چکیده
رشد روز افزون استفاده از منابع فسیلی، افزایش گازهای گلخانه ای و استانداردهای سختگیرانه آلاینده های خودرو ها، مشوق اصلی استفاده از بیودیزل ها به عنوان سوخت جایگزین موتوهای دیزلی است.آلودگی هوا، گرم شدن کره زمین، محدودیت و گرانی منابع فسیلی از جمله مشکلات پیش روی جامعه بشری هستند، برای حل این مشکلات بیودیزل‌های ارزان قیمتی چون بیودیزل پسماند خوراکی می‌تواند کارآمد باشد.
در این پژوهش ترکیب های B0، B5، B10، B20 و B30از سوخت بیودیزل پسماند خوراکی با دیزل به عنوان سوخت در موتور MT4.244 مورد استفاده قرار گرفته است. ماتریس آزمایش‌ شامل دور موتور  RPM 1200، RPM14700، RPM1700 وRPM2000 بارهای 25%، 50%، 75% و 100%موتور است. در دور های پایین میزان اشفتگی کمتر از دور های بالاست و این مطلب سبب کاهش آشفتگی و کاهش کیفیت احتراق می شود، اما با افزایش میزان دور آشفتگی لازم ایجاد می شود. میزان دور بالا باعث می شود سوپاپ های خروجی زودتر باز شود و کیفیت که این مطلب سبب می شود سوخت پیش از این که احتراق کامل انجام دهد از سوپاپ خارج شود و احتراق ناقص بماند. نتایج عملکرد مبین افزایش اندک توان، گشتاور در دورهای بالا و کاهش آن در دورهای پاییناست.  NOX BSFCافزایش داشته در حالی که آلایندهCO و دوده کاهش قابل ملاحظه ای داشته اند.
در سوخت های بیودیزل به دلیل حضور اکسیژن Coکمتر و CO2 بیشتری تولید می شود. دلیل آن واکنش اکسیژن با Co و تولید دی اکسیدکربن است.
همچنین به دلیل منابعی که برای تولید بیودیزل استفاده می شود، (پسماند های خوراکی) هزینه ها کاهش می یابد.
 
واژه ­های کلیدی: بیودیزل، روغن خوراکی، عملکرد موتور، آلایندگی موتور، سوخت تجدیدپذیر
 
فهرست مطالب
 

1-1- مقدمه   2
1-2- شرح موضوع    3
1-3- اهمیت موضوع    3
1-4-  فصل‌بندی مطالب     6
بر ادبیات موضوع    8
2-1- مقدمه   9
2-2- روغن‌های گیاهی به عنوان سوخت     9
2-3- پیشینه بیودیزل    15
 2-4- ساختار بیودیزل    15
2-5- خواص و استاندارد‌های بیودیزل    16
2-6- معایب و مزایای بیودیزل    17
2-7- آلایندگی    27
فصل 3: روش تحقیق     33
3-1- مقدمه   34
3-2- روغن پسماند خوراکی    34
3-3- تولید بیودیزل پسماند خوراکی    36
3-4- تعیین خواص روغن پسماند خوراکی    37
3-5- انجام تست‌ها  39
3-6- مشخصات موتور  39
3-7- سلول تست     41
3-8- دستگاه سنجش آلایندگی    42
3-9- ماتریس آزمایش      44
3-10- تحلیل خطا. 45
فصل 4: نتایج و تحلیل آنها  48
4-1- مقدمه   49
4-2- نتایج عملکرد موتور  49
4-3- نتایج آلایندگی موتور  70
فصل 5: جمع بندی و پیشنهادها  86
5-1- جمع بندی    87
5-2- پیشنهادها  88
مراجع    89
 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

 فهرست اشکال
شکل (2-1) ساختار یک مولکول تری‌گلیسیرید. 10
شکل (2-2) درصد تغییرات توان ترمزی، مصرف سوخت ویژه و راندمان حرارتی روغن‌های گیاهی و گازوئیل   12
شکل (2-3) میزان آلایندگی روغن‌های گیاهی در مقایسه با دیزل.. 12
شکل (2-4) تغییرات لزجت برای روغن جاتروفا درترکیب با دیزل وبه همراه پیشگرم کردن.. 13
شکل (2-5) ارزش حرارتی و دمای شعله آدیاباتیک متیل استر اسیدهای چرب.. 19
شکل (2-6) تأثیر غلظت ترکیبات استر بر راندمان حرارتی.. 20
شکل (2-7) تاخیراشتعال برای بیودیزل‌های متفاوت.. 21
شکل (2-8) دیاگرام ?-P در حالت بی باری در دور RPM 14700 برای موتور پاشش مستقیم.. 22
شکل (2-9) بازه احتراق جاتروفا بیودیزل‌ و دیزل و تأثیر %15 EGR بر آن.. 24
شکل (2-10) تغییرات تورک موتور برای سوخت‌های مختلف در دور RPM 1300.. 25
شکل (2-11) تغییرات تورک موتور برای سوخت‌های مختلف در دور RPM 1700.. 25
شکل (2-12) رابطه بین عدد ستان با طول زنجیره هیدروکربنی و درجه اشباع بودن.. 30
شکل (2-13) رابطه بین عدد ستان و تولید . 30
.. 31
.. 31
. 40
… 42
. 43
. 44
.. 47
.. 50
.. 51
.. 51
.. 52
.. 53
.. 54
.. 55
.. 55
… 56
… 58
… 58
… 58
… 59
… 59
… 60
    61
    61
    62
    62
… 63
… 63
… 64
… 64
… 65
… 66
… 66
… 67
    68
    68
    69
    69
… 71
… 71
… 72
… 72
… 73
… 74
… 74
… 75
… 76
… 76
… 77
… 78
… 78
… 79
… 80
… 80
… 81
… 82
… 82
… 83
… 83
… 84
… 84
… 85
 


 
فهرست جداول
جدول(1-1) استانداردهای آلایندگی اروپا برای موتورهای دیزل سواری برحسب g/km.. 5
. 6
. 10
. 11
. 16
. 17
. 23
. 35
. 35
.. 37
. 40
. 41

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...