2- فرضیه دوم 78
4-5-8-1-3- فرضیه سوم 79
4-5-8-1-4- فرضیه چهارم 79
4-5-8-1-5- فرضیه پنجم 80
4-5-8-1-6- فرضیه ششم 80
4-5-8-1-7- فرضیه هفتم 81
4-5-8-1-8- فرضیه هشتم 81
4 -5-8-1-9- فرضیه نهم 82
عنوان صفحه
4-5-8-2- تحلیل عاملی 83
4-5-8-2-1 – مفاهیم کلیدی 84
4-5-8-2-2- مراحل اجرای تحلیل عاملی 85
4 -5-9-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد 87
4-5-10- ارائه مدل تجاری توسعه تجارت الکترونیک در خوشه نساجی یزد 88
فصل پنجم: تجزیه و تحلیل داده ها
5-1- مقدمه 89
5-2- آمار توصیفی وضعیت پاسخگویان 90
- بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر جنسیت 90
- بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سن 91
- بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات 92
- بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی 93
- بررسی وضعیت پاسخگویان از نظر تجربه استفاده از اینترنت 94
آمار توصیفی وضعیت شرکتهای مورد بررسی 95
- بررسی وضعیت سنی شرکتها 95
- بررسی وضعیت تعداد پرسنل شرکتها 96
- بررسی نوع فعالیت شرکتها 97
- بررسی سطح تحصیلات مدیران شرکتها 99
- بررسی تعداد کامپیوتر و کامپیوتر متصل به اینترنت در شرکتها 100
- بررسی میزان بکارگیری تجارت الکترونیک در شرکتها 102
- بررسی نرمال بودن داد ها 104
- بررسی میزان تاثیر موانع توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 105
عنوان صفحه
- بررسی میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن از دیدگاه پاسخگویان 105
5-6-1-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل اول 105
5-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل اول 106
- بررسی میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک از دیدگاه پاسخگویان 107
5-6-2-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوم 107
5-6-2-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم 109
- بررسی میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 110
5-6-3-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سوم 110
5-6-3-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم 111
- بررسی میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 112
5-6-4-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهارم 112
5-6-4-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم 114
- بررسی میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 117
5-6-5-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پنجم 117
5-6-5-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم 119
عنوان صفحه
- بررسی میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 120
5-6-6-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل ششم 120
5-6-6-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم 122
- بررسی میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 123
5-6-7-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هفتم 123
5-6-7-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم 124
- بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 125
5-6-8-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل هشتم 125
5-6-8-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم 126
- بررسی میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 127
5-6-9-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل نهم 127
5-6-9-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم 129
- بررسی میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 130
5-6-10-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دهم 130
5-6-10-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم 131
عنوان صفحه
- بررسی میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 132
5-6-11-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل یازدهم 132
5-6-11-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم 134
- بررسی میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 135
5-6-12-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل دوازدهم 135
5-6-12-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم 136
- بررسی میزان تاثیر ناکارآمد بودن نظام بانکی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 140
5-6-13-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل سیزدهم 140
5-6-1-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل سیزدهم 142
- بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن خطوط ارتباطی سریع و مطمئن در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 143
5-6-14-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل چهاردهم 143
5-6-14-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل چهاردهم 144
- بررسی میزان تاثیر وجود نداشتن کارتهای اعتباری داخلی با گستره فعالیت بین المللی در عدم توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 146
5-6-15-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل پانزدهم 146
5-6-15-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل پانزدهم 147
عنوان صفحه
- بررسی میزان تاثیر بازگشت سرمایه طولانی تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن در شرکتهای کوچک و متوسط 148
5-6-16-1- بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد عامل شانزدهم 148
5-6-16-2- مقایسه پاسخها بنا بر مشخصات پاسخگویان و مشخصات شرکت در مورد عامل شانزدهم 149
5-7- اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط 151
5-8- آزمون تایید مدل مفهومی پیشنهادی 153
فصل ششم: جمع بندی و پیشنهادات
6-1- مقدمه 165
6-2- جمع بندی نتایج 165
3-6-اولویت بندی موانع توسعه تجارت الکترونیک 167
6-4- ارائه راهکار اجرایی 167
فهرست منابع 172
پیوست اول 176
چکیده به زبان انگلیسی 183
فهرست جدولها
عنوان و شماره صفحه
جدول 2-1- منافع استفاده از تجارت الکترونیک در سازمانها 16
جدول 2-2-طبقهبندی سازمان های كوچك، متوسط و خرد در صنایع شمال آمریکا 23
جدول 2-3- طبقهبندی سازمان های كوچك، متوسط و خرد از نظر اتحادیه اروپا 23
جدول 3-1- موانع اشاره شده در تحقیقات پیشین با بیشترین فراوانی 57
جدول 5-1- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر جنسیت 90
جدول5-2- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر سن 91
جدول 5-3- وضعیت پاسخگویان از نظر سطح تحصیلات 92
جدول 5-4- وضعیت پاسخگویان از نظر رده شغلی 93
جدول 5-5- وضعیت پاسخ دهندگان از نظر تجربه استفاده از اینترنت 94
جدول 5-6- وضعیت شرکتها از نظر سن 95
جدول 5-7- وضعیت شرکتها از نظر تعداد پرسنل 96
جدول 5-8- وضعیت شرکتها از نظر نوع فعالیت 97
جدول 5-9- سطح تحصیلات مدیران شرکت 99
جدول 5-10- تعداد کامپیوتر موجود در شرکت 100
جدول 5-11- تعداد کامپیوتر متصل به اینترنت موجود در شرکت 101
جدول 5-12- میزان استفاده شرکتها از تجارت الکترونیک 102
جدول5-13- سنجش نرمال بودن توزیع داده ها 104
جدول 5-14- میزان تاثیر عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی در عدم توسعه تجارت الکترونیک 105
جدول 5-15- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی 106
عنوان و شماره صفحه
جدول 5-16- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل اول 106
جدول 5-17- میزان تاثیر کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص در عدم توسعه تجارت الکترونیک 108
جدول5-18 – نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دوم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 108
جدول 5-19 – نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دوم 109
جدول 5-20- میزان تاثیر بالابودن هزینه های تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 110
جدول 5-21- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل سوم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 111
جدول 5-22- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل سوم 111
جدول 5-23- میزان تاثیر آگاهی ناکافی از مزایای تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 113
جدول 5-24- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل چهارم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 113
جدول 5-25- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل چهارم 114
جدول 5-26- آمار توصیفی پاسخ گروه های سنی مختلف به عامل چهارم 114
جدول 5-27- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروه های سنی مختلف در عامل چهارم 115
جدول5-28 – آمار توصیفی پاسخ دو گروه سنی به عامل چهارم 115
جدول 5-29- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سنی در عامل چهارم 115
عنوان و شماره صفحه
جدول 5-30- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل چهارم 116
جدول 5-31 – نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات در سطوح مختلف تحصیلی در عامل چهارم 116
جدول 5-32- آمار توصیفی پاسخ دو سطح تحصیلی به عامل چهارم 116
جدول 5-33- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه تحصیلی در عامل چهارم117
جدول 5-34- میزان تاثیر پیچیدگی تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 118
جدول 5-35- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل پنجم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 118
جدول 5-36- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل پنجم 119
جدول 5-37- آمار توصیفی نظرات کاربران و غیر کاربران اینترنت نسبت به عامل پنجم 120
جدول 5-38- نتایج تست من- ویتنی برای مقایسه نظرات کاربر و غیر کاربر اینترنت نسبت به عامل پنجم 120
جدول 5-39- میزان تاثیر مقاومت اعضاء در برابر تغییر در عدم توسعه تجارت الکترونیک 121
جدول 5-40- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل ششم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 121
جدول 5-41- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل ششم 122
جدول 5-42- میزان تاثیر عدم آمادگی طرفهای تجاری در عدم توسعه تجارت الکترونیک 123
جدول 5-43- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل هفتم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 124
جدول 5-44- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل هفتم 124
جدول 5-45- میزان تاثیر وجود نداشتن فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک در عدم توسعه تجارت الکترونیک 125
عنوان و شماره صفحه
جدول 5-46- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل هشتم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 126
جدول5-47- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل هشتم 126
جدول 5-48- میزان تاثیر عدم وجود مزیت کافی در استفاده از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک 128
جدول 5-49- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل نهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 128
جدول5-50- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل نهم 129
جدول 5-51- میزان تاثیر عدم استفاده رقبا از تجارت الکترونیک در عدم استفاده از تجارت الکترونیک 130
جدول 5-52- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 131
جدول5-53- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دهم 131
جدول 5-54- میزان تاثیر ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی مرتبط با تجارت الکترونیک در عدم توسعه آن 133
جدول 5-55- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل یازدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 133
جدول 5-56- نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل یازدهم 134
جدول 5-57- میزان تاثیر پایین بودن امنیت در شبکه در عدم توسعه تجارت الکترونیک 135
جدول 5-58- نتایج آزمون نسبت موثر بودن عامل دوازدهم در عدم توسعه تجارت الکترونیک در SMEs 136
عنوان و شماره صفحه
جدول 5-59 – نتایج مقایسه پاسخها مبنی بر مشخصات پاسخگو و مشخصات شرکت در مورد عامل دوازدهم 136
جدول 5-60- آمار توصیفی پاسخ گروه های سنی مختلف به عامل دوازدهم 137
جدول 5-61- نتایج تست کروسکال والیس برای مقایسه نظرات گروه های سنی مختلف در عامل دوازدهم 137
جدول 5-62- آمار توصیفی پاسخ دو گروه سنی به عامل دوازدهم 137
جدول 5-63- نتایج تست من ویتنی برای مقایسه نظرات دوگروه سنی در عامل دوازدهم 138
جدول 5-64- آمار توصیفی پاسخ سطوح مختلف تحصیلات به عامل دوازدهم 138
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 05:50:00 ب.ظ ]
|