سیستم‌های مدیریت فرایند کسب­و­کار با فراهم نمودن امكان طراحی و اصلاح مدل‌های كسب‌ و كار، امكان بهینه‌سازی مدل‌های كسب و كار را در سطح مدیریت، بدون نیاز به برنامه‌نویسی­ و یا حداقل برنامه‌نویسی مورد نیاز فراهم كرده و باعث افزایش سرعت انجام فرایندهای سازمان، كاهش هزینه، افزایش سرعت به­روزرسانی و… می‌شوند. معماری مبتنی بر سرویس حالت بلوغ یافته معماری مبتنی بر اجرا، طراحی مبتنی بر واسطه و سیستم­های توزیع شده است كه رویكرد بسیاری از سیستم‌های مدیریت فرایند فراهم نمودن زیرساخت مورد نیاز معماری‌های سرویس‌گرا است. در بسیاری از سیستم­ها، پیاده­سازی فرایندها به شکل سرویس­هایی در نظر گرفته می­ شود که تحت پوشش معماری سرویس­گرا قرار می­گیرند. بنابراین از معماری سرویس­گرا به عنوان یک چارچوب استاندارد با هدف افزایش چابکی در راستای واکنش سریع به تغییرات نیازمندی­های کسب­و­کار استفاده می­کنیم.

ویژگی باز بودن و انعطاف­پذیری معماری سرویس­گرا باعث به وجود آمدن چالش­های جدیدی در خصوص امنیت فرایندهای کسب­و­کار شده است، چرا که سر­ و کار داشتن با شرایط غیرمنتظره در زمان اجرا می ­تواند سبب بروز این مشکلات شود.

 لذا در این پایان نامه از چرخه­حیات سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار و معماری سرویس­گرا با لحاظ نمودن ویژگی­های امنیتی برای ارائه مدل امن در سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرا استفاده می­کنیم.

در ادامه ابتدا به بررسی ادبیات موضوع در جند حوزه مفاهیم اولیه معماری سرویس­گرا، امنیت و سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار پرداختیم. سپس کارهای انجام شده در زمینه معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب­و­کار بررسی می­نماییم. در فصول آتی رویکرد مورد استفاده در تحقیق مطرح می­ شود، در این راستا چرخه­حیات و معماری لایه­ای مرتبط با مدل پیشنهادی را ارائه می­دهیم. نهایتاً مدل پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از دیدگاه ­های مناسب ارزیابی شده است؛ و در ادامه نتایج تحقیق و کارهای آتی بیان شده است.

کلمات کلیدی: فرایند کسب­و­کار­، سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار­، معماری سرویس­گرا­، امنیت.

 

فهرست رئوس مطالب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف عنوان صفحه
1. فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق 1
  1-1 مقدمه 2
  1-2 طرح مسئله 3
  1-3 سابقه تحقیق 4
  1-4 فرضیات مسئله 5
  1-5 توجیه ضرورت انجام تحقیق 5
  1-6 هدف از اجرا 5
  1-7 روش پژوهش و تکنیک­های اجرائی 6
  1-8 ساختار پایان نامه 7
2. فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق 8
  2-1 مقدمه 9
  2-2 معماری سرویس­گرا 9
    2-2-1 تعاریف معماری سرویس­گرا 10
    2-2-2 سرویس 12
    2-2-3 مفاهیم مرتبط با معماری سرویس­گرا 15
    2-2-4 فناوری­های سازنده سرویس وب 17
    2-2-5 یکپارچه­سازی سیستم­های سازمان و تعامل پذیری بین سازمانی به کمک SOA 20
    2-2-6 چرخه­حیات معماری سرویس­گرا 21
    2-2-7 مزایای معماری سرویس­گرا 23
  2-3 امنیت نرم­افزار 23
    2-3-1 مفاهیم پایه­ای امنیت 24
    2-3-2 سیاست­های امنیتی 25
    2-3-3 نیازمندی­های امنیتی 26
      2-3-3-1 نیاز امنیتی اعتبارسنجی 27
      2-3-3-2 نیاز امنیتی اختیار سنجی 28
      2-3-3-3 نیاز امنیتی رازداری 28
      2-3-3-4 نیاز امنیتی حفاظت از داده 29
      2-3-3-5 نیاز امنیتی جامعیت 30
    2-3-2 امنیت و معماری سرویس­گرا 31
  2-4 مدیریت فرایند کسب­و­کار 36
    2-4-1 چرخه­حیات مدیریت فرایند کسب­و­کار 38
    2-4-2 سیستم مدیریت فرایند کسب­و­کار 41
      2-4-2-1 بخش­های اصلی مربوط به یک BPMS 43
      2-4-2-2 بخش­های جانبی مربوط به یک سیستم BPMS 44
  2-5 مدیریت فرایند کسب‌وکار و معماری سرویس­گرا 44
    2-5-1 مروری بر برخی متدلوژی‌های معماری سرویس­گرا 46
    2-5-2 بررسی مدل­ها و سامانه­های مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرا 49
      2-5-2-1 مدل چهارقلوی معماری سرویس­گرای مسیر چابک 49
      2-5-2-2 سامانه­های یکپارچه مدیریت فرایند کسب­و­کار و SOA 50
  2-6 نتیجه ­گیری 55
3. فصل سوم: روش تحقیق 56
  3-1 مقدمه 57
  3-2

نگاه کلی و هدف از ارائه مدل پیشنهادی

مقالات و پایان نامه ارشد

 

57
  3-3 معرفی مدل پیشنهادی 60
    3-3-1 معرفی چرخه­حیات مدل پیشنهادی 61
    3-3-2 شرح کامل فازهای چرخه­حیات مدل پیشنهادی 66
    3-3-3 ارتباط میان مدیریت فرایند کسب­و­کار و معماری سرویس­گرا در مدل پیشنهادی 79
    3-3-4 معماری لایه­ای مدیریت فرایند کسب‌وکار سرویس­گرای امن 80
    3-3-5 نیازمندی­های امنیتی مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرای امن 84
    3-3-6 مؤلفه‌های امنیتی مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرای امن 89
  3-4 نتیجه ­گیری 95
4. فصل چهارم: محاسبات و یافته­ های تحقیق 97
  4-1 مقدمه 98
  4-2 مطالعه موردی 98
    4-2-1 استخراج نیازمندی­های عمومی در راستای مدل پیشنهادی 98
    4-2-2 استخراج نیازمندی­های امنیتی سیستم در راستای مدل پیشنهادی 100
    4-2-3 طراحی و مدل­سازی فرایند در راستای مدل پیشنهادی 105
    4-2-4 بررسی تأثیرات مدل پیشنهادی بر مورد مطالعاتی نسبت به رویکرد قبلی 115
    4-2-5 قابلیت­های امنیتی مدل پیشنهادی 116
    4-2-6 مقایسه سیستم فعلی با سیستم مدیریت فرایند کسب­و­کار سرویس­گرای امن 117
    4-2-7 بررسی محدودیت­های مدل پیشنهادی 119
  4-3 نتیجه ­گیری 119
5. فصل پنجم: نتیجه ­گیری و پیشنهادات 120
  5-1 خلاصه تحقیق 121
  5-2 نتایج تحقیق 122
  5-3 مزایای تحقیق 122
  5-4 نوآوری­های تحقیق 123
  5-5 کارهای آینده 124
6. پیوست­ها و ضمایم 125
  ضمیمه الف کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس احراز هویت 126
  ضمیمه ب کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس پرداخت آنلاین 129
  ضمیمه ج کدهای WSDL مربوط به مشخصه سرویس صدور فاکتور 130
  ضمیمه د اشکال مربوط به فرایند اعتبارسنجی مهارت 133
  ضمیمه ‌و مقالات استخراج شده از پایان نامه 136
  ضمیمه ه واژه­نامه انگلیسی به فارسی 139
  ضمیمه ی واژه­نامه فارسی به انگلیسی 141
7. منابع و مآخذ 149

مقدمه

امروزه سازمان­ها برای ارائه محصولات و خدمات مناسب به مشتریان و حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود باید از چالاکی و سرعت مناسبی برخوردار باشند تا در صورت بروز مسائل و مشکلات مختلف بتوانند مدل کسب­و­کار خود را تغییر داده و آن­را بهبود دهند. سازمان­هایی که برای رسیدن به اهداف سازمان از فناوری اطلاعات استفاده می­ کنند، هنگامی که بخواهند تغییری را در سیستم اعمال کنند باید تمامی جنبه­ های آن ازجمله فرایندها، قوانین، کاربران، مدل داده­ای و… را تغییر دهند؛ لذا برای انعطاف در برابر تغییرات به سیستم­هایی نیاز است که علاوه بر امکان استقرار مدل کسب­و­کار فعلی، امکان بهبود مدل کسب­وکار را نیز داشته باشد. با ظهور معماری سرویس­گرا، دریچه تازه­ای برای طراحی انعطاف­پذیر سیستم­های سازمانی به روی معماران نرم­افزار گشوده    شده­است. در این معماری، سیستم به صورت سرویس­های کاملاً استاندارد، مستقل از پلتفرم، قابل توسعه و انعطاف­پذیر تحلیل و طراحی شده و پیاده­سازی می­ شود. معماری سرویس­گرا از دو عنصر اساسی سرویس و پیام تشکیل شده است. هر سرویس شامل دو قسمت رابط­ سرویس و پیاده­سازی آن می­باشد. پیاده­سازی هر سرویس با هر فناوری و روی هر سکویی[1] امکان­ پذیر است، لذا سرویس نهایی مستقل از سکو و فناوری خواهد بود. هر سرویس، منطق کسب­و­کار و داده مخصوص به خود را دارد و سرویس­ها از یکدیگر مستقل هستند؛ در نتیجه با تغییر یک سرویس، سایر سرویس­ها دست‌خوش تغییر قرار نمی­گیرند. هر سرویس برای استفاده از عملکرد و یا داده ­های سایر سرویس­ها به رابط آن سرویس پیام می­فرستد و پاسخ خود را در قالب یک پیام دریافت می­ کند. سرویس­ها      می­توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر و هم­نوایی[2] سرویس­ها با هم، کلان – فرایندهای کسب­ و­ کار را پیاده­سازی نمایند.

با وجود آنکه نسل قبلی سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار از گذشته تا به حال تحت قالب سیستم­های گردش کار حضور داشته است، اما این مفهوم در حال حاضر و با فراگیر شدن معماری سرویس­گرا و فناوری­ها و استاندارهای مربوط به آن شیوع بیشتری یافته است. به عبارتی در سال­های اخیر دو مفهوم معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب­و­کار سبب هم­افزایی و تقویت یکدیگر شده ­اند. سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار سیستم­های مدیریتی هستند که کلیه فرایندهای کلان و خرد سازمان را خودکار می­نمایند. این سیستم­ها امکان شناسایی، مدل­سازی، استقرار، اجرا، مدیریت وظایف، یکپارچه­سازی با سایر سیستم­های اطلاعاتی، کنترل و بهبود فرایندهای کسب­و­کار سازمانی را به صورت استاندارد در اختیار سازمان قرار می­دهند. با همه مزایای گفته­ شده برای معماری سرویس­گرا باید به این نکته توجه کرد که این معماری دارای نقاط ضعفی هم می­باشد چرا که قابلیت انعطاف­پذیری و ویژگی باز بودن معماری سرویس­گرا سبب بروز مشکلات امنیتی و چالش­های جدیدی در این زمینه شده است؛ لذا اعمال مکانیسم­های امنیتی در سیستم­های مدیریت فرایند  کسب­و­کار مبتنی بر معماری سرویس­گرا سبب ارائه مدلی امن برای این سیستم­ها خواهد شد که در این پایان نامه به آن می­پردازیم.

در این فصل نگاهی به معرفی مسئله­ای که پژوهش بر حل آن تمرکز دارد، سابقه تحقیق، فرضیات موضوع و توجیه ضرورت خواهیم داشت. پس از پرداختن به موضوع تحقیق و ضرورت بحث، به ارائه­ اهداف خواهیم پرداخت. در انتها نیز روش تحقیق، ساختار و محتوای فصول تحقیق به طور مختصر ارائه خواهد شد.

1-2 طرح مسئله

در سیستم­های اطلاعاتی سنتی، مدل­سازی اطلاعات را نقطه شروع تصور می­کردند و برای مدیریت فرایندهای کسب­و­کار به یک پشتیبان سیستمی نیاز داشتند، که این موضوع را تحت عنوان مدیریت گردش کار مطرح کردند[4]. مدیریت گردش کار شامل فعالیت­ها و فرایندهای در حال گردش است که برای حفظ تعادل و برقراری روند ارتباطی بین فعالیت­ها به یک سامانه مدیریتی نیاز دارد. در سازمان­های تجاری نیز گردش کارها یا گردش فعالیت­ها نقش گردش فرایندهای کسب­و­کار را دارند که در تحقق سیستم­های اطلاعاتی سازمان نقش حیاتی را ایفا می­ کنند و می­توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ برای این تعامل نیاز به اداره، پیکربندی، مدیریت، مدل‌سازی، طراحی و تحلیل مناسب می­باشد که این اعمال تحت عنوان مدیریت فرایند کسب­و­کار تعریف می­ شود. در سیستم­های پیشین، کنترل و گردش فرایندهای کسب­و­کار داخل سازمان اکثراً دستی بود اما امروزه تکنولوژی­های مطرح فناوری اطلاعات در این سیستم­ها مورد استفاده قرار می­گیرد [5]. با بهره گرفتن از معماری سرویس­گرا، فرایندهای کسب­و­کار معنای واقعی خود را پیدا کرده ­اند، چرا که هدف این معماری اتصال سست در ارتباطات بین مؤلفه‌های نرم­افزاری است؛ لذا می­توان گفت اهداف مدیریت فرایند کسب‌وکار و معماری سرویس­گرا با هم منطبق هستند، زیرا فرایندها طراحی شده و پیاده­سازی آن‌ ها به صورت اتصال سست صورت می­پذیرد [6]. امروزه معماری سرویس­گرا برای ساخت راه­ حل­های سازمانی مبتنی بر سرویس مورد استفاده قرار می­گیرد، به طوری که این سرویس­ها به عنوان یک مؤلفه مستقل و هم‌راستا با کسب­و­کار برای انجام فرایندهای کسب­و­کار استفاده می­شوند[7].

معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب­و­کار رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و می­توان گفت در کنار یکدیگر معنای واقعی خود را پیدا می­ کنند[8]؛ لذا استفاده از هر دوی آن‌ ها نیازمند مدلی برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار است که مبتنی بر معماری سرویس­گرا باشد. معماری سرویس­گرا بدون داشتند یک مدل امنیتی، بیشتر به یک معماری فانتزی و رویایی شباهت خواهد داشت تا یک گونه عملیاتی و قابل اجرا لذا برای پوشش دادن به خلأ های امنیتی آن، به ارائه راه­حلی مبنی بر مدل امن باید تمرکز نمود. موضوع اصلی این تحقیق در بر گیرنده مدلی امن برای سیستم­های مدیریت فرایند کسب­و­کار در محیط‌های سرویس­گرا می­باشد.

1-3 سابقه تحقیق

با پیشرفت تکنولوژی و همچنین با توجه به نیاز روزافزون به فناوری اطلاعات، بسیاری از سازمان­ها به استفاده از فناوری اطلاعات روی آورده­اند بنابراین بر روی معماری سرویس­گرا تحقیقات فراوانی صورت گرفته است. در حالی که در زمینه مدیریت فرایند کسب کار به دلیل نو بودن تحقیقات کمتری نسبت به معماری سرویس­گرا انجام شده است. شرکت­های بزرگی چون اوراکل، آی­بی‌ام بر روی سامانه­های مدیریت فرایند کسب و کار با رویکرد معماری سرویس­گرا تحقیقاتی انجام داده­اند و کارهای با ارزشی را در این زمینه انجام داده­اند[9].

قوانین مربوط به مدیریت فرایند کسب و کار به رهبران سازمان کمک می­ کند تا بتوانند فرایندهای سودمند را شناسایی کنند. قوانین فوق متخصصین این حیطه را برای امتحان و مدل‌سازی فرایندها درگیر می­ کند[10] . معماری سرویس­گرا نیز برای استقرار و پیاده­سازی سریع این فرایندها به­کار برده می­ شود[11]. ایجاد دیدگاهی نزدیک‌تر میان مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس­گرا و بیان روند همگرایی آن‌ ها توسط فوزی کامون صورت گرفته است[12].

امروزه در پاسخ به چالش­های ناشی از پیچیدگی و تنوع سیستم­های اطلاعاتی که کسب و کار با آن روبرو می­باشد یینی لیو و همکارانش یک راه­حل برای ترکیب معماری سرویس­گرا و مدیریت فرایند کسب و کار پیشنهاد داده­اند[13]. همچنین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...