پایان نامه:اثر تردد اسکیدر و شیب طولی مسیر چوبکشی بر هدررفت خاک |
1- تراكم خاك با شیب طولی مسیر و تعداد تردد چه ارتباطی دارد؟
2- وضعیت و میزان فرسایش ناشی از ماشین در شیبها و ترددهای مختلف چگونه است؟
3- چه ارتباطی بین عمق شیار با شیب طولی و تعداد تردد وجود دارد؟
4- روند کاهش رطوبت خاک در ترددها و شیبهای مختلف چگونه است؟
5- وضعیت كلی تخریب خاك[10] در مسیرهای چوبكشی چگونه است؟
بر همین اساس، فرضیه هایی كه این تحقیق در پی رد یا اثبات آنهاست، به شرح زیر میباشند:
1- میزان كوبیدگی خاك در شیب های طولی مختلف تفاوت معنیداری ندارد.
2- اختلاف فرسایش خاك ایجاد شده در شیبهای طولی و ترددهای متفاوت معنیدار است.
3- عمق شیار ایجاد شده در شیبها و ترددهای مختلف یكسان نیست.
4- اختلاف میزان رطوبت خاک در شیبها و ترددهای مختلف معنی دار است.
5- وضعیت كلی تخریب خاك در كلیه مسیرهای چوبكشی بسیار شدید میباشد.
1-2 كلیات
تخریب خاك به هر گونه تغییر در خصوصیات خاك گفته می شود كه سبب كاهش تولید شده و می تواند به عنوان شاخصی از اثرات زیست محیطی مطرح گردد (Quesnel and Curran, 2000). به عبارت دیگر تخریب خاك شامل كوبیدگی خاك (Buckley et al., 2003)، جابجایی لایه لاشبرگ (Demir et al., 2007)، تركیب لایه لاشبرگ با خاك سطحی (Makineci et al., 2007)، جابجایی خاك سطحی (Arvidsson et al., 2001)، شیاری شدن (Eliasson., 2005)، فرسایش و تغییرات هیدرولوژی دامنه میباشد (Rab, 1994). تحقیقات در زمینه تخریب خاك جنگل از سالها پیش آغاز و با توجه به اهمیت موضوع تا كنون نیز ادامه دارد.
1-2-1 كوبیدگی
كوبیدگی به عنوان نخستین پیامد تردد اسکیدرها فرایندی است كه در آن ذرات خاك در پاسخ به نیروی اعمال شده وضعیت ترتیبی جدیدی[11] به خود میگیرند (Rab et al., 2005) و یا كاهش حجم خلل و فرج[12] جرم معینی از خاك موجب افزایش وزن مخصوص ظاهری[13] خاك میگردد (Webb, 2002). فشار مورد نیاز برای كوبیدگی ممكن است از بارندگی، رشد ریشه گیاهان، تردد انسان و دام و نیز وزن پوشش گیاهی و خود خاك نشأت گیرد (Greacen and Sands, 1980). به هر حال نیروی اصلی ایجاد كننده كوبیدگی در خاكهای جنگلی ماشینآلات مورد استفاده در مدیریت و بهره برداری همانند اسكیدرهای چرخ زنجیری[14] وچرخ لاستیكی[15] هستند (Greacen and Sands, 1980). ماشینآلات سه نیروی اصلی كوبیدگی شامل نیروی عمودی وارد از طرف بار دینامیک چرخها، تنش برشی[16] از طرف بكسباد[17] چرخها و لرزش[18] چرخها از طریق موتور به خاك وارد میكنند (Kozlowski, 1999).
خاك تشكیل شده از ذرات جامد و حفراتی كه با آب یا هوا پر شده اند، افزایش وزن مخصوص مجموع تخلخل خاك را كاهش میدهد. حفرات موجود در خاك دارای اندازه و ابعاد متنوع هستند كه اصولاً به وسیله بافت و ساختار خاك تعیین میشوند (Webb, 2002). در طول فرایند كوبیدگی حفرات بزرگ خاك در مقایسه با حفرات ریزتر بیشتر مستعد تخریب هستند، از اینرو كوبیدگی بیشتر بر تخلخلهای بزرگ خاك تاثیر میگذارد (Yavuzcan et al., 2005). تخلخلهای بزرگ نقش مهمتری در نگهداشت آب و هوا ایفا میكنند. علاوه بر این شرایط مطللوبی برای گسترش ریشه و رشد گیاهان و جانوران خاك ایجاد میكند (Greacen and Sands, 1980). در پی كاهش تخلخلهای بزرگ در اثر كوبیدگی حركت آب و هوا در خاك كاهش یافته و محدودیتهای فیزیكی در مقابل نفوذ ریشهها ایجاد می شود (Trautner and Arvidsson, 2003).
1-2-2 جابجایی
طبق تعریف جابجایی عبارت از هر حرکت فیزیکی مواد خاکی ناشی از تردد تجهیزات چوبکشی و حرکت تنهها است. جابجایی شامل برداشت خاک به وسیله تجهیزات، تایرها، تنهها و بی حفاظ ماندن مواد زیر سطحی است (Quesnel and Curran, 2000) منظور از جابجایی در اینجا حرکت مواد خاکی در اثر فرسایش نیست. جابجایی به همراه کوبیدگی دو تخریب عمده خاکهای جنگلی هستند (Tan et al., 2005). عوامل اصلی تعیین کننده جابجایی خاک شامل شیب، وضعیت دامنه، نوع و کیفیت روش چوبکشی مورد استفاده در چوبکشی زمینی میباشد (Williamson and Neilsen, 2003).
1-2-3 شیاری شدن
بنا به تعریف کانال ایجاد شده به طول حداقل 2 متر و عمق حداقل 5 سانتیمتر در زیر چرخ ماشینآلات چوبکشی است (MacDonald et al., 2001). شیاری شدن عموماً در ظرفیتهای رطوبتی بالا و در ترکیب با کوبیدگی اتفاق میافتد (Pöyry, 1992). شیار ایجاد شده سبب قطع زهکش زیر سطحی (Aust et al., 1993) شده و به واسطه ایجاد کانال و كاهش نفوذپذیری در بستر به علت كوبیدگی، رواناب افزایش یافته و در نهایت سبب فرسایش خاک می شود (Pöyry, 1992). از دیگر اثرات شیاری شدن وارد شدن صدمات فیزیكی به سیستم ریشه ای موجود است كه می تواند برای درختان باقی مانده در عرصه مضر باشد. این وضعیت بیشتر گونه هایی كه از طریق ریشه جوش تكثیر میكنند زیان آور میباشد (Pöyry, 1992).
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 11:56:00 ب.ظ ]
|