پایان نامه : بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران از دیدگاه آنان |
چکیده
هدف: در این پژوهش وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران و سه عامل موثر بر آن یعنی شرایط سازمانی، راهبردهای مدیریتی و منابع خودکارآمدی و رابطه این سه عامل با توانمندسازی روانشناختی کتابداران بررسی گردید.
روش شناسی: این پژوهش به لحاظ روش تحقیق یک تحقیق توصیفی – تحلیلی و پیمایشی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی میباشد. همچنین ابزار گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه های استاندارد اسپریتزر و میشرا و وتن و کمرون و ابزار تجزیه و تحلیل آنها استفاده از نرم افزار SPSS و EXCEL میباشد.
نتایج: یافته های پژوهش حاکی از آن بود که وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران به عنوان یک کل با میانگین 65/5 در سطح مطلوب، در بعد شرایط سازمانی با میانگین 54/4 در سطح متوسط رو به بالا، در بعد راهبردهای مدیریتی با میانگین 64/4 در سطح متوسط رو به بالا و در بعد منابع خودکارآمدی با میانگین 47/4 در سطح متوسط رو به بالا قرار دارند. همچنین میان عامل شرایط سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کتابداران، میان عامل راهبردهای مدیریتی با توانمندسازی روانشناختی کتابداران و میان عامل منابع خودکارآمدی با توانمندسازی روانشناختی کتابداران رابطه معناداری وجود داشت. همچنین بین دیدگاه کتابداران با سطح تحصیلی مختلف و بین دیدگاه کتابداران زن و مرد در زمینه وضعیت توانمندسازی روانشناختی آنان تفاوت معنیداری وجود داشت.
کلیدواژهها: توانمندسازی، توانمندسازی روانشناختی، کتابخانه های دانشگاهی، کتابداران، تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ح
فصل اول: کلیات پژوهش…. 1
1-3-1. هدف کلی.. 6
1-3-2. اهداف فرعی.. 6
1-۴-1 پرسشاصلی.. 7
1-4-2. پرسشهای فرعی.. 8
1-6-1. اهمیت نظری.. 9
1-6-2. اهمیت کاربردی.. 10
1-7-1. تعریفهای مفهومی و عملیاتی.. 11
مبانی نظری و پیشینه پژوهش…. 17
2-1.بخش اول: مبانی نظری.. 18
2-1-1.مقدمه. 18
2-1-2. تعاریف توانمندسازی کارکنان.. 18
2-1-3. ریشههای توانمندسازی کارکنان.. 20
2-1-4.دیدگاههای مختلف توانمندسازی.. 22
2-1-4-1.توانمندسازی از دیدگاه عقلایی.. 23
2-1-4-2.توانمندسازی از دیدگاه انگیزشی.. 24
2-1-4-3. توانمندسازی از دیدگاه فوقانگیزشی.. 25
2-1-4-4. توانمندسازی از دیدگاه روان – سیاسی.. 26
2-1-4-5. توانمندسازی از دیدگاه روان – نمادین.. 27
2-1-4-6. توانمندسازی از دیدگاه رابطهای(چند بعدی). 28
2-1-4-7. توانمندسازی از دیدگاه روانشناختی.. 29
2-1-5. توانمندسازی روانشناختی.. 31
2-1-6. الگوی نظری مورد استفاده توانمندسازی روانشناختی در این پژوهش…. 32
2-1-7.ابعاد توانمندسازی روانشناختی.. 34
2-1-8. شرایط سازمانی.. 38
2-1-8-1. مقدمه. 38
2-1-8-2. داشتن اهداف روشن.. 38
2-1-8-3. ساختار سازمانی.. 39
2-1-8-4. دسترسی به منابع. 40
2-1-8-5. نظام پاداشدهی.. 41
2-1-9.راهبردهای مدیریتی.. 43
2-1-9-1. فراهم نمودن اطلاعات… 43
2-1-9-2.تفویض اختیار. 44
2-1-9-3.استقلال و آزادی عمل کارکنان.. 45
2-1-9-4.مدیریت مشارکتی.. 46
2-1-9-5.تشکیل گروههای کاری.. 47
2-1-10.خودکارآمدی کارکنان.. 48
2-1-10-1.الگوسازی.. 47
2-1-10-2.حمایتهای کلامیو اجتماعی.. 48
2-1-10-3.برانگیختگی هیجانی.. 51
2-1-11.اهمیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و لزوم توانمندسازی آنان.. 52
2-1-12. پیشینه درداخل کشور. 54
2-1-13.پیشینه در خارج کشور. 59
2-1-14.مرور، جمع بندی و نتیجهگیری از پیشینههای پژوهش در داخل و خارج کشور. 61
فصل سوم : روش پژوهش…. 63
فصل چهارم : یافتههای پژوهش…. 71
4-2-1.جنسیت… 72
4-2-2.سطح تحصیلات… 73
4-2-3.دانشگاه محل فعالیت… 74
4-3-1.سوال اول.. 75
4-3-2.سوال دوم. 77
4-3-3.سوال سوم. 79
4-3-4.سوال چهارم. 81
4-3-5.سوال پنجم.. 83
4-3-6.سوال ششم.. 86
4-3-7.سوال هفتم.. 89
4-3-8.فرضیه اول پژوهش…. 92
4-3-9.فرضیه دوم پژوهش…. 92
4-3-10.فرضیه سوم پژوهش…. 93
4-3-11.فرضیه چهارم پژوهش…. 94
4-3-12. فرضیه پنجم پژوهش…. 95
4-3-13.سوال اصلی پژوهش…. 96
فصل پنجم بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 99
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (2-1). سیر تاریخی توانمندسازی در روانشناسی. منبع (عبداللهی، 1385) 21
جدول (2-2).سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی در علم مدیریت. منبع:(عبداللهی، 22:1385) 22
جدول (2-3). تفاوتهای توانمندسازی از دو دیدگاه انگیزشی و فوقانگیزشی.. 26
جدول 2-4. مزایای تفویض اختیار(منبع: رمزدن، 1997، ص218) 45
جدول (3-1). آلفای کرونباخ مقیاسها 68
جدول(4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت… 72
جدول(4-2): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات… 73
جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب دانشگاه محل فعالیت… 74
جدول(4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس شایستگی.. 75
جدول(4-5): وضعیت احساس شایستگی کتابداران. 76
جدول(4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس موثر بودن. 77
جدول (4-7):میانگین و انحراف معیار احساس موثر بودن کتابداران. 79
جدول(4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس معنیدار بودن. 79
جدول (4-9):میانگین و انحراف معیار احساس معنیدار بودن کتابداران. 81
جدول(4-10): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس اعتماد. 81
جدول (4-11):میانگین و انحراف معیار احساس اعتماد کتابداران. 83
جدول(4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان شرایط سازمانی.. 83
جدول (4-13):میانگین و انحراف معیار شرایط سازمانی کتابداران. 84
جدول (4-14):میانگین و سایر عوامل شرایط سازمانی کتابداران. 85
جدول(4-15): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان راهبردهای مدیریتی.. 86
جدول (4-16):میانگین و انحراف معیار راهبردهای مدیریتی کتابداران. 87
جدول (4-17):میانگین وانحراف معیار سایر عوامل راهبردهای مدیریتی کتابداران. 88
جدول(4-18): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان منابع خودکارآمدی.. 89
. جدول (4-19):میانگین و انحراف معیار عامل منابع خودکارآمدی کتابداران. 90
جدول (4-20). میانگین و انحراف معیار سایر عوامل منابع خودکارآمدی.. 91
جدول(4-21):نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون پیرامون میزان شرایط سازمانی و توانمندسازی روانشناختی 92
جدول (4-22):نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون پیرامون میزان راهبردهای مدیریتی و توانمندسازی روانشناختی 93
جدول(4-23):نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون پیرامون میزان منابع خودکارآمدی و توانمندسازی روانشناختی 94
جدول(4-24): آمارههای توصیفی میزان توانمندسازی روانشناختی بر حسب تحصیلات… 94
جدول (4-25)نتایج آزمون تحلیل واریانس پیرامون میزان توانمندسازی روانشناختی بر حسب تحصیلات… 95
جدول (4-26): آمارههای توصیفی جنسیت در مقیاس میزان توانمندسازی روانشناختی.. 96
جدول (4-27): نتایج آزمون t-test برای مقایسه دو گروه درمقیاس میزان توانمندسازی روانشناختی.. 96
جدول(4-28): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان توانمندی کارکنان. 97
جدول (4-29): وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران. 98
جدول (5-1):وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران. 101
جدول (5-2): وضعیت عامل شرایط سازمانی کتابداران. 102
جدول (5-3). بررسی وضعیت عامل راهبردهای مدیریتی کتابداران. 103
جدول (5-4). وضعیت عامل منابع خودکارآمدی کتابداران. 104
جدول (5-5). وضعیت فرضیههای پژوهش توانمندسازی روانشناختی کتابداران 105
فهرست تصاویر و نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (4-1): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس شایستگی.. 76
نمودار (4-2): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان موثر بودن. 78
نمودار (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان معناداری.. 80
نمودار (4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد. 82
نمودار(4-5): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان شرایط سازمانی.. 84
نمودار(4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان راهبردهای مدیریتی.. 87
نمودار(4-7): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان منابع خودکارآمدی.. 90
نمودار (4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان توانمندی روانشناختی کتابداران. 98
-1. مقدمه
مدیریت سرمایه انسانی در سازمانها حیاتیترین نوع مدیریت به شمار میرود. فرسودگی سرمایه انسانی کیفیت کالاها و خدمات تولیدی را به مخاطره میاندازد و آموزش و پرورش منابع انسانی در عصر محوریت دانایی میتواند راهکاری برای همه جوامع باشد. بنابراین تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعهای در بهبود و پرورش منابع انسانی آن نهفته است و از این روست که مسئولان سازمانها با یاری متخصصان رفتار و منابع انسانی توجه خاصی به پرورش کارکنان مبذول میدارند (احمدی، صفری کهره و نعمتی، 1:1389).
یکی از مفاهیمیکه در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح میشود، توانمندسازی کارکنان است. توانمندسازی عبارت است از اینکه افراد تصمیمات و اقدامات خود را به عهده بگیرند. این امر به معنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیمگیریهایی است که بر فعالیت آنان تاثیر میگذارد.
اصطلاح توانمندسازی در دو دهه 1980 و 1990 به سرعت به عنوان موضوع روز مطرح گردید و توسط نظریهپردازانی چون کانگر و کاننگو[1] (1985)، اسپریتزر[2] (1995)، توماس و ولتهوس[3]، کنت و بلانچارد[4]، جان پی کارلوس[5] و راندولف[6](2000) گسترش یافت.
توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی نیز به عنوان یک رویکرد نوین انگیزش درونی شغل به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان و همچنین فراهم کردن بسترها و به وجود آوردن فرصتها برای شکوفایی استعدادها، تواناییها و شایستگیهای افراد میباشد. علاوه بر این باعث میشود تا کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود نگرش مثبتی داشته باشند. بدین معنی که آنان باید به این باور برسند که توانایی و شایستگی لازم برای انجام وظایف را به طور موفقیتآمیز داشته و احساس کنند توانایی تاثیرگذاری و کنترل بر نتایج شغلی را دارند. احساس میکنند که اهداف شغلی معنیدار و ارزشمندی را دنبال میکنند و باور داشته باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار میشود (عبداللهی و نوه ابراهیم، 54:1385).
از طرفی کتابخانه یکی از نهادهای پویایی جامعه است که تحول جامعه در ابعاد مختلف میتواند به کارکرد این نهاد وابسته باشد. کتابخانههای دانشگاهی نیز که مسئولیت بیشتری را در ارتباط با جامعه علمیکشور بر عهده دارند جهت تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی و با هدف ارائه خدمت به مراجعان (استاد، دانشجو و پژوهشگر) نیازمند نیروی انسانی توانا، علاقه مند، متخصص و با تجربه است (اشرفی ریزی، 1388).
دنیا پس از سالها تجربه به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند، باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق، توانمند و باانگیزه برخوردار باشد. در این میان توانمندسازی کتابداران به ویژه توانمندسازی روانشناختی آنان با توجه به اینکه مسئولیت پیوند بین منابع اطلاعاتی و استفاده کنندگان از اطلاعات را برعهده دارند از اهمیت و ضرورت ویژهای برخوردار است (حقیقی، 1372).
لذا پژوهش حاضر که به بررسی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران از بعد روانشناختی آن میپردازد، میتواند با روشن کردن زوایای این مقوله، مسئولان را در پرورش نیروی انسانی کتابخانههای دانشگاهی یاری کرده و نیروی انسانی توانمندتر، بانشاط تر و باانگیزه تری را برای خدمت به کاربران و مراجعان داشته باشند.
1-2. بیان مسئله
توجه به موضوع توانمندسازی کارکنان در دو دهه اخیر اهمیت به خصوصی یافته و به یکی از دل مشغولیهای مدیران تبدیل شده است. توانمندسازی یکی از راهکارهای مهم برای گسترش سازمانها و انطباق با تغییرات خارجی است. محیط کار امروزی به کارکنانی نیاز دارد که بتوانند تصمیم بگیرند، راهحل ارائه دهند، خلاقیت داشته باشند و در مقابل کار خود پاسخگو باشند. این امر از طریق توانمندسازی کارکنان محقق میشود و در صورت بهرهگیری از آن، نه تنها تعهد کارکنان به سازمان بیشتر شده، بلکه در آنان حس اعتماد و اهمیت، ظرفیت و توانایی ایجاد میشود که پیامد آن یک محیط کاری مثبت خواهد بود (گمینیان، 1382).
با توجه به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی که مسئولیت مهمیرا برای تامین اطلاعات دانشجویان، اساتید و محققان ایفا میکنند، اجرای مناسب برنامههای توانمندسازی میتواند منجر به بهبود عملکرد کتابداران و افزایش انگیزه و تعهد آنها شود و در نتیجه کارایی و اثربخشی کتابخانهها را افزایش دهد.
وجود نیروی انسانی کارآمد اصلی است که در کتابخانههای دانشگاهی ایران توجه چندانی به آن ها نمیشود و همین مساله سبب میشود تا کتابخانههای دانشگاهی در راه رسیدن به اهداف واقعی خود چندان موفق نباشند (ترکیان تبار و دیگران، 1386).
فرداصفهانی و میرحسینی (1391) در تحلیل وضعیت کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بهره گرفتن از استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران به این نتیجه دست یافتند که کتابخانهها عمدتا در زمینه نیروی انسانی، بودجه و مواد کتابخانهای دچار مشکل بودند.
همچنین ایلالی و دیگران نیز در تحقیقی وضعیت کتابخانههای دانشکدهها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، گلستان و بابل در سالهای 86-87 را با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران بررسی کردند و دریافتند که کتابخانهها از نظر نیروی انسانی متخصص، بودجه و منابع زیر استاندارد هستند و کتابخانههای دانشگاهی بایستی شرایطی را فراهم کنند تا به استانداردهای کتابخانهای نزدیک شوند (ایلالی و دیگران، 1386).
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 02:51:00 ب.ظ ]
|