بیمه الكترونیكی نیز كه كاربرد اینترنت و فن‌آوری اطلاعات در توزیع و تولید خدمات بیمه‌ای است یكی از زیر مجموعه‌های تجارت الكترونیک محسوب می‌شود كه همگام با توسعه اینترنت، بسط و گسترش یافته و استفاده از آن در سال‌های اخیر در كشور‌های مختلف مرسوم شده‌است. بررسی تاثیر تجارت الكترونیک بر شركت‌های بیمه هدف اصلی این مطالعه بوده است. تاكید بر مفهوم بیمه الكترونیكی، مزایا و ملزومات آن، نقش آن در صنعت بیمه و ضرورت توجه به اجرای موفق آن در جنبه های مختلف بازار بیمه مورد بحث قرار گرفته است.

فهرست مطالب

چکیده    2
مقدمه    5
مفهوم تجارت الکترونیک    6
تاریخچه تجارت الكترونیكی    6
ویژگی‌های تجارت الكترونیكی    7
منافع به‌كارگیری تجارت الكترونیكی برای سازمان‌ها و مشتریان آنها    8
سطوح بلوغ سازمانی در ارتباط با تجارت الكترونیكی    8
موانع و محدودیت‌های فراروی تجارت الكترونیكی    9
بیمه    10
بیمه الکترونیک    10
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته داخلی    11

مقالات و پایان نامه ارشد

 

‏سابقه پژوهش ها و مطالعات انجام گرفته خارجی    12
بیمه و مراحل تجارت الكترونیكی    13
رویكرد شركت‌های بیمه به خدمات بیمه‌ای الكترونیكی    13
اهداف و کاربرد    14
مسائل و مشکلات فراروی صنعت بیمه    15
بررسی بیمه الکترونیکی جهت افزایش کارایی در صنعت بیمه    16
تاثیرات تجارت الكترونیكی بر بیمه    17
ریسك الكترونیكی : فرصتی برای صنعت بیمه    20
تسهیلات شركت‌های بیمه‌گر برای كاربران اینترنتی    23
وضعیت استفاده از تجارت الكترونیكی در بیمه های خارجی    23
وضعیت استفاده از تجارت الكترونیكی در بیمه های ایران    25
راهکارها و پیشنهادات    28
نتیجه گیری    31
منابع و مآخذ    32

مقدمه
مقایسه تحولات سه دهه اخیر حاکی از آن است که این تحولات نسبت به گذشته تفاوت اساسی دارد که علت اصلی این اختلافات مربوط به انقلابی است که در این دهه ‌ها رخ داده است. شرایط و روش های انجام كسب و كار مدام در حال تغییر و تحول بوده و هر روزه گزینه‌های بیشتری در اختیار كسب و كارها قرار می‌گیرند.گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد زندگی بشر تحولی بنیادین ایجاد کرده و دنیای کنونی را در جریان یک انقلاب کامل قرار داده است. امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیک یکی از نمونه های عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده و تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه‌ها و رویه‌های تجاری گذشته ایجاد کرده است. یکی از مصایق تجارت الکترونیک، بیمه الكترونیكی است که به عنوان بخشی از تجارت الكترونیک و موجی كه كمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده است و بیمه و به طور كلی موسسات مالی از جمله صنایعی هستند كه تجارت الكترونیک می‌تواند نقش بسزایی در رشد و توسعه آنها ایفا كند، چرا كه صنعت بیمه صنعتی است با حجم زیاد اطلاعات، لذا دارای زمینه مناسبی جهت استفاده گسترده از تكنولوژی اطلاعات می‌باشد[2].

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...