پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش جرأت ورزی، در رابطان افتخاری بهداشت |
![]() |
1-4- متغیرهای پژوهش…. 9
1-5- گزارههای تحقیق.. 9
1-5-1- هدف کلی.. 9
1-5-2- اهداف جزیی.. 10
1-6- فرضیه های پژوهش…. 10
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها 10
فصل دوم :پیشینه پژوهش…. 15
2-1- تعریف مهارت های زندگی.. 16
2-1- 1- تاریخچهی مهارت های زندگی.. 18
2-1-2- پیشینه نظری.. 19
2-1-2-1- نظریه های یادگیری و دلالتهای آن بر آموزش مهارت های زندگی 19
2-1-2-1-1- نظریه یادگیری اجتماعی.. 20
2-1-2-2-2- نظریه یادگیری شناختی نوین. 21
2-1-2-3-3- نظریه هوشهای چندگانه. 22
2-1-2-4-4- نظریه مازلو. 23
2-1-2-5-5- نظریه انسان گرایی راجرز…………………………………………………………24
2-1-2-6-6- نظریه ساختن گرایی……………………………………………………………………………………………….24
2-1- 2-2- اهداف آموزش مهارت های زندگی.. 25
2-1-2 –3- ابعاد مهارت های زندگی.. 26
2-1-2-4- انواع سبکهای رفتاری.. 34
2-1-3- تعاریف جرأتورزی…………………………………………………………………………………………………………..36
2-1-3-1- انواع جرأتورزی.. 40
2-1-3-2- عوامل تأثیرگذار بر جرأتورزی.. 42
2-1-3-3- کارکردهای جرأتورزی.. 44
2-1-3-4- آموزش جرأتورزی.. 44
2-1-3-5- کاربرد آموزش مهارت جرأتورزی.. 47
2-1-3-6- شیوه های آموزش مهارت جرأتورزی.. 48
2-1-4- اضطراب و اضطراب اجتماعی.. 50
2-1-4-1- انواع اضطراب… 53
2-1-4- 2- دیدگاه های مختلف در خصوص اضطراب… 57
2-1-4-2-1- نظریه روانکاوی.. 57
2-1-4-2-2- نظریه های رفتاری.. 58
2-1-4-2-3- نظریه شناختی.. 58
2-1-4-2-4- نظریه یادگیری اجتماعی.. 59
2-1-4-2-5- نظریه آسیب شناختی.. 59
2-1-5-تعریف عزتنفس…. 60
2-1-5-1- چهار شرط عزتنفس…. 62
2-1-5-2- دیدگاه های عزتنفس…. 66
2-1-5-2-1- نظریه راجرز 66
2-1-5-2-2- دیدگاه آلپورت… 66
2-1-5-2-3- نظریه مزلو. 67
2-1-5-2-4- نظریه ویلیام جیمز. 67
2-1-5-2-5- نظریه كوپر اسمیت… 67
2-1-5-3- ابعاد عزتنفس…. 68
2-1-6-رابطان افتخاری بهداشت… 69
2-2-پیشینه تجربی.. 72
2-2-1- تحقیقات انجام شده در خارج کشور 72
2-2-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 79
فصل سوم: روش پژوهش…. 93
3-1- روش تحقیق.. 94
3-2- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری .. 95
3-2-1- جامعه آماری.. 95
3-2-2- نمونه آماری.. 95
3-2-3- روش نمونه گیری .. 95
3-3- ابزارهای پژوهش…. 95
3-3-1- پرسشنامة جرأتورزی گمبریل و ریچی(1975).. 96
3-3-2- پرسشنامه سنجش علائم هراس اجتماعی(1381) 97
3-3-3- پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت(1967)… 98
3-3-4- ضرایب پایایی متغیرهای مختلف تحقیق.. 99
3-4- شیوه اجرای پژوهش…. 100
3-5- تجزیه و تحلیل داده ها: 104
فصل چهارم : یافته های تحقیق.. 106
4-1-یافته های توصیفی.. 106
4-2- یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق.. 107
4-3- یافته های جانبی …………………………………………………………………………………………………………….115
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری.. 130
5-1- یافته ها، بحث و تفسیر آنها 131
5-2- نتیجه گیری.. 136
5-3- پیشنهادهای تحقیق.. 138
5-3-1 -پیشنهادهای کاربردی.. 138
5-3-2- پیشنهادات پژوهشی.. 138
5-4- محدودیتهای پژوهش…. 139
پیوست… 140
پیوست شماره یک: متون استفاده شده در آموزش گروه پلاسیبو………………………………………………. 140
پیوست شماره دو: بروشور آموزشی هر کس حق دارد…………………………………………………………………142
پیوست شماره سه: پرسشنامه سنجش علائم هراس اجتماعی(1381)………………………………………143
پیوست شماره چهار: پرسشنامة جرأتورزی گمبریل و ریچی(1975)……………………………………….145
پیوست شماره پنج: پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت(1967)……………………………………………………147
فهرست منابع ومآخذ: 150
فهرست جداول
جدول (3-1): دیاگرام طرح پژوهش…. 94
جدول شماره(3-2). ضرایب پایایی متغیرهای مختلف تحقیق.. 100
جدول(3-3): محتوای جلسات آموزش مهارت جرأتورزی.. 101
جدول(4-1) توزیع فراوانی تعداد شرکتکنندگان گروههای مورد مطالعه 106
جدول(4-2) توزیع فراوانی سن در میان شرکتکنندگان گروههای مورد مطالعه 107
جدول(4-3) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به اضطراب اجتماعی 107
جدول(4-4) تحلیل مانوا مربوط به تفاوت زمان بر اضطراب اجتماعی.. 108
جدول(4-5) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات اضطراب اجتماعی گروههای مورد مطالعه. 109
جدول(4-6) آزمون تعقیبی توکی به منظور تعیین رابطه معناداری بین گروههای مورد مقایسه در اضطراب اجتماعی 110
جدول(4-7) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به عزتنفس کلی 112
جدول(4-8) تحلیل مانوا مربوط به تفاوت زمان بر عزتنفس کلی.. 113
جدول(4-9) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات عزتنفس کلی گروههای مورد مطالعه. 113
جدول(4-10) آزمون تعقیبی توکی به منظور تعیین رابطه معناداری بین گروههای مورد مقایسه در عزتنفس کلی 114
جدول(4-11) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به جرأتورزی 115
جدول (4-12) تحلیل مانوا مربوط به تفاوت زمان بر جرأتورزی.. 116
جدول(4-13) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات جرأتورزی گروههای مورد مطالعه. 117
جدول(4-14) آزمون تعقیبی توکی به منظور تعیین رابطه معناداری بین گروههای مورد مقایسه در جرأتورزی 118
جدول(4-15) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به عزت نفس فردی 119
جدول(4-16) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات عزتنفس فردی گروههای مورد مطالعه. 120
جدول(4-17) آزمون تعقیبی توکی به منظور تعیین رابطه معناداری بین گروههای مورد مقایسه در عزتنفس فردی 121
جدول(4-18) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به عزتنفس اجتماعی 122
جدول(4-19) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات عزتنفس اجتماعی گروههای مورد مطالعه. 123
جدول(4-20) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به عزتنفس تحصیلی 124
جدول(4-21) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات عزت نفس تحصیلی گروههای مورد مطالعه. 125
جدول(4-22) آزمون تعقیبی توکی به منظور تعیین رابطه معناداری بین گروههای مورد مقایسه در عزتنفس تحصیلی 126
جدول(4-23) میانگین و انحراف معیار نمرات گروهها در پیشآزمون و پسآزمون مربوط به عزتنفس خانوادگی 127
جدول (4-24) تحلیل مانوا مربوط به تفاوت زمان بر عزتنفس خانوادگی.. 128
جدول(4-25) تحلیل واریانس درونگروهی و بینگروهی با طرح اندازه گیری مکرر برای نمرات عزتنفس خانوادگی گروههای مورد مطالعه. 128
فهرست نمودار
نمودار(4-1) مقایسه میانگین نمرات اضطراب اجتماعی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 111
نمودار(4-2) مقایسه میانگین نمرات عزتنفس کلی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 115
نمودار(4-3) مقایسه میانگین نمرات جرأتورزی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 118
نمودار(4-4) مقایسه میانگین نمرات عزتنفس فردی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 122
نمودار(4-5) مقایسه میانگین نمرات عزتنفس اجتماعی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 124
نمودار(4-6) مقایسه میانگین نمرات عزتنفس تحصیلی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 126
نمودار(4-7) مقایسه میانگین نمرات عزتنفس خانوادگی سه گروه مورد مطالعه در دو مرحله اندازه گیری 129
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
ذات زندگی اجتماعی، زیستن در کنار دیگران و معاشرت با مردم است. آنچه زندگی آدمی را شکل میدهد روابط میان انسانها است، از اعضای یک خانواده کوچک بگیرید تا اعضای جامعه جهانی این رابطه را تجربه می کنند(فتحی، ۱۳۸۴: 7). زندگی امروزی بشر روز به روز پیچیدهتر می شود و خطرات متعددی تندرستی و زندگی انسانها را تهدید می کند. رفتارها، عادات و روش زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. شکی نیست که اکثر بیماریها علاوه بر علل بیولوژیکی، دارای علل اقتصادی، اجتماعی و رفتاری نیز میباشند. از این رو، نقش مهارت های فردی و ارتباطی، به همراه مهارت های خلاقیت و گفتگو در زندگی و در عصر حاضر بیشتراحساس می شود(فولادی، 1383: 24).
همانگونه که هیچ انسانی را نمیتوان بدون«شخصیت» محسوب کرد، به همان ترتیب هیچ انسانی را بدون عزتنفس یا حرمت خود[1] نمیتوان در نظر گرفت(سولیوان[2]، 1953). جامعهای که افراد آن از عزتنفس بالاتر برخوردارند، در مقابل انواع مشکلات و مسائل زندگی، تنیدگیهای روانشناختی، تهدیدها و حوادث ناگوار طبیعی و بیمارهای روانی مقاوم و پایدار خواهد بود و این امر شکوفایی استعدادهای نهفته، خلاقیت و پیشرفتهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. اکثر صاحب نظران برخورداری از عزتنفس را عامل مرکزی و اساسی سازگاری عاطفی و اجتماعی افراد میدانند(حسنزاده، 1378: 93). مککی و فانینگ[3](2000)، عزتنفس را به عنوان یک امر لازم هیجانی، مؤلفهای که برای بقای روانی ضروری است، توصیف کرده اند. آنان اظهار میدارند که بدون مقداری ارزش خود و به دنبال آن بسیاری از نیازهای اساسی که برآورده نمیشوند، زندگی ممکن است بسیار دردناک باشد(به نقل از صاحب الزمانی، 1388).
اضطراب اجتماعی(هراس اجتماعی[4])، یکی از انواع اختلالات اضطرابی است و امروزه توجه بسیاری از کارشناسان را به عنوان یک اختلال گسترده و قابل درمان، به خود جلب کرده است. افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی طی تعاملات اجتماعیشان، تصورات منفی از خودشان دارند که به خاطر این تصورات، به طور ضعیفی عمل کرده و نشانه های اضطرابی را تجربه می کنند. این تصورات تحریف شده منفی از خود باعث کاهش کیفیت روابط و تجربه اضطراب در آنها می شود و با میزان تجارب اجتماعی ناراحت کننده در ارتباط است(طهماسبی، 1384).
انسان دنیای امروز، به لحاظ پیچیدگیهای زندگی، وسعت و سرعت تغییرات با چالشهای فراوانی رو بهروست. از چالشها و بحرانهای مطرح میتوان به مواردی همچون چالش بین جهانی شدن و بومی ماندن، بحران جمعیت، بحران سلامتی و تغذیه، دگرگونیهای فناوری و شرایط حرفهای، اثرات فناوری نوین ارتباطی بر مهارت های اجتماعی و اخلاقیات، مشکلات خانوادگی، اشتغال والدین در بیرون از منزل و… اشاره کرد، هریک از این بحرانها مشکلاتی را بر چگونگی زندگی افراد و رفتارهای اجتماعی و فردی آنها تحمیل میکند. بنابراین چگونگی رویارویی با مسائلی همچون مسائل فوق، و نیز تربیت انسانهای متعهد به خواستها، ارزشها، و آرمانهای جامعه، پیشبینیها و برنامه ریزیهای خاصی را میطلبد. در این راستا برنامه آموزش مهارت های زندگی جزئی از یک برنامه گسترده جهانی است که برای بهبود وضعیت سلامت، بهداشت مدارس و بالا بردن قابلیتها و ظرفیتهای روانی- اجتماعی افراد برای مقابله با چالشها و مسائل روزمره زندگی با حمایت سازمانهای بین المللی نظیر یونیسف و سازمان جهانی بهداشت طراحی گردیده و در نظامهای تربیتی اکثر کشورهای جهان به اجرا درآمده است(خسروی و همکاران، 1388). متخصصان علوم رفتاری معتقدند، یکی از مؤثرترین برنامه هایی که به افراد کمک می کند تا زندگی بهتر و سالمتری داشته باشند، برنامه آموزش مهارت های زندگی است(فلاح زاده، 1388).
به منظور توسعه، گسترش بهداشت جسمی و روانی و مقابله با برخی از مشکلات بهداشتی، طرح رابطان بهداشت با هدف جلب مشارکت مردمی و رفع مشکلات بهداشتی مناطق شهری و روستایی، بخصوص نواحی حاشیه شهرها در سطح کشور به اجرا درآمده و گامهای نخستین این رویکرد نتایج رضایت بخشی به همراه داشته است. اجرای این برنامه نه تنها وسیلهای برای دستیابی به اهداف بهداشتی است، بلکه زمینه ساز رسیدن به توسعه مداوم و پایدار در جوامع بشری است و به همین دلیل باید طرح رابطان را در چارچوبی گستردهتر از یک برنامه بهداشتی دید(فاتحی، 1388: 1).
تحقیق حاضر به بررسی تأثیر آموزش مهارت جرأتورزی بر اضطراب اجتماعی و عزتنفس رابطان بهداشتی می پردازد. بنابراین با توجه به نقش مهم رابطان بهداشت در توسعه بهداشت جسمی و روانی، توجه به این گروه و آموزش مهارت های زندگی به آنان ضروری به نظر میرسد.
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-09-30] [ 11:19:00 ب.ظ ]
|