فهرست مطالب

 

عنوان                                     صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. 2

1-2-بیان مسئله و تبیین موضوع  ……………………………………………………………………………………………..4

1-3-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………….5

1-4-اهداف اصلی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… 7

1-5-فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….7

1-6-نتایج مورد انتظار تحقیق…………………………………………………………………………………………………..7

1-7-قلمرو تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………8

1- 7- 1- قلمرو مکانی تحقیق ……………………………………………………………………………………………….8

1- 7- 2- قلمرو زمانی تحقیق ……………………………………………………………………………………………….8

1-7- 3- قلمرو موضوعی تحقیق …………………………………………………………………………………………….8

1-8-تعریف عملیاتی مفاهیم کلیدی …………………………………………………………………………………………8

فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه

2-1 مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………11

2- 1-1- ابهام نقش ……………………………………………………………………………………………………………..11

2- 1-2- تعارض نقش…………………………………………………………………………………………………………13

2- 1-3- خودکارآمدی………………………………………………………………………………………………………….16

2- 1- 3-1- منابع خودکارآمدی …………………………………………………………………………….17

2-1-3-2- انواع خودکارآمدی …………………………………………………………………………….. 18

2- 1-3- 3- راهکارهایی رسیدن به خودکارآمدی بالا …………………………………………………………19

2- 1- 3-4- راهکارهای تربیت فرد خودکارآمد ………………………………………………………………..20

2- 1-4- خلاقیت …………………………………………………………………………………………………………21

2-1-4- 1- ویژگی های خلاقیت…………………………………………………………………………………….22

2-1-4-2- تکنیک های خلاقیت …………………………………………………………………………………….23

2-1-4- 3- مکاتب خلاقیت…………………………………………………………………………………25

2-1-4-3-1-مکتب روان کاوی و روان کاوی جدید ………………………………………………….25

2-1-4-3-2- تداعی گرایی و رفتارگرای…………………………………………………………………25

2-1-4-3-3- گشتالت و شناخت گرایی…………………………………………………………………26

2-1-4-3-4- انسان گرایی………………………………………………………………………………….27

2-1-4-3-5- مکتب روان سنجی………………………………………………………………………….28

2-1-4-3-6-مکتب عصب شناختی……………………………………………………………………….29

2-2- پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………………………….30

2- 2- 1- تحقیقات داخلی……………………………………………………………………………………………30

2- 2- 2-  تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………….. 32

2-3- مدل مفهومی……………………………………………………………………………………………………… 33

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

3-1- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………36

3- 2- جامعه آماری، نمونه آماری و حجم نمونه گیری……………………………………………………………..37

3- 2- 1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………..37

3- 2- 2- نمونه آماری و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………….37

3- 3- روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………..37

پایان نامه و مقاله

 

3- 4- روایی و پایاییپرسشنامه  ……………………………………………………………………………………………..38

3- 4- 1- روایی…………………………………………………………………………………………………………………..39

3- 4- 2- پایایی………………………………………………………………………………………………………………….40

3- 5- روش تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………………40

3-5-1- مدل یابی معادلات ساختاری…………………………………………………………………………………….40

3-5-3- رگرسیون چندگانه تعدیل شده………………………………………………………………………………….41

3- 5- 2- نرم افزار مورد استفاده……………………………………………………………………………………………42

3- 5- 3- ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………43

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1- آمار توصیفی……………………………………………………………………………………………………………….45

4-1-1- سیمای آزمودنی ها…………………………………………………………………………………………………..45

4-1-1-1- جنسیت پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………..45

4-1-1- 2- بازه سنی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………………46

4-1-1- 3-  میزان تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………………………………….47

4-2- آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………….48

4-2-1- نتایج بررسی روایی…………………………………………………………………………………………………48

4-2-2- نتایج بررسی پایایی…………………………………………………………………………………………………51

4-2-3- بررسی نرمال بودن داده ها……………………………………………………………………………………….51

4-2-4- همبستگی بین متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………52

4-2-5- بررسی مدل تحقیق………………………………………………………………………………………………….53

4-2-5-1- مدل اندازه گیری تحقیق……………………………………………………………………………………….53

4-2-5-2-  برازش مدل ساختاری………………………………………………………………………………………….55

4-2-5-2- 1- تحلیل مسیر……………………………………………………………………………………………………56

4-2-5-2- 2- ضریب تعیین………………………………………………………………………………………………….57

4-2-5-2-3- شاخص برازندگی مدل…………………………………………………………………………………….57

4-2-5-2-3- بررسی فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………58

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5- 1- مرور کلی………………………………………………………………………………………………………………….64

5-2- بحث و نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………….64

5- 2- 1- نتایج مرتبط با سؤالات عمومی……………………………………………………………………………….65

5- 2- 2- نتایج مرتبط با فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………..65

5- 3- پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………..67

5- 3- 1- پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………………………………….67

5- 3- 2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………..71

5-3-3- محدودیت ها …………………………………………………………………………………………………..71

منابع و مآخذ

منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………..73

منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………..75

پیوست

پرسشنامه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..80

فهرست جداول

جدول 4-1- جنسیت پاسخ دهندگان ………………………………………………………………………………………45

جدول 4-2- سن پاسخ ­دهندگان……………………………………………………………………………………………..46

جدول 4-3-  تحصیلات پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………..47

جدول 4-4- نتایج مربوط به تحلیل عاملی تأییدی گویه ­های پرسش­نامه……………………………………….50

جدول4-5-  ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق………………………………………………………………..51

جدول 4-6-  بررسی نرمال بودن داده ­ها…………………………………………………………………………………52

جدول 4-7-  ضریب همبستگی پیرسون متغیرهای تحقیق…………………………………………………………52

جدول 4-8-  نتایج روایی همگرای تحقیق………………………………………………………………………………54

جدول 4-9-  ماتریس همبستگی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………..55

جدول 4-10- شاخص های اشتراک (CV Com) و شاخص حشو(CV Red)………………………..58

جدول 4-11- ضریب رگرسیونی و معناداری اثر ابهام نقش بر خلاقیت کارکنان……………………………58

جدول 4-14-  ضریب رگرسیونی و معناداری اثر تعارض نقش بر خلاقیت کارکنان……………………………59

جدول 4-15- نتایج تحلیل تعدیل‌گری متغیر خودکارآمدی در رابطه ابهام نقش و خلاقیت کارکنان……….61

جدول 4-16- نتایج تحلیل تعدیل‌گری متغیر خودکارآمدی در رابطه تعارض نقش و خلاقیت کارکنان….62

فهرست شکل ها

شکل (1) – مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………………..34

شکل 4-1- مدل مفهومی برازش شده در حالت تخمین استاندارد………………………………………………………56

شکل4-2-  مدل مفهومی برازش شده در حالت معناداری پارامترها…………………………………………………..56

فهرست نمودارها

نمودار 4-1-  توزیع درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان ……………………………………………………………46

نمودار 4- 2- درصد فراوانی سن پاسخ دهندگان……………………………………………………………………………47

نمودار 4-3-  توزیع درصد فراوانی میزان تحصیلات پاسخ دهندگان………………………………………………..48

فصل اول:

کلیات تحقیق

1- 1- مقدمه

از آنجایی که پویایی و تغییر از مهم ترین ویژگی محیط سازمان های امروزی است، حفظ و بقای سازمان ها زمانی محقق می شود که همگام با تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را در مسیر توسعه و تحول بهبود بخشند. امری که تحقق آن کاری بسیار مشکل، ظریف و حساس است و تنها با بکارگیری ایده های نوین و پذیرش و پرورش استعدادهای خلاق و نوآور محقق        می شود. اما عوامل زیادی وجود دارند که بر خلاقیت کارکنان اثر می گذارند(اسلاتر[1]، هلت[2] و اسلن[3]، 2010) یکی از این موارد استرس است که از مسائل بسیار حاد در سازمان های امروزی است(نصیری، پیوسته و درخشان، 1391).

به عقیده براون[4] و کوپر[5] (1996) سه دسته از عوامل در بروز استرس شغلی نقش دارند: 1- عواملی که ریشه در تفاوت های فردی افراد دارند، 2- عواملی که ناشی از تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی هستند، 3- عواملی که ناشی از ویژگی های محیط کار هستند(به نقل از آقایی، جلالی، حسن زاده و اصلان، 1390). ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی افراد از مهمترین عوامل دخیل در ایجاد تفاوت های فردی هستند که می توانند نحوه ادراک استرس و مقابله با آن را تحت تأثیر قرار دهند. در خصوص ارتباط بین ویژگی های جمعیت شناختی از قبیل جنسیت، سن، وضعیت تأهل و غیره با استرس مطالعات متنوعی انجام شده که نتایج آنها بیانگر آن است که برخی از ویژگی های جمعیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...