پایان نامه بررسی آثار تبلیغات بر افزایش فروش شرکت های فعال در صنایع مواد غذای ( نظیر لبنیات ، خشکبار، کنسرو و …) در شهر اهواز از دید گاه مصرف کنندگان |
چکیـده………………………………………………………………………………………………………………………… 1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-2-بیان مساله ی تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 3
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………… 4
1-4-اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. 5
1-5-فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 6
1-6-روششناسی پژوهش………………………………………………………………………………………………… 6
1-7-روش جمعآوری داده ها…………………………………………………………………………………………….. 6
1-8- جامعه و نمونه آماری تحقیق……………………………………………………………………………………. 7
1-9-قلمـرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. 7
1-9-1-قلمـرو موضوعی تحقیق…………………………………………………………………………………………. 7
1-9-2- قلمـرو زمانی تحقیق……………………………………………………………………………………………. 7
1-9-3- قلمـرو مکانی تحقیق……………………………………………………………………………………………. 8
1-10- کاربران نتایج تحقیق………………………………………………………………………………………………. 8
1-11-تعـریف اصطلاحات بهکار رفته در تحقیق …………………………………………………………………… 8
1-12-چارچوب کلی تحقیق……………………………………………………………………………………………… 9
فصـل دوم:پیشینه و موضوع ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 11
2-2-تبلیغات………………………………………………………………………………………………………………… 11
2-3-تعریف تبلیغات………………………………………………………………………………………………………. 11
2-4-اهمیت تبلیغات……………………………………………………………………………………………………….. 12
2-5- اهـداف تبلیغات…………………………………………………………………………………………………….. 13
2-5-1- افزایش نوع مصرف…………………………………………………………………………………………….. 14
2-5-2- افزایش مقدار خرید…………………………………………………………………………………………….. 14
عنوان صفحه
2-5-3-افزایش مدت مصرف……………………………………………………………………………………………. 14
2-5-4-افزایش تکرار مصرف……………………………………………………………………………………………. 14
2-5-5- جذب نسل جدید……………………………………………………………………………………………….. 14
2-5-6- نام شرکت یا نام کالا……………………………………………………………………………………………. 14
2-5-7- مبارزه علیه عقاید مخالف………………………………………………………………………………………. 15
2-5-8- مبارزه با جانشین………………………………………………………………………………………………… 15
2-5-9- فعالیت خاص……………………………………………………………………………………………………. 15
2-5-10- خدمت به خلق…………………………………………………………………………………………………. 15
2-5-10-1-کاهش زمان…………………………………………………………………………………………………… 15
2-5-10-2-کاهش هزینه………………………………………………………………………………………………….. 15
2-5-10-3-سنجش اثربخشی تبلیغ…………………………………………………………………………………….. 15
2-5-10-4-کمک به ارزیابی راه حلهای موجود……………………………………………………………………… 16
2-5-10-5-تعیین شاخص های مناسب برای انتخاب رسانه و پیام……………………………………………….. 16
2-6- اثرات تبلیغات……………………………………………………………………………………………………….. 16
2-6-1- ایجاد احتیاج……………………………………………………………………………………………………… 16
2-6-2- افزایش فروش…………………………………………………………………………………………………… 16
2-6-3-ایجاد واحدهای عظیم…………………………………………………………………………………………… 17
2-7- روشهای اجـرای تبلیغات……………………………………………………………………………………….. 17
2-7-1-آگهی………………………………………………………………………………………………………………… 17
2-7-2-فروش شخصی……………………………………………………………………………………………………. 18
2-7-3-ارتقای فروش……………………………………………………………………………………………………… 18
2-7-4-روابط عمومی……………………………………………………………………………………………………… 18
2-7-5-تبلیغات تجاری……………………………………………………………………………………………………. 18
2-8- تبلیغات بین المللی و اینتـرنتی……………………………………………………………………………………. 19
2-9- تبلیغات فرهنگی……………………………………………………………………………………………………. 20
2-10- رابطه تبلیغات و ارزش برند محصول………………………………………………………………………. 23
2-10-1-هدایت انتخاب مصرف کنندگان……………………………………………………………………………… 26
2-10-2-افزایش وفاداری مشتریان…………………………………………………………………………………….. 27
عنوان صفحه
2-10-3-امکان ورود به بازار جدید……………………………………………………………………………………. 27
2-10-4-امکان افزایش قیمت محصول………………………………………………………………………………… 27
2-10-5-افزایش استخدام کارکنان……………………………………………………………………………………… 27
2-11-رابطه تبلیغات و فروش………………………………………………………………………………………… 28
2-11-1- فـروش………………………………………………………………………………………………………….. 28
2-11-2- مدیریت فروش………………………………………………………………………………………………… 28
2-11-2-1- برنامه ریزی………………………………………………………………………………………………….. 29
2-11-2-2- سازماندهی…………………………………………………………………………………………………… 30
2-11-2-3- تامین نیروی انسانی……………………………………………………………………………………….. 30
2-11-2-4- هدایت……………………………………………………………………………………………………….. 30
2-11-2-5-كنترل…………………………………………………………………………………………………………… 31
2-11-3-تاثیر تبلیغات بر فروش……………………………………………………………………………………….. 31
2-12- پیشینهی تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 33
2-13-خلاصهی فصل…………………………………………………………………………………………………….. 35
فصـل سوم:روش تحقیق
1-3- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….. 37
3-2-نوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 37
3-3- فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………… 38
3-3-1-تبلیغات…………………………………………………………………………………………………………….. 39
3-3-2-درک کیفیت محصول توسط مصرف کننده………………………………………………………………….. 40
3-4-جامعه آماری و نحوه نمونه گیری از آن……………………………………………………………………. 40
3-4-1- جامعه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………………. 40
3-4-2- نمونه آماری تحقیق و روش نمونه گیری………………………………………………………………… 41
3-5-روش و ابزار جمعآوری داده های تحقیق………………………………………………………………………. 42
3-5-1- تجربههای آزمایشگاهی………………………………………………………………………………………… 42
3-5-2- بررسی میدانی……………………………………………………………………………………………………. 42
3-5-3- تحقیق پیمایشی………………………………………………………………………………………………….. 42
عنوان صفحه
3-6- متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 43
3-7- مقیاس اندازه گیری و طیف پرسشنامه…………………………………………………………………………… 43
3-8-ابزار سنجش و گـردآوری داده ها………………………………………………………………………………… 44
3-8-1- روایی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………. 44
3-8-2-پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………….. 45
3-9- ابـزار و روشهای آماری تحقیق………………………………………………………………………………… 46
3-9-1- ضریب همبستگی……………………………………………………………………………………………….. 46
3-9-2- ضریب تعیین…………………………………………………………………………………………………….. 47
3-9-3- آزمون رگـرسیون………………………………………………………………………………………………… 47
3-10-خلاصهی فصل…………………………………………………………………………………………………….. 48
فصـل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
4-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………… 50
4-2-گردآوری داده ها و آمارههای توصیفی تحقیق………………………………………………………………….. 50
4-3-آزمون فرضیه های تحقیق با بهره گرفتن از آمار استنباطی…………………………………………………………. 55
4-3-1- آزمون فرضیه اول…………………………………………………………………………………………….. 56
4-3-2- آزمون فرضیه دوم……………………………………………………………………………………………. 57
4-3-3-آزمون فـرضیهی سوم……………………………………………………………………………………………. 58
4-3-4-آزمون فرضیه چهارم………………………………………………………………………………………….. 60
4-4-خلاصهی فصل………………………………………………………………………………………………………. 61
فصـل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقـدمه………………………………………………………………………………………………………………… 63
5-2- خلاصهی پژوهش………………………………………………………………………………………………….. 63
5-3- یافته های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 63
5-4- محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………… 65
5-5-پیشنهادهای تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 66
5-5-1- پیشنهادهای کاربردی…………………………………………………………………………………………… 66
عنوان صفحه
5-5-2- پیشنهادهایی برای تحقیقهای آینده…………………………………………………………………………. 67
منابع و مآخذ
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………….. 69
منابع غیرفارسی……………………………………………………………………………………………………………… 70
پیوست ها
پیوست الف) پرسشنامه تحقیق………………………………………………………………………………………… 72
پیوست ب)آماره های توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق………………………………………………………… 74
پیوست ج)آزمون ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق………………………………………………………… 75
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………… 76
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 3-1- متغیرهای مستقل و وابستهی تحقیق…………………………………………………………………… 43
جـدول 3-2- طیف لیکرت استفاده شده در پرسشنامه تحقیق……………………………………………………. 44
جـدول 3-3-متغیرهای تحقیق، تعداد و شماره سوالات مربوط به هر کدام……………………………………. 44
جـدول 3-4- محاسبهی آلفای کرونباخ مربوط به سوالات پرسشنامه…………………………………………… 46
جدول 4-1- تعداد پاسخگویان مرد و زن……………………………………………………………………………. 50
جدول 4-2- پراکندگی در سن پاسخگویان………………………………………………………………………….. 51
جدول 3-4- پراکندگی در میزان تحصیلات پاسخگویان………………………………………………………….. 51
جدول 4-4- پراکندگی در وضعیت تاهل پاسخگویان……………………………………………………………… 51
جـدول 4-5- متغیرهای تحقیق، تعداد و شماره سوالات مربوط به هر کدام…………………………………… 52
جـدول 4-6- تجزیه و تحلیل پاسخها به پرسشهای متغیر اثر تبلیغات……………………………………….. 52
جـدول 4-7- تجزیه و تحلیل پاسخها به پرسشهای متغیر درک کیفیت محصول…………………………… 53
جـدول 4-8-تجزیه و تحلیل پاسخها به پرسشهای متغیر رضایت از مصرف محصول……………………. 53
جـدول4-9- تجزیه و تحلیل پاسخها به پرسشهای متغیر وفاداری مشتری به مصرف محصول…………. 54
جـدول 4-10- آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………….. 54
جدول 4-11- همبستگی بین اثر تبلیغات و درک کیفیت محصول………………………………………………. 56
جـدول 4-12-نتایج آزمون معناداری ضرایب در فرضیه اول…………………………………………………… 57
جدول 4-13-همبستگی بین درک کیفیت محصول و رضایت از مصرف محصول…………………………… 57
جـدول 4-14- نتایج آزمون معناداری ضرایب در فرضیه دوم…………………………………………………. 58
جدول 4-15- همبستگی بین اثر تبلیغات و رضایت از مصرف مشتری………………………………………… 59
جـدول 4-16- نتایج آزمون معناداری ضرایب در فرضیه سوم………………………………………………… 59
جدول 4-17- همبستگی بین اثر تبلیغات و وفاداری مشتری به مصرف محصول……………………………. 60
جـدول 4-18- نتایج آزمون معناداری ضرایب در فرضیه چهارم……………………………………………… 61
جدول 5-1-خلاصهی نتایج آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………… 64
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-1-فرضیه های تحقیق در قالب یک مدل مفهومی (برگرفته از تحقیق جوشی، 2009)……………. 6
نمودار 3-1- فرضیه های تحقیق در قالب یک مدل مفهومی (برگرفته از تحقیق جوشی، 2009)…………. 39
چکیـده
هدف این تحقیق، بررسی آثار چگونگی اثر تبلیغات در افزایش فروش محصولات مواد غذایی در شهرستان اهواز از دیدگاه مصرف کنندگان است. برای عملیاتی کردن فروش محصولات مزبور از معیار وفاداری مشتری به مصرف محصول که منجر به افزایش فروش می شود، استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق همهی مصرف کنندگان بافعل و بالقوهی مواد غذایی شامل لبنیات، خشکبار و … در شهر اهواز بوده است. داده های تحقیق با بهره گرفتن از نمونه آماری شامل 260 پرسشنامه تکمیل و گردآوری شده و با تدوین سه فرضیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. روش تحقیق از نظر ماهیت توصیفی و از نظر هدف کاربردی بوده و جهت آزمون فرضیه ها آزمونهای همبستگی، ضریب تعیین و مدل رگرسیون به کمک نرمافزارهای SPSS و Eviews و Excel انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تبلیغات محصولات مواد غذایی با معرفی کیفیت و مشخصات محصول، بر درک مشتری از محصول اثر گذاشته و در پی خرید آگاهانهی محصول رضایت مشتری را به همراه داشته و رضایت مشتری از مصرف محصولات مزبور نیز بر وفاداری مشتری در مصرف محصول و خرید مجدد مشتریان اثرگذار است. بنابراین، نتیجه شد که از دید مصرف کنندگان مواد غذایی در شهر اهواز، تبلیغات بر افزایش فروش محصولات اثر مثبت معناداری دارد.
واژه های کلیدی: تبلیغات، فروش، محصولات مواد غذایی
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
هدف نهایی بنگاههای اقتصادی و تولیدکنندگان، کسب سود بیشتر است. توانایی مدیریت در به کارگیری منابع شرکت جهت کسب سود از اهمیت به سزایی برخوردار است. یکی از اهرمهایی که مدیران جهت افزایش فروش و سودآوری و معرفی محصولات و خدمات در سطح ملی و بین المللی از بهره میگیرند، تبلیغات است. مدیران موفـق بـه قـدرت تبلیغات پی بـرده و از آن بـه درستی استفاده می کنند.
پس از انقلاب صنعتی، به دلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقولهی راحتی نبود؛ زیرا اولا،ً به دلیل تولید انبوه، تمایز بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و مشابه هم شدند. ثانیاً، به دلیل افزایش فاصلهی بین تولیدکننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به آسانی در اختیار مصرف کنندگان قرار نمیگرفت. لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد. با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت، به طوری که امروزه بشر شاهد بمباران تبلیغاتی است. در این وضعیت، باید توجه شود که در شرایطی که همه با صرف هزینه های گزاف در حال تبلیغ هستند، باید قبل از آنکه هزینه های زیادی صرف تبلیغات شود، از میزان اثربخشی آن فعالیتها اطمینان حاصل کرد (گرگیزاده، 1389).
در این تحقیق سعی شده است تا به این سوال پاسخ داده شود که آیا تبلیغات برجذب مشتری و فروش محصولات موثر است یا خیر؟ نتیجه این تحقیق می تواند کاربردی عملی ارائه نماید و هم چنین راهگشایی برای تحقیقات آتی در منطقه خوزستان در این زمینه باشد.
1-2-بیان مساله ی تحقیق
در سالهای اخیر، شدت رقابتهای تجاری و پیچیدگیها و عدم اطمینانهای ناشی از آن موجب شده است تا مدیریت شركتها نسبت به صرف منابع مالی و غیرمالی خود حساستر باشند و تمام سعیشان این باشد كه منابع را در جایی صرف كنند كه برای شركت ایجاد ارزش كند. یكـی از فعالیتهایی كه بـرای شركتها ارزش ایجاد میكند، فعالیتهای بازاریابی است (گوپتا[1]، 2008).
فعالیتهای بازاریابی را میتوان ناشی از عوامل مختلفی مانند محصول، مکان، شناخت رقبا، تبلیغات، بازار و … دانست. یكی از اجزای با اهمیت فعالیتهای بازاریابی، تبلیغات[2] است. تبلیغات یكی از ملموسترین و گرانترین فعالیتهای
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 12:06:00 ب.ظ ]
|