پایان نامه : بررسی تطبیقی گفتمان سیاسی و اجتماعی طنز در اشعار ملك الشعرای بهار و جمیل صدقی زها وی |
دکتر هادی نظری منظم
3 اسفند 1392
فهرست مطالب :
فصل اول
طرح پژوهشی
- 1 مقدمه. 3
2.1. بیان مسأله. 6
3.1. سابقه و ضرورت پژوهش… 7
4.1. اهداف پژوهش… 8
5.1. فرضیات.. 8
6.1. روش تحقیق.. 8
فصل دوم
ادبیات تطبیقی، گفتمان و طنز
2.1. ادبیات تطبیقی.. 11
1.1.2. مفهوم ادبیات تطبیقی.. 11
2.1.2. مكتب فرانسه. 12
3.1.2. مكتب آمریكا 14
4.1.2. جریان های نو در ادبیات تطبیقی.. 14
5.1.2. گرایش های جدید مكتب فرانسه. 15
6.1.2. اهداف ادبیات تطبیقی.. 16
2.2. گفتمان. 18
1.2.2. مفهوم گفتمان و گفتمان كاوی.. 18
2.2.2. اركان گفتمان. 19
3.2. طنز. 20
1.3.2. زمینه اصلی رواج طنز. 22
2.3.2. هدف طنز. 23
2.3.2. انواع طنز. 24
4.3.2. شیوه های طنز. 26
فصل سوم
بافت برون متنی گفتمان در اشعار طنز بهار و زهاوی
1.3. موقعیت سیاسی زهاوی.. 32
3.1.1. انقلاب دهۀ بیست.. 34
2.3. اوضاع اجتماعی عراق. 36
3.3. موقعیت سیاسی بهار. 38
3.3.1. مشروطه (١٢٨۵ – ١٢٩٩هـ.ش) 38
2.3.3. حکومت پهلوی.. 40
4.3. اوضاع اجتماعی ایران. 41
5.3. گذری بر زندگی و اندیشه های دو شاعر. 43
1.5.3. زهاوی.. 43
45
2.5.3. بهار. 52
6.3. آشنایی زهاوی و بهار. 58
7.3. شعر دوره معاصر در عراق و ایران. 60
فصل چهارم
بافت متنی گفتمان در اشعار طنز بهار و زهاوی
1.4. تحلیل موضوعی.. 66
1.1.4. طنز سیاسی.. 66
2.1.4. طنز اجتماعی.. 80
4.2.1.4. مبارزه با باورها و سنت های خرافی.. 88
2.4. تحلیل هنری.. 107
1.2.4. زبان. 107
114
118
2.2.4. موسیقی.. 123
3.2.4. تصویرگری.. 135
4.2.4. بینامتنی.. 139
3.4. قصیدۀ نکیر و منکر. 146
فصل پنجم
نتایج پژوهش
1.5. یافته های پژوهش… 153
5.2. المخلص… 156
فهرست منابع. 159
مقدمه
السلام و الصلاة علی محمدٍ خاتم النبیین و آله الطییبین و الطاهرین
ادبیات تطبیقی به عنوان اندیشهای نو راهكارهایی را برای مطالعه تجانس وتقابل فرهنگی ملتها از جمله ادبیات پیش روی ما نهاده است.این علم جدید در پی آن است که مشترکات فرهنگی ملتهارا بیابد و آنگاه براساس این مشترکات آنها را به هم پیوند زند. دو ملت فارس و عرب، از قرون گذشته با هم تعاملات فرهنگی بسیار داشته اند. این تعاملات در كشورهای هم مرز، همچون عراق و ایران بیشتر به چشم میخورد. این دو کشور دادوستدهای بسیاری در زمینه های مختلف فرهنگی،اقتصادی و حتی سیاسی داشته اند كه در دهههای اخیر،بویژه در دوران مشروطهخواهی، گسترش بیشتری یافته است.
هر دو کشور در زمان حیات زهاوی (1279-1354ه.ق =1863- 1936م) و بهار (1263-1330ه.ش = 1884-1954م) تحت سلطۀ مستبدان عثمانی و قاجاری بودند، که باعث گسترش جنبشهای آزادیطلبانه گردید. از سوی دیگر عقبماندگیهای اجتماعی و فرهنگی بر مشکلات سیاسی افزود. بنابراین جای شگفتی نیست که اکثر شاعران در این دوره به ادبیات رآلیستی توجه داشته و مسائل روز را در شعر خود منعکس میکردند. بهار و زهاوی همچون اکثر شاعران هم عصر خود، به عنوان شاعرانی متعهد و معناگرا، با نگاهی موشكافانه به نابرابریها وناهنجاریهای جامعه، سعی در اصلاح مفاسد اجتماعی و تقویت مصالح مردمی داشتند. از سوی دیگر استبداد و خفقان سیاسی اجازۀ انتشار حقایق را آنچنان که بود، نمیداد؛ بنابراین به طنز سیاسی و اجتماعی، که مسائل را در لفافه بیان می کند، روی آوردند. بنابراین شرایط اجتماعی و سیاسی (عناصر غیر زبانی) یکی از دلایل اصلی شباهت درونمایۀ اشعار طنز این دو شاعر است. از سوی دیگر شرایط فرهنگی یکسان که به سوی ایجاد تغییرات اساسی در ادبیات میرفت، عناصر زبانی (زبان، موسیقی، تصویرپردازی) هر دو شاعر را شبیه هم کرده است. در کنار این مسائل، دوستی و رابطۀ دو شاعر و دادوستدهای دو کشور بر احتمال تاثیرپذیری آندو از یکدیگر، میافزاید. بر این اساس میتوان گفت که برخی اشعار طنز سیاسی و اجتماعی آنها -چه در عناصر زبانی و چه در محتوا- از همدیگر متاثر هست.
این پژوهش از پنج فصل تشکیل شده است؛ در فصل اول کلیات پژوهش و مسائل مربوط به موضوع مورد نظر بیان میگردد. در فصل دوم به بیان مبانی نظری می پردازد. در این فصل ابتدا ادبیات تطبیقی با تمامی رویکردهای آن از جمله رویکرد جدید فرانسه، (که پژوهش تحت تأثیر آن است) بررسی شده و اهداف اصلی ادبیات تطبیقی را بیان کرده است. در بخش دوم این فصل به گفتمان و تحلیل گفتمان به عنوان روش کاربرد زبان در ادبیات مورد توجه قرار گرفته است. این نظریه شامل دو رکن بافت برون متنی و بافت درونمتنی می شود. در بافت برون متنی تاثیر شرایط اجتماعی و سیاسی بر ادبیات و شعر بررسی میگردد و در بافت درون متنی عناصر زبانی از جمله تصویرپردازی، موسیقی و زبان با اشکال کاربردی آن همچون مجاز و حقیقت، در تولیدات ادبی مدنظر قرار گرفته می شود. بخش آخر مربوط به طنز به عنوان شاخهای از ادبیات انتقادی است که در آن اهداف، انواع و شیوه های طنز توضیح داده خواهد شد.
فصل سوم بافت برون متنی بهار و زهاوی و تأثیری که بر شعر طنز آنها داشته است، بررسی میگردد. این فصل شامل موقعیت سیاسی و اجتماعی شاعران است که مشروطه را به عنوان نقطۀ عطفی در دوران زندگی آنها معرفی می کند. همچنین سرگذشت و دیدگاه های آنها را به همراه انواع نوشتهها و سرودههایشان بررسی کرده و در پایان به دوستی و روابطی که آندو با هم داشتند، اشاره می کند. فصل بعد شامل بافت درونمتنی اشعار طنز زهاوی و بهار است، که اشعار
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 08:23:00 ب.ظ ]
|