نشانه هایی از اعتیاد به اینترنت

دانلود پایان نامه

افرادی که زمان های طولانی و متمادی را صرف انجام بازیهای رایانه ای می کنند یا در گروه های بحث اینترنتی شرکت کنند در شمار افراد آلوده قرار می گیرند. نکته ای که باید به آن توجه جدی شود این است که این افراد درست مثل معتادان به مواد مخدر بعد از مدتی و در صورت عدم دسترسی به کامپیوتر و اینترنت دچار بیقراری، تحریک پذیری، عصبانیت و احساس نیاز می‌شود البته این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

۲-۱۶- مراحل اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت سه مرحله دارد:  تداوم استفاده، زیاد شدن مصرف و مرحله اعتیاد واقعی، اعتیاد به اینترنت هم مثل اعتیاد به تماشای تلویزیون، کشیدن سیگار، انجام دادن فعالیتهای خاص در ابتدا کم خطر به نظر می رسد اما به هر حال در صورت بی توجهی به آن تبدیل به یک اعتیاد صدرصد واقعی می گردد.

عکس مرتبط با سیگار

۲-۱۷-  تاریخچه بحث اعتیاد به اینترنت

اگرچه مفاهیمی مانند اعتیاد به تکنولوژی یا ر ایانه را شاتون[۱] در سال ۱۹۹۱ بررسی کرده بود، ولی اعتیاد به اینترنت (IAD) اصطلاحی بود که چندسال بعد، اورلی[۲](۱۹۹۶)، گریفیث[۳]، ۱۹۹۷؛ یانگ[۴]،۱۹۹۶ و۱۹۹۸) رواج دادند( لیبرت،[۵]۲۰۰۵).

تشخیص صحیح این نوع اعتیاد، بسیار دشوار است؛ به گونه ای که در ویرایش چهارم «راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی »، هنوز اختلالی با این عنوان گنجانده نشده است (اورزاک[۶]،۱۹۹۹). اعتیاد به اینترنت را نوعی اختلال می داند که فرد صفحه رایانه را جذاب تر از واقعیت زندگی روز مره می بیند. به نظر او، هر کس رایانه دارد، در معرض اعتیاد است، ولی افراد خجالتی، تنها و بی حوصله آسیب پذیری بیشتری دارند(اورزاک[۷]،۱۹۹۹).

پژوهش یانگ، یکی از معدود پژوهش های تجربی است که انگیزه های افراد را از اعتیاد به اینترنت به طور همه جانبه ارزیابی کرده است. این پژوهش نشان داد یکی از انگیزه های اصلی این نوع ارتباط هابه دست آوردن حمایت های اجتماعی است(امید وار و صارمی،۱۳۸۱)[۸].

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

حمایت های اجتماعی با ارتباط های اینترنتی زود تر و آسان تر به دست می آید. با ورود به اتاق«گپ زدن» میان اعضا در فضای اینترنت، نوعی همسانی و آشنایی پدید می آید که دارای ارزش ها، معیارها، زبان، نشانه ها و نو آوری های ویژه است و همگان با این هنجارها همنوایی می کنند. در این فضا، بسیاری از اطلاعات شخصی، میان افراد رد و بدل می شود، بدون اینکه احساس ترس، طرد شدن و در معرض داوری بودن وجود داشته باشد. ایجاد این نوع ارتباط، پویایی گروهی و حمایت اجتماعی پدید می آورد. به ویژه نیاز های اساسی کسانی را که در این زمینه مشکل دارند، بر آورده می کند. به ویژه کسانی که شرایط محیطی و موقعیتی آنها ایجاب می کند که در منزل بیشتر بمانند( ناتوانان جسمی، بازنشسته ها، خانه دار ها و. . . ).

این گونه حمایت های اجتماعی در گذشته با شبکه همسایگی و پیوند های د وستانه به دست می آمد، ولی امروزه به دلیل شرایط جدید زندگی به ویژه در شهر ها و موقعیت های آپارتمان نشینی تا حد زیادی از دست رفته است. از این رو، افراد می کوشند آن پیوند ها را از طریق سرگرم شدن به اینترنت و روابط اینترنتی جبران کنند. البته آسیب پذیری در این گونه شرایط بیشتر است و با گذشت زمان، چه بسا اعتیاد به اینترنت را در پی داشته باشد. برخی پژوهش ها، پی آمد های اعتیاد به اینترنت را بررسی کرده اند. اعتیاد به اینترنت را یکی از آسیب های روان شناختی بسیار زیان بخش می داند که کنش وری بهنجار و سلامت روانی فرد را در جنبه های مختلف مختل می‌کند( ایوان گلد برگ[۹]،۱۹۹۵).

برخی پی آمد های منفی اعتیاد به اینترنت بر اساس یافته های گلد برگ عبارتند از:

    • دگرگونی شدید در سبک زندگی به منظور گذراندن زمان بیشتری در شبکه
    • کاهش کلی فعالیت های بدنی
    • بی توجهی به سلامت فردی و در نتیجه، پرداختن به سرگرمی های اینترنتی
    • دور شدن از فعالیت های مهم زندگی
    • کمبود خواب و یا تغییر الگوی خواب، برای گذراندن زمان بیشتری در شبکه
  • کاهش معاشرت و در نتیجه، از دست دادن دوستان
  • غفلت از خانواده
  • بی توجهی به مسئولیت های شغلی و شخصی(سولر،۲۰۰۴).

[۱].Shotton

[۲].Orieilly

[۳].Griffiths

[۴].Young

[۵]. Liberty, 2005

[۶].Orzack

[۷]. Avrzak, 1999

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...