شکل کلی برای هر سؤال به صورت جدول ۳-۲ می‌باشد.

 

در طراحی پرسشنامه کانو لازم است به نکات زیر توجه شود:

 

    1. پرسش­ها را به طور واضح بیان کنید و از استفاده از واژه های منحرف‌کننده خودداری نمایید.

 

    1. همواره فرم مطلوب را در بخش اول سؤال و فرم نامطلوب را در بخش دوم بنویسید.

 

    1. از قرار دادن چند ویژگی در یک سؤال بپرهیزید.

 

    1. از واژه های پیچیده استفاده نکنید و پرسشنامه را بر اساس اصطلاحات قابل‌فهم مشتری طراحی کنید.

 

    1. پرسشنامه را به گونه‌ای طراحی کنید که اعتبار سازمان را حفظ نماید و تصویر ذهنی مشتری از شرکت را بهتر نماید.

 

    1. ابتدا از اعضای تیمی که پرسشنامه را طراحی کرده‌اند بخواهید که به آن پاسخ دهند.

 

    1. از کسانی که در اطراف شما در شرکت مشغول به کار می‌باشند، مانند مدیر شرکت، مهندسین فنی، کارکنان بازاریابی و … بخواهید تا پرسشنامه را پاسخ دهند.

 

    1. در صورت لزوم پرسش­ها را اصلاح کنید و مجدداً دو مرحله آخر را تکرار نمایید.

 

  1. بدون تعصب و به طور دقیق به پرسشنامه اصلاحی تکمیل‌شده توجه کنید و پس از اصلاحات نهایی آن را برای توزیع آماده نمایید (گریگرودیس و دیگران، ۲۰۰۴).

 

جدول ۳-۲ شکل کلی پرسش­های پرسشنامه مدل کانو

 

 

 

 

 

 

اگر ویژگی x ام محصول I خوب باشد

 

شما چه احساسی دارید؟

 

(شکل مطلوب سؤال)

من این ویژگی را دوست دارم

 

این ویژگی باید باشد

 

برای من فرقی نمی‌کند

 

ویژگی برایم قابل‌تحمل است و می‌توانم با آن کنار بیایم

 

ترجیح می‌دهم این ویژگی نباشد

اگر ویژگی x ام محصول I ضعیف باشد

 

شما چه احساسی دارید؟

 

(شکل نامطلوب سؤال)

من این ویژگی را دوست دارم

 

این ویژگی باید باشد

 

برای من فرقی نمی‌کند

 

ویژگی برایم قابل‌تحمل است و می‌توانم با آن کنار بیایم

 

ترجیح می‌دهم این ویژگی نباشد

 

۳-۱۶-۲ مرحله سوم: ارزیابی و تحلیل پرسشنامه

 

پس‌ازاینکه پرسشنامه توزیع‌شده بین مشتریان گردآوری شد نوبت به ارزیابی و تحلیل پرسشنامه می­رسد. برای این کار ابتدا باید پاسخ‌های مشتریان به پرسش­های مختلف در ماتریس نتایج گردآوری شود. برای تبدیل نظرات مشتریان به اطلاعات مورداستفاده در ماتریس نتایج از جدول ارزیابی کانو استفاده می‌شود.

 

۴-۱۶-۲ مرحله چهارم: جدول ارزیابی کانو

 

این جدول دو بخش هر سؤال را به یک پاسخ تبدیل می‌کند. پاسخ‌های موجود در جدول کانو در شش طبقه دسته‌بندی می‌شوند. در این جدول M بیانگر نیازهای الزامی می‌باشد O بیانگر ویژگی‌های یک‌بعدی و A نیز به مشخصات جذاب محصول اشاره می‌کند. این سه ویژگی، همان سه‌طبقه نیازهای مدل کانو می‌باشند.

 

از سه ویژگی دیگر I مربوط به مواقعی می‌رود که مشتری نسبت به وجود یا عدم وجود یک ویژگی در محصول تقریباً دلسرد و بی‌توجه باشد.Q بیانگر زمانی می‌باشد که مشتری سؤال را نفهمیده باشد و یا اطلاعات موجود در سؤال ناقص باشد یا به عبارت دیگر مشتری نسبت ‌به این معیار تردید داشته باشد. R نیز زمانی به وجود می‌آید که شکل مطلوب و نامطلوب تدوین‌شده در پرسشنامه به‌زعم مشتری برعکس باشد و مشتری نظری مخالف نظر طراح پرسشنامه داشته باشد. جدول ۴-۲ نشان‌دهنده جدول ارزیابی کانو می‌باشد.

 

جدول ۴-۲ جدول ارزیابی کانو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صورت غیر عملکردی سؤال (نامطلوب) بسیار خوب ۵ خوب

 

۴

فرق نمی‌کند

 

۳

خوب نیست

 

۲

بسیار نامطلوب

 

۱

صورت عملکردی سؤال (مطلوب) بسیار خوب ۵ Q A A A O خوب ۴ R I I I M فرق نمی‌کند ۳ R I I I M خوب نیست ۲ R I I I M بسیار نامطلوب ۱ R I R R Q راهنمای جدول A: طبقه جذاب M: باید­ها O: تک‌بعدی R: معکوس I: بی‌تفاوت Q: معکوس راهنمای جدول A: طبقه جذاب M: باید­ها O: تک‌بعدی R: معکوس I: بی‌تفاوت Q: معکوس

پس از استخراج پاسخ هر سؤال از جدول ارزیابی کانو، پاسخ‌ها را به ماتریس نتایج منتقل می‌کنیم. شکل کلی ماتریس نتایج به شرح جدول ۵-۲ می‌باشد.

 

تشکیل ماتریس نتایج کانو به‌منزله شروع آخرین مرحله مدل کانو یعنی مرحله تحلیل داده های جمع‌ آوری‌شده می‌باشد

 

جدول ۵-۲ ماتریس نتایج کانو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL I Q R O M A CR ۲۳ ۲۱ ۱ ۱ ۱ ۲۳ ۱ ۲۲ ۲ ۲۳ ۵ ۵ ۱۳ ۳ ۲۳ ۱۱ ۱ ۴ ۱ ۶ . ۲۳ ۶ ۱ ۶ ۹ ۱ .

.

 

۵-۱۶-۲ تحلیل داده های مدل کانو

 

فن‌ها و روش‌های گوناگونی جهت تحلیل و بررسی پرسشنامه کانو وجود دارد که به آن­ها ‌اشاره کرده و با آن­ها آشنا می‌شویم.

 

۱-۵-۱۶-۲ تحلیل پرسشنامه بر اساس بیشترین فراوانی

 

این روش ساده‌ترین روش تحلیل مدل کانو می‌باشد. در این روش در انتهای ماتریس نتایج ستون جدیدی اضافه‌شده و در آن ستون از بین پاسخ‌های مربوط به هر ویژگی آنکه بیشترین فراوانی را دارد انتخاب می‌شود. جدول ۴ نشان‌دهنده نمونه‌ای از کاربرد این روش می‌باشد.

 

جدول ۶-۲ نمونه‌ای از کاربرد روش بیشترین فراوانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRADE TOTAL I Q R O M A CR O ۲۳ ۲۱ ۱ ۱ ۱ M ۲۳ ۱ ۲۲ ۲ A ۲۳ ۵ ۵ ۱۳ ۳ I ۲۳ ۱۱ ۱ ۴ ۱ ۶ … M ۲۳ ۶ ۱ ۶ ۹ ۱ … I ۲۳ ۱۰ ۱ ۳ ۲ ۷ …

نکاتی راجع به روش تحلیل پرسشنامه بر اساس بیشترین فراوانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...