پایان نامه : نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران |
حضور مؤثر حیوانات در حیات آدمی باعث شده که این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت اندیشه های انسان قرار گیرد. قابل توجه است که حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسهها، بعدها در داستانهای عرفانی، تعلیمی و حکایات پندآموز نیز نقشآفرینی می کنند.
یکی از آثاری که حیوانات در آن ایفای نقش می کنند «کلیله و دمنه» است که اصل آن به نام «پنجاتنترا» از سرزمین هند و جایگاه رواج و شهرت آن در سرزمین ایران بوده است و در میان هر دو ملت ایران و هند جایگاه و اهمیت ویژهای دارد. با تأمل در نقش و کنش حیوانات این اثر مشاهده می شود حیوانات نقشآفرین آن، روزگاری کهن دارای نقش و جایگاه مهمی در اساطیر بوده اند. برخی حیوانات آن همچنان پشتوانهی اساطیری و نمادین خود را حفظ کرده اند و کنشهای آنها نیز مطابق جنبه نمادینشان در اساطیر است.
نگارنده در پژوهش حاضر به نمادشناسی حیوانات کلیله و دمنه بر مبنای اساطیر هند و ایران و مقایسه پشتوانهی اساطیری آنها در دو سرزمین و همچنین به بررسی کنشهای این حیوانات در حکایتهای کلیله و دمنه، پرداخته است. ساختار پژوهش در نگاهی گذرا چنین است: فصل اول شامل «كلیات» است و فصل دوم به نمادشناسی حیوانات «كلیله و دمنه» بر مبنای اساطیر هند و ایران اختصاص دارد. در فصل سوم، كنشهای حیوانات در «كلیله و دمنه» و ساختار چند حكایت، مورد مقایسه و بررسی قرار میگیرد. فصل چهارم، شامل نگاهی هر چند گذرا، به جایگاه «كلیله و دمنه» در چند اثر عرفانی است. در فصل پنجم نتیجه مباحث این پژوهش بیان خواهد شد.
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات
1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………..2
1-1: نماد…………………………………………………………………………………………………………………2
1-2: نماد و اسطوره……………………………………………………………………………………………………4
1-3:جایگاه حیوانات در اساطیر……………………………………………………………………………………6
2- ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….9
3- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………….10
4- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………10
5- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………13
فصل دوم: نمادشناسی
ا- حکایت «مرد در چاه»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..15
بخش دوم: نمادشناسی ……………………………………………………………………………………………..17
1- زنبور………………………………………………………………………………………………………………..17
2- شتر…………………………………………………………………………………………………………………..17
3- مار……………………………………………………………………………………………………………………18
4- موش………………………………………………………………………………………………………………..19
5- درخت……………………………………………………………………………………………………………..21
6- چاه…………………………………………………………………………………………………………………..21
بخش سوم: تحلیل حکایت………………………………………………………………………………………. 24
2- حکایت «شیر و گاو»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..26
بخش دوم: نمادشناسی ……………………………………………………………………………………………..27
1- گاو………………………………………………………………………………………………………………….27
1-1:گاو در اساطیر ایران………………………………………………………………………………………….28
1-1-1: قربانی گاو در آیین میترایی……………………………………………………………………………28
1-1-2:قربانی گاو در آیین زرتشتی……………………………………………………………………………29
1-1-3:جمشید و قربانی گاو……………………………………………………………………………………..30
1-1-4: فریدون و گاو «برمایه»………………………………………………………………………………….31
1-2: گاو در اساطیر هند……………………………………………………………………………………………32
1-2-1: ایندرا و گاو………………………………………………………………………………………………..32
1-2-2: شیوا و ورزاو………………………………………………………………………………………………33
1- 3: فلسفهی قربانی گاو………………………………………………………………………………………….34
1-4 : ارتباط گاو و زن با باران و حیات……………………………………………………………………….35
1-5 :بنمایهی مرگ و زندگی…………………………………………………………………………………..37
1-6 : نمادشناسی گاو……………………………………………………………………………………………..38
2- شیر…………………………………………………………………………………………………………………..39
2-1: شیر در اساطیر ایران………………………………………………………………………………………….39
2-2: شیر در اساطیر هند…………………………………………………………………………………………..41
2-2-1: ویشنو………………………………………………………………………………………………………..42
2-2-2: دوی………………………………………………………………………………………………………….42
2-2-3: گانشه………………………………………………………………………………………………………..42
2-2-4 : شیوا ………………………………………………………………………………………………………..43
2- 3: نمادشناسی شیر………………………………………………………………………………………………43
3- شغال………………………………………………………………………………………………………………..44
3-1: شغال در ایران…………………………………………………………………………………………………44
3-2: شغال در هند…………………………………………………………………………………………………..45
3-3 : نمادشناسی شغال…………………………………………………………………………………………….45
بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………45
3- حکایت «مرغ باران»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..47
بخش دوم: نمادشناسی ……………………………………………………………………………………………..48
1- طیطوی……………………………………………………………………………………………………………..48
2- گرودا……………………………………………………………………………………………………………….49
3- سیمرغ………………………………………………………………………………………………………………50
3-1: سیمرغ در اوستا……………………………………………………………………………………………….50
3-2:سیمرغ در شاهنامه ……………………………………………………………………………………………51
بخش سوم:تحلیل حکایت………………………………………………………………………………………….52
4- حکایت «ملک پیلان و خرگوش»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..56
بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………56
1- خرگوش………………………………………………………………………………………………………… 56
1-1: خرگوش در ایران……………………………………………………………………………………………57
1-2: خرگوش در هند…………………………………………………………………………………………….57
1-3: نمادشناسی خرگوش………………………………………………………………………………………..58
2- فیل…………………………………………………………………………………………………………………..59
2-1: فیل در ایران…………………………………………………………………………………………………..59
2-2: فیل در هند…………………………………………………………………………………………………….60
2- 3: نمادشناسی فیل……………………………………………………………………………………………….61
بخش سوم: تحلیل حکایت ………………………………………………………………………………………..61
1- ماه در ایران ……………………………………………………………………………………………………….62
2- ماه در هند………………………………………………………………………………………………………….63
3- ماه و زن……………………………………………………………………………………………………………64
4- ارتباط آب و ماه در ایران……………………………………………………………………………………..65
5- ارتباط آب و ماه در هند……………………………………………………………………………………….65
6- ارتباط ماه و مرگ……………………………………………………………………………………………….67
5- حکایت «بوف و زاغ»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..68
بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………70
1- زاغ(کلاغ)…………………………………………………………………………………………………………70
1-1: زاغ(کلاغ) در ایران………………………………………………………………………………………….70
1-2: زاغ(کلاغ) در هند…………………………………………………………………………………………..71
1-3 : نمادشناسی زاغ(کلاغ)……………………………………………………………………………………..71
2- جغد…………………………………………………………………………………………………………………72
2-1: جغد در ایران………………………………………………………………………………………………….72
2-2: جغد در هند……………………………………………………………………………………………………72
2-3 : نمادشناسی جغد…………………………………………………………………………………………….73
بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………73
1- خویشکاری زاغ در باب «بوف و زاغ»……………………………………………………………………..73
1-1:چارهجویی زاغ با آتش………………………………………………………………………………………74
2- خویشکاری جغد در باب «بوف و زاغ»……………………………………………………………………75
2-1: غار……………………………………………………………………………………………………………….76
4- تقابل نمادین زاغ و جغد……………………………………………………………………………………….78
6- حکایت «سیاح و زرگر»
بخش اول: خلاصه حکایت………………………………………………………………………………………..79
بخش دوم: نمادشناسی………………………………………………………………………………………………80
1- مار……………………………………………………………………………………………………………………80
1-1: مار در ایران……………………………………………………………………………………………………80
1-2: مار در هند……………………………………………………………………………………………………..81
1- 3: نمادشناسی مار………………………………………………………………………………………………..82
2- ببر……………………………………………………………………………………………………………………84
2-1: ببر در ایران……………………………………………………………………………………………………84
2-2: ببر در هند……………………………………………………………………………………………………..85
2-3: نمادشناسی ببر…………………………………………………………………………………………………86
3- بوزینه(میمون)…………………………………………………………………………………………………….86
3-1: بوزینه در ایران………………………………………………………………………………………………..87
3-2: بوزینه در هند …………………………………………………………………………………………………87
3-3: نمادشناسی بوزینه…………………………………………………………………………………………….88
بخش سوم: تحلیل حکایت…………………………………………………………………………………………88
7- دیگر حیوانات «کلیله و دمنه»
1-آهو…………………………………………………………………………………………………………………..89
2- باخه………………………………………………………………………………………………………………….90
3- بط……………………………………………………………………………………………………………………91
4- پلنگ………………………………………………………………………………………………………………..92
5- خر…………………………………………………………………………………………………………………..92
6- خرچنگ…………………………………………………………………………………………………………..93
7- راسو…………………………………………………………………………………………………………………93
8- روباه…………………………………………………………………………………………………………………94
9- غوک……………………………………………………………………………………………………………….94
10- کبوتر……………………………………………………………………………………………………………..95
11- گربه………………………………………………………………………………………………………………96
12- گرگ…………………………………………………………………………………………………………….96
13- ماهی………………………………………………………………………………………………………………97
فصل سوم: بررسی کنشهای حیوانات و تحلیل ساختاری چند حکایت
بخش اول: بررسی کنشها………………………………………………………………………………………100
1- آهو………………………………………………………………………………………………………………..100
2- باخه……………………………………………………………………………………………………………….100
3- ببر………………………………………………………………………………………………………………….101
4- بط…………………………………………………………………………………………………………………101
5- بوزینه……………………………………………………………………………………………………………..101
6- پلنگ……………………………………………………………………………………………………………..101
7- جغد……………………………………………………………………………………………………………….101
8- خر…………………………………………………………………………………………………………………101
9- خرچنگ…………………………………………………………………………………………………………102
10- خرگوش………………………………………………………………………………………………………102
11- راسو…………………………………………………………………………………………………………… 102
12- روباه……………………………………………………………………………………………………………102
13- زاغ………………………………………………………………………………………………………………103
14- شتر……………………………………………………………………………………………………………..103
15- شغال……………………………………………………………………………………………………………103
16- شیر……………………………………………………………………………………………………………..104
17- غوک………………………………………………………………………………………………………… 106
18- فیل……………………………………………………………………………………………………………. 107
19- کبک………………………………………………………………………………………………………….107
20- کبوتر………………………………………………………………………………………………………….107
21- گاو…………………………………………………………………………………………………………….107
22- گربه……………………………………………………………………………………………………………107
23- گرگ………………………………………………………………………………………………………….108
24- مار……………………………………………………………………………………………………………..108
25- ماهی…………………………………………………………………………………………………………..108
26- مرغ ماهیخوار……………………………………………………………………………………………….108
27- موش…………………………………………………………………………………………………………..108
بخش دوم: تحلیل ساختاری چند حکایت………………………………………………………………….109
1- حکایت «شیر و خرگوش» ……………………………………………………………………………….109
1-1: بررسی ساختار کلی دو حکایت…………………………………………………………………………..111
1-2:تحلیل تشابهات………………………………………………………………………………………………..113
1-2-1: خصوصیات قهرمان در حکایت شیر و خرگوش………………………………………………..113
1-2-2:خصوصیات قهرمان در حکایت بهیم سین و باکه………………………………………………..114
1-3: خصوصیات ضد قهرمان……………………………………………………………………………………115
1-3-1: در حکایت شیر و خرگوش…………………………………………………………………………115
1-3-2: در حکایت بهیم سین و باکه………………………………………………………………………..115
1-4: چاره جوییها………………………………………………………………………………………………116
1-5:همانندیهای داستان ضحاک در شاهنامه با حکایت شیر و خرگوش و بهیما و باکه……….118
1-5-1: خصوصیات قهرمان در داستان ضحاک………………………………………………………….118
1-5-2:خصوصیات ضدقهرمان در داستان ضحاک……………………………………………………..118
1-5-3: چاره جویی در داستان ضحاک……………………………………………………………………119
2- حکایت »شیر و گاو»…………………………………………………………………………………………121
3- بررسی تطبیقی ساختار داستان بوف و زاغ با داستان پادشاه جهود و نصرانیان:……………….122
4- داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه……………………………………………………………….127
4-1 بررسی ساختاری داستان پادشاه و برهمنان در کلیله و دمنه با داستان بهرام گور و کنیزک در هفتپیکر نظامی …………………………………………………………………………………………………..129
فصل چهارم: بیان دو عامل دیگر ماندگاری «کلیله و دمنه»
بخش اول: بررسی چند اندیشهی بارز دینی………………………………………………………………..134
1-1: زن در کلیله و دمنه………………………………………………………………………………………..134
1-2: زهد و ریاضت……………………………………………………………………………………………. 138
1-3 : دوستی و ایثار و حفظ پیمان…………………………………………………………………………..139
1-4 : حفظ جانوران و محیط زیست………………………………………………………………………..140
بخش دوم: کلیله و دمنه و تأویلهای رمزی………………………………………………………………..143
فصل پنجم: نتیجه گیری……………………………………………………………………153
پینوشت…………………………………………………………………………………………………………..167
تصاویر………………………………………………………………………………………………………………182
چکیده انگلیسی(abstract)……………………………………………………………………………..193
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 194
مقدمه:
اسطوره از مفاهیمی است که ارائه یک تعریف جامع از آن، كه دربرگیرندهی همهی مفاهیم و مطابق با فرهنگهای مختلف باشد، کار دشواری است. پژوهشگران، بر اساس دیدگاه های خاص خود، تعاریفی از اسطوره ارائه دادهاند. در این پژوهش نیز باید ابتدا تعریف خاصی از اسطوره پذیرفت و ارائه داد. ژاله آموزگار در بخش اساطیری «تاریخ ایران باستان» مطالبی درباره اسطوره آورده است که با مباحث پژوهش حاضر همخوانی بیشتری دارد:
«اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان است در مقابله با درماندگیها و ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس او از حوادث غیر مترقبه. قدرت تخیل، نهایت فعالیت خود را در این زمینه انجام میدهد. خدایان به این ترتیب خلق میشوند و سپس به شهریاران و پهلوانان زمینی تبدیل میگردند و گاهی به عکس از شخصیتی تاریخی یا قهرمانی معمولی، موجودی اسطورهای شکل میگیرد؛ به این صورت که همهی ویژگیهای یک موجود خارقالعاده را به او نسبت میدهند…از سوی دیگر اسطوره تجسم احساسات آدمیان است به گونه ای ناخودآگاه، برای تقلیل گرفتاریها یا اعتراض به اموری که برایشان نامطلوب و غیرعادلانه است و چون آن را تکرار می کنند آرامشی به آنها دست میدهد…»(آموزگار،1383: 54)
به عبارت دیگر، «اسطوره» بیان بینش و تفکر انسان ابتدایی در برخورد او با پدیدههای پیرامونش است.
حضور مؤثر جانوران در حیات آدمی باعث شده این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت بیان اندیشه های انسانها قرار گیرند. حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسهها، بعدها در داستانهای عرفانی، تعلیمی و قصهها و حکایات پندآموز نیز نقشآفرینی می کنند و در برخی موارد پشتوانهی نمادین و کهن خود را(هر چند کمرنگ) حفظ کرده اند و ریشه بعضی از خویشکاریهایشان را میتوان در پشتوانهی اسطورهای آنها مشاهده کرد.
1-1تعریف نماد:
نماد معانی متفاوت و مختلفی دارد. در ایران نماد درمعنای لغوی خود چنانکه در لغتنامهی دهخدا و به نقل از آنندراج آمده است، به معنای «فاعل»، یعنی ظاهر کننده و نشاندهنده و مظهر واقع شدن است. اما در دوران جدید، این واژه عمدتاً در «غیر ما وُضع له» به کار رفته است و غالباً با نقشهای کنایی، استعاری و حتی گاه در معنای نشانه و علامت استعمال شده است.(ر.ک:قبادی،1374: 339) کلمهی نماد، برابر(symbole)، در زبان فرانسوی است؛ «لغت symbole از واژهی یونانی«sumballein» می آید که به معنی به هم پیوستن و اتصال است. هر sumbalon در اصل نشانهای برای شناخت و بازشناسی بوده است، یعنی یک نیمه از آنچه را كه هرگز ندیده باشند، چون برادر بدانند و بپذیرند.»(ستاری،1366: 9)
نماد همیشه سرشار از راز و رمز است. «از ابتدا که معرفت بشری از افسانهها و اساطیر فراتر آمده یعنی قالب فرضیه و فلسفه به خود گرفت تاکنون، تعریف نماد همچنان چند پهلو و ناگشوده باقی مانده است.»(قبادی،1374: 342)
تعریف نماد از نظر اصطلاحی نیز بسیار گسترده و وسیع است و اغلب صاحبنظران، نماد را از دیدگاهی ویژه و سازگار با قلمرو کاری خویش تعریف کرده اند؛ چنانکه روانشناسان، فلاسفه، اسطورهشناسان، ادیبان و… هر کدام تعریفی متفاوت از نماد ارائه دادهاند؛ البته در همهی این تعاریف یک نقطهی مشترک وجود دارد و آن این است که: نماد بر معنی و مفهومی، ورای آنچه ظاهر آن مینماید دلالت دارد؛ معنیای پوشیده و پنهان که باید کشف شود.
به تعریف نماد از چند دیدگاه مختلف اشاره می شود که این تعاریف برگرفته از مقاله «نظری بر نمادشناسی و اختلاف و اشتراک آن با استعاره و کنایه» است:
نماد در علم روانشناسی به معنی وجه آشکار و نمایان صورت مثالی ناشناخته و فینفسه بیاننشدنی است. هر صورت مثالی می تواند در جامهی نمادهای مختلف ظاهر گردد. این نمادها به نوبهی خود میتوانند مجموعهی صورتهای گوناگونی را تشکیل دهند و به شکل دستههای تصاویر به هم پیوستهای درآیند. از نظر یونگ، نمادهای گوناگون مجسمکننده صورت مثالی هستند.(ر.ک:باستید،1370: 70)
«در فرهنگ فلسفی، نوشتههای سمبلیک و نمادین، آثاری مبتنی بر صور الهامی در مقابل تفکر منطقی مبتنی بر معانی مجرد، تعریف شده است. میرچا الیاده رمز و نماد را دنباله و ادامه تجلی قداست در اساطیر توصیف کرده است. از نظر ادبی نیز هرگاه در اثر ادبی، ابزار و عناصری به خدمت گرفته شود که القاءکننده و مبیّن موضوع یا شیی دیگر باشد یا عملی مطرح گردد که امر دیگر را القاء کند که هم خود باشد و هم مظهر مفاهیم فراتر از وجود عینی خود، «نماد» خوانده می شود.»(قبادی،1374: 341-339)
همچنین نماد به حسب جایگاه آن در اثر و وسعت و شمول یا سیر تاریخی و طبیعی آن، به این گروهها قابل تقسیم است:
تقسیم بندی بر حسب جایگاه نماد در اثر:
1- تصویرهای پراکنده: در صورتی که اثر، یک اثر ساختاری نباشد ـ مثلاً رمان، داستان، قصه، مثنوی یا قصیده نباشد یا تمام ساختار اثر ادبی، نمادین نباشد؛ همانند: غزلیات شمس، در این صورت نماد به صورت تصویرهای پراکنده جلوه می کند؛ مثلا نماد سیمرغ در غزلیات.
2- ساختاری: مجموعهی اثر، ساختاری نمادین دارد مانند: منطقالطیر عطار.
تقسیم بندی بر حسب وسعت و شمول نماد:
1- نمادهای عام: نمادهایی که گسترهی آن در حد یک کشور و حتی فراتر از ادبیات یک کشور است. مثل نماد کبوتر و برگ زیتون برای صلح.
2- نمادهای خاص: نمادهایی که نزد هر هنرمندی تعبیری متفاوت و متغیر دارد. مانند تصویرهای رمزی مولوی که خاص خود اوست.
نمادهای طبیعی نیز نمادهایی هستند که عموماً در ادبیات ریشهدار هستند ولی خیلی شناخته شده نیستند و تاریخی شده اند؛ و شاعر یا نویسنده این نماد را خلق نکرده بلکه قادر به کشف و استعمال آن شده است.(ر.ک: همان: 345-344).
1-2 نماد و اسطوره:
نماد در اساطیر ـ که مورد پژوهش ماست ـ جایگاه ویژهای دارد و در واقع به منزلهی زبان اسطوره است. در واقع «نماد واسطه جاودانیای است میان آنچه خرد درمییابد و آنچه درنمییابد. از این رو، بهترین زبان برای بیان اساطیر، زبان نماد است نه مفاهیم عقلی. هر انسان در هر دوره به نمادها قالبی نو میبخشد، بدینگونه كه آن حقیقت جاودانه كه نماد نمایشگر آن است، هر بار به صورتی تازه به ما عرضه می شود»(ستاری،1366: 469). نمادها آبستن معانی و رازها هستند. یک نماد ممکن است یک معنی خاص را به ذهن القا کند و گاه یک نماد معانی و مفاهیم گوناگونی را در بطن خود جای داده است؛ به عبارت دیگر، معانی گوناگون و رازناک در قالب نماد پیچیده شده اند. نماد نشان دهنده تضادها و پیوندهای طبیعی و ماوراءطبیعی در دنیای اساطیر، افسانهها، قصهها و حماسه است. تضاد و تقابل خیر و شر، روشنی و تاریکی، زمین و آسمان، باران و خشکی، خورشید و ماه و…در داستانها، اساطیر و افسانهها و قصهها و… به گونه ای نمادین، مانند جنگ خدایان و اهریمنان، جنگ زاغ و جغد، جنگ مار و پرنده و جنگ قهرمان با اژدها و… مطرح می شود که اغلب برای نشان دادن قطبهای متضاد جهان است. از طرف دیگر با بهره گرفتن از نماد، میتوان پیوند و آشتی تضادها را به نمایش گذاشت، مانند پیوند و آشتی خورشید و ماه یا پیوند روز و شب که به صورت ازدواج خورشید و ماه، در اساطیر مختلف ظاهر می شود و یا پیوند آب و آتش در برخی از اساطیر، مانند ارتباط «اگنی» (agni) و «تریتهآپتیه»1(trita-āptiya) در اساطیر هند؛ بدینصورت که اگنی، خدای آتش، که خود از آب به وجود آمده است و پاکترین فرزند آبهاست؛ برادرش «تریتهآپتیه» را نیز از آب میآفریند و بعدها تریته با دیو خشکی میجنگد و او را شکست میدهد؛(ر.ک:بهار،1351: 48) پس نمادشناسی دانشی است که این پیوندها و تضادها را شناسایی و تفسیر می کند.
برخی نمادها از روزگار کهن شکل گرفته و در تفکرات، اندیشهها و رؤیاهای اقوام گوناگون باقی ماندهاند، بنابراین اندیشهها و معانی رازناکی در نماد گنجانده شده است و میتوان در فراسوی معنای ظاهری یک یا چند نماد، باور، اندیشه و چه بسا اسطورهای کهن را یافت.
نمادهایی که زائیدهی معانی گوناگون و باورهای کهن هستند، با روان یک قوم یا روان مردم یک سرزمین یا فراتر از یک سرزمین پیوند دارند؛ بنابراین، نمیتوان تولد و زایش این قبیل نمادها را در مکان و زمان خاص دانست بلکه چنین نمادهایی به خودی خود اندیشهای هستند با پشتوانهای محکم و کهن.
در بسیاری از آیینها و ادیان، رفتار و اعمال نمادینی وجود داشته که از اعتقادات بنیادین آنها به شمار میآمده است؛ بعدها این رفتار و اعمال نمادین، در ظاهر و جامهای نو و مطابق با الگوهای حاکم بر جامعه، در داستانها، قصهها، حکایتها و حتی در فعالیتهای روزمره ظاهرشده اند. امروزه نیز بعضی اعمال و رفتارهای مردم، ریشه در باورهای کهن آنها دارد و مردم ناخواسته و ناآگاهانه، به علت پیوند روانی با این قبیل اعمال نمادین، آنها را انجام میدهند.2«گرچه دیگر اصل و علت انجام آنها به دست فراموشی سپرده شده است… اما در ژرفای انسان، در خیالها و رؤیاهایش، در پوششی از كهنالگوها میزید.»(واحددوست،1381: 93).
اسطوره و نماد پیوندی ناگسستنی دارند. «سمبلها تجلی ایدهآل حقایق و ارزشهای مطلق انسانی یک دوره و یا یک قوم از جوامع بشری و اسطورهها انگیزهای برای پیدایش سمبل میباشند و این گونه است که دو مقولهی سمبل و اسطوره در کنار هم معنی پیدا می کنند.»(دادور،1385: 9). بنابراین میتوان ضمن پیوستگی اسطوره و نماد، گذار اسطوره به نماد را نیز پذیرفت. «بعضی گفتهاند واژهی myth از ریشه mutus می آید که به معنی گنگ و خاموش است و این مفهوم خاموشی در مورد اموری مصداق و معنی پیدا می کند که به اقتضای ذات و سرشتشان جز از راه نماد بیانشدنی نیستند.»(ستاری،1366: 9)
علاوه بر اساطیر، رؤیاها نیززبانی نمادین دارند، میرجلالالدین کزازی درین باره مینویسد:
«اسطورهها و رؤیاها هر دو در قلمرو نمادهایند. هم اسطوره، هم رؤیا به زبانی پیچیده و چند سویه و رازآلود که زبان نمادهاست با ما سخن میگویند و نهفتههایشان را بر ما آشکار میسازند. نمادهای رؤیا بیشتر نمادهایی هستند که ناخودآگاه فردی آنها را میآفریند و نمادهای اسطوره به یکبارگی نمادهایی هستند که از ناخودآگاه تباری و ناخودآگاهی جمعی برمیآیند. برای گزارش اسطوره و رؤیا و گشودن رازهایشان، به ناچار میباید با زبان نمادها آشنا بود.»(کزازی،1372: 163)
بنابراین نمادشناسی دانشی است مربوط به کشف مفاهیم و رموز نهفته، برای شناخت بشر از خودش.
1-3جایگاه حیوانات در اساطیر:
به دلیل ارتباط و پیوستگیای که اقوام کهن در دوران اساطیری با طبیعت داشتند، برخی از عناصر طبیعت در نظر آنها، زنده و جاندار و مقدس و معنادار مینمود و بشر برای بیان مفاهیم، اندیشهها و باورهای خود از عناصر، پدیده ها و موجودات طبیعت مدد میجست. بنابراین شخصیتهای اساطیری و ارتباط آنها با حیوانات، پرندگان، گیاهان و دیگر عناصر طبیعت، همه و همه رسانندهی مفاهیم و باورهای خاصی است كه به ارتباط عمیق انسان با محیط پیرامونش اشاره دارد؛ قابل توجه است که:
«اسطورهها ساخته و پرداختهی انسانهای نخستین هستند و شاید وقتی آنها را میساختند در اندیشهی كاركرد آنها نبودند و شاید خیالپردازیی بیش نبوده كه واقعیتهای دور و بر و پیرامون خود را در آنها شفافیت دادهاند، ولی باید پذیرفت كه آنها در عین نمونه و الگو بودن، بار مینوی و معنویتی را به دوش میكشند كه می تواند برای انسان نیازمند وجدان، كه كردارهای مینوی، نیاز فطری اوست، كارساز بوده، بازتابی گسترده داشته باشد.»(واحددوست،1381: 57)
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 03:35:00 ب.ظ ]
|