پایان نامه: جریان مبانی انسان شناسی فرهنگی از دیدگاه قرآن کریم |
بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
مسئله های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………… 4
فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………….. 4
یشینه موضوع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………… 5
اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………… 5
اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 6
جنبههای نوآوری…………………………………………………………………………………………………………………………………. 6
سازماندهی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………….. 6
فصل اول: مفهوم شناسی…………………………………………………………………………………….. 7
1-1. مفاهیم بنیادین………………………………………………………………………………………… 8
1-1-1. انسان شناسی……………………………………………………………………………………………………………………………. 8
1-1-1-1. انسان شناسی در اندیشة غرب……………………………………………………………………………………………. 9
1-1-1-2. انسان شناسی در اسلام و مسلمانان (ایران دوره اسلامی)…………………………………………………….. 11
1-1-1-3. انسان شناسی در ادبیات قرآنی………………………………………………………………………………………… 12
1-1-2. فرهنگ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 13
1-1-2-1. مفهوم لغوی فرهنگ…………………………………………………………………………………………………….. 13
1-1-2-2. مفهوم اصطلاحی فرهنگ………………………………………………………………………………………………. 15
1-1-2-3. تبیین ارکان تعریف……………………………………………………………………………………………………… 17
1-1-3. مبانی………………………………………………………………………………………………………………………………….. 22
1-2. مفاهیم عملیاتی……………………………………………………………………………………… 23
1-2-1. هدایت………………………………………………………………………………………………………………………………… 23
1-2-1-1. کاربرد لغوی و اصطلاحی………………………………………………………………………………………………. 23
1-2-1-2. کاربرد قرآنی……………………………………………………………………………………………………………….. 24
1-2-1-3. تعریف برگزیده……………………………………………………………………………………………………………. 27
1-2-2. رشد……………………………………………………………………………………………………………………………………. 28
1-2-2-1. کاربرد لغوی………………………………………………………………………………………………………………… 28
1-2-2-2. کاربرد قرآنی……………………………………………………………………………………………………………….. 29
1-2-2-3. کاربرد اصطلاحی…………………………………………………………………………………………………………. 29
1-2-2-4. تعریف برگزیده……………………………………………………………………………………………………………. 30
1-2-3. پیشرفت………………………………………………………………………………………………………………………………. 31
1-2-4. توسعه…………………………………………………………………………………………………………………………………. 32
1-2-5. الگو…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 33
1-3. منظور از عنوان پژوهش (مبانی انسان شناسی فرهنگی از دیدگاه آموزه های قرآن کریم) 36
1-4. جایگاه انسان شناسی در آموزه های قرآنی……………………………………………………….. 37
فصل دوم: مبانی انسان شناسی عام قرآنی در پردازش الگوی مطلوب……………………… 41
2-1. فلسفه آفرینش………………………………………………………………………………………… 42
2-1-1. فلسفه آفرینش جهان……………………………………………………………………………………………………………. 42
2-1-1-1. آیات مشعر به اصل هدفمندی خلقت…………………………………………………………………………….. 42
2-1-1-2. آیات مشعر بر چیستی هدف خلقت……………………………………………………………………………….. 44
2-1-2. فلسفه آفرینش انسان……………………………………………………………………………………………………………. 46
2-1-2-1. آیات دال بر عبث نبودن خلقت انسان……………………………………………………………………………. 46
2-1-2-2. آیات بیانگر هدف خلقت انسان……………………………………………………………………………………… 47
2-2. ابعاد وجودی انسان………………………………………………………………………………….. 52
2-2-1. روح…………………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
2-2-2. طبیعت و فطرت انسان…………………………………………………………………………………………………………. 54
2-2-3. اختیار………………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
2-3. روابط انسانی در عرصة وجود……………………………………………………………………… 61
2-3-1. رابطة انسان با خود……………………………………………………………………………………………………………….. 61
2-3-2. رابطه انسان با همنوع……………………………………………………………………………………………………………. 63
2-3-3. رابطة انسان با خدا……………………………………………………………………………………………………………….. 65
2-3-4. رابطه انسان با محیط……………………………………………………………………………………………………………. 67
فصل سوم: مبانی انسانشناختی نظام فرهنگی اسلام…………………………………………… 70
3-1. مبانی نظری نظام فرهنگی اسلام………………………………………………………………… 71
3-1-1. جهانبینی قرآنی…………………………………………………………………………………………………………………… 71
3-1-1-1. تعریف جهانبینی…………………………………………………………………………………………………………. 72
3-1-1-2. ویژگیهای جهانبینی قرآنی……………………………………………………………………………………………. 72
3-1-2. مبانی نظری انسان شناسی قرآنی…………………………………………………………………………………………… 73
3-1-2-1. مبانی خداشناخت………………………………………………………………………………………………………… 74
3-1-2-2. مبانی انسانشناخت……………………………………………………………………………………………………….. 76
3-1-2-3. مبانی جهان شناخت……………………………………………………………………………………………………. 77
3-1-2-4. مبانی جامعه شناخت…………………………………………………………………………………………………… 82
3-1-2-4-1. رابطة انسان و جامعه…………………………………………………………………………………………… 82
3-1-2-4-2. رابطة انسان و فرهنگ (انسان در بستر فرهنگ)……………………………………………………… 86
3-2. مبانی خاص انسان شناسی نظام فرهنگی اسلام……………………………………………….. 90
3-2-1. اصل عدالت اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………. 90
3-2-1-1. اهمیت عدالت اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 90
3-2-1-2. تعریف عدالت اجتماعی………………………………………………………………………………………………… 91
3-2-1-3. عدالت از دیدگاه قرآن………………………………………………………………………………………………….. 92
3-2-1-3-1. عدالت در سخن گفتن…………………………………………………………………………………………. 93
3-2-1-3-2. عدالت در وزن کردن…………………………………………………………………………………………… 94
3-2-1-3-3. عدالت در حکم…………………………………………………………………………………………………… 94
3-2-1-3-4. عدالت در اصلاح میان متخاصمین………………………………………………………………………… 94
3-2-1-3-5. عدالت در شهادت……………………………………………………………………………………………….. 95
3-2-1-4. ابعاد عدالت اجتماعی…………………………………………………………………………………………………… 95
3-2-1-4-1 نظام اجتماعی و عدالت ساختاری………………………………………………………………………….. 95
3-2-1-4-2. نظام اجتماعی و عدالت رفتاری…………………………………………………………………………….. 96
3-2-1-5. اصل عدالت مبنای نظام فرهنگی اسلام………………………………………………………………………….. 97
3-2-2. اصل آزادی…………………………………………………………………………………………………………………………… 97
3-2-2-1. آزادی به عنوان کمال وسیلهای در نظام فرهنگی اسلام……………………………………………………. 98
3-2-2-2. اقسام آزادی………………………………………………………………………………………………………………. 101
3-2-2-2-1. آزادی معنوی……………………………………………………………………………………………………. 101
3-2-2-2-2. آزادی اجتماعی…………………………………………………………………………………………………. 101
3-2-3. اصل وحدت………………………………………………………………………………………………………………………. 102
3-2-3-1. اقسام وحدتیافتگی…………………………………………………………………………………………………….. 102
3-2-3-1-1. وحدتیافتگی قلبی…………………………………………………………………………………………… 102
3-2-3-1-2. وحدتیافتگی عقلی………………………………………………………………………………………….. 103
3-2-3-1-3. وحدتیافتگی عملی………………………………………………………………………………………….. 104
3-2-3-2. توجه به محوریت رشد در وحدتیافتگی عملی…………………………………………………………….. 105
3-2-3-3. رهبری، بلوغیافتگی وحدت در جامعه………………………………………………………………………….. 105
3-2-3-4. وحدت، اصل «حرکت دهنده» فرایند حرکت فرهنگی جامعه به سمت نظام مطلوب قرآنی.. 105
3-2-4. اصل ولایت………………………………………………………………………………………………………………………… 106
3-2-4-1. ولایت اصل رهبری کنندة نظام فرهنگی اسلام به سمت رشد و کمال اجتماعی………………… 106
3-2-4-2. قرآن کریم و متصدیان رهبری در جامعه……………………………………………………………………… 107
3-2-4-2-1. خداوند متعال…………………………………………………………………………………………………… 107
3-2-4-2-2. انبیای الهی………………………………………………………………………………………………………. 108
3-2-4-2-3. اهلبیت و اولیای الهی……………………………………………………………………………………….. 108
3-2-4-2-4. نزدیکترین افراد به اهلبیت و اولیای الهی………………………………………………………….. 109
3-2-5. اصل رشد و کمال (قرب الهی)……………………………………………………………………………………………. 109
3-2-6. اصل انضباط اجتماعی…………………………………………………………………………………………………………. 110
3-2-7. اصل هویت اسلامی…………………………………………………………………………………………………………….. 111
نتایج و دستاوردها………………………………………………………………………………………… 113
نظام پیشنهادی پژوهش…………………………………………………………………………………. 115
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………….. 116
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:22:00 ب.ظ ]
|