پایان نامه: مقدمات حکمت و کاربرد آن در فقه و حقوق |
فهرست نشانه های اختصاری ………………………………………………………………………………………..ط
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل اول: کلیات تحقیق و مفاهیم ………………………………………………………………………..3
1-1. شرح وبیان مسأله پژوهشی ……………………………………………………………………………………4
1-2. اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………………….5
1-4. پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..5
1-5. سؤالهای تحقیق ………………………………………………………………………………………………..6
1-6. روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..6
1-7. مفاهیم و اصطلاحات …………………………………………………………………………………………..7
1-7-1. مقدمات حکمت …………………………………………………………………………………………….7
1-7-2. مطلق ……………………………………………………………………………………………………………7
1-7-3. مقید …………………………………………………………………………………………………………….8
فصل دوم: اطلاق و تقیید، اقسام و احکام آن ………………………………………………………10
2-1. انواع اطلاق ……………………………………………………………………………………………………..11
2-1-1. اطلاق استغراقی، بدلی و مجموعی ……………………………………………………………………11
2-1-1-1. اطلاق استغراقی ………………………………………………………………………………………..11
2-1-1-2. اطلاق بدلی ……………………………………………………………………………………………..12
2-1-1-3. اطلاق مجموعی ……………………………………………………………………………………….12
2-1-2. اطلاق افرادی، احوالی و ازمانی ………………………………………………………………………14
2-1-2-1. اطلاق افرادی …………………………………………………………………………………………..14
2-1-2-2. اطلاق احوالی …………………………………………………………………………………………..14
2-1-2-3. اطلاق ازمانی ……………………………………………………………………………………………15
2-1-3. اطلاق لفظی و مقامی ……………………………………………………………………………………..17
2-1-3-1. اطلاق لفظی …………………………………………………………………………………………….17
2-1-3-2. اطلاق مقامی ……………………………………………………………………………………………18
2-1-4. اطلاق الفاظ مفرد و اطلاق جملات ………………………………………………………………….22
2-1-4-1. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………24
2-2. انواع قید …………………………………………………………………………………………………………24
2-2-1. قید متصل و انواع آن ……………………………………………………………………………………..25
2-2-2. قید منفصل …………………………………………………………………………………………………..26
2-3. الفاظ مطلق ……………………………………………………………………………………………………..26
2-3-1. اسم جنس ……………………………………………………………………………………………………27
2-3-2. علم جنس ……………………………………………………………………………………………………29
2-3-2-1. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………30
2-3-3. مفرد محلی به ال …………………………………………………………………………………………..31
2-3-3-1. حکم جمع محلی به ال ……………………………………………………………………………….32
2-3-3-2. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………33
2-3-4. نکره …………………………………………………………………………………………………………..34
2-3-4-1. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………36
2-4. نحوه دلالت لفظ مطلق بر اطلاق ………………………………………………………………………….36
2-5. نسبی بودن اطلاق و تقیید ……………………………………………………………………………………39
2-6. رابطه اطلاق و تقیید …………………………………………………………………………………………..39
2-7. اعتبارات طبیعت و ماهیت …………………………………………………………………………………..42
2-8. تفاوت عام و مطلق ……………………………………………………………………………………………45
2-8-1. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………….48
2-9. حقیقت یا مجاز بودن استعمال مطلقی که مقید شده …………………………………………………49
2-9-1. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………….49
2-10. اجتماع مطلق و مقید ………………………………………………………………………………………..50
2-10-1. صورت عدم تنافی بین مطلق و مقید ………………………………………………………………..50
2-10-2. صورت تنافی بین مطلق و مقید ………………………………………………………………………51
2-10-2-1. هر دو ایجابی باشند ………………………………………………………………………………….52
2-10-2-2. یکی سلبی و دیگری ایجابی باشد ………………………………………………………………54
2-10-2-3. هر دو سلبی باشند ……………………………………………………………………………………55
جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………55
فصل سوم: مقدمات حکمت و کاربرد آن ……………………………………………………………59
3-1. دلالت قرائن بر اطلاق و جایگاه آنها……………………………………………………………………60
3-2. مقدمات حکمت ………………………………………………………………………………………………61
3-2-1. امکان اطلاق و تقیید ……………………………………………………………………………………..62
3-2-1-1. اقوال در زمینه مقدمه امکان …………………………………………………………………………63
3-2-1-2. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………65
3-2-2. عدم نصب قرینه بر تقیید …………………………………………………………………………………66
3-2-2-1. مقصود از قرینه …………………………………………………………………………………………66
3-2-2-2. برخی اقوال درمقدمه عدم نصب قرینه …………………………………………………………..68
3-2-2-3. بیان شهید صدر ………………………………………………………………………………………..68
3-2-2-4. شک در احتمال وجود قرینه و قرینیت موجود ………………………………………………..72
3-2-2-5. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………73
3-2-3. احراز در مقام بیان بودن متکلم ………………………………………………………………………..74
3-2-3-1. منظور از بیان ……………………………………………………………………………………………77
3-2-3-2. بیان آیت الله حائری …………………………………………………………………………………..78
3-2-3-3. اصل عقلایی و تردید در مقام بیان بودن ………………………………………………………..79
3-2-3-4. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………80
3-2-4. عدم قدر متیقن در مقام تخاطب ……………………………………………………………………….81
3-2-4-1. انواع قدر متیقن …………………………………………………………………………………………82
3-2-4-1-1. قدر متیقن خارجی …………………………………………………………………………………82
3-2-4-1-2. قدر متیقن در مقام تخاطب ………………………………………………………………………83
3-2-4-2. اشکال به آخوند ……………………………………………………………………………………….84
3-2-4-3. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………85
3-2-5. عدم انصراف ……………………………………………………………………………………………….86
3-2-5-1. معنای انصراف ………………………………………………………………………………………….87
3-2-5-2. اقسام انصراف …………………………………………………………………………………………..87
3-2-5-2-1. انصراف بدوی ……………………………………………………………………………………..88
3-2-5-2-2. انصراف تیقنی ………………………………………………………………………………………88
3-2-5-2-3. انصراف ظهوری …………………………………………………………………………………..88
3-2-5-2-4. انصراف اشتراکی ………………………………………………………………………………….89
3-2-5-2-5. انصراف نقلی ……………………………………………………………………………………….89
3-2-5-3. انصراف از یک نگاه ………………………………………………………………………………….90
3-2-5-3-1. انصراف بدوی ……………………………………………………………………………………..90
3-2-5-3-2. انصراف ناشی از کثرت استعمال ………………………………………………………………91
3-2-5-4. تداخل دو انصراف ……………………………………………………………………………………92
3-2-5-5. تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………92
3-3. نتیجه مقدمات حکمت ………………………………………………………………………………………93
3-4. شمار مقدمات حکمت از نظر برخی اصولیان ………………………………………………………….94
3-5. کاربرد مقدمات حکمت …………………………………………………………………………………….95
3-5-1. کاربرد اصولی ……………………………………………………………………………………………..96
3-5-2. کاربرد فقهی ………………………………………………………………………………………………..98
3-5-3. کاربرد حقوقی …………………………………………………………………………………………….99
جمعبندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………101
فهرست منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………104
الف- منابع عربی ……………………………………………………………………………………………………104
ب- منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………….107
چکیده
یکی از مهم ترین مباحث اصولی در مبحث الفاظ، مطلق و مقید است که این اطلاق و تقیید آثار و ثمرات فقهی، حقوقی و عرفی فراوانی دارد و بر هر یک از این دو عنوان ثمرات جداگانه و متفاوتی بار می شود. از این رو در مواضع استعمال مطلق و مقید چون فهم مراد واقعی گوینده برای ما مهم است و در موارد مشتبه، بهناچار باید به مراد گوینده پی ببریم و به آن عمل کنیم، مقدمات حکمت ما را در این امر یاری می کند و به مطلوب میرساند. لذا بررسی مقدمات حکمت و کاربرد آن در موارد گوناگون از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ چرا که کاربرد این مقدمات در حوزه های زیادی از جمله: حوزه فقاهت و استنباط احکام شرعی، اصول، حقوق موضوعه و محاورات مردم به چشم میخورد و مورد نیاز آنها قرار میگیرد. بنابراین ضرورت دارد که به طور تخصصی به این موضوع پرداخته شود. در تعداد این مقدمات بین اصولیان اختلاف نظر وجود دارد به طوریکه از یک تا پنج مقدمه ذکر شده است. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته، بعد از بیان کلیاتی از مباحث مربوط به مطلق و مقید، به بحث و بررسی در زمینه شمار مقدمات و رابطه آنها با یکدیگر پرداخته شده و موارد کاربرد فقهی، اصولی و حقوقی آن روشن شده و چنین به دست آمده که مقدمات حکمت راهی است برای رسیدن به مراد واقعی متکلم، و تعداد آنها دوتا میباشند: یکی، نبودن قرینه بر تقیید و دیگر اینکه ، متکلم در مقام بیان باشد؛ و با وجود این دو مقدمه میتوان از عدم ذکر قید در کلام، به مطلق بودن خواست گوینده پی برد.
مقدمه
دانش فقه راه رسیدن به احکام عملی شریعت را هموار می کند و فقه اسلامی مجموعه عظیمی است از قوانین و پیشنهادهای سازنده الهی برای همه شئونات فردی و اجتماعی بشر که از کوچکترین مسائل تا بزرگترین معضلات سیاسی و اجتماعی، رهنمون دارد. این مجموعه دقیق و عمیق در گنجینه پر بار کتاب و سنت دفین بود که پس از رحلت پیامبر (ص) ، فقها در کشف این گنج پنهان کوشیدند و روز به روز به تازهتر از تازه دست یافتند و بر این یافته ها افزودند تا به امروز که مجموعه پر بار حقوقی اسلام را به نام فقه، فرا روی ما قرار دادند.
بیگمان مجموعه ای چنین دقیق و عمیق را اصولی متقن باید، پس به زودی دانشی بنام اصول فقه پا گرفت و این اصول راه تفرّع و تشعّب فقه را باز کرده و آن را در بستر زمان و مکان که مؤثرترین عناصر تکامل قوانین است، بسط و
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:02:00 ب.ظ ]
|