پایان نامه: حجّیت اجماع از منظر امام خمینی(ره) و شهید صدر(ره) |
1- بیان مسأله. 1
2- سؤالات تحقیق.. 2
3- فرضیه های تحقیق.. 2
4- ضرورت موضوع. 2
5- اهداف تحقیق.. 3
6- پیشینه تحقیق.. 3
7- روش تحقیق.. 3
فصل 1 : کلّیات
1-1- شرح واژگان. 6
1-1-1- حجّیت.. 6
1-1-1-1- معنای حجّت.. 6
1-1-1-1-1- حجّت در لغت.. 6
1-1-1-1-2- حجّت در منطق.. 7
1-1-1-1-3- حجّت در اصول فقه. 7
1-1-2- اجماع. 8
1-1-2-1- تعریف لغوی اجماع. 8
1-1-2-2- تعریف اصطلاحی اجماع. 9
1-1-2-2-1- وجوه تمایز تعاریف اصطلاحی اجماع. 11
1-1-2-3- واژگان مرتبط با «اجماع» 12
1-1-2-4- اقسام اجماع. 13
1-1-2-4-1- تقسیم اجماع از حیث راه های تکوین و وجود اجماع. 13
1-1-2-4-1-1- اجماع سکوتی و اجماع صریح.. 13
1-1-2-4-1-1-1- اجماع قولی و اجماع فعلی.. 14
1-1-2-4-2- اقسام اجماع به اعتبار طرق تحصیل.. 15
1-1-2-4-2-1- اجماع محصّل و اجماع منقول. 15
1-1-2-4-3- اقسام اجماع از حیث ترکیب و بساطت.. 17
1-1-2-4-3-1- اجماع مرکب و اجماع بسیط.. 17
1-1-2-4-4- تقسیمات اجماع از حیث کشف از قول معصوم (ع) 18
1-1-2-4-4-1- اجماع دخولی.. 18
1-1-2-4-4-2- اجماع لطفى 19
1-1-2-4-4-3- اجماع حدسى 19
1-1-2-4-4-4- اجماع تقریرى 19
1-1-2-4-4-4-1- تفاوت میان اجماع تقریرى و اجماع لطفى.. 20
1-1-2-4-4-5- اجماع تشرّفى 20
1-1-2-4-4-6- اجماع تقیّه ای.. 21
1-1-2-4-4-7- اجماع کشفی.. 22
1-1-2-4-5- اجماع مدركى و تعبّدى.. 22
1-1-2-5- خاستگاه اجماع در اندیشه اصولی و فقهی.. 23
1-1-2-5-1- اجماع و ارتباط آن با مسأله خلافت.. 24
1-1-2-5-2- اولین ادّعای اجماع. 25
1-1-2-5-3- سرّ قرار دادن اجماع در ردیف ادلّه اربعه. 27
1-2- فلسفه پرداختن به نظرات شهید صدر(ره) و امام خمینی(ره) 28
1-2-1- نگاهی گذرا به حیات علمی شهید آیت الله سیّد محمّدباقر صدر(ره) 29
1-2-1-1- جامعیّت و تنوع رشته ها 29
1-2-1-2- ویژگی هاى شهید صدر(ره) در اصول. 30
1-2-1-3- شاخصه های مکتب اصولی شهید صدر(ره) 32
1-2-2- نگاهی به حیات علمی آیت الله العظمی امام سید روح الله خمینی(ره) 32
1-2-2-1- جامعیت علمی.. 33
1-2-2-2- امام خمینی(ره) و علم اصول. 33
1-2-2-3- ویژگی های اندیشه اصولی امام خمینی(ره) 35
فصل 2 : بررسی حجیت اجماع
2-1- بررسی حجّیت اجماع از دیدگاه امامیّه. 38
2-1-1- ملاک حجّیت اجماع در کلام فقهای امامیّه. 39
2-1-2- راه های احراز رأی معصوم. 40
2-1-2-1- طریقه دخولی (تضمّنی) یا حسّی.. 41
2-1-2-1-1- بررسی حجّیت اجماع دخولی.. 43
2-1-2-1-2- راه های به دست آوردن نظر امام(ع) از طریق اجماع دخولی.. 44
2-1-2-1-3- شرط تحقق اجماع دخولی.. 44
2-1-2-1-4- ویژگىهاى طریقه دخولی.. 45
2-1-2-1-5- نقد طریقه دخولی.. 46
2-1-2-2- کشف از قول معصوم(ع) بر اساس عقل عملی.. 52
2-1-2-2-1- اجماع لطفی.. 52
2-1-2-2-1-1- صورتهای مختلف تطبیق قاعده لطف بر مساله اجماع. 54
2-1-2-2-1-1-1- وجوب لطف به وسیلۀ حفظ مصلحتها 54
2-1-2-2-1-1-2- جریان عادت خداوند بر حفظ مصالح 54
2-1-2-2-1-1-3- وجوب لطف با پر كردن شكافهاى موجود در دین.. 55
2-1-2-2-1-2- ویژگىهاى اجماع لطفی.. 55
2-1-2-2-1-3- نقد اجماع لطفی.. 56
2-1-2-3- كشف از قول معصوم بر اساس عقل نظرى.. 61
2-1-2-4- اجماع حدسی.. 62
2-1-2-4-1- خصوصیات طریقه حدسی.. 63
2-1-2-4-2- تفاوت اجماع حدسی با اجماع دخولی و لطفی.. 64
2-1-2-4-3- حساب احتمالات.. 65
2-1-2-4-3-1- نظریه شهید صدر(ره) 65
2-1-2-4-3-1-1- مبانی منطقی استقراء. 65
2-1-2-4-3-1-1-1- تعریف استقراء و تبیین آن. 66
2-1-2-4-3-1-1-1-1- راه حل عقل گرایان. 67
2-1-2-4-3-1-1-1-2- راه حلهای مکتب تجربه گرایی.. 68
2-1-2-4-3-1-1-1-3- مکتب ذاتی، ابداع شهید صدر(ع) 71
2-1-2-4-3-2- مبنای حجیّت اجماع از نظر شهید صدر(ره) 74
2-1-2-4-3-3- نقد نظریه حساب احتمالات.. 79
2-1-2-4-4- ملازمه عادیه بین آراء مرؤوسین و رئیس آنان. 80
2-1-2-4-4-1- كشف از قول معصوم بر اساس ملازمه عادیه. 81
2-1-2-4-4-2- نقد نظریه ملازمه عادیه. 81
2-1-2-4-5- کشف از دلیل معتبر نزد مجمعین.. 83
2-1-2-4-5-1- نقد طریقه کشف از دلیل معتبر نزد مجمعین.. 84
2-1-2-4-6- نظریه امام خمینی(ره) 85
2-1-2-4-7- نقد طریقه حدسی.. 88
2-1-2-5- اجماع تشرّفی.. 89
2-1-2-5-1- نقد اجماع تشرّفی.. 90
نتیجه گیری.. 92
ضمائم 97
فهرست منابع و مآخذ. 99
چکیده
اجماع به عنوان یکی از منابع چهارگانه اثبات احکام شرعی مورد پذیرش قرار گرفته است. اما در عین حال از حیث مبنای حجّیت اجماع، میان فقهای شیعه و اهل سنّت اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق با روش تحلیلی و توصیفی و با استناد به منابع اصولی و اقوال فقها، مفهوم اجماع و مبنای حجّیت آن نزد فقهای شیعه بالخصوص آیت الله شهید صدر(ره) و مرحوم امام خمینی(ره) را بررسی نمودهایم. ابتدا اهل سنّت اجماع را به عنوان یک دلیل مستقل در عرض کتاب، سنّت و عقل داده امّا فقهای شیعه اگر چه به خاطر مماشات با اهل سنّت اجماع را به عنوان یکی از ادلّه اربعه قرار دادهاند اما معتقدند اجماع تنها در صورتی حجّت است که کاشف از رأی و نظر امام معصوم علیهالسّلام باشد. سپس فقهای شیعه راههای احراز رأی معصوم علیهالسّلام از طریق اجماع را مطرح می کنند و به مبنای حجّیت اجماع میپردازند. عدّهای از متقدّمین قائل به طریقه دخولی با فرض دخول امام(ع) در بین مجمعین به عنوان فرد ناشناس، شیخ طوسی(ره) و پیروان او قائل به طریقه لطفی، گروهی از متأخرین قائل به طریقه حدسی شده و برخی نیز طریقه تشرّفی را مطرح کرده اند. شهید صدر(ره) و امام خمینی(ره)، هر دو طریقه حدسی را پذیرفتهاند. شهید صدر(ره) معتقد است همان گونه که تعدّد خبردادنهای حسّی به حساب احتمالات منجر به رشد احتمال مطابقت و ضعیف شدن احتمال مخالفت میگردد نظیر همین حالت در خبردادنهای حدسی نیز وجود دارد. لذا در جایی که تعداد فتاوا به اندازهای برسد که موجب ضعیف شدن احتمال خطا در حق همه فتوا دهندگان گردد، یقین حاصل می شود که حکم شارع مطابق با کلمات مجمعین است. امام خمینی(ره) معتقد است بین اتّقاق نظر فقها و نظر امام معصوم(ع) ملازمه عادیه وجود دارد. بدین بیان که اگر همه فقهای ما در همه اعصار به حکمی متّفق بودند عادتاً معلوم می شود که این حکم را در اصل از امام معصوم(ع) اخذ کرده اند.
مقدمه
1- بیان مسأله
در فقه شیعه، اجماع از جایگاه والایی برخوردار است، به گونه ای که در ردیف کتاب و سنّت و عقل، یکی از دلایل چهارگانه اثبات احکام شرعی محسوب میشود. امّا اجماعی که نزد شیعه معتبر است با اجماعی که نزد اهل سنّت از آن نام برده میشود تفاوت داشته و در واقع یکی از طرق اثبات سنّت [به معنای فعل و قول و تقریر معصوم(ع)] محسوب میشود.
آنچه در شیعه مورد بحث قرار گرفته بیشتر به مبانی و پیامدهای اجماع ارتباط دارد به گونهای که برخی مبنای مشروعیت اجماع را بر اساس حدس و برخی بر اساس حس حجت میدانند.
این بحث یک خصوصیت متمایزی از دیگر بحثهای اصولی دارد. در سایر مسائل علم اصول بحث از تعیین حجّیت است و بعد از اثبات حجّیت در موردی به نحو قطعی علم به حکم شرعی پیش نمیآید، بلکه در نهایت حجّت و معذّریت را اثبات می کند. به عنوان مثال دلیل قطعی بر حجّیت خبر واحد اقامه می شود لکن با حجّیت خبر واحد علم به حکم شرعی حاصل نمی شود امّا از نظر شهید صدر(ره) در بحث اجماع این گونه نیست و حجّیت بحث اجماع مساوی با قطع است. یعنی اگر حجّیت اجماع ثابت شود علم به حکم شرعی پیش میآید.[1] لذا اگر اصولی بتواند اثبات کند که اجماع کاشف از قول معصوم است و باعث علم به حکم شرعی است اجماع حجّت خواهد بود اما اگر نتواند، اجماع حجّیتی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:21:00 ب.ظ ]
|