برای بهره برداری حداکثری از RFID  در زنجیره تامین، می­بایست شرکای تجاری مختلف در سرتاسر جهان از برچسب­ها، فرکانس­ها و قرائت­گرهای عمومی و مشترک استفاده کنند تا محدودیتی در یکپارچگی زنجیره تامین ایجاد نشود. یکسان نبودن استانداردها و تکنولوژی RFID  هزینه­ های پیاده سازی این تکنولوژی را بالا نگه می­دارد و کلید فراگیر شدنRFID  در سرتاسر جهان، وجود این استانداردها می­باشد. برقراری یک استاندارد جهانی باعث کاهش هزینه­ها و ارائه محصولات سازگار با هم از ناحیه شرکت­های تامین کننده تجهیزات RFID  می­ شود. در بازار RFID  استانداردهای زیادی بسط داده شده اند. برای مثال ISO 11785 برای ۱۲۵KHz (فرکانس پایین) ISO 15693 برای ۱۳٫۵۶KHz(فرکانس میانه) و ISO18000-6 برای ۸۶۰-۹۳۰MHz .

انستیتو استاندارد ملی امریکا فرکانس ۹۱۵MHz UHF را به عنوان استاندارد سیستم­های RFID  غیر فعال پذیرفته است. (پورتر[۱]، ۲۰۰۴)نظر به اینکه  Wal-Mart فرکانس UHF را برای سیستم RFID  خود در نظر گرفت UHF[2] به عنوان استانداردی برای زنجیره تامین خرده فروشی  مرسوم شد. (ویل[۳]، ۲۰۰۴)

۲-۲-۹) انتخاب برچسب و قرائت­گر:

کارایی برچسب­ها و  قرائت­گرها تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند فرکانس برچسب، شکل آنتن قرائت­گر و طراحی آنتن برچسب می­باشد. برای مثال برچسب­های با فرکانس پایین به آنتن بزرگتری نیاز دارند که باعث بزرگتر شدن برچسب و افزایش هزینه تولید آن می­ شود. برچسب­های فرکانس بالا کوچکتر و ارزانتر هستند ولی نیاز به قرائت­گرهای گران قیمت­تری دارند. محدوده عملکردی قرائت­گرها و سرعت انتقال داده با افزایش فرکانس بیشتر می­ شود ولی خطر سلامتی فردی که با آن کار می­ کند بر اثر تشعشعات افزایش می­یابد. در فرکانس­های بالا با مشکل بازتاب مواجه می­شویم که فلز، مایع،شیشه و محیط­های مرطوب می ­تواند اثر منفی داشته باشد. فرکانس­های پایین در حضور فلزات تاثیر نمی­پذیرند و حتی می­توان از بین برخی از فلزات غیر آهنی نیز آن­ها را دریافت کرد.(ویلدینگ[۴]، ۲۰۰۴)

شکل آنتن دستگاه قرائت­گر و طراحی آنتن برچسب­ها می ­تواند بر روی عملکرد سیستم RFID  تاثیرگذار باشد. هنگامی که جهت برچسب در محدوده فرکانسی قرائت­گر مشخص نیست می­بایست از یک آنتن مدور قطبی شده برای قرائت­گر استفاده کرد هر چند آنتن خطی قطبی شده دارای نفوذ بیشتر و محدوده پوششی بیشتری می­باشد. مهمترین خصیصه در طراحی برچسب­های غیر فعال آنتن می­باشد. یک آنتن چند جهته برای دریافت به یک جهت خاص محدود نمی­ شود و بهتر از آنتن یک جهته کار می­ کند ولی هزینه تهیه آنتن چند جهته بیشتر است (ویل[۵]، ۲۰۰۴).عامل تاثیر گذار دیگر حداقل فاصله بین برچسب­ها و تعداد برچسب­هایی است که به صورت همزمان توسط قرائت­گر، داده ­های آن­ها بدون تاثیر منفی بر کارایی سیستم RFID  در یافت می­ شود. عامل کلیدی و تاثیرگذار دیگر در سیستم RFID  نرخ خواندن اطلاعات برچسب­ها می­باشد. Wal-Mart  به تامین کنندگان خود الزام کرده بود که برچسب­های آن­ها باید بر روی نوار نقاله­هایی که پالت­ها و جعبه­ها را با سرعت ۵۴۰ فوت بر ثانیه منتقل می­ کند به صورت ۱۰۰ درصد شناسایی شود.(ربرت[۶]، ۲۰۰۴) از روش­های زیر برای افزایش نرخ خوانده شدن اطلاعات برچسب­ها می­توان استفاده کرد.

۱-  استفاده از آنتن دو قطبی دوبل ( دو آنتن با زاویه ۹۰ درجه در مبدا ) که باعث می شود بدون در نظر گرفتن جهت برچسب با قرائت­گر برچسب بهتر خوانده شود. (کالین[۷]، ۲۰۰۴)

۲-  جدا کردن برچسب­ها از محیط­های شامل فلزات و مایعات(پورتر[۸]، ۲۰۰۴).

۳-   قراردادن برچسب در یک حفاظ تفلون و سپس اتصال آن به شیء فلزی  (جانسون[۹]، ۲۰۰۴)

۴-  استفاده از جوهر رسانا برای چاپ مستقیم آنتن برچسب بر روی مقوای بسته بندی کالا (دینینگ[۱۰]، ۲۰۰۳)

قابلیت اعتبار برچسب به اندازه کارایی آن اهمیت دارد یک برچسب خراب قابل خوانده شدن نمی ­باشد بنابراین سیستم RFID  باید بتواند در صورت خوانده نشدن یک برچسب اطلاع مناسب و به جا دهد. از سیستم­های ضد خطاسازی و Poka-Yoke برای اطمینان از خوانده شدن برچسب­ها می­توان استفاده کرد. برای مثال طراحی و تعبیه یک سیگنال نوری بر روی برچسب­ها که پس از خوانده شدن برچسب این سیگنال حذف شود. (سودبرگ[۱۱]، ۲۰۰۴)

۲-۲-۱۰) مدیریت داده ها:

طبق مطالعه پیمایشی که توسط شرکت Development Corp بر روی ۱۰۰ نفر از مدیران ارشد تکنولوژی سازمان­ها انجام شد مدیریت و مونیتورینگ اطلاعات مهمترین دلیل اجرای پروژه­هایRFID  شناخته شد.(ا کانر[۱۲]، ۲۰۰۴)  بیش از نیمی از مخاطبان مورد مطالعه بر اهمیت کیفیت و همزمانی در داده ­های ایجاد شده در سیستم RFID تاکید دارند. مخاطبان در مورد مشکلات مربوط به این سیستم، ایجاد خطا در خواندن برچسب­ها و گرفتن اطلاعات غیریکسان از یک برچسب را جزء موارد اصلی می­دانند. بنابراین کلید مدیریت داده­ ها نرم افزار میانی است که برای پردازش داده­ ها مورد استفاده قرار می­گیرد و باید قابلیت فیلتر داده ­های اضافی و زائد را داشته باشد و بتواند در مورد دقت و اعتبار داده ­های موجود اطمینان حاصل کند.

بخش دیگری از مدیریت داده­ ها مربوط کارایی استفاده از حجم کلان اطلاعات اتخاذ شده از سراسر زنجیره تامین می­باشد.

۲-۲-۱۱) یکپارچه سازی سیستم:

چالش اصلی در اجرای پروژه­ های RFID  یکپارچه سازی سیستم RFID  و داده ­های حاصل از آن با سایر سیستم­های اطلاعاتی و پایگاه­های داده عملکردی موجود در سازمان می­باشد.(جونز[۱۳]، ۲۰۰۴) نکته اساسی در یکپارچه سازی سیستم ایجاد همزمانی و تقارن در داده ­های موجود در سیستم می­باشد. تمام مواردی که با برچسب­ها ردیابی می­شوند می­بایست در تمام طول زنجیره تامین با نام یکسان مشخص شوند تا از ایجاد داده ­های اضافی (ورود داده های یکسان با نام­های متفاوت ) جلوگیری شود و مسئله ارتباطات داخلی و خارجی سازمان با سهولت بیشتری انجام شود. (مور[۱۴]، ۲۰۰۴)

۲-۲-۱۲) امنیت:

اگرچه استفاده از RFID  دارای مزیت­های بالقوه فراوانی می­باشد ولی استفاده از برچسب­های غیرفعال حفاظت نشده از لحاظ امنیتی می ­تواند مشکلاتی از قبیل استراق سمع داده­ ها توسط افراد غیر مجاز و یا خرابکاری در اطلاعات ایجاد کند. هکرها می­توانند با نفوذ به سیستم RFID  در قیمت­ها تغییر ایجاد کنند. برچسب­های غیر فعال حفاظت نشده در صنعت خرده فروشی به راحتی می ­تواند توسط رقبا ردیابی و اطلاعات مربوط به فروش سازمان به دست رقبا برسد. (ویس[۱۵]، ۲۰۰۳)  به منظور شناسایی یک برچسب خاص در یک زمان توسط قرائت­گر از الگوریتم loud tree-walking با انرژی زیاد استفاده می­ شود که در این محیط اطلاعات مربوط به برچسب­ها می ­تواند به راحتی توسط افراد غیر مجاز شنیده شود.

روش­هایی برای جلوگیری از حمله و نفوذ به اطلاعات برچسب  در هنگام نقل و انتقال کالا پیشنهاد شده است. برای مثال از کار افتادن برچسب به درخواست مشتری.

(راناسینگ[۱۶]، ۲۰۰۴)

برای جلوگیری از حمله به اطلاعات برچسب­ها (ویس[۱۷]، ۲۰۰۳)  "روش قفل تصادفی مخلوط” را پیشنهاد می­ کند. در این روش قرائت­گر با یک دستور می ­تواند برچسب­ها را قفل نماید و برای باز کردن قفل­ها قرائت­گر با حرکت پیمایشی در فضای کاری خود و شناسایی تمام برچسب­های ممکن این کار را انجام می­دهد. عیب این روش کاهش کارایی قرائت­گر می­باشد بنابراین در محیط­هایی که به نرخ خواندن اطلاعات بالا نیاز داریم و یا برچسب­های زیادی به صورت همزمان باید خوانده شوند کارایی ندارد و در مدیریت زنجیره تامین ممکن است قابل قبول نباشد. (جول[۱۸]، ۲۰۰۳)استفاده از تگ­­های ممنوعه[۱۹] که به قرائت­گر غیر مجاز اجازه خواندن اطلاعات برچسب­ها را نمی­دهد و استفاده از  قرائت­گر ویژه برای شناسایی ارتباطات غیر قانونی نیز راه کارهای دیگری برای حفظ حریم مشتری و جلوگیری از جاسوسی اطلاعات می­باشد. (جول[۲۰]، ۲۰۰۳)

برای جلوگیری از فعالیت قرائت­گر و یا برچسب غیر قانونی در حوزه فعالیت سیستم RFID می­باید یک تصدیق دو طرفه بین برچسب و قرائت­گر برقرار شود برای این کار از روش­ها و تکنولوژی رمزنگاری موجود مانند RSA و AES  در برچسب­های ارزان قیمت نمی­توان استفاده کرد. چندین روش یکطرفه ارزان قیمت برای استفاده در سیستم­های RFID  معرفی شده ­اند. (راناسینگ[۲۱]، ۲۰۰۴) برخی از این روش­ها پایه ساده ریاضی داشته و با تکرار این روش­ها می­توان پیچیدگی روش را بیشتر کرد و احتمال نفوذ به سیستم RFID  را کاهش داد. اگرچه این روش­ها به اندازه روش­های مرسوم در رمزنگاری دارای اعتبار نیستند ولی نفوذ به آنها بدون صرف وقت زیاد و تجهیزات محاسباتی پیچیده غیرممکن است.

[۱] Porter

[۲] Ultra high frequency

[۳] Weil

[۴] Wilding and Delgado

[۵] Weil

[۶] Roberti

[۷] Collins

[۸] Porter

[۹] Johnson

[۱۰] Dinning and Schuster

[۱۱] Swedberg

[۱۲] O’Connor

[۱۳] Jones

[۱۴] Moore

[۱۵] Weis

[۱۶] Ranasinghe

[۱۷] Weis

[۱۸] Juels

[۱۹] Blocking tag

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...