پایان نامه:اثر لذتجوئی و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین با توجه به نوع وبگردی |
![]() |
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………… 1
1-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
1-2) بیان مسئله تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 5
1-4) اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 6
1-5) سؤالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 6
1-6) فرضیه ها و مدل تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 7
1-7) روششناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-7-1) نوع و روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. 8
1-7-2) جامعه آماری و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………. 8
1-7-3) ابزارگردآوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………. 8
1-7-4) روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………. 8
1-8) تعریف متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 9
1-9) نوآوری تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 12
1-10) قلمرو تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………. 12
1-10-1) قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………………………. 12
1-10-2) قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………………………… 13
1-10-3) قلمرو موضوعی……………………………………………………………………………………………………………… 13
1-11) خلاصه و جمع بندی فصل……………………………………………………………………………………………….. 13
فصل دوم: ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-1) مبانی نظری تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 16
2-1-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 16
2-1-2) خرید آنی…………………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-1-2-1) ماهیت خرید آنی………………………………………………………………………………………………………… 21
2-1-2-2) انواع خرید آنی……………………………………………………………………………………………………………. 21
2-1-2-3) عوامل مؤثر بر خرید آنی……………………………………………………………………………………………. 22
2-1-2-3-1) عوامل خارجی مؤثر بر خریدآنی…………………………………………………………………………… 23
2-1-2-3-2) عوامل داخلی مؤثر بر خریدآنی…………………………………………………………………………….. 27
2-1-2-3-3) عوامل مهم شخصیتی مؤثر بر خرید آنی……………………………………………………………… 28
2-1-3) انگیزه لذتجوئی……………………………………………………………………………………………………………… 30
2-1-3-1) انواع انگیزه لذتجوئی………………………………………………………………………………………………… 33
2-1-4) آنیگرایی………………………………………………………………………………………………………………………….. 34
2-1-4) تجارت الکترونیک……………………………………………………………………………………………………………. 36
2-1-6) فروشگاه اینترنتی…………………………………………………………………………………………………………….. 37
2-1-6-1) محیط فروشگاه اینترنتی…………………………………………………………………………………………….. 38
2-1-6-1-1) محتوا فروشگاه اینترنتی………………………………………………………………………………………… 39
2-1-6-1-1-1) کیفیت اطلاعات…………………………………………………………………………………………………. 41
2-1-6-1-1-2) دقت اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….. 41
2-1-6-1-1-3) مرتبط بودن اطلاعات………………………………………………………………………………………… 41
2-1-6-1-1-4) نکاتی در مورد متون و اطلاعات……………………………………………………………………….. 42
2-1-6-1-2) طرح فروشگاه اینترنتی………………………………………………………………………………………….. 44
2-1-6-1-2-1) استراتژی های طراحی وب سایت……………………………………………………………………… 46
2-1-6-1-2-1-1) استراتژی اطلاعاتی/ ارتباطی……………………………………………………………………….. 46
2-1-6-1-2-1-2) استراتژی آنلاین/ معاملاتی………………………………………………………………………….. 46
2-1-6-1-3) پیمایش فروشگاه اینترنتی…………………………………………………………………………………….. 47
2-1-7) وبگردی منفعتگرایانه و لذتجویانه………………………………………………………………………………. 50
2-1-7-1) مفهوم جستجو (پرسه زنی) ………………………………………………………………………………………. 51
2-2-7) مدلهای مرتبط با خرید آنی………………………………………………………………………………………….. 53
2-1-8-1) مدل مویوگاناتام و بکارت……………………………………………………………………………………………. 53
2-1-8-2) مدل جیوتی بادگیان و ورما ………………………………………………………………………………………. 57
2-1-8-3) مدل دهدشتی و مبرهن…………………………………………………………………………………………….. 60
2-2) پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………… 61
2-2-1) پیشینه تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………. 61
2-2-2) پیشینه تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………….. 67
2-3) توسعه فرضیه ها و ارائه مدل……………………………………………………………………………………………….. 83
2-4) خلاصه و جمع بندی فصل………………………………………………………………………………………………….. 88
فصل سوم: روششناسی تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 90
3-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
3-2) روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………. 91
3-2-1) جامعه آماری پژوهش………………………………………………………………………………………………………. 93
3-2-2) حجم نمونه و روش اندازه گیری…………………………………………………………………………………….. 94
3-2-3) روش و ابزار گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………….. 95
3-2-4) روش تجزیهوتحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………. 96
3-3) روایی و پایایی……………………………………………………………………………………………………………………….. 96
3-3-1) پایایی………………………………………………………………………………………………………………………………… 97
3-3-2) روایی………………………………………………………………………………………………………………………………… 97
3-4) نرم افزارهای تجزیهوتحلیل داده………………………………………………………………………………………….. 99
3-5) خلاصه و جمع بندی فصل………………………………………………………………………………………………….. 99
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………. 100
4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-2) آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………………….. 101
4-2-1) ویژگیهای جمعیت شناختی……………………………………………………………………………………….. 101
4-3) آزمون نرمالبودن داده ها (کولموگروف-اسمیرنوف) ………………………………………………………… 102
4-4) آزمون مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………. 103
4-4-1) ارزیابی مدل اندازهگیری (مدل بیرونی) ………………………………………………………………………. 104
4-4-1-1) بار عاملی شاخص ها (سؤالهای پرسشنامه……………………………………………………………… 104
4-4-1-2) ارزیابی پایایی مدل بیرونی……………………………………………………………………………………….. 106
4-4-1-2-1) پایایی مرکب (CR) ……………………………………………………………………………………………. 106
4-4-1-2-2) ضریب آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………………………… 107
4-4-1-3) روایی مدل بیرونی…………………………………………………………………………………………………….. 107
4-4-1-3-1) بررسی روایی همگرا ……………………………………………………………………………………………. 108
4-4-1-3-2) روایی واگرا……………………………………………………………………………………………………………. 108
4-4-1-3-2-1) روش بارهای عاملی متقابل……………………………………………………………………………… 109
4-4-1-3-2-2) روش فورنل- لارکر………………………………………………………………………………………….. 112
4-4-2) ارزیابی مدل ساختاری (مدل درونی) ………………………………………………………………………….. 113
4-4-2-1) ضرایب معناداری Z (مقادیر t-value) ………………………………………………… 114
4-4-2-2) ضریب تعیین R2 (R Squars) …………………………………………………………………………… 115
4-4-2-3) معیار اندازه تأثیر ……………………………………………………………………………………………… 116
4-4-2-4) کیفیت پیش بینی کنندگی ( ) ……………………………………………………… 117
4-4-2-5) معیارRedundancy……………………………………………………………………………………………… 118
4-4-3) بررسی مدل کلی تحقیق………………………………………………………………………………………………. 118
4-5) بررسی فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 119
4-5-1) نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها……………………………………………………………………………………. 120
4-6) مدل اصلاح شده تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 121
4-7) مقایسه شاخص های مدل اولیه و مدل اصلاح شده ……………………………………………………….. 123
4-8) خلاصه و جمع بندی فصل……………………………………………………………………………………………….. 124
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………………………. 126
5-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….. 127
5-2) خلاصه پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………… 127
5-3) مدل نهایی پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….. 129
5-4) نتیجه گیریهای مبتنی بر فرضیه های پژوهش………………………………………………………………… 129
5-5) پیشنهادهای کاربردی تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 133
5-6) محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………… 136
5-7) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………. 137
5-8) خلاصه و جمع بندی فصل……………………………………………………………………………………………….. 137
منابع………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 138
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 145
فهرست جداول
جدول2-1) عوامل خارجی مؤثر بر خرید آنی……………………………………………… 27
جدول2-2) عوامل داخلی مؤثر بر خرید آنی………………………………………………. 30
جدول2-1) محرکها و عوامل مؤثر بر خرید آنی………………………………………….. 56
جدول 2-2) مطالعات داخلی خرید آنی…………………………………………………… 65
جدول 2-3) مطالعات خارجی خرید آنی………………………………………………….. 76
جدول3-1) نحوه امتیازدهی به سؤالات پرسشنامه ……………………………………….. 95
جدول3-2) ترکیب سؤالات پرسشنامه…………………………………………………….. 96
جدول3-3) بررسی پایایی با آلفای کرونباخ……………………………………………….. 97
جدول 3-4) منابع مقیاسهای سنجش……………………………………………………. 98
جدول 4-1) ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری…………………………………… 102
جدول 4-2) آزمون نرمالبودن (کولموگروف-اسمیرنوف…………………………………………………………… 103
جدول 4-5) بار عاملی متغیرهای آشکار………………………………………………….. 104
جدول 4-6) پایایی مرکب (CR………………………………………………………… 106
جدول 4-7) ضریب آلفای کرونباخ……………………………………………………….. 107
جدول 4-8) میانگین واریانس استخراج شده (AVE……………………………………. 108
جدول 4-9) روش بارهای عاملی متقابل………………………………………………….. 109
جدول 4-10) داده های اولیه وارد شده در نرم افزار اکسل ………………………………. 112
جدول 4-10) جدول فورنل-لارکر پس از جایگذاری مقادیر ریشه دوم (AVE)…………. 113
جدول 4-12) ضریب تعیین (R2)………………………………………………………. 116
جدول 4-13) اندازه اثر (f2)…………………………………………………………….. 117
جدول 4-14) کیفیت پیش بینی کنندگی (Q2)………………………………………… 117
جدول 4-15) معیارRedundancy……………………………………………………. 118
جدول 4-16) بررسی فرضیات تحقیق…………………………………………………… 120
جدول 4-17) بارعاملی متغیرهای آشکار پس از اصلاح مدل……………………………… 122
جدول 4-18) مقایسه شاخص های مدل پیشنهادی اولیه و مدل اصلاح شده پژوهش……… 123
فهرست شکلها
شکل1-1) مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………… 7
شکل 2-1) مدل مویوگاناتام و بکارت …………………………………………………….. 53
شکل 2-2) مدل جیوتی بادگیان و ورما ………………………………………………….. 57
شکل 2-3) مدل دهدشتی و مبرهن ……………………………………………………… 60
شکل 2-4) مدل عملیاتی تحقیق…………………………………………………………. 87
شکل3-1) فرایند تحقیق…………………………………………………………………. 93
شکل 4-1) مدل اولیه پژوهش در حالت ضرایب استاندارد……………………………….. 114
شکل 4-2) مدل اولیهی پژوهش در حالت آماره های t هر مسیر…………………………. 115
شکل 4-3) مدل اصلاح شده پژوهش در حالت ضرایب استاندارد………………………… 121
شکل 4-4) مدل اصلاح شده پژوهش در حالت آمارههای t هر مسیر…………………….. 122
شکل 5-1) مدل نهایی پژوهش………………………………………………………….. 129
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1) مقدمه
در دهه1950هنگامی که مفهوم خرید آنی، تنها به عنوان یک مفهوم، پذیرفته شده بود، درکی بدین منوال گسترش یافته بود که خرید آنی یک مفهوم یک بعدی و ساده است. ادبیات آن زمان، خرید آنی را مترادف و برابر با خرید بدون برنامه ریزی میدانستند. این تعریف کم عرض و ساده، شاید نتیجه تحقیقات محدود در این حیطه، از جهت اینکه خرید آنی، مفهومی جدید در آن زمان بود. پیرون مطرح کرد که در طی آن زمان، خرید بیشتر از مصرف کننده، مورد توجه محققان بوده است. این دید به خرید آنی یک دهه بعد به درک کاملتری تکامل یافت (میرابی و تهرانی، 1392: 108).
با گذشت زمان، اهمیت تجارت الکترونیک به طور چشمگیری افزایش یافته است. با توجه به افزایش چشمگیر استفاده از اینترنت در كشورمان، برای تولیدکنندگان و فروشندگانی كه میخواهند تجارت الكترونیک خودشان را بهبود بخشند، ضروریست تا رفتارهای خرید آنلاین مشتریان هدف خود را تعیین كرده و با توجه به آنها، راهبردهای مناسب بازاریابی و فروش را اتخاذ كنند. با وجود اینكه اطلاعات دقیقی از حجم مبادلات آنلاینِ كشورمان در دست نیست، اما به گزارش روابط عمومی شركت پست جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14/6/ 91 از ابتدای تلاش این شركت در زمینه تجارت الكترونیكی در سال (1386) تاكنون، بیش از هفت میلیون سفارش خرید اینترنتی با ارزش نزدیک به 900 میلیارد ریال مبادله شده است. همین مورد به تنهایی می تواند نشاندهنده گسترش محبوبیت این گونه مبادلات در میان مردم كشورمان باشد. مبحث خریدهای آنی آنلاین نیز از این رو در كشورمان حائز اهمیت ویژه ای است.
مطالعات پیشین، رفتارهای خرید را با در نظر گرفتن رفتارهایی با فرایندی منطقی بررسی كردهاند، درحالی كه مطالعات اروگلو و همكاران (2003) حاكی از آنست كه بیش از 50 درصد خریدها كه از آن دسته میتوان به خریدهای اینترنتی اشاره كرد، اتفاقی و بدون طی فرایند منطقی و تنها بر اثر برخی محركها انجام میشوند. از این رو بررسی راههایی كه بتوان با تمركز بر این گونه خریدها (خریدهای آنی) به سودهی بیشتر فروشگاههای اینترنتی اندیشید، امری لازم و ضروری است.
در این فصل به کلیات تحقیق پرداخته می شود. بدین منظور پس از بیان مساله و اهمیت موضوع، اهداف و سوالات تحقیق بیان میشوند. سپس کاربرد تحقیق و قلمرو زمانی و مکانی آن مورد بررسی قرار میگیرند. در پایان نیز تعریف مفاهیم و اصطلاحات را خواهیم داشت.
1-2) بیان مسئله تحقیق
خرید آنی نیمه پنهان رفتار مصرف کننده است که فروشندگان ماهر میتوانند با بهره گرفتن از محرکهای مختلف، بدان دست یافته و میزان فروش خود را بالا ببرند. عوامل مؤثر و فعالكننده خرید آنی را میتوان به طور گسترده به دو طبقه اصلی تقسیم نمود: عوامل داخلی وعوامل خارجی. عوامل خارجی به آن دسته محركهای كه توسط خرده فروشان برای تحریككردن مصرفكنندگان به خرید بیشتر به كار گرفته میشوند، اشاره دارد و میتوان به محرکهایی مثل ظاهر و محیط فروشگاه ، ظاهر و بسته بندی کالا، معروفیت و خوشنامی برند کالا، تبلیغات مؤثر، وضعیت اقتصادی جامعه و … اشاره کرد. علاوه بر عوامل خارجی، عوامل داخلی نیز، تاثیر قابل توجه ای بر تمایل خرید آنی مصرفكنندگان دارند و بیشتر به عوامل شخصیتی (مثل اعتماد به نفس، آنی گرایی و..) مرتبط میشوند (بیتی و فرل، 1997: 173). مفهوم خرید آنی به عنوان خریدی ضرورتأ در فروشگاه در حال تبدیل به خرید آنی آنلاین میباشد. به دلیل شیوع خرید آنی آنلاین در فروشگاههای اینترنتی، مطالعات دانشگاهی روی این گونه خرید در طی چندسال اخیر افزایش یافته است. با این حال هنوز در ایران خرید آنلاین به نحو مطلوب در بین افراد جامعه شایع نشده است و فروشگاههای اینترنتی هم توجه کمی به محرکهایی که باعث خرید آنلاین و همچنین خرید آنی آنلاین میشوند، کرده اند در حالی که خریدهای آنی برای فروشگاههای اینترنتی بسیار مهم هستند و در صورتی که بتوانند فروش خود را از طریق خریدهای آنی افزایش دهند، به سودآوری بسیار خوبی دست خواهند یافت. با این وجود تحقیقات قابل تأملی برای بررسی عوامل مرتبط با رفتار خرید آنی خدمات و كالاها توسط مصرفكنندگان بصورت آنلاین، انجام نشده است.
عوامل مختلفی از جمله انگیزههای لذتجویانه، محیط فروشگاه، وبگردی و… بر خرید آنی آنلاین تأثیر میگذارند. محققان در بسیاری از مطالعات انجام شده درباره انگیزش افراد در خرید آنلاین، انگیزههای لذتجویانه را از انگیزههای منفعتگرایانه یا سوداگریانه متمایز نموده اند (تو، لیائو و لین، 2007: 778). انگیزههای منفعتگرایانه، عاقلانه، نقادانه و هدفمند هستند. افرادی که چنین انگیزههایی دارند معمولا در جستجوی کالایی مناسب با قیمتی معقول هستند. در کنار انگیزههای سوداگری، انگیزههای لذت جویی قرار دارند. دلیلی که مصرف کنندگان لذتطلب را به خرید وادار می کند، به شکلی ساده، لذتی است که از فرایند خرید کردن میبرند. آنها در جستجوی شادی، لذت بردن، سرگرمی و خوشگذرانی هستند و این احساس را درخرید کردن مییابند. در حالیکه بازدیدکنندگان با انگیزههای منفعتگرایانه میبایست از طریق استدلالهای منطقی قانع شوند، خریداران لذتطلب، از طریق عواطف و محركهای احساسی به یک خریدار واقعی تبدیل میشوند. لذتجویی اشاره به خشنودی و لذتی است که مشتری در هنگام خرید بدست میآورد و به طور مستقیم با حالت روحی و خلق و خوی او در ارتباط است (بیتی و فرل، 1998: 175). امروزه شیوع خرید لذتجویانه در بازار و عدم وجود اطلاعات کافی در مورد این گونه خرید، دلیل افزایش تحقیقات دانشگاهی در مورد این موضوع میباشد. در دنیای رقابتی امروز این مهم به نظر میرسد كه توجه به مشتری و نیازها و سلایقش یک امر ضروری تلقی نمود. اغلب مصرفكنندگان دلایل لذتجویانه خرید را نسبت به دلایل فایده باور آن ترجیح داده اند كه این مطلب درمورد نسل جوان به راحتی قابل مشاهده میباشد (تو، لیائو و لین، 2007: 778). در نتیجه، توجه به این نیاز و سلیقه نسل جوان می تواند باعث افزایش فروش و سودآوری شود. بنابراین یکی دیگر از مسائل فرعی این پژوهش، چگونگی تأثیر انگیزه لذت جوئی بر انواع وبگردی میباشد.
ظاهر و محیط فروشگاه اینترنتی در جذب مشتری بسیار مؤثر است که با چیدمان صحیح و شکیل کالا فرایند خرید آنی توسط مشتری را تسهیل مینماید. در فروشگاههای اینترنتی که محیطی جذاب برای مشتری خود فراهم نموده تا مشتری بتواند در محیط فروشگاه بیشتر وقت بگذراند و کالاهای مختلف را مشاهده کند، درصد فروش ناشی از خریدهای آنی بالاتر است(فلوه و مادلبرگر، 2013: 428). در صورتی که فروشگاههای اینترنتی مخصوصأ فروشگاههای اینترنتی داخل کشور توجه کمی به محرکهایی که باعث جذابیت فروشگاه اینترنتی و در نهایت، خرید آنی آنلاین میشوند، دارند. بنابراین یکی دیگر از مسائل فرعی این پژوهش، چگونگی تأثیر عوامل داخلی فروشگاه بر خرید آنی آنلاین می باشد.
مرحله اول خرید آنلاین، وبگردی، شامل دیدن صفحات وبسایتها و جستجوی اطلاعات توسط مصرف کنندگان میباشد. بسیاری از مصرف کنندگان تأکید زیادی بر وبگردی برای جمع آوری اطلاعات خرید به صورت آنلاین دارند. وبگردی به مصرف کنندگان فرصت کمکردن و یا حذفکردن خطرات و ریسکهای مرتبط به خرید را میدهد. دو نوع وبگردی وجود دارد که عبارتند از وبگردی منفعتگرایانه و وبگردی لذتجویانه (بابین و همکاران، 1994: 58). تحقیقات بسیاری در مورد وبگردی منفعتگرایانه انجام شده درحالی که به وبگردی لذت جوئی توجه کمی شده است و تأثیر وبگردی لذتجویانه بر خرید آنی آنلاین مورد توجه محققین قرار گرفته نشده است. بنابراین یکی دیگر از مسائل فرعی این پژوهش، عدم توجه فروشگاههای اینترنتی به تأثیر وبگردی لذتجویانه بر خرید آنی آنلاین میباشد.
حال با توجه به زیر ساخت شبکه اینترنتی و آشنا نبودن مصرف کنندگان با خرید بصورت آنلاین و همچنین عدم اعتماد به فروشگاههای اینترنتی و امنیت درآنها، مسأله اصلی در اینجا چگونگی افزایش خرید آنی آنلاین توسط مشتریان با توجه به عوامل تأثیرگذار برآن (از جمله انگیزه لذتجویانه، محیط فروشگاه، وبگردی و… ) و شناسایی دلایل احتمالی عدم استقبال آنان از خرید آنی آنلاین میباشد.
این پژوهش سعی دارد اطلاعاتی در مورد چگونگی تأثیر انگیزه لذتجویانه و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین به صاحبان این فروشگاهها و شرکتها ارائه نماید تا دلیل رفتارهای مختلف مشتریان را در خرید آنی آنلاین درک نمایند تا از این طریق بتوانند به فروش و سودآوری خود بیفزایند.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 11:43:00 ب.ظ ]
|