فصل اول : مقدمه و كلیات تحقیق…………………………………………………………………………. 1

  • مقدمه……………………………………………………………………………………….. 2
  • ساختار پایان نامه ………………………………………………………………………….. 4

فصل دوم: ادبیات و روش تحقیق…………………………………………………………………………… 5

    • مقدمه……………………………………………………………………………………….. 6
    • دسته بندی کلی مسایل برنامه ریزی تسهیلات……………………………………… 7
    • دسته بندی مسایل مکان یابی با نگرشی سنتی……………………………………… 8
    • دسته بندی مسایل مکان یابی با نگرشی نوین…………………………………….. 10
    • مسایل مکان یابی- تخصیص………………………………………………………… 12

      • طبقه بندی مساله مکان یابی- تخصیص………………………………. 12
      • انواع مدل های مکان یابی- تخصیص…………………………………. 14
    • ادبیات و پیشینه تحقیق………………………………………………………………… 21


فصل سوم: مدل ریاضی…………………………………………………………………………………….. 30

    • مقدمه……………………………………………………………………………………… 31
    • تعیین اولویت کوتاهترین مسیر )سناریو اول(…………………………………. 31

      • تعریف و نمایش شبکه…………………………………………………… 31
      • عملیات اولیه ریاضی……………………………………………………… 35
      • الگوریتم کوتاه­ترین مسیر………………………………………………… 37
    • مدل تعیین سیاست بهینه در سناریو دوم…………………………………………… 40
    • روش حل مدل………………………………………………………………………….. 43


فصل چهارم: نتایج محاسبات………………………………………………………………………………. 46

    • مقدمه……………………………………………………………………………………… 47
    • مثال توضیحی سناریوی اول………………………………………………………….. 47
    • الگوریتم حداقل برش مجموعه­ها……………………………………………………. 49
    • مثال نمونه سناریوی دوم………………………………………………………………. 54

      • تحلیل حساسیت روش حل مدل سناریو دوم………………………… 61



فصل پنجم: نتیجه ­گیری و پیشنهادها………………………………………………………………………. 63

    • نتیجه ­گیری………………………………………………………………………………… 64
    • پیشنهادها برای کارهای آتی………………………………………………………….. 64
    • مقالات و پایان نامه ارشد

    •  


فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 65

مراجع فارسی………………………………………………………………………………………. 66

مراجع لاتین………………………………………………………………………………………… 66

چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 71

فهرست شکل­ها

شکل 2- 1. دسته­بندی کلی مسایل برنامه ­ریزی تسهیلات……………………………………………….. 8

شکل 2- 2. دسته­بندی نوین مسایل مکان­ یابی …………………………………………………………… 11

شکل 3-1. یک مثالی از شبکه عددگذاری شده متوالی…………………………………………………. 34

شکل 3-2. نمودار الگوریتم حداقل مسیر…………………………………………………………………. 39

شکل 3-3. وضعیت تسهیلات تخصیص داده شده و مسیرهای ارتباطی و مرکز زلزله………….. 40

شکل 4-1. ماتریس مسیر [MP]…………………………………………………………………………… 48

شکل 4-2. ماتریس کلیدی [KEY]………………………………………………………………………. 49

فهرست جدول­ها

جدول 3-1. ماتریس ارتباطات داخلی ………………………………………………………… 34

جدول 4-1. پارامترهای ورودی مسئله اول………………………………………………………………. 51

جدول 4-2. خروجی­های مسئله اول………………………………………………………………………. 52

جدول 4-3. پارامترهای ورودی مسئله دوم………………………………………………………………. 53

جدول 4-4. خروجی­های مسئله دوم………………………………………………………………………. 54

جدول 4-5. پارامترهای ورودی مسئله سوم……………………………………………………………… 55

جدول 4-6. خروجی­های مسئله سوم……………………………………………………………………… 56

جدول 4-7. پارامترهای ورودی مسئله چهارم…………………………………………………………… 57

جدول 4-8. خروجی­های مسئله چهارم…………………………………………………………………… 58

جدول 4-9. پارامترهای ورودی مسئله پنجم…………………………………………………………….. 59

جدول 4-10. خروجی­های مسئله پنجم…………………………………………………………………… 60

جدول 4-11. خروجی­های مسائل نمونه………………………………………………………………….. 61

جدول 4-12. خروجی­های مسئله اول در حالت تغییر مسئله………………………………………… 62

چکیده:

سوانح طبیعی یکی از بحرانهایی است که امکان پیش ­بینی آن بسیار مشکل و یا غیرممکن است. معمولا پس از وقوع هر سانحه طبیعی، وضعیت تامین، نگهداری و توزیع موادغذایی و دارویی و خدماتی با هرج و مرج و بی­نظمی شدید همراه می­باشد و مشکلات بیشماری برای افراد آسیب­دیده و مسئولین ایجاد می­نماید. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف افراد مسئول برنامه ­ریزی و ایجاد مراکز خدماتی در منطقه­ای مناسب برای کمک­رسانی سریعتر به افراد آسیب­دیده می­باشد.

تحقیق حاضر از دو سناریو تشکیل شده است. در سناریو اول با  اجرای الگوریتم­هایی که در گذشته پیشنهاد شده  اولویت­ کوتاه­ترین مسیر را بدست می­آوریم و سپس در سناریو دوم با ارائه یک مدل دو هدفه سعی می­ شود که در صورت تخریب مسیرهای ارتباطی تخصیص داده شده در کمترین زمان و هزینه بهترین سیاست تعمیر یا استفاده از امکانات پیشرفته حمل و نقل یا جایگزینی مسیرهای ارتباطی آسیب دیده با اولویت بعدی، اتخاذ شود. سپس مدل دو هدفه ارائه شده در این تحقیق با روش برنامه ­ریزی آرمانی فازی حل گردیده و با چند مسئله به اعتبارسنجی مدل پرداخته می­ شود.

  • مقدمه

بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان می­ شود. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب می­گردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا می­دانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با توجه به اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می­دهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی می­باشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی می­باشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و ضایعات، خسارات و تخریب­های شدید محیطی را به دنبال می­آورند.

به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل می­دهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیم ­گیری و اقدامات اضطراری موقت می­باشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت می­گیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت می­گیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداری­ها، کشتارگاه­ها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانه­ها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاه ها، مراکز پخش و غیره) می­ شود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد می­گردد.

در این پایان نامه سعی بر آن است تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمک­رسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمک­رسانی را تعیین نموده و در آن شعاع­هایی با توجه به شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته شود و با توجه به این که حادثه می ­تواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول  اولویت کوتاه­ترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این تحقیق بوده است.  فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته   می­شوند:

  1. شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر می­گذارد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...