پایان نامه:چشمانداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیطزیست در هزاره سوم |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول(مقدمه، تعاریف و کلیات) …………………………………………………………….. | 1 |
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………. | 2 |
1-2 تعاریف محوری …………………………………………………………………………. | 2 |
1-2-1 چشمانداز ………………………………………………………………………….. | 2 |
1-2-2 سیستم پویا …………………………………………………………………………. | 3 |
1-2-3 سطح سرویس …………………………………………………………………………………………. | 4 |
1-2-4 نقشهای محوری معابر شهری ………………………………………………………………………………………… | 4 |
1-2-5 توسعهی پایدار ……………………………………………………………………………………… | 5 |
1-2-6 محیط زیست ………………………………………………………………………………………….. | 6 |
1-2-7 فضای سبز شهری ………………………………………………………………………………………….. | 6 |
1-2-8 آلودگی محیط زیست …………………………………………………………………………… | 6 |
1-2-8-1 آلودگی آب …………………………………………………………………………………………… | 6 |
1-2-8-2 آلودگی خاک ………………………………………………………………………………………….. | 7 |
1-2-8-3 آلودگی هوا ……………………………………………………………………………………………. | 8 |
1-2-8-3-1کاهش آلودگی محیط زیست ……………………………………………………………………………………….. | 8 |
1-2-8-3-2 روشهای کاهش آلودگی هوا …………………………………………………………………………….. | 9 |
1-9 جنگل …………………………………………………………………………………………… | 9 |
1-10 فرضیات تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 10 |
1-11سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 10 |
1-12 اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 10 |
1-13 کاربردهای تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 11 |
فصل دوم ( پیشینه و تاریخچه تحقیق) …………………………………………………………………… | 12 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………… | 13 |
2-2 پیشینه و تاریخچه تحقیق …………………………………………………………………………………………… | 13 |
فصل سوم(روش تحقیق) …………………………………………………………………… | 16 |
3-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………. | 17 |
3-2روش تحقیق ………………………………………………………………………….. | 17 |
3-2-1 شناخت و تعریف مسئله ………………………………………………………………………………………………………….. | 17 |
3-2-2 مفهوم سازی مدل ……………………………………………………………………………………………………….. | 20 |
3-2-2-1 نقش خودروها در مصرف اکسیژن و تولید دیاکسیدکربن و آلودگی هوا ………………………………… | 20 |
3-2-2-2 میزان اکسیژن مورد نیاز برای خودروها …………………………………………… | 21 |
3-2-2-3 آثار کاشت، توسعه و بهرهبرداری از جنگلهای شهری …………………………………………… | 22 |
3-2-2-4 میزان آب مصرفی درختان جنگلی ……………………………………………
|
27 |
3-2-2-5 چگونگی تولید اکسیژن توسط درختان …………………………………………… | 28 |
3-2-2-6 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هرخودرو ………………………………………….. | 29 |
3-2-2-7 میزان اکسیژن مورد نیاز برای هر انسان …………………………………………….. | 29 |
3-2-2-8 تعداد درختان لازم برای تامین اکسیژن هر انسان …………………………………………….. | 30 |
3-2-2-9 میزان آلودگی هوای ناشی از شهرنشینی انسان ……………………………………………… | 30 |
3-2-2-10 نقش انسان ………………………………………………………….. | 31 |
3-2-2-11 نقش جنگل …………………………………………………………….. | 31 |
3-2-2-12 نقش خودرو …………………………………………………………….. | 32 |
3-2-3 تبیین و تدوین مدل …………………………………………………………….. | 33 |
3-2-4 شبیهسازی و اعتبارسنجی …………………………………………………………….. | 37 |
3-2-5 تحلیل سیستم و ارائه راهکار و پیشنهادات …………………………………………………………….. | 43 |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-2-6 پیادهسازی و اجرا …………………………………………………………….. | 43 |
فصل چهارم ( بحث ) ………………………………………………………………….. | 44 |
4-1 عوامل اصلی ایجاد ترافیک شهری …………………………………………………………….. | 45 |
4-1-1 عابرین پیاده شهری …………………………………………………………….. | 45 |
4-1-2 وسایل نقلیه شهری ………………………………………………………………………………….. | 45 |
4-1- 3 معماری شهری ……………………………………………………………………………………. | 45 |
4-2 شکلها و نمودارهای حاصل از نرمافزار ……………………………………………………………………………………… | 45 |
فصل پنجم ( نتیجهگیری) …………………………………………………………………….. | 58 |
5-1 نتیجهگیری(ویژگیهای چشمانداز تعامل انسان+ جنگل+ خودرو) ………………………… | 59 |
5-2 پیشنهادات …………………………………………………………………….. | 60 |
5- 2-1 تفکیک سطحگذر و فضای سبز …………………………………………………………………………………….. | 60 |
5- 2- 2 ایجاد اختلاف ارتفاع مابین معابر …………………………………………………………………………………….. | 60 |
5- 2- 3 بلوک بندی در معماری شهری ……………………………………………………………………………………… | 61 |
منابع …………………………………………………………………………………………………………………… | 63 |
پیوست 1 …………………………………………………………………………………………………………….. | 67 |
پیوست 2 …………………………………………………………………………………………………………….. | 68 |
پیوست 3 …………………………………………………………………………………………………………….. | 69 |
1-1 مقدمه
کریستوفر الکساندر، از نظریهپردازان بزرگ معاصر معماری و رئیس مرکز ساختار محیطی و استاد دانشگاه برکلی کالیفورنیا معتقد است: شهر یک اثر هنری است که آفرینندگانی به تعداد جمعیتش دارد[1].
با احترام به آثار اندیشمندان شهر و شهرسازی و با توجه به بیش از پنجاه سال زندگی شهری و سه سال مطالعه درزمینهی مباحث شهری و زیستمحیطی و مشکلات ناشی از توسعهی شهرنشینی، ایدهای جدید و قابل تحقق، با عنوان “چشم انداز معماری شهری و افزایش سطح سرویس معابر با اولویت توسعه و حفظ محیط زیست در هزارهی سوم” خلق گردید، تا پیشنهادی برای آشتی انسان با طبیعت و تحقق آرزوی بر حق هر انسان زنده و آیندهنگر در رسیدن به زندگی پایدار در محیطی سالم و عاری از مشکلات و معضلات ترافیکی و زیستمحیطی باشد.
آشنایی با تعاریف محوری برای تسهیل در مطالعه ضروری بوده و بهطور خلاصه در ادامه به آنها پرداخته شده است.
1-2 تعاریف محوری
1-2-1 چشم انداز
چشم انداز یا دورنمای سازمان به معنای برنامهریزی علمی برای رسیدن به آیندهای واقعی با حداکثر کیفیت برای ارائه خدمات در بالاترین سطح فرصتها میباشد. و با لحاظ نمودن تمامی ریسکهای موجود، اقتصادیترین هزینهها و استانداردترین امکانات در آن مورد توجه قرار میگیرد.
در این برنامهریزی، انسانهایی حضور دارند که افکار و آرمانشان جزیی از افکار و آرمان سازمان است و خودشان را ماسوای سازمان نمیدانند و یقین دارند پیشرفت آنان درگرو پیشرفت سازمان و سبقت از رقیبان است و همواره سعی دارند
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 05:55:00 ب.ظ ]
|