پایان نامه: حسن و قبح ذاتی و نسبت آن با وظیفه گرایی و غایتگرایی اخلاقی |
کلمات کلیدی: خوبی و بدی- ذاتی/عقلی- الهی/شرعی – وظیفهگرایی – غایتگرایی
فهرست
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….
فصل اول : مفهوم شناسی حسن وقبح……………………………………………………………………
بخش اول: معنای حسن و قبح……………………………………………………………………………………..
ناشناختگرایی………………………………………………………………………………………………
شهود گرایی………………………………………………………………………………………………….
تعریف گرایی………………………………………………………………………………………………..
بخش دوم: واقعیت اخلاقی…………………………………………………………………………………………
سطوح واقع گرایی………………………………………………………………………………………..
بخش سوم: حسن و قبح ذاتی…………………………………………………………………………………….
معانی حسن وقبح از دیدگاه اشاعره و عدلیه…………………………………………………….
معانی ذاتی و عقلی………………………………………………………………………………………
فصل دوم: نظریات وظیفهگرا…………………………………………………………………….
بخش اول: نظریه اخلاقی کانت……………………………………………………………………….
امور پیشینی در عقل عملی………………………………………………………………………………
ارادهی خیر به عنوان خیرمطلق………………………………………………………………………..
اراده و وظیفه……………………………………………………………………………………………..
امر مطلق ……………………………………………………………………………………………………..
غایت در اخلاق کانت……………………………………………………………………………………
ارزیابی نظریهی اخلاقی کانت…………………………………………………………………………
بخش دوم: شهودگرائی………………………………………………………………………………………………
عینی بودن اخلاق …………………………………………………………………………………………
وظیفه در اخلاق شهودگرا……………………………………………………………………………….
شهودگرایی دیوید راس………………………………………………………………………………….
مبانی شهودگرایی راس …………………………………………………………………………………
ارزیابی نهایی شهودگرایی……………………………………………………………………………….
بخش سوم: نظریه امر الهی…………………………………………………………………………………………
ادله اشاعره……………………………………………………………………………………………………..
ارزیابی حسن و قبح شرعی……………………………………………………………………………..
فصل سوم: نظریه های غایت گرا………………………………………………………………………..
بخش اول: خودگرائی…………………………………………………………………………………….
خودگروی روانشناختی ………………………………………………………………………………..
بخش دوم: سودگرائی ……………………………………………………………………………………..
سودگرایی جرمی بنتام………………………………………………………………………………………
سودگرایی جی.ای. میل ……………………………………………………………………………………
تعریف خوبی از نظر میل…………………………………………………………………………………..
ارزیابی سودگرائی…………………………………………………………………………………………….
غایتگروی و حسن و قبح ذاتی ……………………………………………………………………….
بخش سوم: غایتگرایان مسلمان ………………………………………………………………………
تعریف مفاهیم اخلاقی ……………………………………………………………………………………
معیار فعل اخلاقی ………………………………………………………………………………………….
حسن و قبح ذاتی ………………………………………………………………………………………….
غایت اخلاق ………………………………………………………………………………………………….
نقش نیت و حسن فاعلی …………………………………………………………………………………
حسن و قبح عقلی …………………………………………………………………………………………..
ارزیابی غایتگرایی اخلاقی آیت الله مصباح ………………………………………………………
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………..
اخلاق اسلامی؛ وظیفهگرا یا غایتگرا؟ ………………………………………………………………
منابع …………………………………………………………………………………………………………….
مقدمه
- موضوع تحقیق:
بررسی حسن و قبح ذاتی به عنوان نظریه پذیرفته شدهی علمای شیعه و ربط و نسبط آن با نظریات وظیفه گرا و غایات گرا موضوع اصلی پژوهش پیش رو است. در واقع در این پایان نامه این مسئله مورد مداقه قرار خواهد گرفت که حسن و قبح ذاتی با کدام یک از دو نظریهی غایت گرایی و یا وظیفه گرایی ارتباط بیشتری دارا است.
- اهمیت موضوع:
حسن و قبح ذاتی و عقلی از درون مجادلات و مباحثات طولانی و قدیمی بین دو گروه «معتزله» و «اشاعره» درآمده است. این نظریه یکی از قدیمیترین مباحث کلامی است، مسائل مربوط به بحث حسن وقبح به حوزه های مختلف علوم اسلامی از فلسفه، کلام و تفسیر گرفته تا فقه و اصول کشیده می شود. حسن و قبح ذاتی فقط مورد قبول معتزله نبود بلکه گروههای مختلفی بودند که در این زمینه با معتزله همعقیده بودند، از جمله علمای امامیه نیز حسن و قبح را ذاتی و عقلی دانسته اند و در مقابل اشاعره موضعگیری کردند. گروههای قائل به حسن و قبح ذاتی را «عدلیه» نامیدهاند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه نظریه عدلیه را توضیح دهیم باید اینطور گفت که «حسن و قبح ذاتی» که مربوط به مرحله ثبوتی نظریه است، به این معنی است که؛ خوبی و بدی کارهایِ اختیاریِ انسان و همچنین صفات و ملکات برآمده از آنها در ذات و نهاد آن کارها نهفته است. در «حسن وقبح عقلی» که مربوط به مرحله اثباتی نظریه است، آنها معتقد به این هستند که عقل در مورد تحسین و تقبیح افعال اختیاری، انسان مستقل است و برای چنین کاری نیاز به شرع به عنوان عامل تعیین کننده ندارد. چنین مسئلهای در تاریخ فلسفه نیز دارای سابقه طولانی است. چنان چه ارسطو نیز یگانه محک برای شناخت افعال انسان را داوری عقل و خرد میداند، یا در جایی سقراط این مسئله را مطرح می کند که آیا کار «خوب» چون «خوب» است خداوند به آن دستور میدهد و یا چون خداوند به آن دستور میدهد خوب است[1].
دغدغهی دانشمندان مسلمان در مسئله حسن و قبح اولاً مسائل کلامی بوده است. میتوان گفت دو اصل مهم در کلام عدلیه یعنی «توحید و مراتب آن» و «عدل خداوند» کاملا متأثر از این مباحث بوده است و تحت لوای آن رشد یافتهاند، به شکلی که قائلین به حسن و قبح ذاتی و عقلی را به خاطر نوع اعتقاد آنها به عدالت خداوند عدلیه نامیدهاند.
از طرفی موضع گیری درباره مسئله یاد شده دارای ابعاد فلسفی و کلامی است. لذا نمیتوان صرفا به ابعاد کلامی حسن و قبح ذاتی ملتزم بود و الزامات فلسفی و اخلاقی آن را فراموش کرد. بر همین اساس باید گفت نظریه حسن و قبح ذاتی وعقلی که پایهای اعتقادی در کلام شیعه دارد، میبایست پایهای برای نظام اخلاقی اسلام نیز باشد. هر نظریهای که به نام نظریه اخلاقی در چارچوب اسلام معرفی می شود و سعی در معرفی نظریهاخلاق اسلامی دارد، بدون لحاظ حسن و قبح ذاتی و عقلی و الزامات برامده از آن، قطعا ناتمام است. چرا که به صراحت میتوان گفت چنین نظریهای در یک پارچگی نظام معرفتی اسلام خلل وارد می کند.
یکی از مباحث مطرح شده در فلسفهی اخلاق، مسئله وظیفهگرائی یا غایتگرائی در اخلاق است. شاید بتوان یکی از اولین و مهمترین رویاروییهای این دو نظریه در فلسفه اخلاق را در مجادلات بین شهود گرایانی مانند مور و سودگرایانی مانند جان استوارت میل یافت. کاری که ما در این پایان نامه در صدد انجام آن هستیم این است که اگر بخواهیم نظامی اخلاقی بر اساس آموزههای دینی مطرح کنیم درباره وظیفه و غایت نیز مجبور به اتخاذ موضع مناسب هستیم. بر این اساس سوال این است که با توجه به حسن و قبح ذاتی/عقلی، نظام اخلاقی اسلام با کدام یک از دو نظریه وظیفهگرایی و غایت گرایی مطابقت بیشتری دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 06:16:00 ب.ظ ]
|