پایان نامه اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز) |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسأله و اهداف تحقیق. 2
1-3- ضرورت تحقیق.. 4
1-4- سؤالات تحقیق.. 5
1-5- قلمرو تحقیق.. 5
1-6- روش تحقیق.. 5
1-7- تعریف کلمات کلیدی.. 6
1-8- فصلبندی تحقیق.. 7
فصل دوم: ادبیات تحقیق و مبانی نظری 8
2-1- مقدمه. 9
2-2- دانش… 9
2-2-1- داده، اطلاعات، دانش و خرد. 10
2-2-2- تعاریف دانش… 11
2-2-3- انواع دانش… 11
2-2-3-1- دانش ضمنی و دانش صریح 12
2-2-3-2- دانش شخصی و دانش سازمانی 13
2-2-3-3- دانش رسمی و دانش غیررسمی 13
2-2-3-4- تقسیمبندی دانش بر مبنای سلسلهمراتب کارکردی آن 14
2-2-3-5- تقسیمبندی معرفتشناختی دانش 16
2-2-4- خصوصیات و ویژگیهای دانش… 16
2-2-5- اهمیت دانش… 17
2-3-مدیریت دانش… 20
2-3-1- تعاریف مدیریت دانش… 20
2-3-2- اهداف مدیریت دانش… 21
2-3-3- مزایای مدیریت دانش… 22
2-3-4- اهمیت مدیریت دانش… 24
2-3-5- نیازمندیهای مدیریت دانش… 26
2-3-6- راه حل های مدیریت دانش… 29
2-3-7- تفاوتهای بین مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات.. 29
2-3-8- تاریخچه دانش و مدیریت دانش… 30
2-4- تکنیکهای مورد استفاده جهت تحلیل دادهها 33
2-4-1- منطق فازی.. 33
2-4-1-2- اعداد فازی 34
2-4-2- روش های تصمیمگیری چند معیارهی فازی.. 35
2-4-2-1- TOPSIS فازی 36
2-4-2-2- روش SAW 39
2-4-3- گسترش عملکرد کیفیت.. 39
2-5- مطالعات داخلی و خارجی.. 48
2-6- مهمترین یافته ها از مرور پژوهشهای پیشین.. 62
2-7-جمعبندی.. 72
فصل سوم: روش تحقیق 95
3-1- مقدمه. 75
3-2- مراحل اجرای تحقیق.. 75
3-2-1- شناسایی نیازمندیهای مدیریت دانش با بررسی ادبیات تحقیق.. 75
3-2- 2- شناسایی نیازمندیهای مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز 76
3-2-3- تعیین سطوح اهمیت نیازمندیهای مدیریت دانش… 76
3-2-4- شناسایی راه حل های مدیریت دانش با بررسی ادبیات تحقیق.. 76
3-2-5- شناسایی راه حل های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز 77
3-2-6-تعیین سطوح اهمیت راه حل های مدیریت دانش… 77
3-2-7- محاسبه وزن فازی نیازمندیهای مدیریت دانش… 77
3-2-8- محاسبه وزن فازی راه حلهای مدیریت دانش… 78
3-2-9- تشکیل ماتریس فازی روابط خانه QFD.. 78
3-2-10- اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش با بهره گرفتن از تکنیک SAW… 79
3-3- روش انجام تحقیق.. 82
3-4- روششناسی تحقیق.. 82
3-4-1- سوًالات پژوهشی.. 82
3-4-2- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق.. 82
3-4-3- روایی و پایایی پرسشنامه. 83
3-5- جمعبندی.. 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 84
4-1- مقدمه. 85
4-2- تعیین نیازهای مدیریت دانش… 85
4-3- تعیین اهمیت و وزن فازی نیازهای مدیریت دانش… 87
4-4- شناسایی راه حل های مدیریت دانش… 96
4-5- تعیین اهمیت و وزن فازی راه حل های مدیریت دانش… 98
4-6- تشکیل خانه QFD.. 103
4-7- اولویت بندی راه حلهای مدیریت دانش… 106
4-8- جمعبندی.. 107
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات 108
5-1- مقدمه. 109
5-2-نتیجهگیری و بررسی سؤالات پژوهشی.. 109
5-3-پیشنهادات کاربردی.. 113
5-4-پیشنهادات پژوهشی.. 114
مراجع 116
مراجع فارسی.. 116
مراجع لاتین.. 122
پیوست 144
پیوست الف: 144
پیوست ب: 146
پیوست ج: 148
پیوست د: 152
پیوست ه: 155
: 160
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1: تعاریف دانش 11
جدول2-2: تعاریف مدیریت دانش 21
جدول2-3: تفاوت مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش 29
جدول2-4: روند پیشرفت مدیریت دانش 32
جدول 2-5: تعاریف QFD 42
جدول2-6: نیازمندیهای مدیریت دانش 62
جدول2-7: راه حل های مدیریت دانش 67
جدول 3-1: تعیین سطوح اهمیت هر یک از نیازمندیهای مدیریت دانش 76
جدول 3-2: تعیین سطوح اهمیت هر یک از راه حلهای مدیریت دانش 77
جدول 3-3: درجه ارتباط، نماد گرافیکی و اعداد فازی متناظر با آن ها 79
جدول 3-4: اعداد فازی و عبارت کلامی 79
جدول4-1: امتیازات فازی اهمیت نیازمندیهای مدیریت دانش 87
جدول4-2: فاصله گزینه حل مشکلات درمانی و تغییر محیط درمان از هر یک از عبارات کلامی 90
جدول 4-3: عبارات کلامی متناظر با میانگین نمرات فازی نیازمندیهای مدیریت دانش 91
جدول 4-4: امتیازات فازی معیارهای اصلی نیازمندیهای مدیریت دانش 93
جدول4-5: رتبهبندی نیازمندیهای مدیریت دانش 94
جدول4-6: اعداد فازی و عبارات کلامی متناظر با اهمیت راه حل های مدیریت دانش در بعد فرایند 99
جدول4-7: رتبهبندی راه حل های مدیریت دانش در بعد فرایند 100
جدول4-8: رتبهبندی راه حل های مدیریت دانش در بعد فرایند 102
جدول4-9: ماتریس فازی روابط خانه QFD 104
جدول4-10: محاسبه امتیاز نهایی هریک از راه حل های مدیریت دانش با تکنیک SAW 106
چکیده:
یكی از بخشهای دولتی كشور كه بسیار دانشبنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص میدهد، بخش مدیریت بیمارستانی میباشد. ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک تلاش پیچیده است كه بهطور فزایندهای به دانش و اطلاعات وابسته است. همانطور كه انسانها، مواد و منابع مالی نیاز به مدیریت دارند، دانش و اطلاعات نیز یک منبع بهشمار میآیند كه باید مدیریت مؤثری بهوسیلهی مدیران خدمات بهداشتی و درمانی بر آن ها اعمال شود. بهمنظور بهکارگیری مدیریت دانش در سازمانها، گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو میشویم. ناتوانی در شناسایی و برطرفکردن این مشکلات پیش از پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش، تأثیرات نامطلوب گستردهای بر مرحلهی پیادهسازی و اجرای آن ها خواهد گذاشت. بنابراین تجزیه و تحلیل نیازهای دانش سازمان و شناسایی موانع آن ضروری به نظر میرسند. هدف پژوهش حاضر اولویتبندی راه حل های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازمندیهای مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز میباشد. نتایج این پژوهش بهمنظورتشخیص كمبودها و موانع پیادهسازی دانش سازمانی و تلاش برای رفع آن ها، بهبود بهرهوری سرمایههای انسانی، ارائه خدمات با ارزش افزودهی بیشتر و رضایتمندی بیماران و كاركنان کاربرد دارد. در این پژوهش بهمنظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش تاپسیس فازی برای تعیین وزن فازی نیازمندیها و راه حلهای مدیریت دانش و روش گسترش عملکرد کیفیت فازی برای تعیین میزان اثرگذاری هر یک از راهحلها بر نیازمندیهای مدیریت دانش و در نهایت روش وزندهی ساده به منظور اولویت بندی راه حلهای مدیریت دانش استفاده گردیده است. بر اساس نتایج بهدست آمده از این پژوهش، به ترتیب راه حلهای توزیع و بهکارگیری صحیح دانش ذخیره شده در مسیر افزایش هرچه بیشتر بهرهوری سازمان، ایجاد چندین کانال بهاشتراکگذاری دانش و توسعه یک سازمان مبتنی بر یادگیری در اولویت قرار دارند. در پایان پژوهش، بر اساس یافته های بهدست آمده از تحقیق، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی: مدیریت دانش، منطق فازی، تاپسیس فازی، گسترش عملکرد کیفیت فازی، روش وزندهی ساده
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:48:00 ق.ظ ]
|