پایان نامه: مبانی معرفت شناختی دینی دراندیشه آیت الله طالقانی و استاد مطهری |
مقدمه و طرح تحقیق.. 1
1. تبیین موضوع و بیان قلمرو آن. 2
2. اهمیت موضوع. 5
3.اهداف تحقیق.. 5
4. پرسشهای پژوهش… 5
5. فرضیه های تحقیق.. 6
6. روش و منابع تحقیق.. 6
7. پیشینه پژوهش… 6
8. ضرورت انجام تحقیق: 7
9. سیر بحث: 7
فصل اول : مفاهیم و کلیات… 8
1- 1 . مفهوم شناسی مسأله. 9
1-1-1. معرفت : 9
1-1-2. دین : 9
1-1-3. معرفت دینی : 12
1-1-4. معرفت شناسی دینی یا فلسفه معرفت دینی : 14
1-1-5. مبانی : 15
1 ـ 2 : جایگاه وشخصیت آیت الله طالقانی واستاد مطهری.. 15
1-2-1. زندگی نامه آیت الله سید محمود طالقانی.. 16
1-2-2. زندگی نامه استاد مطهری و مبانی فکری ایشان. 23
1ـ 3 .تبار شناسی مسأله. 29
1-3-1. چیستی احیاگری دینی.. 30
1-3-2. ویژگی احیاگر تفکّر دینی.. 31
1-3-3. احیاگری دینی در اسلام. 32
1-3-4. امام محمد غزالی و احیای علوم دین.. 35
1-3-5. فیض کاشانی.. 36
1-3-6. سید جمال اسد آبادی و سبز فایل. 37
1-3-6-1. دو امتیاز ویژه سید جمال. 40
1-3-6-2. دردهاى جامعه اسلامی در اندیشه سید جمال. 42
1-3-6-3. چاره دردها در نگرش سیدجمال. 42
1-3-7. اقبال لاهوری و احیاءِ تفّکر دینی دراسلام. 46
1-3-8. تلاش های اولیه برای احیاء و اصلاح اندیشه دینی در ایران. 48
1-3-9. رویکردهای احیاگرانه آیت الله طالقانی.. 51
1-3-10. استاد مطهری در سلسله محییان. 52
1-3-10-1. رویکردهای احیاگرانه استاد مطهری.. 53
1-3-10-2. خلاصه عملکردهای احیاگرانه استاد مطهری.. 55
1-3-11. امام خمینی «ره» و شیوه احیای تفكر دینی.. 55
1-3-11-1. علل انحطاط دینی در اندیشه امام خمینی«ره» 56
جمع بندی فصل اول 61
فصل دوم:مبانی معرفت شناختی دینی در اندیشه آیت الله طالقانی.. 62
2 ـ 1 : روش های معرفت شناختی دینی.. 63
مقدمه : 63
2 ـ 1 ـ 1 : جایگاه معرفت علمی تجربی ایشان در معرفت دینی.. 63
2-1-1-1. ماهیت مطالعه تجربی دین.. 64
2-1-1-2. ویژگی های معرفتی مطالعه تجربی.. 64
2-1-2. جایگاه روش عقلی ایشان در حوزه معرفت دینی.. 70
2-1-3. جایگاه معرفت شهودی عرفانی ایشان در حوزه معرفت دینی.. 74
2-1-4. جایگاه روش اجتهادی فقاهتی ایشاندر معرفت دینی.. 76
2-1-5. جایگاه روش نقلی تفسیری ایشان در معرفت دینی.. 78
2-1-5-1. ویژگی های تفسیر پرتو از قران. 79
2-1-6. جایگاه روش تاریخی تطبیقی ایشان در حوزه معرفت دینی.. 79
2-2. بررسی با رویکرد رابطه شناختی در اندیشه آیت الله طالقانی 82
2-2-1. دین و سیاست… 82
2-2-2. دین و اقتصاد. 85
2-2-3. دین و اخلاق.. 89
2-3. آسیب شناختی معرفت دینی دراندیشه آیت الله طالقانی.. 91
جمع بندی فصل دوم: 98
فصل سوم:مبانی معرفت شناختی دینی در اندیشه استاد مطهری.. 99
3-1. بررسی با رویکرد روش های معرفت شناختی.. 100
3-1-1. جایگاه معرفت علمی تجربی استاد در معرفت شناختی دینی.. 100
3-1-2. روش معرفت عقلی فلسفی استاد در حوزه معرفت دینی.. 105
3-1-2-1. عقل در نگاه استاد مطهری : 106
3-1-2-2. رابطه عقل و دین در نگاه استاد مطهری.. 107
3-1-2-3. اصالت معرفت عقلى در اسلام. 109
3-1-3. جایگاه معرفت شهودی عرفانی استاد در حوزه معرفت دینی.. 111
3-1-3-1. نسبت عرفان با اسلام در اندیشه استاد مطهری.. 114
3-1-4. جایگاه روش اجتهادی فقهی استاد در حوزه معرفت دینی.. 115
3-1-4-1. اجتهادِ ممنوع. 116
3-1-4-2. اجتهادِ مشروع. 117
3-1-5. جایگاه روش نقلی روایی استاد در معرفت دینی.. 120
3-1-5-1. ویژگی های روش تفسیری استاد مطهری 121
3-1-6. جایگاه روش تاریخی تطبیقی استاد در معرفت شناختی دینی.. 123
3-2. بررسی مبانی استاد با رویکرد رابطه شناختی.. 126
3-2-1. دین و سیاست… 126
3-2-1-1. نوع رابطه دین و سیاست از دیدگاه استاد مطهری.. 127
3-2-1-2. الگوی حكومتی استاد مطهری.. 130
3-2-2. دین و اقتصاد. 131
3-2-2-1. ویژگی های نظام اقتصاد اسلامی در اندیشه استاد مطهری.. 134
3-2-2-2. اهداف نظام اقتصادی.. 134
3-2-3. دین و اخلاق.. 134
3-2-3-1. تعریف فعل اخلاقی.. 135
3-2-3-2. دین ، تنها ضامن اجرای اخلاق.. 137
3-3. آسیب شناختی معرفت دینی در اندیشه استاد مطهری 138
جمع بندی فصل سوم : 142
فصل چهارم : بررسی تطبیقی در مبانی معرفتی دو متفکّر. 143
4-1. تشابه های دو اندیشه : 144
4-1-1. تفکر احیا گرایانه. 144
4-1-2. انقلاب محوری.. 146
4-1-2-1. نقش آیت الله طالقانی در تثبیت نظام جمهوری اسلامی.. 146
4-1-3. قرآن و سنت مداری.. 148
4-1-4. ضد سکولاریستی بودن ( مخالف جدا انگاری دین و دنیا ) 149
4-1-5. زمان گروی و تحجّر ستیزی در حوزه معرفت دینی.. 150
4-2. تمایز های دو اندیشه 153
4-2-1. تمایز در مبانی روش شناختی.. 153
4-2-2. تمایز در مبانی آسیب شناختی.. 156
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 09:20:00 ب.ظ ]
|