پایان نامه:تاثیر جو اخلاقی سازمانی بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش در دانشگاه های گیلان |
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 1
۱-۲بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………. 2
۱-۳اهمیت وضرورت پژوهش……………………………………………………………………………….. 3
۱-۴چهارچوب نظری پژوهش………………………………………………………………………………… 4
۱-۵اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………… 5
۱-٦فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………….. 6
۱-٧تعاریف نظری وعملیاتی متغیرهای پژوهش………………………………………………………….. 6
۱-۸ قلمروپژوهش………………………………………………………………………………………………. 9
فصل دوم:مروری برادبیات پژوهش
٢–۱ مقدمه………………………………………………………………………………………………………… 12
۲-۱-۱تعریف اقدامات مدیریت دانش………………………………………………………………………. 12
٢-۱-٢تعریف دانش…………………………………………………………………………………………….. 16
۲-۱-۳تعریف مدیریت دانش…………………………………………………………………………………. 19
۲-۱-۴سیرتاریخی مفاهیم مطرح در زمینه مدیریت دانش……………………………………………….. 20
۲-۱-۵ ابعاد مدیریت دانش……………………………………………………………………………………. 22
۲-۱-6اهمیت اقدامات مدیریت دانش در سازمان……………………………………………………….. 23
۲-۱-7 مدل ها و نظریه های مدیریت دانش………………………………………………………………. 25
۲-2تعریف عملکرد شغلی……………………………………………………………………………………. 34
۲-2-1اهمیت عملکرد شغلی………………………………………………………………………………… 36
۲-2-2نظریات مختلف در زمینه عملکرد شغلی…………………………………………………………. 36
۲-3 جو اخلاقی…………………………………………………………………………………………………. 39
2-3-1تعریف اخلاق…………………………………………………………………………………………. 39
٢-3-2سیر تاریخی و مفاهیم مطرح در جو اخلاقی…………………………………………………….. 41
۲-3-3 ابعاد جو اخلاقی……………………………………………………………………………………… 44
۲-3-4تبیین نظریات جو اخلاقی از نگاه ویکتور و کولن……………………………………………… 46
٢–3-5اهمیت اخلاق در سازمان……………………………………………………………………………. 50
۲-4جو اخلاقی و مدیریت دانش……………………………………………………………………………. 51
۲-5مدیریت دانش و عملکرد………………………………………………………………………………… 51
٢–6پیشینه ی پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی……………………………………………… 52
۲-7نتیجه گیری از پژوهش های انجام شده……………………………………………………………….. 56
فصل سوم:روش اجرای پژوهش
۳-۱مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 59
۳-٢روش پژوهش………………………………………………………………………………………………. 59
۳-۳جامعه آماری پژوهش……………………………………………………………………………………… 60
۳-3-1روش نمونه گیری وبرآوردحجم نمونه……………………………………………………………. 60
۳-4 روش وابزارجمع اوری داده های پژوهش………………………………………………………….. 61
۳-5معرفی پرسشنامه ی تحقیق………………………………………………………………………………. 62
۳-5-۱روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………… 63
۳-5-٢پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………… 64
۳-6روش تجزیه تحلیل داده های پژوهش………………………………………………………………… 64
3-7 الگوریتم اجرای تحقیق………………………………………………………………………………….. 65
فصل چهارم:جمع آوری وتجزیه تحلیل داده های پژوهش
۴-۱مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 67
۴-٢توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان………………………………………………… 67
۴-٢-۱توصیف دانشگاه های مورد بررسی…………………………………………………………………. 67
۴-٢-٢توصیف سن پاسخ دهندگان………………………………………………………………………….. 68
۴-٢-۳توصیف جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………….. 69
۴-٢-۴توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………………………. 70
۴-٢-۵ توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان…………………………………………………………….. 71
۴-٢-٦ توصیف سابقه ی کار پاسخ دهندگان………………………………………………………………. 72
۴-۳ توصیف متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………. 73
۴-4آزمون نرمالیته……………………………………………………………………………………………….. 80
۴-5بررسی مدل تحقیق………………………………………………………………………………………… 81
۴-5-1بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد…………………………………………………………… 81
۴-5-2بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری………………………………………………… 82
۴-5-3نتایج تحلیل مسیر……………………………………………………………………………………… 83
۴-5-4 بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق………………………………… 84
۴-6ازمون فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………… 85
فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات
٥-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 88
٥-٢ نتایج آمارتوصیفی………………………………………………………………………………………….. 88
٥-۳نتایج استنباطی……………………………………………………………………………………………….. 92
٥-۴ پیشنهادات برمبنای نتایج فرضیه ها…………………………………………………………………….. 94
٥-۵ محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………. 98
٥-٦ پیشنهادات برای پژوهش های آینده…………………………………………………………………… 99
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………. 100
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………….. 104
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………. 107
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 1-1: مدل مفهومی تحقیق برگرفته……………………………………………………………………. 5
شکل 1-2: ساختار کلی پایان نامه…………………………………………………………………………… 10
شکل 2-1: نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش……………………………………………………… 27
شکل 2-2 : راهبردهای مدیریت دانش…………………………………………………………………….. 29
شکل 2-3 : نقش اعتماد در توزیع دانش………………………………………………………………….. 30
شکل 2-4 : مدل هفت سی…………………………………………………………………………………… 30
شکل 2-6 : الگوی فرایند مدیریت دانش………………………………………………………………….. 31
شکل 2-7 : مراحل مدیریت دانش………………………………………………………………………….. 33
شکل 2-8 : عوامل موثر بر مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران…………………………….. 34
شكل 2-9 : ابعاد جو اخلاقی………………………………………………………………………………… 50
شکل 3-1 الگوریتم اجرای تحقیق…………………………………………………………………………… 65
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 )ویژگی های دانش ضمنی و صریح………………………………………………………… 19
جدول 2-2 ) ابعاد مدیریت دانش…………………………………………………………………………… 22
جدول 2-3 )زیرچرخه های مدیریت دانش………………………………………………………………. 25
جدول شماره 2-4 ) فضاهای جو اخلاقی…………………………………………………………………. 43
جدول2-5) پنج گونه جو اخلاقی…………………………………………………………………………… 44
جدول 2-6 )چارچوب انطباق فرهنگ و جو اخلاقی سازمان…………………………………………. 54
جدول 3-1 )به تفکیک سوالات مختص به هر متغیر……………………………………………………. 63
جدول 3-2) ضریب آلفای کرونباخ………………………………………………………………………… 64
جدول4-1)توصیف دانشگاه های مورد بررسی پاسخ دهندگان………………………………………… 67
جدول4-2)توصیف سن پاسخ دهندگان……………………………………………………………………. 68
جدول4-3)توصیف جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………. 69
جدول4-4)توصیف تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………………… 70
جدول4-5)توصیف وضعیت تاهل پاسخ دهندگان………………………………………………………. 71
جدول4-6)توصیف سابقه كار پاسخ دهندگان…………………………………………………………….. 72
جدول4-7) توصیف متغیر عملکردشغلی………………………………………………………………….. 73
جدول4-8) توصیف ابعادعملکردشغلی……………………………………………………………………. 74
جدول4-9) توصیف متغیر جو اخلاقی سازمان…………………………………………………………… 75
جدول4-10) توصیف ابعادجواخلاقی……………………………………………………………………… 76
جدول4-11) توصیف متغیر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش……………………………………. 77
جدول4-12) توصیف ابعاد مشارکت کارکنان در مدیریت دانش…………………………………….. 78
جدول4-13) توصیف متغیر رضایت از مدیریت دانش………………………………………………… 79
جدول4-14) توصیف متغیر نگرش کارکنان در مورد مدیریت دانش……………………………….. 81
جدول4-16) نتایج تحلیل مسیر در مدل ساختاری………………………………………………………. 84
جدول 4-17) شاخص های معنی داری و برازش مدل………………………………………………… 85
جدول شماره 5-1) فراوانی پاسخ ها به گویه های مربوط به متغیر جو اخلاقی…………………… 88
جدول شماره 5-2) فراوانی پاسخ ها به گویه های نگرش کارکنان به مدیریت دانش……………. 89
جدول شماره 5-3) فراوانی پاسخ ها به گویه های مشارکت کارکنان در مدیریت دانش………… 90
جدول شماره 5-4) فراوانی پاسخ ها به گویه های رضایت از مدیریت دانش…………………….. 91
جدول شماره 5-5) فراوانی پاسخ ها به گویه های مربوط به متغیر عملکرد شغلیی………………. 92
جدول5-6) نتایج آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………….. 93
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار4-1)نمودار میله ای دانشگاه های مورد بررسی پاسخ دهندگان………………………………… 68
نمودار4-2)نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان……………………………………………………………. 69
نمودار4-3)نمودار دایره ای جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………….. 70
نمودار4-4)نمودار میله ای تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………… 71
نمودار4-5)نمودار دایره ای وضعیت تاهل پاسخ دهندگان……………………………………………… 72
نمودار4-6)نمودار میله ای سابقه كارپاسخ دهندگان……………………………………………………… 73
نمودار4-7) هیستوگرام متغیر عملکرد شغلی…………………………………………………………….. 74
نمودار4-8) هیستوگرام متغیر جو اخلاقی سازمان………………………………………………………. 75
نمودار4-9) هیستوگرام متغیر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش………………………………….. 77
نمودار4-10) هیستوگرام متغیر رضایت از مدیریت دانش…………………………………………….. 79
نمودار4-11) هیستوگرام متغیر نگرش کارکنان در مورد مدیریت دانش……………………………. 80
نمودار 4-12) آزمون مدل تحقیق (حالت استاندارد)……………………………………………………. 82
نمودار 4-13) آزمون مدل تحقیق (حالت اعداد معنی داری)………………………………………….. 83
چکیده
در سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرایندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو اخلاقی در سازمان برای نوآوری های مدیریت دانش ضروری می باشد و همچنین اصول خلق،اشتراک گذاری و حفظ دانش را تقویت می نماید.
هدف این تحقیق سنجش تاثیر جو اخلاقی سازمانی بر نتایج حاصل از اقدامات مدیریت دانش (نگرش مدیریت دانش،رضایت از مدیریت دانش و مشارکت دانش) می باشد . این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس روش توصیفی وسپس استنباطی است . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق مورد مطالعه دانشگاه های گیلان ، دانشگاه آزاد واحد رشت و پیام نور واحد رشت می باشد. جامعه آماری تحقیق برابر 997 نفر از کارکنان دانشگاه های گیلان ، آزاد رشت و پیام نور رشت که مشغول به ارائه خدمت هستند می باشد . که حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس 164 نفر می باشد و برای تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشی داده ها از شاخص فراوانی ، درصد فراوانی و از شاخص های مرکزی استفاده شده است . برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیون استفاده شده است . یافته های تحقیق نشان از تاثیر معنادار جو اخلاقی سازمان بر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش دارد و همچنین تاثیر معنادار نگرش مدیریت دانش بر مشارکت کارکنان در مدیریت دانش و تاثیر معنادار مشارکت کارکنان در مدیریت دانش بر رضایت از مدیریت دانش و تاثیر معنادار مشارکت کارکنان در مدیریت دانش بر عملکرد شغلی را نشان می دهد .
واژگان کلیدی : جو اخلاقی سازمان ، نگرش مدیریت دانش ، مشارکت در مدیریت دانش ، رضایت از مدیریت دانش ، عملکرد شغلی
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه:
از آنجا که دنیای امروز ، دنیای تغییر اطلاعات و دانش می باشد ضروری است که سازمانها قابلیت های لازم برای فعالیت تحت این شرایط را احراز نمایند . ابزار کارآمد جهت رسیدن به این قابلیت ها ، مدیریت دانش[1] است . جهت غلبه
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:24:00 ق.ظ ]
|