تعریف گردشگر و اکو توریست

بازدید کننده ی داخلی :هرفردی ساکن کشور که به مکانی درون کشور ولی خارج از محیط زندگی معمول خود کمتر از ۱۲ ماه مسافرت می کند و هدفش به طور عمده چیزی غیر از انجام فعالیت سود آور در مقصد مورد نظر است .

بازدید کننده بیش از یک شب : هر فردی که حد اقل یک شب در مکان عمومی یا خصوصی در محل مورد نظر اقامت می نماید .

بازدید کننده ی یک روزه : هر فردی که شب را در مکان عمومی یا خصوصی کشور مورد نظر نمی ماند که شامل مسافران دریایی تفریحی است(گی و همکار ،۱۳۸۲: ۲۲،۲۵).

کوهن (۱۹۷۲)گردشگران را بر مبنای نوع ارتباط شان با کشور میزبان وموسسات مرتبط گردشگری به چهار گروه تقسیم می کند :

 تصویر درباره گردشگری

۱-گردشگرانی که در گروه های سازمان یافته ی گردشگری متمرکز شرکت می نمایند .

دانلود پایان نامه

۲-گردشگرانی که به صورت انفرادی به گردشگری متمرکز می پردازند

۳- کاشفان

۴- ماجراجویان یا افرادی که در جستجوی حوادث غیر مترقبه می باشند . (فنل[۴]  ،۱۳۸۸ :۸۹).

افرادی هستند که در جهت بهره گیری از طبیعت، از مرحله علاقه ساده به طبیعت فراتر رفته و پا در عرصه شناخت راز ها و زیبایی های عمیق آن می گذارندو به چالش های فکری و فیزیکی می پردازند، به دیگر  سخن، هر کسی که به طبیعت سفر می کند، الزاما اکوتوریست نمی باشد.اکوتوریست، عرصه های طبیعی را از دیدگاه جهانی، خانه همه واز منظر محلی فقط خانه ساکنین آن می داند.یک اکوتوریست خود را مسئول: ۱- مراقبت از طبیعت ۲- احترم به فرهنگ بومی می داند.  فعالان شاخه اکوتوریسم یا اکوتوریست ها، برخلاف دیگر شاخه های توریست، با گروه های کوچک و با راهنمایان متخصص به مسافرت می پردازند.اکوتوریست ها بر مبنای میزان تجربه-درجه پویایی و تحرک و وضعیت به سه دسته اصلی تقسیم می شوند۱- آزاد ۲- سازمان یافته۳ -علمی  دانشگاهی (یحیی پور ،۱۳۸۹:۳).اکوتوریست کسی است که برای بهره گیری از طبیعت با چالشهای فیزیکی و فکری می پردازد و دارای ویژگی زیر است . در جستجوی تجربه علاقمند به تعامل با مردم بومی و ناراحتی سفر را تحمل میکند مشارکت فعال دارد . کالوین به واژه اکوتوریست علمی اشاره می کند و ویژگی هایی را برای او برمی شمارد:

-   در جست و جوی تجربه ای ژرف و موفق است.
-   این تجربه را از نظر اجتماعی با ارزش می داند.
-  با گروه های توریستی بزرگ و برنامه های از پیش تعیین شده میانه خوبی ندارد.
-   در طلب چالشهای فیزیکی و فکری است.
-    علاقه مند به تعامل با مردم بومی است و دوست دارد از خصوصیات فرهنگی آنان مطلع شود.
-    انعطاف پذیر است و خود را با شرایط وفق داده، تسهیلات ساده و بی تکلیف را ترجیح می دهد.
-ناراحتی های سفر را تحمل می کند.
- مشارکت فعال را بر رفتار منفعلانه ترجیح می دهد.
-    بجای هزینه کردن برای راحتی ترجیح می دهد برای کسب تجربه خرج کند( زاهدی ۱۳۹۰: ۹۶).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

در سالهای اخیر تعدادی از محققان سعی نمودند تا طبیعت گردها را بر اساس سه فاکتور :محل فعالیت ،نوع فعالیت و نیروی محرک طبقه بندی کنند  . به عنوان مثال کاسلر (۱۹۹۳)طبیعت گرد هارا به سه دسته ی ذیل تقسیم بندی نموده است :

۲-۲-۱-طبیعت گردهای تنها:

برخلاف نام این گروه در صد عمده ی طبیعت گردها در این دسته قرار می گیرند. آنها افرادی هستند که به تنهایی سفر می کنند .اعضای این گروه به لحاظ سازگاری با محیط بسیار متغیر بوده و میزان انعطاف پذیری این گروه بسیار بالا است .

۲-۲-۲-طبیعت گردهای شرکت کننده در تور :

این افراد توقع دارند که مسئولین تور خدمات بسیار سازمان یافته را در اختیار آنها قرار دهند. آنها عمدا جهت بازدید از مناطق خارجی سفر می کنند .

۲-۲-۳-گروه های مدرسه ای یا علمی :

این گروه اغلب جهت انجام تحقیقات یک سازما ن یا پژوهش های شخصی اقدام به سفر می کنند وبه مدت زیادی در سفر باقی می مانند. آنها نسبت به طبیعت گردها شرایط سخت تری و مشکل تری را تحمل
می کنند . (فنل ،۱۳۸۸: ۹۱).

لیندبرگ به چهار دسته از اکوتوریست با توجه به میزان وقتی که به سفر اختصاص می دهند اشاره می کند:

۱)محققان علمی و افرادی که برای آموزش و یادگیری، پاکسازی محیط زیست و هدف های مشابه به مناطق طبیعی سفر می کنند

عکس مرتبط با محیط زیست

۲)افرادی که شخصا برای دیدار از مناطق حفاظت شده سفر می کنند و علاقه مندند با محیط طبیعی محلی وتاریخچه و سوابق وویژگی های فرهنگی مردم بومی آشنا شوند .

۳)کسانی که به سفر های غیر معمول و غیر متداول علاقه مندند ،مانند افرادی که به جنگل های آمازون ،پارک گوریل ها در رواندا و از این قبیل مکان ها سفر می کنند

۴)افرادی که در یک برنامه مسافرتی به طور اتفاقی به دیدار طبیعت نیز می پر دازند ودر بخشی از مسافرت اصلی خود از مناطق طبیعی نیز دیدار می کنند .لیرمن و دارست(۱۹۸۷) از اولین افرادی بودند که به درجه سختی اکوتوریسم توجه کردند ومعتقدند که  اکو توریست سخت  حاضرند سختی و ریاضت بیشتری را برای تجربه مستقیم از طبیعت تحمل کنند . اکو توریست های نرم شامل گروه های وسیع تری که تعهد کمتری نسبت به محیط زیست داشته و بخش اکوتوریسم صرفا بخش محدودی از سفر کلی آنها را تشکیل می دهد(زاهدی ،۱۳۹۰: ۹۲).

بررسى‌هائى که درباره اکوتوریسم در آمریکاى شمالى انجام شده است نشان مى‌دهد طبیعت‌گردان بسته به انگیزه خود دو گروه سنى را شامل مى‌شوند. گروهى که از طبیعت‌گردى به دنبال ماجراجوئى دیدار از سرزمین‌هاى بکر و نیز توریسم ورزشى هستند اغلب در مقطع سنى کمتر از ۴۰ سال بوده و پیشینه شمار آنها در محدوده سنى ۱۹ تا ۳۵ سال قرار دارد. اما گروهى که با هدف لذت بردن از طبیعت و دیدار از حیات وحش و…به اکوتوریسم مى‌پردازند در محدوده سنى ۳۵ تا ۵۴ قرار دارند .بیش از ۸۰ درصد طبیعت‌گردان بین‌المللى داراى تحصیلات عالیه هستند. این شمار براى طبیعت‌گردان علاقه‌مند به لمس طبیعت و نیز دیدار از جاذبه‌هاى آن (به‌طور عمده افرادى که براى تغییر حال و هواى زندگى شخصى دست به طبیعت‌گردى مى‌زنند) نزدیک به صددرصد است. اما طبیعت‌گردان ماجراجو با توجه به آنکه عموماً جوان مى‌باشند غالباً دانشجو و یا حتى محصلان دبیرستانى هستند.برآوردها همچنین نشان مى‌دهد بیشترین گروه از طبیعت‌گردان (حدود ۶۰ درصد) سفرهاى گروهى را ترجیح مى‌دهند. ۱۵ درصد نیز علاقه‌مند به سفرهاى خانوادگى بوده و ۱۳ درصد نیز اغلب سفرهاى خود را به تنهائى انجام مى‌دهند .متوسط زمان سفر حدود ۵۰ درصد طبیعت‌گردان بین ۸ تا ۱۴ روز است. بسته به نوع سفر این رقم تغییر مى‌کند.سه واکنش برجسته ی اکو توریست های  باتجربه عبارت بود از :۱-تعیین طبیعت حیات وحش ۲-دیدن زندگی وحوش ۳-پیاده روی و برای سفرهای اتی  خود ۱-لذت بردن از منظره وطبیعت ۲۰کسب تجرییات تازه و اشنایی با مکان های جدیدرا انگیزه ی سفر انان بود  ..(آلن مور و همکار، ۲۸۱:۱۳۸۹).

۲-۳-گونه های اکوتوریسم

انجمن جهانی اکوتوریسم نیز انواع گرایش های عمده گردشگری از جمله اکوتوریسم را به شرح زیر تعریف کرده است.

۱-گردشگری پایدار :نوعی گردشگری که منطبق با نیاز های جاری مناطق گردشگری و جامعه ی میزبان است .ودر عین حال فرصت های اینده را حفظ می کند و ارتقا می بخشد .

۲- اکوتوریسم –مسافرت مسئولانه به مناطق طبیعی که مضمن حفظ محیط زیست و ارتقای مردم محلی باشد ۳-گردشگری مبتنی بر طبیعت :هرنوع گردشگری است که محیط زیست طبیعی را به دلیل جذابیت فضا های آن در درجه ی اول اهمیت قرار می دهد .

۴ -گردشگری ماجرا جویانه که نوعی گردشگری مبنی بر طبیعت که عنصر خطر پذیری ،سطح بالایی از تقلای جسمانی ونیاز به مهارت وتخصص را می طلبد .

۵-زمین گردشگری -۶گردشگری مسئول -۷ گردشگری طرفدار تهی دستان -۸گردشگری انبوه یا توده ای ۹- گردشگری الکترونیک (رضوانی،۱۳۷۸: ۳۲).

نوع شناسی دیگر از اکوتوریسم مبتنی بر فعالیت های و بر اساس انگیزه  می یابد و برخی از سازگاری میان نوع شناسی محقق و مخاطب ازاکوتوریسم با هم تداخل دارند مجموعه ها عبارتند از ، راه پیمایان و گردشگران ، و نوع شناسی از فعالیت های اکوتوریسم و انگیزه تم های شایع عبارتند از پرندگان و حیات وحش ، محیط طبیعی ، مناظر فرهنگی) . با توجه به رویه های مختلف ،هوبرت (۲۰۱۰) پیشنهاد ‘ مبتنی بر محصول ” نوع شناسی از انگیزه و ارائه خدمات ، متشکل از ۱۶ مختلف انواع ایده آل برای گردشگری بر مبتنی طبیعت - استفاده می کنند(والتر ،۲۰۱۳: ۱۷).

نمودار۲- ۱ مقایسه اکوتوریسم  ماجراجویی، حیات وحش و اکوتوریسم مبتنی بر جامعه

 

تعهد زیست محیطی قوی

انتظارات کم خدمات

چالش های فیزیکی         اکوتوریسم ماجراجویانه

 

 
   

 

 

راهنمایی روش های هدایت

گروه های کوچک                                             و مهارت تفسیری

سفر کو تاه   فرهنگ                                          دانش مبتنی برعلوم زیستی

بازدید تخصصی ومحدود                                                 سفر های کوتاه

        اکوتوریسم مبتنی برجامعه محلی                          جاذبه طبیعی                                   حیات وحش                   وحفاظت اکولوژیک

تاکید بر تجربیات شخصی                                                                                                          فیزیک بدنی انفعالی

اگاهی از مقاصد اکو لوژیک   تعامل قوی                                                 راهنمایان و کارشناسان

اساس دانش بومی                                                 اکوتوریسم حیات وحش

،اقامت فامیلی گروه های بزرگ                                                    چالش روحی  وفیزیک ملایم

حقوق زمین فرهنگ وروش زندگی                                    سطح بالا از خدمات

 

 

منبع: والتر ،۲۰۱۳

 

بطور کلی اکوتوریسم شامل تفریحات فیزیکی پرتحرک، تماشای حیات وحش، ماهیگیری و شکار تفریحی و لذت جویی از مناطق می شود. در زیر به هر کدام مختصرًا خواهیم پرداخت.

الف: تفریحات پرتحرک فیزیکی- فعالیت های تفریحی که در آنها بر روی مهارت های بدنی و مقاومت فیزیکی تاکید می شود و عبارتند از: کوهنوردی، غارپیمایی، قایقرانی و استفاده از وسایل موتوری، ماشین های برف پیما، موتورسیکلت های مخصوص جاده های ناهموار

ب .تماشای حیات وحش- فعالیت هایی که بازدید از حیات وحش نقطه مرکزی آن را اشغال نموده است.

ج.ماهیگیری و شکار تفریحی

د. لذت جویی از مناظر طبیعی (کریم پناه ،۱۳۸۲ : ۴۲).

۲-۴- اثرات گردشگری و اکوتوریسم

اکوتوریسم ترکیبی از آثار مثبت و منفی را بر جامعه میزبان و میراث طبیعی محلی برجای می گذارد. از چالش های پیش روی گردشگری اکولوژیک، گسترش آن بدون تخریب جاذبه های طبیعی است. بدیهی است گسترش اکوتوریسم درنواحی طبیعی حساس، چنانچه با فقدان مدیریت و برنامه ریزی مناسب همراه باشد، تهدیدی برای یکپارچگی اکوسیستم­ها و فرهنگ های محلی است (سپهر و همکار ،۱۳۹۲: ۱۲).

۲-۴- ۱-پیامد های زیست محیطی

ابعاد زیست محیطی گردشگری، یکی از حوزه های مورد علاقه جغرافیدانان است دلیل این امر در ماهیت جغرافیا نهفته است که دارای رویکردی قوی در زمینه روابط انسان و محیط می باشد در واقع آثار گردشگری و تفریح بر محیط زیست و تحلیل منابع، حوزه ای است که در آن جغرافیدانان انسانی و طبیعی درمطالعه معضلات مربوط به گردشگری، دارای وجه اشتراک هستند (قرخلو و همکاران ،۱۳۸۸: ۴). روابط گردشگری و محیط زیست ،پیچیده است . وابستگی متقابل بین آن دو وجود دارد که مبتنی برهمزیستی است .محیط زیست از دو مشخصه ی طبیعی و انسانی تشکیل شده است .زیستگاههای انسانی در نواحی روستایی جاذبه های بسیاری برای گردشگران دارد.در رابطه اثرات گردشگری بر محیط زیست یکی از عبارت مهم بعداکولوژیکی است .که به بررسی رابطه ی انسان برمحیط زیست می پردازد. اثرات اکو لوژیکی گردشگری شامل اثرات وارده بر گیاهان وتغییر رفتار حیوانات که درنتیجه ی حضور گردشگران در محل زیستگاه این موجودات است. (میسون ،۱۳۸۷ :۹۳). تجربه نشان داده  که در چند دهه ی اخیر، منافع اقتصادی توریسم با خسارت های فراوان محیط زیستی همراه بوده است ودر اغلب موارد، این خسارت ها از طریق توریسم انبوه بر محیط زیست وارد شده است (زاهدی، ۵۰:۱۳۹۰). استفاده بیش از حد توریست ها از محیط شکننده ی و حساس طبیعی خسار تهای اکولوژریکی فراوانی داشته است ازبین بردن گیاهان و پوشش نباتی برای ایجاد تسهیلات توریستی، بی توجهی توریست ها به فضای سبز و لطمه زدن به آن، کندن گیاهان و درختان از سوی کوهنوردان وکسانی که در جنگل ها و کوهپایه ها چادر می زنند ،استفاده از چوب درختان برای بر افروختن آتش ،جنگل زدایی برای ایجاد تسهیلات ورزشی و تفریحی و… جملگی موجب وارد آمدن خسارات و صدمات جبران ناپذیری به چرخه ی زیستی و مخدوش شدن جریانهای طبیعی محیط زیست شده اند . (همان منبع ،۵۱ ).

فعالیت ها اکوتوریست ها در کنار تاثیرات مثبت و مطلوب پیامد های نامطلوبی زیست محیطی به دنبال دارد که در ذیل آورده شده است

- آسیب و صدمه خوردن گیاهان زمینی ناشی از تماس مکانیکی چرخ ماشین آلات و لگدکوبی؛

-قطع یا آسیب گیاهان آبزی در اثر حرکت پروانه ای موتور قایق ها و تماس با بدنه قایق یاکشتی

- جابجایی خاک اطراف ریشه ها در مناطق خشک یا از ریشه بیرون آمدن گیاهان آبزی؛

- تخریب لانه ها یا شکستن تخم پرندگان صخره زی توسط مزاحمت های کوهنوردان؛

- تغییرات ساختمان و بافت خاک از طریق متراکم شدن یا فرسایش آن؛

-مهاجرت یا جابجایی پرندگان آبزی در دریاچه یا برکه های پشت سد از طریق مزاحمت قایق های بادبانی، ماهیگیری و شنا و…؛

-خسارت وسایل نقلیه تفریحی بر تپه های ماسه ای ساحلی

-اختلال در رفتار طبیعی در اثر تغذیه دستی مصنوعی؛

-افزایش ضریب آسیب پذیری گونه های مختلف نسبت به حیوانات رقیب و دشمنان طبیعی ازطریق مزاحمت های بازدیدکنندگان

-تشدید شکار برای جمع آوری یادگاری؛

-صدمه زدن به پرندگان و جوجه های آنها از طریق شکار پرندگان مادر؛

-مسمومیت پرندگان آبزی از طریق سرب قلاب های ماهیگیری

لذت جویی از مناظر طبیعی گرچه به ظاهر ،اثرات نامطلوب کمی بر محیط و حیوانات اطراف دارد اما این تفریح نیز به خودی خود می تواند موجب اختلالاتی از قبیل زیان رساندن به خاک و پوشش گیاهی از طریق تعداد تراکم افراد یا ایجاد ساخت و سازهایی جهت فراهم کردن امکانات توریستی شود
(کریم پناه،۱۳۸۲: ۳۲).

۲-۴-۲-اثرات اقتصادی

یکی از حوزه هایی که بیشترین میزان تحقیق را در زمینه ی گردشگری داشته است ،حوزه ی اثرات اقتصادی است ،می توان اثرات اقتصادی گردشگری را به دو دسته مثبت و منفی تقسیم بندی نمود . بیشتر این تحقیقات غالبا توسط اقتصاد دانان صورت گرفته و بر اثرات درآمد واشتغال تمرکز داشته است. در ارتباط با اثرات اقتصادی معمولا نکات زیر به عنوان اثرات مثبت در نظر گرفته می شوند :کمک به افزایش در آمد ارزی، کمک به درآمدهای دولتی،  اشتغال زایی  کمک به توسعه ی منطقه از محل ورود گردشگران به سرزمین مقصد ،دولتهای مقصد درآمد ها و منافع مستقیم و غیر مستقیمی کسب می کنند (رنجبریان و همکار ،۱۳۸۴ :۱۳۸). یکی از بزرگترین مشکلات، با اقتصاد مبتنی بر گردشگری، خروج درآمدهای محلی به شرکت های خارج از جامعه  که معمولا شرکت های بزرگ بین المللی هستند، می باشد. ثروت تولید شده توسط گردشگران از اقتصاد محلی مکیده شده و به شرکت های سرمایه گذاری خارجی تعلق می گیرد .این شرکت ها با سرمایه گذاری هایی مانند هتل ها و یا خطوط  هوایی با گذشت زمان، از سود زیادی می توانند بهره گیرند و سبب انحراف درآمد و در نهایت به طرز چشمگیری بالا بردن هزینه زندگی برای ساکنان محلی می شوند (هویمان ،۲۰۱۳: ۱۳).غالبا اثرات مثبت اقتصادی ،مهمترین نوع اثرات گردشگری را در کشور های درحال توسعه را تشکیل می دهند و از این رو در توسعه ی گردشگری بسیار موثرند.تا کنون بیشترین پژوهش ها در عرصه ی گردشگری، در زمینه ی اثرات گردشگری صورت گرفته است،که در این میان سهم اثرات اقتصادی از دیگرانواع بیشتر است(میسون ،۱۳۸۷ :۶۹). توسعه و مدیریت اکوتوریسم به گونه ای که با محیط سازگار باشد و بـه افـت کیفیـت آن نیانجامـد ، عامـل اساسی در دستیابی به توسعه پایدار به حساب می آید. که از موارد آن می توان آثار اقتصادی ، را نام برد. ظهور اشکال جدید شغلی به ویژه برای زنان و جوانانی که چندان بـه امـور کـشاورزی علاقمنـد نباشـند . همچنین ایجاد مشاغل مکمل برای جوانان روستا از قبیل : کـار در مـساکن تهیـه شـده بـرای گردشـگران و بازدیـدکنندگان ، تهیه خرید و لوازم مورد نیاز آنها اعم از خوراکی و غیره و برای زنان روستائی : تهیه و تولید صنایع دستی، لوازم زینتی ، تهیه فرآورده های دامی و … و فروش آن، از طریق اشتغالهای زیر اشتغال مستقیم: اشخاصی که در موسسات توریستی از قبیل هتلها، رستورانها، فروشگاه های توریستی و دفـاترسیاحت به خدمت اشتغال دارند. به عبارتی دیگر نیروی انسانی که نقش مستقیم دارند.

اشتغال غیرمستقیم: مشاغلی که در بخشهای تدارکاتی همچون کشاورزی، ماهیگیری و تولید ایجاد شده انـد ونقش غیرمستقیم دارند به عبارت دیگر نیروهایی که صرفاً برای صنعت توریسم به کار گرفته نشده اند.

اشتغال القایی: اشخاصی که به واسطه هزینه کردن درآمدهای حاصل از اشتغال مـستقیم و غیرمـستقیم اشـتغال می یابند برای مثال توسعه صنعت توریسم منجر به توسعه صنایع دستی شده و سطح اشتغال را بالا می برد (آذر نیوند ،۱۳۸۵: ۶).

۲-۴-۳-اثرات اجتماعی و فرهنگی

سنجش و ارزیابی اثرات اجتماعی  فرهنگی کار ساده ای نیست ،اکثر تحقیقات انجام شده بر پایه ی نگرش طیفی از پاسخگویان به ویژه ساکنین محلی و همچنین خود گردشگران و دیگر افراد دارای نقش گردشگری صورت گرفته است ،با توجه به ناهمگونی جوامع محلی ،اثرات اجتماعی و فرهنگی  توسط افراد مختلف ،به گونه های متفاوت احساس می شود . (میسون ،۱۳۸۷ :۸۶،۸۷) ایجاد انگیزه خود اتکائی ، احساس اعتماد به نفس که خود موجبات جلوگیری از روند مهاجرت به شـهرها را بـه دنبال خواهد داشت . پیشرفت اجتماعی بهتر و بیشتر در مواجهه با تازه واردین به گونه ای که فرد روستائی احساس کند از مهارتهایش به طور موثرتر و سودمند تری بهره برداری می شود. برای مثال با گسترش فعالیت هـای جهـانگردی علاوه بر اثرات مثبتی که ذکر آن گذشت به مرور زمان ،جمعیت روستاهای آن افزایش می یابد ، قیمت زمین بالا مـی رود و چشم اندازهای طبیعی روز به روز کمتر و چشم اندازهای ساخت دست بشر بیشتر می شود.
(آذر نیوند ،۱۳۸۵: ۷)

 

جدول ۲- ۴ اثرات اکوتوریسم

آثار آثار مثبت آثار منفی
اقتصادی کسب درآمد خارجی، تنوع و توسعه اقتصادی، توزیع درآمد درجوامع و اقتصادهای محلی، فرصت های اشتغال، تنوع اقتصادپایه، تمایل اکوتوریست ها به هزینه بیشتر و اقامت طولانی تر،درآمدزایی برای انجام حفاظت، افزایش فرصت های اشتغال،توسعه فراساختاری محلی.

شکست کل عایدی با هزینه های بالای تأثیرات اکوتوریسم

افزایش بار مسئولیت آژانس های مدیریت منابع زیرساختی.

فرهنگی اجتماعی

تنوع تسهیلات و خدمات، کمک در حفاظت طولانی مدت از میراث فرهنگی، تجدید حیات فرهنگ محلی، چشم اندازهای

تاریخی مرتبط با مردم بومی ، حفاظت از فعالیت های فرهنگی سنتی، تشویق جوامع محلی نسبت به ارزش و سود دارایی های طبیعی و فرهنگی.

ازدحام بیش از حد، رفتار نامناسب و ناشایست گردشگران، درگیری

برای حداکثر دسترسی و بهره برداری مناسب، دگرگونی منابع

(هزینه کالاهای تولیدی

زیستی انگیزه حفاظت نواحی طبیعی، فراهم آوردن منابع برای مدیریت و حفاظت زیست محیطی، ایجاد انگیزه حفظ یاارتقای محیطی فیزیکی، ایجاد یک محیط زیست معنوی

پاک سازی و آسیب رساندن، تأثیر غیر مستقیم روی گیاهان،

دگرگونی در زیست بوم ها، فعالیت های گردشگری نامناسب مانندشکار، اختلال حیات وحش، فرسایش خاک و فشردگی که منجر به تغییر پوشش زمینی و پوشش گیاهی می شود، آلودگی هوا، صدا و فاضلاب، ایجاد گونه های سمی و دیگر آثار منفی.

(سپهر وهمکاران ،۱۳۹۲)

[۱] Ecotourist

[۲] Gee.chuck.y

[۳] cohn

[۴] -Fennel

[۵] -Colvin

[۶] -Kusler

[۷] -Lindberg

[۸] -Learman&Durst

[۹] The International Ecotourism Society(Ties)

[۱۰] -Hubert

[۱۱] -P.G. Walter

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...