پایان نامه : بررسی زیبایی شناسی خطبه های طاووس، أشباح و قاصعه |
چکیده
زیبایی یک مفهوم کلی است و شاید نتوان تعریف ثابتی برای آن ارائه داد اما زیبایی برای همه افراد مطلوب و خواستنی است وازسده هیجدهم زیباشناسی به عنوان یک علم مطرح شده است که به بررسی عناصر و عوامل موثر در ایجاد زیبایی می پردازد. ما نمونه اعلای این زیبایی را در کلام مولا علی(ع) میبینیم که سرآمد فصاحت و بلاغت و خطابه و سخنوری بوده است و نهجالبلاغه به عنوان چکیده کلام مولا(ع) میباشداز آنجا كه نهج البلاغه دارای والاترین متن ادبی است؛ انتخاب كلمات و واژه های به كار رفته در متن آن كاملاً حساب شده است. با محتوای غنی و تصویرهای شگرف آن هماهنگی و انسجام کامل دارد در این پژوهش به بررسی عناصر زیبایی ادبی(موسیقی، عاطفه، خیال، لفظ و معنا )در خطبههای طاووس، اشباح، قاصعه پرداخته شد تامعانی ژرف آن آشکارتر گردد. و در نهایت این نتیجه حاصل شدکه تصویر سازی وبرانگیختن خیال از ابزارها و عناصر مهم در کشف معنا هستند،تصاویر ارائه شده از محیط پیرامون وام گرفته تاکلام برای مخاطب قابل درک وپذیرش باشد. رنگ، از جمله عواملی میباشد که عواطف را سخت برمیانگیزد و حضرت نیز به کاربرد رنگ و تاثیری که در کلامش ایجاد می کند کاملا آگاه است. و از رنگها در خطبهها استفاده کرده است.
کلید واژه:
نهجالبلاغه، موسیقی، لفظ، معنا، عاطفه، خیال
فهرست مطالب | ||
عنوان | ||
درآمد | ||
فصل اول: کلیات پژوهش
چکیده عربی چکیده انگلیسی |
مقدمه
زیبا از مصدر زیبیدن دارای معانی همچون: زیبنده، شایسته، نیکو، جمیل خوشنما و آراسته است و زیبایی نیز یعنی حالت و کیفیت زیبا که عبارت است از نظم و هماهنگی که همراه عظمت و پاکی، در شیئی وجود دارد و عقل و تخیل و تمایلات عالی انسان را به تحسین وا میدارد و لذت و انبساط پدید میآورد و آن امری نسبی است. (معین، 1360: 1762) گویی از آن هنگام که بشر اندیشیدن و عاطفه وزیدن را آغاز کرده است هنرنمایی و روی آوردن به زیبایی را آغاز کرده است در تعریف زیبایی نظرهای متعددی ارائه شده است و شاید بتوان آن را حقیقتی قابل ادراک اما تعریف ناپذیر دانست و نقطه مشترک همه این تعاریف به مطلوب و خواستنی بودن زیبایی در نظر همه انسانها ختم میشود و نهجالبلاغه را میتوان به عنوان یک منبع اصیل زیباشناختی معرفی کرد که از آغاز پدیدار شدنش بر غنای ادبیات عربی افزوده است و همه بزرگان علم و ادب از سرچشمه آن نوشیدهاند و این اثر گران سنگ هم از جهت محتوا غنی میباشد و هم هماهنگی کامل میان لفظ و معنا وجود دارد و سرشار از تصویر آفرینی و واقعیتهای جهان هستی میباشد و کلام امیرالمومنین علی(ع) آمیخته با فصاحت و بلاغت و جاذبههای لفظی و تعبیری و عبرتآموزی از گذشتگان و یادآوری مرگ و قیامت و موسیقی دلنشین است و چنان در جان مخاطب مینشیند که او میپندارد میتواند چون کلام مولا بیاورد. اما این مخاطب را یارای قلم فرسایی نیست از آنجایی که کلام مخیل جانها را بر میانگیزد و ذهن را وادار به همانندسازی میکند و موسیقی نیز ابزاری برای القای معانی میباشد و معنا را زیباتر جلوه میدهد و عاطفه نیز مخاطب را با متن همراه میسازد؛ از آنجا که تک تک کلمات و جملات نهج البلاغه از جنبه زیبایی بی نظیر و در القای معانی تأثیر ژرف دارند و این زیبایی وشکوه در رساندن معانی خطبهها کمک شایانی می کنند لذا پژوهشگر در این پژوهش در صدد بررسی عناصر زیبایی ادبی در سه خطبه از خطبههای نهج البلاغه برآمده است و از میان خطبههای مختلف که هر کدام دارای جایگاه ویژهای در معنا و زیبایی هستند سه خطبه طاووس، اشباح و قاصعه بخاطر اهمیت و تأثیری که عناصر زیبایی شناسی (لفظ، معنا، خیال، موسیقی و عاطفه)در زیبایی این خطبهها دارند، انتخاب شده و مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرند و در صور خیال به بررسی انواع تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه و شیوه های ارائه آن توسط حضرت؛ در لفظ و معنا به هماهنگی میان آنها و کاربرد صحیح واژگان؛ در موسیقی به انواع سجع، جناس و کلمات آهنگین و در عاطفه به تأثیری که شیوه های مختلف ارائه سخن بر جانها میگذارد میپردازیم.
به طور خلاصه این پایاننامه در پنج فصل کلی نگاشته شده است:
فصل اول: به کلیات تحقیق که شامل بیان مسئله، سوابق، فرضیهها، اهداف، ابزار گردآوری تحقیق میپردازد.
فصل دوم: به بررسی نظریهها و مفاهیم زیبایی و تقسیمبندی آن میپردازد.
فصل سوم: به جایگاه ادبی امام علی (ع) و تأثیر امام علی(ع) بر ادب عربی میپردازد.
فصل چهارم: به بررسی عناصر زیباییشناسی در خطبههای طاووس، اشباح وقاصعه میپردازد.
فصل پنجم: به نتیجهگیری وپیشنهادات میپردازد.
بیان مسأله
دربارهی چیستی زیبایی، سخنها بسیار رانده شده است. برخی زیبایی را تناسب و هماهنگی اجزا با کل و هماهنگی اجزا با یکدیگر و عدهای آن را به سودمندی یا توانایی یا لذت و یا عشق تعریف کردهاند. تعریف زیبایی بسیار دشوار است اما بیشک، زیبایی یک کیفیت نگارین نمادی است که از سه ویژگی برخوردار است و موجب انبساط روح و روان آدمی میگردد. اولاً همراه با لذت است، ثانیاً ملزوم مطلوبیت است یعنی چیز زیبا برای شخص، دارای ارزش و مطلوبیت است. ثالثاً شگفت انگیزی و تعجب آور بودن را به ارمغان میآورد.(یاسوف، 1388: 17) مطالعات فلسفی ونظری درباره زیبایی دانش زیباشناسی را به وجود آورده بر این اساس آن را میتوان تعریف کرد:«زیبا شناسی شاخه ای از فلسفه است که با طبیعت زیبایی وداوری درباره آن سروکار دارد»یا«گستره ای از دانش است که با توصیف پدیده های هنری وتجربه زیباشناسی وتفسیر آن سرکار دارد»(عبد الحمید، 2001 :18) پیشینه گفتمان زیباییشناسی در تاریخ عرب به قدمت تاریخ اعجاز قرآن كریم است. نخستین محور زیباشناسی، نظم قرآن بود كه آن را ابراهیم بن سیار معروف به نظام مطرح كرد. وی مساله فصاحت و بلاغت عرب را میشناخت و از ادیبان عصر خود بود و میشناخت كه چگونه عرب در نظم و نثر چیرگی دارد برای نظام، این پرسش مطرح شد كه چگونه عرب نتوانست بمانند قرآن بیاورد، او نظریه اعجاز صرفه را مطرح كرد، تا نشان دهد كه با همه چندگانگی و پاشانی بودن قرآن، از نظم و اعجاز ویژهای برخوردار است و به این كتاب زیبایی مخصوص بخشیده كه غیرقابل معارضه است جاحظ شاگرد وی نیز كار استاد خود را دنبال كرد، هر چند كه او دیدگاه استادش درباره صرف را نمیپذیرفت، اما او كتاب نظمالقرآن را به همین جهت نگاشت تا یادآوری كند كه برجستگی و ویژگی قرآن را به عامل بیرونی مانند صرفه برنمیگردد و خود این كتاب دارای نظم بیمانند است (زرکشی ،1997 :93)
از عناصر زیباییشناسی ادبی میتوان لفظ، معنا، عاطفه، خیال و موسیقی را برشمردکه این پژوهش به دنبال بررسی این عناصر میباشد :
لفظ: لفظ یکی از مهمترین و اساسیترین عنصر تشکیل دهندهی یک اثر ادبی و مادهی اولیهی آن به شمار میآید و شکل ظاهری متن از زیبایی لفظ بر میخیزد بنابراین استفاده از کلمات نازیبا هرچند دارای مفاهیمی بلند باشد جذابیتی برای خواننده ایجاد نمیکند تا با متن به راحتی همراه شود.
از جمله کسانی که به لفظ اهمیت میدهند و آن را برتر میشمارند صاحب الصناعتین است که میگوید: «معانی میان عقلا مشترک است زیرا اتفاق میافتد که معنایی خوب برای بازاری و نبطی و زنگی حاصل میشود، اما مردمان از جهت الفاظ و چیدن و تألیف و نظم آن بر هم رجحان پیدا میکنند.» (عسکری: بیتا، 196)
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 10:11:00 ق.ظ ]
|