پایان نامه: بررسی ارجاع گفتمانی در زبان فارسی بر اساس مدل کاربرد شناختی هوانگ |
چکیده
بررسی ارجاعگفتمانی در زبان فارسی بر اساس مدل کاربردشناختی هوانگ
این پژوهش به بررسی ارجاعگفتمانی در زبان فارسی در چارچوب مدل کاربردشناختی هوانگ می پردازد تا مشخص شود چه چیزی گوینده را قادر به انتخاب صورت مناسب، برای ارجاع به موجودیتی خاص می کند و چه چیزی شنونده را قادر میسازد که از یک صورت خاص، مرجع مورد نظر گوینده را شناسایی کند. هوانگ در این مدل سه اصل کمیت، اطلاعمندی و شیوه را مطرح می کند و الگوهای توزیع ارجاعی را بیان میدارد. وی با ارائه این مدل، ادعا می کند که مدلهای پیشین مطرح شده در ارتباط با ارجاعگفتمانی، اشکالاتی دارند و مدل کاربرد شناختی خود را کارآمد میداند. در این پژوهش بر اساس جمعآوری 794 دادهی سوم شخص در زبان فارسی مشخص شد که در622 مورد بین دو اصل کمیت و اطلاعمندی توازن برقرار شده و صورت ارجاعی مناسب با توجه به الگوی ارجاعی انتخاب شدهاست و در 172 مورد با توجه به اصل شیوه صورت ارجاعی مناسب انتخاب شده است. پس ظاهراً مدل کاربرد شناختی، کارآمد است. با این حال، این مدل دارای دو اشکال بنیادی است. نخست آنکه این مدل موارد خلاف قاعده را موکول به دلایل خاص میکند و مطلب مشخص و واضحی در خصوص این دلایل عنوان نمیکند. مشکل دوم از این قرار است که برای پیدا کردن دلایل خاص میتوان به نظریههای دیگری در همین زمینه مراجعه کرد که اتفاقاً هوانگ خود به آن ها اشاره کرده است و بعضاً مشکلات آنها را برشمرده است.
کلید واژه: ارجاع گفتمانی، مدل کاربردشناختی، اصل کمیت، اصل اطلاعمندی، اصل شیوه.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
- بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………………………2
- اهمیت و ضرورت پژوهش ……………………………………………………………………………………….4
- هدف پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..5
- سوال پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..5
- روش پژوهش …………………………………………………………………………………………………………..5
- چارچوب تحلیلی و ساختار پایان نامه ………………………………………………………………………6
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین
2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….8
2-2- مدل سلسلهمراتبی …………………………………………………………………………………………………..8
2-2-1- هیندز …………………………………………………………………………………………………………10
2-2-2- لانگاکر ………………………………………………………………………………………………………..10
2-3- مدل پیوستگی موضوعی ……………………………………………………………………………………….12
2-3-1- تای ……………………………………………………………………………………………………………..13
2-3-2- کلنسی ……………………………………………………………………………………………………….13
2-3-3- چن …………………………………………………………………………………………………………….16
2-4- مدل شناختی ………………………………………………………………………………………………………..17
2-4-1- تاملین و تاملین و پو ………………………………………………………………………………….19
2-5- نظریه دسترسی …………………………………………………………………………………………………….20
2-5-1- جاربو …………………………………………………………………………………………………………..22
2-6- نظریه مرکزیت ……………………………………………………………………………………………………….23
2-7- مدل کاربردشناختی ………………………………………………………………………………………………28
2-7-1- بلک ول ………………………………………………………………………………………………………30
2-7-2- شیو و هوانگ ……………………………………………………………………………………………..33
2-7-3- تاکامی ………………………………………………………………………………………………………..37
2-8- نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………38
فصل سوم: چارچوب تحلیلی
3-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………41
3-2- مدل کاربردشناختی ………………………………………………………………………………………..41
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………51
4-2- داده های سازگار با اصل کمیت و اطلاعمندی ………………………………………………..51
4-3- داده های سازگار با اصل شیوه …………………………………………………………………………57
4-4- نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………..78
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- خلاصه ……………………………………………………………………………………………………………..80
5-2- پاسخ به سوالات پژوهش………………………………………………………………………………….81
5-3- پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای آینده …………………………………………………..83
فهرست منابع
منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………85
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………85
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول شماره 1- داده های سازگار با اصل کمیت، اطلاعمندی و شیوه ………………….81
فصل اول
مقدمه
1-1- بیان مسئله
یکی از بحثهای اساسی در زبانشناسی تحلیلگفتمان است. اگر امروزه به تحلیلگفتمان بنگریم با دو دیدگاه مواجه میشویم که یکی حوزهای عام و دیگری حوزهای از زبانشناسی است. دیدگاه اول به عنوان شاخهای از زبانشناسی یا رشتهای فرعی در زبانشناسی نیست، بلکه مجموعه ای از روشهای اکتشافی است که با آن میتوان در هر حوزهای که زبانشناسی یکی از آنهاست سوالاتی را مطرح کرد که شاید تاکنون مطرح نشدهاست و یا به سوالهای از پیش موجود، پاسخهایی داد که تاکنون داده نشدهاست. این دیدگاه در سایر علوم از قبیل سیاست، جامعه شناسی، آموزش زبان، اقتصاد، ادبیات، تبلیغات، پزشکی و به کار میرود (جانستون[1]، 2008). یکی از مباحث در تحلیلگفتمان به عنوان شاخهای از زبانشناسی، این است که وضعیت اطلاعاتی عناصر گزارهای که در قالب جمله ریخته می شود بر صورت عناصر در جمله تأثیر میگذارد. در زبانشناسی امروز ساختار اطلاعاتی از مباحث مطرح و در حال گسترش است. لمبرکت [2](1994) ساختار اطلاعاتی را در کنار ساختار نحوی و معناشناسی، بخشی از دستور جمله میداند. تأثیر ساختار اطلاعاتی بر صورت جمله در بخش نحوی، واجشناختی و ساختواژی نمود پیدا می کند. در بخش نحوی تأثیر ساختار اطلاعاتی را میتوان در انتخاب ساختارهای دستوری پیچیده از بین چند ساختار دستوری و یا در ترتیب قرار گرفتن سازههای جمله کنار یکدیگر مشاهده کرد. در حوزه واجشناختی، ساختار اطلاعاتی بر عناصر زبرزنجیری تأثیر میگذارد و در حوزه ساختواژی، انتخاب واژهی خاصی از میان واژگان مربوط به یک حوزه معنایی، تجلیگاه ظهور ساخت اطلاعاتی است. در حوزه تأثیر ساخت اطلاعی بر صورت ساختواژی، مبحثی تحت عنوان ارجاعگفتمانی[3] وجود دارد. اصطلاح ارجاعگفتمانی از کلمه avacpopa یونانی مشتق شدهاست که به معنای حمل به عقب[4] است. ارجاعگفتمانی در زبانشناسی معاصر رابطه بین دو عنصر زبانی است که تفسیر یکی از این عناصر، که ارجاعگفتمانی گفته می شود به وسیله تفسیر عنصر دیگر که مرجع نامیده میشود مشخص می شود. در ارجاعگفتمانی صورتهای گوناگونی برای ارجاع به یک موجودیت[5] وجود دارند و یک صورت نیز برای ارجاع به موجودیتهای گوناگون استفاده میشود. برای مثال، میتوان به موجودیتی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 01:58:00 ب.ظ ]
|