پایان نامه : حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام با تکیه بر قرآن كریم و سیره معصومین |
کلیدواژه ها: حفظ اقتدار، نظام سیاسی، اسلام، قرآن كریم، سیره معصومین:
فهرست عناوین
عنوان صفحه
فصل نخست: كلیات.. 2
1- ادبیات تحقیق.. 2
الف- موضوع و طرح مسئله (اهمیت موضوع و هدف) 2
ب- مبانی نظری و مرور مختصری بر پیشینه، چارچوب نظری، پرسشها و فرضیه ها 3
پرسشهای پژوهش… 3
فرضیه های پژوهش… 4
پیشینه تحقیق.. 4
پ- روش تحقیق.. 4
2- مفاهیم اساسی در نظام سیاسی اسلام. 5
2-1 اسلام. 6
2-2 دین.. 6
2-3 نظام. 7
2-4 حكومت.. 8
2-5 سیاست.. 9
2-6 اقتدار 10
2-7 فقه سیاسی.. 12
3- ماهیت نظام سیاسی اسلام. 13
4- نظام سیاسی صدر اسلام. 14
5- اصول جهان بینی نظام اسلامی.. 16
6- فطری بودن نظام اسلامی.. 18
فصل دوم: مبانی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 22
بخش نخست: اقتدار و جهانشمولی دین اسلام. 22
1- جایگاه روابط در دین جهانشمول. 23
2- ویژگیهای دین جهانی.. 23
2-1 جهانشمولی.. 24
2-1-1 تعالیم قرآن مبنای روابط دین جهانشمول. 25
2-1 -2 زبان جهانی قرآن. 26
2-1 -3 جهانی بودن رسالت رسول اكرم6. 27
2-2 تغییر ناپذیری دین اسلام. 29
2-3 فطرتمداری دین اسلام. 32
3- رابطه اقتدار با جهانی شدن. 34
بخش دوم: مبانی روابط در جهت حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 34
1- اصل عدل. 35
2- وحدت و اتّحاد. 39
3- حوزههای اتّحاد عادلانه. 43
3-1 امّت اسلامی.. 44
3-2 پیروان ادیان توحیدی.. 45
3-3 جوامع بشری (وحدت جهانی) 48
4- عامل حفظ وحدت.. 53
بخش سوم: چارچوب کلی سیاست خارجی در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 58
1- رابطه بین کشورها و امّتهای اسلامی.. 58
2- رابطه با ادیان دیگر از نظر اسلام. 60
3- رابطه نظام سیاسی اسلامی با كفار 64
4- نحوه تعامل و رابطه با مستکبران و متجاوزان. 68
5- مبانی و اصول روابط ضابطهمند با غیر مسلمانان. 75
5-1 منبع رابطة قلبی و روابط پنهانی و محرمانه با کفار 75
5-2 پایبندی به پیمانها با كفار 79
5-3 عدم تعرض به پناهندگان سیاسی.. 80
5-4 پیمان عدم تعرض… 81
5-5 پیمان مالی.. 82
5-6 پیمان نظامی.. 82
5-7 عدالت در روابط.. 84
5-8 نفی سلطه سیاسی و فرهنگی.. 87
5-9 منع هرگونه رابطه ولایی با غیرمسلمانان. 90
5-9-1 منع رابطه ولایی مؤمنان با «اهل كتاب». 90
5-9-2 منع رابطه ولایی با «كافران». 91
5-9-3 منع رابطه ولایی با «منافقان». 93
5-9-4 منع رابطه ولایی با «مشركان». 94
5-10 بیزاری از مستكبران. 96
5-11 ستیز با مستكبران. 98
فصل سوم: ضوابط فقهی حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 102
1- تعریف فقه سیاسی.. 102
2- تقسیمات ضوابط فقه سیاسی.. 104
2-1 ضوابط فقه سیاسی در عرصه سیاست.. 104
2-1-1 ضابطة مساوات.. 104
2-1-2 ضابطة عدم ولایت.. 106
2-1-3 ضابطة شورا 107
2-1-4 ضابطة مصلحت.. 109
2-1-5 ضابطة تقیه. 111
2-1-6 ضابطة نفی سبیل (سیادت) 113
2-1-7 ضابطة حرمت کمک به گناه و تجاوز یا «اعانه بر إثم». 116
2-2 ضوابط فقه سیاسی در حوزۀ اجتماعی.. 119
2-2-1 ضابطة عدالت.. 119
2-2-2 ضابطة حفظ نظام. 122
2-2-3 ضابطة وفای به عهد. 124
2-2-4 ضابطة جُبّ.. 126
2-3 ضوابط فقه سیاسی در حوزۀ اقتصادی.. 128
2-3-1 ضابطة سلطنت.. 128
2-3-2 ضابطة احسان. 131
2-3-3 ضابطة نفی عسر و حرج. 133
2-3-4 ضابطة حاکمیت دولت اسلامی.. 135
2-3-5 ضابطة حجّیت سوق المسلمین.. 139
2-3-6 ضابطة تعاون. 141
2-4 ضوابط فقه سیاسی در حوزۀ امنیتی و نظامی.. 142
2-4-1 ضابطة حرمت جان مسلمان. 142
2-4-2 ضابطة احترام به مال مسلمان. 143
2-4-3 ضابطة امان. 144
2-4-4 ضابطة صلح. 146
2-4-5 ضابطة مقابله به مثل. 147
2-4-6 ضابطة وحدت.. 149
2-4-7 ضابطة تقوای سیاسی.. 152
فصل چهارم: راهكارهای حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 158
بخش نخست: نقش تشکیل حکومت در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 160
1- ضرورت تشکیل حکومت اسلامی.. 161
2- دلایل تشكیل حکومت اسلامی.. 172
2-1 دلایل عقلی.. 172
2-1-1 ضرورت اجرای احکام. 174
2-1-2 زوال دین بدون حكومت.. 177
2-1-3 دفاع از دارالاسلام. 178
2-2 دلایل نقلی.. 179
2-2-1 دلایل قرآنی.. 180
2-2-2 دلایل روایی.. 181
بخش دوم: نقش رهبری در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 183
1- حاكمیت در نظام اسلامی.. 183
2- شرایط رهبر حكومت اسلامی.. 185
2-1 اسلام و ایمان. 188
2-2 عدالت.. 190
2-3 فقاهت.. 192
2-4 كفایت.. 193
3- اختیارات رهبر دینى در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 196
3-1 فرماندهى نظامى جامعه. 196
3-2 پیمان نامهها 198
3-3 فرمان جهاد. 206
3-4 فرمان صلح. 210
3-5 امور حسبیه. 213
4- ویژگیهای رهبری در حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام. 217
4-1 مدارا با مخالفان. 220
4-2 مبارزه با معاند. 224
4-3 مهر و عطوفت.. 226
4-4 احترام به نظرات دیگران. 229
4-5 خدمت رسانی.. 231
4-6 وفاق اجتماعی.. 232
4-7 عدالت خواهی.. 234
4-8 مشاركت سیاسی با مردم. 235
نتیجه گیری.. 238
منابع. 242
فصل نخست: كلیات تحقیق
مقدمه
نیاز جامعه به حکومت و نظام سیاسی امری است که همواره مورد توجه و نظر متفکران سیاسی بوده است و آن را از ضروریات زندگی اجتماعی بشر مفروض داشته اند. باید اذعان داشت كه یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران صاحب شریعت، بیان چگونگی اداره جامعه و تشکیل حکومت بوده است، که بعضی از پیامبران هم در این زمینه موفق بودند و از آنجا که مکتب مقدس و روح بخش اسلام، عالیترین و جامعترین مکاتب دنیاست در این مورد از ویژگیهای خاصی برخوردار است؛ زیرا اسلام یک دین حکومتی و سیاسی است که سیاست در درون آن نهفته است و منشأ قانون و حکومت آن هم خود اسلام است. احکام حکومتی اسلام همان دیانت وشریعت اسلامی است که از سوی حضرت حق به پیامبرش وحی شده است. ضرورت وجود نظام سیاسی در اسلام از بدیهیات و ضروریات اولیه است، كه عقل و شرع بر آن صحه میگذارند و نیازی به دلیل و برهان ندارد؛ ما در این فصل برآنیم تا علاوه بر تبیین موضع تحقیق و ادبیات تحقیق-حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام با تكیه بر قرآن كریم و سیره معصومان:- به صورت اجمال نیز به تبیین ماهیت «نظام سیاسی در اسلام» بپردازیم.
1- ادبیات تحقیق
الف- موضوع و طرح مسئله (اهمیت و موضوع و هدف)
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه در زندگی روزمره هرکسی در درون حکومت اسلامی خواه ناخواه با موضوع حکومت و بحثهای پیرامون اقتدار نظام اسلام و چگونگی روابط با دیگر ملت ها روبهرو است، و اینکه قوام جامعه و مردم به حفظ اقتدار نظام آن حکومت وابسته است و در صورت اخلال در آن، نظم زندگی و معیشت مردم به خطر افتاده و دچار هرج و مرج می شود، بنابراین، حفظ اقتدار نظام از جنبه سیاسی و اقتصادی مانع از همگسیختگى و هرج و مرج در جامعه می شود و در این راستا باید به آن پرداخت و نسبت به چنین مسأله مهمی بیتفاوت نبود. بیشک ارائه راهکارهای مناسب با تدبر در قرآن كریم و سیره معصومین:و تبیین این موضوع کمکی شایان به اعتلا و رشد جامعه اسلامی میباشد چرا که وجوب حفظ کشور اسلامی و جان و مال و ناموس مسلمانان از خطر تعرض دشمنان اسلام و بیگانگان یکی از مسایل مسلّم و مورد اتفاق فقهای شیعه، بلکه همه مسلمانان است. مسأله حفظ عزت و اقتدار نظام سیاسی اسلامی و صیانت از آن در طول قرون متمادی به شدت مورد توجه و پیگیری بوده است. بر آن شدیم تا با رجوع به قرآن و سنت مبانی عزّت و حفظ اقتدار مسلمانان و جامعه اسلامی را تبیین و در این زمینه راهکارهایی ارائه نماییم.
ب- مبانی نظری و مرور مختصری بر پیشینه، چارچوب نظری، پرسشها و فرضیه ها
باتوجه به کامل بودن برنامه اسلام برای دستیابی به جهانی شدن و سعادت و هدایت بشر، به نظر میرسد، در این زمینه راهکارهای آن در منابع اسلام آمده باشد که این منابع عبارتند از وحی الهی (قرآن) و سیره معصومین:که متصل به سرچشمه وحی میباشد. با این نظریه حکومت اسلام باید اقتدار لازم را داشته باشد. این نظریه ما را بر آن داشت تا مولفههای آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این زمینه فرضیه ها و پرسشهایی مطرح است، از جمله:
پرسشهای پژوهش
1- آیا نظام اسلام و تشکیل حکومت آن ضرورت دارد؟
2- آیا میتوان با استکبار رابطه برقرار کرد؟
3- شرایط حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام و چارچوب برقراری رابطه با بیگانه چیست؟
4- مرزبندی و محدوده روابط سیاسی اسلام با بیگانگان چگونه است؟
5- راهكارهای حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام چیست؟
فرضیه های پژوهش
1- اسلام به عنوان دین جهان شمول، برنامه، مبانی و اصول كاملی برای حفظ اقتدار دارد.
2- قرآن و سیره معصومین:به مثابه الگویی برای حفظ اقتدار نظام سیاسی اسلام میباشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 07:56:00 ب.ظ ]
|