پایان نامه:برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه ارومیه |
بهمن ماه 1393
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 2
(2-1 بیان مساله ………………………………………………………………………………………………. 3
(3-1 اهمیت وضرورت پژوهش ……………………………………………………….….………………… 4
(4-1 اهداف پژوهش .…………………………………………………………………...………………….. 4
(1-4-1 هدف کلی ………………………………………………………………...…………………… 4
(2-4-1 اهداف اختصاصی ………………………………………………………..……………………. 5
(5-1 سوالات پژوهش …………………………………………………………………..………………….. 5
(6-1 مبانی نظری تحقیق (برنامه ریزی استراتژیک) …………………...…………………………………... 5
(1-6-1 استراتژی ………………………………………………………………….……………………. 5
(2-6-1 برنامه ریزی ………………………………………………………………..…………………… 6
(3-6-1 فرایند برنامه ریزی ………………………………………………………….…………………. 6
(4-6-1 مدت برنامهریزی …………………………………………………………….…………………. 7
(5-6-1 درک مفاهیم استراتژی ……………………………………………………..………………… 7
(6-6-1 برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………..………………… 7
(7-6-1 فرایند برنامه ریزی استراتژیک .………………………………………………………………. 9
(8-6-1مراحل برنامه ریزی استراتژیک …………………………………………….…….…………… 10
(9-6-1تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی …………………..………..……….. 10
(10-6-1اجزای برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………………… 10
(1-10-6-1رسالت سازمان …………………………………………………………...……………….10
(2-10-6-1 دورنمایاچشم انداز ……………………………………………………..………………… 11
(3-10-6-1 ارزش های محوری …………………………………………………….…..……………. 12
(4-10-6-1 اهداف …………………………………………………………………...……………….. 12
(11-6-1ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک …………………………………….……..………….. 13
(12-6-1 تفکر استراتژیک …………………………………………………………....………………. 14
(13-6-1مدیریت استراتژیک ………………………………………………………..….…………….. 15
(14-6-1موانع پیاده سازی استراتژی در سازمانها …....……………………………...………..……… 16
(15-6-1مکتب طراحی .. 17
(7-1 چهار چوب فصول آتی ……………………………………………………………………………….. 19
فصل دوم: مروی بر پیشینه تحقیق
(1-2 مقدمه ……………………………………………………………………………...…………………… 21
(2-2 ظهور استراتژی در دانشگاه ها ………………………………………………….…….……………….. 21
(3-2 تاریخچة آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در ایران ……………………..………..………………. 22
(4-2آموزش عالی وماهیت آن …………………………………………..…….…………………………… 23
(5-2 اهداف آموزش عالی …………………………………………………..………………………………. 23
(6-2 مطالعات تطبیقی ………………………………………………………..……………………………….. 24
2-6-1) پیشینه استراتژی در آموزش عالی …………………………….……………………………….. 24
(2-6-2محیط در حال تغییر آموزش عالی …………………………….……….………………………. 24
(3-6-2 مفهوم و نقش برنامه ریزی استراتژیک در آموزش عالی ……………………………………. 25
(4-6-2برنامه ریزی استراتژیک پژوهشی در آموزش عالی …………………………………………… 26
(7-2 برپیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………. 26
(8-2 بررسی دانش در برنامه چهارم و سندچشم انداز …………………………………………………….. 28
(1-8-2 ماده 45………………………………………………………………………………………….. 29
(2-8-2 ماده 57 …………………………………………………………………………………………. 29
(3-8-2 ماده43 …………………………………………………………………………………………. 30
(4-8-2 ماده46 ………………………………………………………………………………………….. 30
(9-2 سیاست های برنامه پنجم توسعه ………………………………………………………………………. 31
(1-9-2 امور علمى و فناورى ………………………………………………………………………….. 31
(2-9-2نگاهی به برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها …………………… 31
(1-2-9-2 ماده19 ………………………………………………………………………………………. 31
(2-2-9-2ماده20 ……………………………………………………………………………...……… 32
(3-2-9-2ماده24 ……………………………………………………………………………………… 32
(10-2وضعیت شاخص های تحقیقاتی كشور ……………………………………………………………. 32
(1-10-2 شاخص اعتبارات پژوهشی ………………………………………………………………… 32
(2-10-2 شاخص منابع انسانی ………………………………………………………………………… 33
(3-10-2شاخص تولیدات علمی …………………………………………………………………….. 34
(4-10-2 نسبت تولید علمی به تولید ناخالص ملی …………………………………………………. 35
(5-10-2نسبت تولید علمی به بودجه تحقیق و توسعه …………………………………………….. 36
(11-2بررسی جایگاه فعلی و عملكرد حوزه پژوهش و فناوری در رتبه بندی دانشگاهها …………..….. 37
(12-2 عملكرد پژوهش در سطح كشور ………………………………………………………………..… 38
(1-12-2 رده بندی دانشگاههای ایران درجهان توسط موسسه سایماگو درسال2010 ……….…... 38
(13-2 معیارهای رتبه بندی جهان اسلام و اهمیت پژوهش …………………………………………...…. 40
(14-2 خلاصه نتایج مطالعات انجام شده ………………………………………………………………….. 41
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه …………………………………………………………………………………………………. 43
3-2) روش انجام پژوهش …………………………………………………………………………………. 43
3-3) عوامل داخلی …………………………………………………………………………………………. 44
3-4) عوامل خارجی ………………………………………………………………………………………… 44
3-5 (فرایند طراحی و تدوین برنامه ی استراتژیک ………………………………………………………… 45
3-6( مدل سازی استراتژی وتجزیه وتحلیل محیط ……………………………………………………….. 46
3-6-1)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ………………………………………………………..…….. 46
3-6-2)ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ………………………………………………………...…….. 46
3-6-3( ماتریس قوت ضعف فرصت تهدید …………………………………………………..…….. 46
3-6-4( ماتریس داخلی و خارجی …………………………………………………………………… 48
3 -7( جامعه و نمونه آماری تحقیق ……………………………………………………………………….. 48
3-8) قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………….. 48
3-8-1)قلمرو موضوعی ……………………………………………………………………………… 48
3-8-2 (قلمرو مكانی ………………………………………………………………………………… 48
3-8-3) قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………. 48
3-9( روش گرد آوری اطلاعات وداده ها ……………………………………………………….……… 49
3-10) ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………….……. 49
3-11( الگو و روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………...……...……. 50
3-12) خلاصه فصل ………………………………………………………………………..………...……. 50
فصل چهارم:یافته های تحقیق
4-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 52
4-2) تجزیه و تحلیل داده های پژوهش …………………………………………………………………… 52
4-3)یافته های توصیفی …………………………………………………………………………………….. 52
4-3-1)معرفی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ………………………………………..……………. 52
4-3-11-) اهم فعالیتهای حوزه پژوهش و فناوری ………………………………………………… 53
4-3-12-) اهم وظایف مدیریت امور پژوهش ……………………………………………………… 53
4-3-13-) اهم وظایف مدیریت ارتباط با صنعت وکار آفرینی ……………………………………. 54
4-3-14-) اهم وظایف مدیریت خدمات علمی وفناوری ………………………………………….. 54
4-3-2) عملکرد کمی جامعه تحت بررسی …………………………………………………………. 55
4-4)یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………. 59
4-4-1)بیانیه ارزش ……………………………………………………………………………………. 60
4-4-2) بیانیه رسالت ………………………………………………………………………………….. 61
4-4-3)بیانیه چشم انداز ………………………………………………………………………………. 62
4-4-4) ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE ……………………………………………………. 63
4-4-4-1) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE …………………………………………… 64
4-4-5)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE ………………………………………………………. 64
4-4-5-1) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ……………………………………………… 66
4-4-6)ماتریس مدل نه خانه ای مدل دیوید …………………………………………………………. 68
4-5)راهبردها و اقدامات عملیاتی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ……………………………… 70
فصل پنجم: نتایج تحقیق
5-1) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. 73
5-2) خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………. 73
5-3) نتایج ویافته های تحقیق ……………………………………………………………………………….. 74
5-3-1) بیانیه ماموریت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………… 74
5-3-2) بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………. 74
5-3-3) نقاط قوت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………….. 74
5-3-4) نقاط ضعف حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………… 74
5-3-5) فرصت های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………… 75
5-3-6) تهدید های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه …………………………………………. 75
5-3-7) ارزش های محوری حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………….. 75
5-3-8) اهداف بلند مدت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………….. 76
5-3-9) استراتژی های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………… 76
5-3-9-1) استراتژی های تهاجمی SO ………………………………………………………….. 76
5-3-9-2) استراتژی های رقابتی ST ……………………………………………………………. 76
5-3-9-3) استراتژی های محافظه کارانه WO ………………………………………………………. 77
5-3-9-4) استراتژی های تدافعی WT ……………………………………………………...….. 77
5-3-10) برنامه های عملیاتی حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………… 77
5-3-11) شاخص های کلیدی عملکرد حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………….. 78
5-4) محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………….. 79
5-5) بحث ونتیجه گیری …………………………………………………………………………………… 79
5-6) پیشنهادات برخاسته از پژوهش ………………………………………………………………………. 79
5-7) پیشنهادات برای پژوهش های آتی …………………………………………………………………… 80
فهرست منابع و مآخذ
فهرست فارسی …………………………………………………………………………………………… 82
فهرست انگلیسی …………………………………………………………………………………………. 86
پیوستها و محاسبات
پیوست 1 ………………………………………………………………………………………………… 88
پیوست 2 ………………………………………………………………………………………………… 90
پیوست 3 ……………………………………………………………………………………………….. 91
پیوست 4 ………………………………………………………………………………………………… 92
محاسبات …………………………………………………………………………………………. 93
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………. 98
عنوانصفحه
شكل1-1: الگوی تفكر استراتژیك …………………………………………………………………………………….15
شكل1-2:موانع اساسی پیاده سازی استراتژی در سازمانها …………………………………………………….. 16
شکل 1-3: مدل مکتب طراحی ………………………………………………………………………………………….. 19
شکل2-1:سهم اعتبارات پژوهشی كشورازتولیدناخالص داخلی دربخش دولتی ……………………..33
شکل 2–2: تعدادمحققین به ازای یک میلیون نفرجمعیت ……………………………………………………..34
شکل2-3:نسبتتولیداتعلمیبهتولیدناخالصملیدربرخیازكشورهایدرحالتوسعه…….. 36
شکل2-4:تعدادتولیدبهازایصدنفرنیرویتحقیقوتوسعهدربرخیازكشورهایدرحالتوسعه ..36
شکل2-5: نمای كلی شاخص ها و وزن ها در رتبه بندی جهان اسلام ……………………………………….. 40
شکل 3-1:مدل تدوین برنامه استراتژیک حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ……………………….. 45
شکل3-2:تحلیل ماتریسSWOT…………………………………………………………………………….. 47
شکل 3-3:الگویتجزیهوتحلیلاطلاعات………………………………………………………………………. 50
شکل4-1:مقالات (کامل و چکیده) ارائه شده در کنفرانسها …………………………………………………. 56
شکل 4-2:تعداد مقالات ISI دانشگاه ارومیه ……………………………………………………………………… 56
شکل4-3: تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمیپژوهشی دانشگاه ارومیه …………………………. 57
شکل 4-4: مجلات متقاضی اخذ مجوز علمی پژوهشی، به تفکیک دانشکده ……………………………… 57
شکل 4-5:آمار کتب تالیفی دانشگاه ارومیه ………………………………………………………………………. 58
شکل4-6:آمار اختراعات ثبت شده ازسال 87 در دانشگاه ارومیه …………………………………………… 58
شکل4-7: توزیع اعضای هیات علمی در دانشکده ها ومراکز ………………………………………………..59
شکل 4-8:وضعیت رتبه علمی کارکنان هیات علمی دانشگاه ارومیه ………………………………………. 59
شکل 4-9: بیانیه ارزش حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………………… 60
شکل 4-10:بیانیه رسالت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه …………………………………………….. 61
شکل 4-11:بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………….. 62
شکل 4-12:نمره نهایی ماتریس عوامل داخلی وخارجی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه …… 68
شکل4-13: نمره نهایی ماتریس وتعیین نوع راهبرد سازمانیدر ماتریس نه خانه ای دیوید ……………. 69
|
فصل اول:
کلیات تحقیق
|
-11 مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 06:28:00 ب.ظ ]
|