پایان نامه : طراحی الگوی ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سازمان های خدماتی -مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح- |
برای اندازهگیری وضعیت دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان آمادگی الكترونیكی كشورها، تاكنون طیف وسیعی از ابزارهای ارزیابی توسعه یافتهاند. این ابزارها از تعاریف و روشهای مختلفی برای اندازهگیری آمادگی الكترونیكی استفاده كرده اند و از نظر نتایج حاصله بطور قابل ملاحظهای با یكدیگر متفاوت میباشند. بیشر مدل های ارائه شده در سطح ملی بوده و به اندازه کافی متغیرهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی، در سطح سازمانی را مورد بررسی قرار نداده اند. آن تحقیقاتی هم که در سطح سازمانی انجام شده بیشتر، آمادگی شرکت ها و سازمان ها را برای تجارت الکترونیک مورد ارزیابی قرار داده اند و بیشتر کلی بوده. اما تاكنون مدلی بومی برای ارزیابی آمادگی الكترونیكی در سطح سازمان خدماتی طراحی نشده است.
در این تحقیق با بهره گرفتن از روش رویش نظریه ها، با بهره گرفتن از نمونه برداری تئوریک و با بکارگیری نرم افزار Atlas ti، شاخص ها و مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان خدماتی (مورد مطالعاتی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فناوری كشور طراحی شده است. سپس با بهره گرفتن از نظرسنجی 10 نفر از خبرگان و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) وزن معیار های مدل مشخص شده است. در نهایت آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بر اساس مدل بدست آمده و اوزان حاصله مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد كه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در بعد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت در حوزه های «استراتژی ها و سیاست های فناوری اطلاعات» و «زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات » بیشتر از حد متوسط بوده و در حوزه های «شبکه ارائه خدمت » و « فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی » کمتر از حد متوسط بوده. در بعد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف در حوزه های «پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف » و « رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی » بیشتر از حد متوسط بوده و در حوزه «دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی » نزدیک حد متوسط می باشد.
واژههای كلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آمادگی الكترونیكی، رویش نظریه، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح
فهرست مطالب
فصل اول 1
1-1- مقدمه 2
1-2- تعریف مساله 2
1-3- اهمیت موضوع 3
1-4- سوالات تحقیق 4
1-5- هدف تحقیق 5
1-6- روش تحقیق 6
6
6
1-7- مراحل تحقیق 7
1-8- چارچوب کلی پایان نامه 8
1-9- کلیدواژههای مورد استفاده در تحقیق 9
فصل دوم 11
12
2-1- بخش اول- تعریف و اهداف «آمادگی الكترونیكی» 12
12
13
17
2-2- بخش دوم- تشریح مدل های ارزیابی آمادگی الكترونیكی 19
21
21
22
24
25
27
29
30
32
36
39
40
41
44
47
50
2-3- بخش سوم : معرفی سازمان خدماتی 52
2-4- نتیجه گیری 53
54
62
64
فصل سوم 66
3-1- مقدمه 67
3-2- مرحله اول – روش تئوریسازی داده بنیاد 69
69
69
70
70
71
71
71
73
73
74
74
3-3- مرحله دوم : تعیین وزن معیار های با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 75
75
76
77
3-4- مرحله سوم : چگونگی سنجش آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح 79
79
79
80
80
82
85
86
فصل چهارم 87
4-1- مقدمه 88
4-2- یافته های مرحله ی اول پژوهش 88
89
90
92
93
99
103
108
109
112
4-3- یافته های مرحله دوم پژوهش 115
115
116
116
117
119
120
121
122
123
124
125
126
4-4- یافته های مرحله سوم پژوهش 127
128
128
129
132
فصل پنجم 137
5-1- مقدمه 138
138
5-3- پیشنهادات برای سازمان (نوآوری) 140
5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 140
مراجع 141
پیوستها 147
148
154
فهرست اشکال
شکل (2-1) : مدل PERM | 42 |
شکل (3-1) : چارچوب کلی تحقیق | 68 |
شکل (3-2) : فرایند به هم مرتبط نمونه گیری، جمع آوری و کد گذاری داده ها برای رسیدن به نظریه | 72 |
شکل (4-1) : محیط نرم افزار اطلس تی آی و نحوه ی وارد کردن مدارک و مستندات | 90 |
شکل (4-2) : نحوه وارد کردن یادادشت ها در نرم افزار اطلس تی ای | 93 |
شکل (4-3) : نمونه ای از کد گذاری اولیه | 94 |
شکل (4-4) : تعداد کدهای استخراج شده و نحوه استخراج آنها | 98 |
شکل (4-5) : تبدیل کدهای اولیه به مفاهیم | 103 |
شکل (4-6) : طبقه بندی مفاهیم در طبقه های اصلی | 104 |
شکل (4-7) : ساختن معیار شبکه ارائه خدمت با بهره گرفتن از کدهای مرتبط | 108 |
شکل (4-8) : نمای شبکه ای مدل ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان های خدماتی در نرم افزار | 114 |
شکل (4-9) : رتبه بندی معیارهای اصلی(خروجی نرم افزار expert Choice) | 116 |
شکل (4-10) : نتایج رتبه بندی معیارها (ادغام شده) | 116 |
شکل (4-11) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 117 |
شکل (4-12) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار آمادگی الکترونیکی جامعه هدف | 117 |
شکل (4-13) : رتبه بندی زیر معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice) | 118 |
شکل (4-14) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار بعد امادگی سازمان ارئه دهنده خدمت | 118 |
شکل (4-15) : رتبه بندی زیر معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice) | 119 |
شکل (4-16) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار استراتژی ها و سیاست های فناوری اطلاعات | 120 |
شکل (4-17) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 120 |
شکل (4-18) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار شبکه ارائه خدمت | 121 |
شکل (4-19) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 121 |
شکل (4-20) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار زیر ساخت شبکه فناوری اطلاعات | 122 |
شکل (4-21) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 123 |
شکل (4-22) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار فرهنگ، رشد و یادگیری منابع انسانی | 123 |
شکل (4-23) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 124 |
شکل (4-24) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار دسترسی جامعه هدف به خدمات الکترونیکی | 124 |
شکل (4-25) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 125 |
شکل (4-26) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف | 125 |
شکل (4-27) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 126 |
شکل (4-28) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار پذیرش خدمات الکترونیک سازمان توسط جامعه هدف | 126 |
شکل (4-29) : رتبه بندی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) | 127 |
شکل (4-30) : رتبه بندی زیر معیارها نسبت به معیار پذیرش رضایت جامعه هدف از خدمات الکترونیکی | 127 |
شکل (4-31) : نمودار فراوانی سطح تحصیلات | 128 |
شکل (4-32) : نمودار رتبه بندی ابعاد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت |
فهرست جداول
34 | جدول (2-1) : چارچوب CIDCM |
50 | جدول (2-2) : معیارها و زیر معیارها مدل سازمان ها در ایران |
54 | جدول (2-3) : مقایسة مفهومی و ساختاری مدلها موجود در سطح ملی |
62 | جدول (2-4) : مقایسة مفهومی و ساختاری مدلها موجود در سطح سازمانی |
75 | جدول (3-1) : امتیازات نشان دهنده شدت اهمیت |
82 | جدول (3-2) : طیف لیکرت جهت سنجش وضع موجود |
84 | جدول (3-3) : آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه |
85 | جدول (3-4) : نتایج بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق (آزمون شاپیرو) |
91 | جدول (4-1) : نمایی از برجسته ترین افراد مصاحبه شونده در این پژوهش |
92 | جدول (4-2) : نمونه ای از یادداشت برداری |
94 | جدول (4-3) : کدهای اولیه |
99 | جدول (4-4) : ایجاد مفاهیم از کدهای اولیه |
105 | جدول (4-5) : تبدیل مفاهیم به طبقه ها و سپس طبقه های کلان را نشان می دهد |
115 | جدول (4-6) : اهمیت درمقایسات زوجی |
116 | جدول (4-7) : مقایسه زوجی معیارها نسبت به هدف(خروجی نرم افزار expert Choice) |
117 | جدول (4-8) : ماتریس مقایسه زوجی گزینه ها(خروجی نرم افزار expert Choice) |
118 | جدول (4-9) : ماتریس مقایسه زوجی گزینه ها(خروجی نرم افزار expert Choice) |
119 | جدول (4-10) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice) |
120 | جدول (4-11) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice) |
121 | جدول (4-12) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) |
122 | جدول (4-13) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) |
123 | جدول (4-14) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارهاخروجی نرم افزار expert Choice) |
124 | جدول (4-15) : ماتریس مقایسه زوجی معیارها (خروجی نرم افزار expert Choice) |
126 | جدول (4-16) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) |
127 | جدول (4-17) : ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارها(خروجی نرم افزار expert Choice) |
128 | جدول (4-18) : توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سطح تحصیلات |
129 | جدول (4-19) : میانگین مربوط به ابعاد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت |
130 | جدول(4-20) : آزمون t مربوط به ابعاد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت |
131 | جدول (4-21) : میانگین ابعاد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت |
131 | جدول (4-22) : نتایج آزمون فریدمن |
131 | جدول (4-23) : رتبه بندی ابعاد آمادگی الکترونیکی سازمان ارائه دهنده خدمت |
133 | جدول (4-24) : میانگین مربوط به ابعاد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف |
133 | جدول (4-25) : آزمون t مربوط به ابعاد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف |
134 | جدول (4-26) : میانگین ابعاد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف |
134 | جدول (4-27) : نتایج آزمون فریدمن |
135 | جدول (4-28) : رتبه بندی ابعاد آمادگی الکترونیکی جامعه هدف |
136 | جدول (4-29) : نتیجه ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح |
– مقدمه
در این فصل شمای كلی تحقیق و طرح تحقیق جهت آشنایی كلی خواننده با مسألة اصلی تحقیق، موضوع تحقیق، ضرورتها و اهداف تحقیق، و روش برخورد محقق با این مسأله در روش تحقیق، شیوة جمع آوری اطلاعات و قلمروی تحقیق بهطور كلی بیان میشود.
1-2- تعریف مساله
فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت روابط جهانی و منشاء مزیت های رقابتی و نیز فرصت های توسعه اقتصادی و اجتماعی را به طور بنیادینی تغییر داده است. از سوی دیگر با افزایش شكاف دیجیتالی (فاصله ای است میان افراد و جوامعی كه از فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت بطور اثر بخش استفاده می كنند و آنهایی كه این توانایی را ندارند) رهبران دولت ها، شركتهای تجاری و سازمان های اجتماعی سعی دارند قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات را در جهت توسعه خویش مهار كنند. برای استفاده اثربخش از فاوا، نهادی باید از جهت زیر ساخت ها، میزان دسترسی به فاوا در سطح گسترده افراد و جنبه های قانونی و حقوقی بر استفاده از فاوا دارای آمادگی الكترونیكی باشد. بنابراین اگر قرار است خلاء شكاف دیجیتالی پر شود، همه این موضوعات باید در یک استراتژی منسجم و دست یافتنی كه جهت رفع نیازهای محلی آن نهاد خاص توسعه داده شده است، مورد توجه قرارگیرند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 03:58:00 ب.ظ ]
|