پایان نامه : برآوردی از ظرفیت وتلاش مالیاتی در ایران و مقایسه آن باکشورهای منتخب عضو کنفرانس اسلامی2005 – 1999 |
چکیده
موفقیت در رسیدن به اهداف توزیع درآمد و برابری در یک اقتصاد، نیازمند شناخت ویژگیهای بنیانی آن اقتصاد
میباشد؛ چراكه از این طریق میتوان منابع مالیاتی را بهمنظور تأمین مالی مخارج و برنامه های سرمایه گذاری شناخت. اقتصادهایی كه از ظرفیت مالیاتی پایینی برخوردار میباشند، بهمنظور فراهم كردن خدمات اقتصادی و اجتماعی و همچنین دستیابی به رشد سریع اقتصادی، نیاز بیشتری به منابع مالی دارند. بنابراین به دلیل نیاز به مخارج بالاتر در مقابل ظرفیت مالیاتی پایین، اقتصادهای مذكور اغلب شاهد شكاف زیادی بین منابع درآمدی و نیازهای هزینهای خود هستند. از آنجا كه اقتصاد ایران نیز از جمله چنین اقتصادها بهشمار میرود و همچنین نظر بهاینكه اقتصاد ایران در وضعیت مالی وخیمی(كسری بودجه شدید، تورم بالا و توزیع درآمدی بسیار ضعیف) قرار دارد كه همزمان با این وضعیت، در مسیر دشوار تغییر نظام مالی خود نیز گام برمیدارد، نیاز به رشد اقتصادی بالا و بدون تورم و همچنین تأمین مالی دولت از طریق مالیاتها(بهجای استقراض عمومی و یا سیاست كسری بودجه مداوم) امری ضروری بهنظر میرسد.
روش پژوهش حاضر برگرفته از روش مورد استفاده در مقاله “برآورد تلاش مالیاتی در ایران و مقایسه آن با کشورهای در حال توسعه منتخب” نوشته قطمیری، محمد علی و اسلاملوئیان، کریم، (1387) میباشد. در این پژوهش ابتدا ظرفیت مالیاتی كشورهای ایران ، مصر، مالزی، مراکش، پاکستان، لبنان، اردن، اندونزی، بنگلادش، عراق، كویت، عمان، عربستان، و تونس بهعنوان كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی با بهره گرفتن از داده های تلفیقی طی دوره 2005-1999 با بهره گیری از روش پانل متوازن در قالب الگوی اثرات ثابت برآورد و پس از آن شاخص تلاش مالیاتی مربوط به كشورهای مذكور محاسبه میگردد. در این پژوهش ظرفیت مالیاتی تابعی از متغیرهای سهم بخشهای كشاورزی، خدمات و صنعت از تولید ناخالص داخلی(GDP)، سهم بدهیهای خارجی از GDP، سهم بخش خارجی از GDP، معكوس GDP سرانه، سهم جمعیت شهری از كل جمعیت، پولیکردن و ضریب جینی میباشد. نتایج برآورد این الگو نشان می دهند كه ضریب متغیرهای سهم بدهیهای خارجی، سهم بخش خدمات از GDP، سهم بخشهای صنعت و سهم بخش خارجی از GDP مثبت و معنادار میباشد. همچنین ضریب متغیرهای نسبت شهرنشینی، كشاورزی از GDP، ضریبجینی، معكوس GDP سرانه و پولیکردن منفی بهدست آمدهاند. در این رابطه میتوان گفت تمامی ضرایب بهدستآمده با نتایج مطالعات قبلی سازگار بوده اند. در مورد مقایسه ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی ایران با سایر كشورهای مورد مطالعه، باید گفت اقتصاد ایران از ظرفیت مالیاتی متوسط و تلاش مالیاتی پایینتری نسبت به این کشورها برخوردار است. بنابراین سیاستگذاران میتوانند با اتخاذ سیاستهای مناسب در جهت افزایش تلاش مالیاتی، اتکای بودجه دولت به نفت را کمتر کرده، و عمده مخارج دولتی را از محل درآمدهای مالیاتی تأمین نمایند.
کلید واژه ها: مالیات، ظرفیت مالیاتی، تلاش مالیاتی، داده های پانل، كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی
|
|
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه. 1
1-2- شرح وبیان مسأله پژوهش 2
1-3- هدف پژوهش 3
1-4- فرضیه های پژوهش 4
1-5- اهمیت و ارزش پژوهش 4
1-6- روش پژوهش 5
1-6-1- داده های استفادهشده در پژوهش 8
1-6-2- ابزار گردآوری و تحلیل داده ها 8
1-7- واژگان کلیدی 9
1-8- جمعبندی فصل 10
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش
مقدمه 11
2-1- تعریف، مفهوم کلی و اهمیت مالیات 13
2-2- پایه مالیاتی 13
2-3- نرخ مالیات و انواع آن 14
2-4- بار مالیاتی و تعلق واقعی مالیات 15
2-5- اصول مالیات 15
2-6- امتیاز، پرهیز و فرار مالیاتی 16
2-7- انواع درآمدهای دولت 17
2-8- بررسی ضرورت مالیات در اقتصاد 18
2-9- مالیاتهای مستقیم و غیر مستقیم وجوه تمایز آنها 20
2-10- انواع مالیاتها 22
2-10-1- مالیات بر درآمد وثروت 23
2-10-2- مالیات بر کالاها و خدمات 23
عنوان صفحه
2-10-3- مالیات بر سازمانها ……………….25
2-10-4- مالیات بر رهن 26
2-10-5- مالیات در اقتصاد جهانی 27
2-11- بررسی نقش مالیاتها در تخصیص منابع، تصحیح و تثبیت فعالیتهای اقتصادی………………………………..28
2-12- اختلالات در تخصیص منابع وکاهش رفاه و رشد اقتصادی…………………………………………………………..30
2-13- سیاستگذاری و اصلاح نظام مالیاتی در کشورهای در حال توسعه……………………………………………….31
2-14- اثرات عامل مالیات در یک مدل دو بخشی رشد درونزا……………………………………………………………………31
2-15- بررسی مالیات از جنبه های انگیزه و منابع…………………………………………………………………………………….32
2-16- مسأله انتقال مالیاتها………………………………………………………………………………………………………………………32
2-17- ظرفیت مالیاتی……………………………………………………………………………………………………………………………….33
2-17-1- تعاریف مختلف از ظرفیت مالیاتی……………………………………………………………………………………………33
2-17-2- ساختار انواع ظرفیت مالیاتی……………………………………………………………………………………………………..35
2-17-3- عوامل تشخیص ظرفیت مالیاتی جامعه…………………………………………………………………………………..38
2-18- تلاش مالیاتی…………………………………………………………………………………………………………………………………..38
2-18-1- تلاش مالیاتی، تعریف، مفهوم و نحوه محاسبه………………………………………………………………………….39
2-18-2- عوامل تعیین کننده تلاش مالیاتی( برسی اجمالی ادبیات مربوطه)………………………………………….39
2-19- سابقه
تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………..42
2-19-1- کارهای انجام شده در داخل کشور……………………………………………………………………………………………42
2-19-2- کارهای انجام شده برای کشورهای در حال توسعه……………………………………………………………………..48
2-20- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………………..59
فصل سوم: الگوی نظری پژوهش
مقدمه 61
3-1- تعیین و تصریح الگو 61
3-1-1- عوامل تعیین کننده ظرفیت مالیاتی 62
3-1-1-1- نسبت مالیاتی مطلوب 63
3-1-1-2- سهم بخشهای مختلف از تولید ناخالص داخلی .63
3-1-1-3- درجه باز بودن اقتصاد 64
3-1-1-4- سهم بخش جمعیت شهری از کل جمعیت……………………………………………………………………………….64
3-1-1-5- درجه پولی کردن…………………………………………………………………………………………………………………….64
عنوان صفحه
3-1-1-6- ضریب جینی ………………………………………………………………………………………………………………………..65
3-2- تصریح الگو………………………………………………………………………………………………………………………….65
3-2-1- تابع رفاه اجتماعی مطلوبیتگرایان ………………………………………………………………………………………………….67
3-2-2- تابع رفاه اجتماعی رالزین …………………………………………………………………………………………………………………68
3-2-3- تابع رفاه اجتماعی برنولی-نش ………………………………………………………………………………………………………..69
3-2-4- تابع رفاه اجتماعی همکشش …………………………………………………………………………………………………………..69
3-3- تلاش مالیاتی…………………………………………………………………………………………………………………………………..78
3-4- داده های تابلویی………………………………………………………………………………………………………………………………79
3-5- روش های تخمین داده های تابلویی……………………………………………………………………………………………………79
3-5-1- مراحل تخمین به وسیله داده های تلفیقی………………………………………………………………………………….80
3-5-2- اثرات ثابت………………………………………………………………………………………………………………………………………82
3-5-3- اثرات تصادفی…………………………………………………………………………………………………………………………..83
3-5-4- آماره هاسمن………………………………………………………………………………………………………………………………….83
3-5-5- آزمون LM بروش پاگان……………………………………………………………………………………………………………….84
3-6- جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………………………………….85
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل الگو بر اساس مشاهدات تجربی
مقدمه 87
4-1- داده های پانل 87
4-1-1- اثرات ثابت 88
4-1-2- اثرات تصادفی 89
4-2- برآورد الگو 90
4-2-1- محاسبه نسبت مالیاتی تخمینی 96
4-2-2- محاسبه تلاش مالیاتی …………………………………………………………………………………………………….97
4-3- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….104
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه 105
5-2- نتایج پژوهش 106
5-3- آزمون فرضیه ها 107
عنوان صفحه
5-4- محدودیتهای پژوهش 108
5-5- پیشنهادات ……………………………….. 108
5-5-1- پیشنهادات پژوهشی ……………………….. 108
5-5-2- پیشنهادات کاربردی ………………………. 108
پیوست 109
منابع و مآخذ 119
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل (3-1)نمودار رفاه اجتماعی مطلوبیتگرایی ……………………………………………………………………………………………68
شکل (3-1) نمودار رفاه اجتماعی رالزین ……………………………………………………………………………………………………….69
شکل (3-1)نمودار تابع عمومی رفاه اجتماعی ………………………………………………………………………………………………..70
شکل (4-1) نمودارهای نسبت مالیاتی واقعی و تخمینی كشورهای مورد مطالعه…………………………………..101
شکل(4-2) نمودارهای تلاش مالیاتی كشورهای مورد مطالعه … . .. 103
عنوان صفحهفهرست جدولها
جدول 3-1 : تفسیرهای مختلف ازقانون واگنر………………………………………………………………………………………………..76
جدول 4-1: بررسی مرتبه جمعی بودن متغیرها.. 91
جدول 4-2: نتایج آزمون F لیمر……………………………………………………………………………………………………………………93
جدول 4-3: نتایج آزمون هاسمن…………………………………………………………………………………………………………………..93
جدول 4-4: نتایج تخمین.. 93
جدول 4-5: نتایج آزمونهای ریشه واحد بر روی پسماندهای رگرسیون 95
جدول 4-6: نتایج آزمون والد………………………………………………………………………………………………………………………95
جدول 4-7: نسبت مالیاتی تخمینی و واقعی هر كشور در سالهای مختلف 96
جدول 4-8: تلاش مالیاتی كشورهای مورد مطالعه.. 98
مقدمه
درآمدهای مالیاتی میتوانند مهمترین روش تأمین مخارج دولت بوده و نقش مهمی در اعمال سیاستهای اقتصادی دولتها ایفا نمایند. درصورتیكه دولتها بتوانند با برنامه ریزی از این منبع مهم درآمدی به بهترین نحو استفاده نمایند، اقتصادشان به اهداف مطلوب اقتصادی نزدیكتر خواهدشد. سوالی كه در این بین مطرح می شود، این است كه آیا برای یک كشور همیشه امكان گسترش درآمدهای مالیاتی وجود دارد، و آیا یک كشور می تواند در صورت تمایل تا هر میزان درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد؟ در ادبیات اقتصادی برای پاسخ به این سوال از دو شاخص ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی استفاده می شود.
اما كاربرد صحیح ظرفیت و تلاش مالیاتی، و همچنین تأثیر بیشتر آنها در اقتصاد، مستلزم شناخت صحیح و درست از عوامل تأثیرگذار و معیارهای آنها میباشد. بنابراین پژوهش حاضر سعی در معرفی عوامل موثر بر ظرفیت مالیاتی و تلاش مالیاتی دارد، تا از طریق ایجاد امکان گسترش درآمدهای مالیاتی، دولت را در رسیدن به اهداف کلان خود یاری نماید. در این راستا، همچنین به مقایسه ظرفیت و تلاش مالیاتی ایران با چند کشور منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی نیز پرداخته می شود.
این فصل به کلیات پژوهش خواهد پرداخت و در این زمینه به بیان مسأله پژوهشی، اهمیت و ارزش پژوهش، اهداف و فرضیه های پژوهش، روش تحقیق، ابزار گردآوری و تحلیل داده ها، داده های استفادهشده در پژوهش و در نهایت به بیان تعریف کلید واژه ها می پردازد.
1-2- شرح و بیان مسئله پژوهشی
مالیات بهعنوان معمولترین و مهمترین منبع مالی برای تأمین درآمدهای عمومی و یکی از کاراترین و مؤثرترین ابزارهای سیاستهای مالی بهشمار میرود که دولت می تواند به واسطه آن، بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را به مردم ارائه دهد و به بسیاری از فعالیتها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت وسوی لازم را ببخشد. متأسفانه تلقی برخی از افراد از وصول مالیات محدود به کسب درآمد بیشتر بهمنظور ادارهنمودن تشکیلات دولتی است و آنچه کمتر به آن توجه می شود این است که پایین بودن سهم وصولیهای مالیاتی در ترکیب درآمدی دولت علاوه بر آنکه عوارض ناگواری همچون وابستگی درآمد کشور به صدور یک کالا را دربر دارد، اقتصاد کشور را از امکان استفاده از ابزار مالی محروم ساخته است. در حالیکه با بهره گرفتن از این ابزار میتوان بسیاری از نابسامانیهای اقتصادی را بهسمت صحیحی هدایت نمود. با تغییر در پایه های مالیاتی میتوان مکانیزم هایی ایجاد نمود که مسائل و مشکلات اقتصادی همچون: کسری بودجه، تورم، بیکاری، نامتعادل بودن توزیع درآمد، کاهش صادرات غیرنفتی و افزایش واردات، افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ، بالا رفتن مصرف کالاهای تجملی در مناطق شهری و بسیاری از مسائل دیگر را سامان بخشید و ضمانت لازم برای رشد و شکوفائی اقتصاد و تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را فراهم آورد.
ظرفیت مالیاتی توان جامعه را در پرداخت مالیات نشان می دهد. به عبارتی، ظرفیت مالیاتی میزان مالیاتی است که مردم می توانند بپردازند.(حمید صفایی نیكو، 1375) ظرفیت مالیاتی در واقع حجم مالیاتی است که جامعه به طور
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 04:21:00 ب.ظ ]
|