پایان نامه مدیریت با موضوع :پیامدهای کیفیت خدمات |
مدیران سازمانها بایستی بدانند که کیفیت خدمات یک استراتژی سود برای سازمانشان است. آنها بایستی به این باور برسند که سرمایهگذاری در کیفیت خدمات منجر به سودآوری سازمان میگردد ولیکن بایستی در نظر داشت که ارتباط بین کیفیت خدمات و سود یک رابطه ساده نیست پژوهشگران برای پاسخ دادن به اثر کیفیت خدمات بر سود و بین اثرات تهاجمی برای مثال (به دست آوردن سهم بازار بیشتر) و اثرات تدافعی (حفظ مشتریان کاهش هزینههای ترمیمی) تمایز قائل شدهاند در شکل (۱-۲) ارتباط بین کیفیت خدمات و سود که مشتمل بر دو اثر است نشان دادهشده است.
کمبود کیفیت خدمات منجر به جذب مشتریان جدید (اثر تهاجمی) شده و همچنین سازمان را قادر میسازد تا مشتریان کنونیاش را حفظ کند (اثر تدافعی) (زیتمل و پیتر ۱۹۹۷-۲۵۲-۲۵۳) نتایج پژوهشها نشاندهنده ارتباط مثبت میان کیفیت ادراکشده و عملکرد مالی سازمان است.
در حقیقت شرکتهای باکیفیت ادراکشده بالا نوعاً از سهم بازار بیشتر بازگشت سرمایه بالاتر و گردش دارائیهای بیشتری نسبت به شرکتهای باکیفیت و ادراکشده پایینتر برخوردار هستند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در بلندمدت مهمترین عامل اثرگذار بر عملکرد تجاری، کیفیت کالا و خدماتی است که سازمان نسبت به رقبای خود عرضه میکند.
شکل ۱-۲ کیفیت خدمات منجر به سود می شود ) زیتمل و پیتر ۲۵۳-۱۹۹۶(
کیفیت خدمات میتواند به یک سازمان جهت متمایز کردن خود از دیگر سازمانها و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار کمک کند.
کیفیت بالای خدمات بهعنوان اساسی در سودآوری بلندمدت نهتنها برای شرکتهای خدماتی بلکه برای سازمانهای تولیدی به شمار میرود. حتی در برخی از صنایع تولیدی کیفیت خدمات دارای اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت محصول به شمار میرود. (قبادیان و همکاران ۲۰۰۲-۴۳-۴۴).
یکی از اثرات مستقیم ارائه خدمات باکیفیت بهبود توانایی سازمان جهت ارضای نیازهای مشتریان بهصورتی اثربخش میباشد. چراکه سازمان دریافته است که مشتریان خواهان چه خدماتی هستند. همچنین ارائه خدمات بهتر به مشتریان باعث تکرار خرید و گسترش تبلیغات دهانبهدهان مثبت به مشتریان بالقوه میگردد. دیگر اثر مستقیم کیفیت خدمات، افزایش توانایی سازمان جهت ارائه خدمات بهصورتی کارا به مشتریان میباشد. چراکه سازمان دریافته است که مشتریان چه خواسته و نیازهایی دارند؛ بنابراین از خدمات غیرضروری کاسته و یا آنها را حذف مینماید و با افزایش کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات سودآوری سازمان افزایش خواهد یافت. (چینچ و چن ۱۹۹۸-۲۴۷).
هسکت مزایای کیفیت خدمات را به شکل ساده و رسا در شکل (۲-۲) نشان داده است.
شکل ۲-۲ مزایای کیفیت خدمات (هسکت، ۱۹۹۸)
۶-۲ ادراکات مشتریان و عوامل مؤثر در آن
- عوامل اولیهای که ادراکات مشتری از خدمت را تحت تأثیر قرار میدهد شکل (۳-۲) وقتیکه ما به ادراکات مشتری اشاره میکنیم فرض میکنیم که ابعاد خدمات و شیوههایی که بدان وسیله مشتریان، مواجهات را ارزیابی می کنند مشابه است خواه مشتری داخل یا خارج سازمان باشد.
شکل ۳-۲ عواملی که ادراکات مشتری از خدمت را تحت تأثیر قرار میدهد (زیتمل و پیر،۱۹۹۶)
۱-۶-۲ مواجهات خدمات یا لحظات صداقت
عبارت مواجهه خدمت، مدت نسبتاً کوتاهی است که در بازاریابی به فراوانی مورداستفاده قرار میگیرد. سرپرثانت و سالومون (۱۹۸۵) این عبارات را بر اساس عمل متقابل میان مشتری و ارائهدهنده خدمات تعریف کردهاند. شاستاک (۱۹۸۵) با بهره گرفتن از یک دیدگاه وسیعتر این عبارت را اینگونه تعریف میکند.
دورهای از زمان که در آن مصرف کننده بهطور مستقیم یا خدمات ارتباط متقابل برقرار می کنند این تعریف ابزارهای فیزیکی، کارکنان و دیگر عناصر قابلمشاهده را در طول مواجهه شامل می شود. واردکردن بعد زمان در این تعریف بیانکننده این واقعیت است که ارتباطات چندجانبه بین مصرفکننده و ارائهکننده خدمت اغلب در جریان مواجهه خدمت به وقوع میپیوندد. در حقیقت محققان بسیاری اشارهکردهاند که مواجهه خدمت که در یک دوره زمانی اتفاق میافتد ممکن است سبب پی بردن به این مطلب شود که چگونه مشتریان برای دستیابی به برداشت کلی از یک خدمت، ارزیابیهای بهخصوصی انجام می دهند. (لاین جونز، ۲۰۰۰، ۷۹).
۲-۶-۲ شواهد خدمت
مجموعه عوامل عمده دیگری که ادراکات مشتری از خدمت را تحت تأثیر قرار میدهد به شواهد خدمت اشاره دارد. به دلیل ناملموس بودن خدمات، مشتریان در هر تعاملی که با سازمان دارند به دنبال شواهدی از خدمت هستند. در شکل (۴-۲) سه مقوله عمده از شواهد که بهوسیله مشتری تجربه می شود نشان دادهشده است. این مقولات باهم دیگر نمایانگر خدمت بوده و شواهدی برای ملموس کردن خدمت به شمار میروند.
شکل ۴-۲ شواهد خدمت از دیدگاه مشتریان (زیتمل و پیر، ۱۹۹۶، ۱۱۸)
غالباً برای مشتریان درک خدمات مشکل است؛ بنابراین مشتریان درباره کیفیت خدمات بر اساس محسوسات و محیط ارائهکننده خدمت قضاوت مینمایند. شواهد تجربی نشان میدهد محیط محسوس و فیزیکی خدمات میتواند اثری مهم بر پاسخها و تمایلات رفتاری مشتریان داشته باشد. بهعلاوه پژوهشها نشان میدهد که محل مناسب دریافت خدمت عامل اساسی است که بر چارچوب انتظارات عملکرد مشتری تأثیر میگذارد. (جمال و ناصر، ۲۰۰۲، ۱۴۸)
شکل ظاهری محیط به شکلگیری احساسات و عکسالعمل مناسب در مشتریان و کارمندان کمک کرده و بر رفتار خریداران از سه طریق اثر میگذارد.
۱ ـ جلبتوجه مشتریان نسبت به پوشش ظاهری خدمت، پیشی گرفتن از رقبا و جذب مشتریان از بخشهای مورد هدف
۲ ـ استفاده از پیامهای نمادین جهت ارتباط با مخاطبان موردنظر در مورد ماهیت و کیفیت تجربه خدمات
۳ ـ اثرگذاری با بهکارگیری رنگها ترکیبها، صداها، عطرها و طرح فضا جهت ایجاد یا افزایش تمایل برای کالاها، خدمات یا تجارب خاص. (لاولاک و رایت ۱۹۹۹، ۲۰۱)
۳-۶-۲ تصویر ذهنی
فراتر از ادراکات ناشی از مواجهه خدمات و ارزیابی شواهد خدمت ادراکات مشتری از تصویر ذهنی یا شهرت سازمان نیز اثر میپذیرد. تصویر ذهنی سازمانی منعکسکننده موضوعاتی است که در عینی (مثل ساعات کار، راحتی دسترسی) و یا ذهنی مشتری از سازمان وجود دارد.
این موضوعات میتوانند کمتر عینی و حتی احساسی (مثل شور و هیجان؟) ـ خنده، قابلیت اعتبار صفا) باشند. بهعلاوه تصویر ذهنی میتواند به خود خدمت شرکت یا کاربر خدمت مربوط باشد. تصویرسازمانی بهعنوان فیلتری، ادراکات مشتری از عملیات سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد.
۴-۶-۲ قیمت
قیمت نیز میتواند اثر عمدهای به ادراکات از کیفیت رضایت و ارزش داشته باشد. ازآنجاکه خدمت نامحسوس است و قضاوت درباره آن قبل از خریدار اغلب مشکل میباشد قیمت شاخص بدیهی است که ادراکات و انتظارات از خدمت را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر قیمت بالا باشد، مشتری انتظارات بیشتر از خدمات خواهد داشت. از طرفی اگر قیمت خیلی پایین باشد مشتری ممکن است شک کند که کیفیت خدماتی که سازمان ارائه میکند در حد پایینی قرار دارد. در اینجا قیمت ازآنجهت مهم است که در حال حاضر انجام یک سری امور بانکی با کارمزد همراه میباشد و مشتریان برای دریافت خدمات ATM بانکداری الکترونیک باید هزینه بپردازند همانند کارمزد صدور کارت.
[۱] off eviave effects
[۲] Defisive effects
[۳] Zeitmel and piter
[۴] Hesket
[۵] Serpersant & salomon
[۶] shstak
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-03-01] [ 01:44:00 ب.ظ ]
|