“نمی­دانم”و “موافقم” انجام می­ شود که به ترتیب نمرات ۱ تا ۳ به گزینه­ ها تعلق ‌می‌گیرد، لذا نمرات مقیاس بین ۴۰ تا ۱۲۰ نمره در نوسان است. پرسشنامه از نوع مداد – کاغذی و زمان اجرای آن تقریبا ۳۰ دقیقه است. روایی و پایایی این مقیاس برای استفاده در فرهنگ ایرانی را لطیفیان و شیخ­الاسلامی (۱۳۸۳) مورد بررسی قرار داده ­اند. این محققان پایایی بازآزمایی را برابر ۷۰/۰ و ضریب آلفای کرونباخ را برابر ۹۰/۰ گزارش داده ­اند. زکی (۱۳۸۶) جهت تعیین روایی این مقیاس از ضریب همبستگی هر گویه با نمره کل مقیاس استفاده کرده که ضرایبی برابر با دامنه­ ۵۸/۰ تا ۷۳/۰ به دست آورده است.

 

۳-۱-۴- تجزیه و تحلیل آماری

 

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، با بهره گرفتن از نرم­افزار آماری SPSS (نسخه ۱۷)، جهت بررسی سوال پژوهشی ۱‌، از ضریب همبستگی پیرسون و جهت بررسی سوالات ۲ و ۳ از روش رگرسیون چند‌گانه به شیوه همزمان استفاده شد.

 

برای بررسی هر یک از سوالات پژوهشی ۴ و ۵ (سوالات فرعی) نیز از آزمون تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد که در آن ها، جنسیت و پایه تحصیلی به عنوان متغیرهای مستقل و تعامل رفتاری – عاطفی دانش ­آموزان و مهارت­ های اجتماعی آنان به عنوان متغیرهای وابسته تلقی ‌شده‌اند.

 

فصل چهارم

 

یافته ­های تحقیق

 

در این فصل ابتدا یافته ­های توصیفی از متغیرهای مورد مطالعه و سپس نتایج تجزیه و تحلیل مربوط به سوالات پژوهشی ارائه می­گردد.

 

۴-۱- یافته ­های توصیفی

 

جدول ۴-۱ میانگین و انحراف معیار نمرات دختران و پسران را در متغیرهای مورد پژوهش نشان می­دهد.

 

جدول ۴-۱: میانگین و انحراف معیار نمرات دختران و پسران در متغیرهای مورد پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرها دختران (۱۸۳n= ) پسران (۱۷۱n= ) کل (۳۵۴n=) میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار

  1. ثبات عاطفی

۷۷/۲۶ ۴۰/۷ ۹۳ /۳۰ ۷۰/۸ ۷۸/۲۸ ۳۱/۸

  1. گشودگی در تجربه

۵۶/۳۶ ۷۷/۵ ۱۷/۳۷ ۳۴/۶ ۸۵/۳۶ ۰۵/۶

  1. وظیفه مداری

۱۵/۳۵ ۹۶/۵ ۴۰/۳۶ ۵۶/۷ ۷۵/۳۵ ۸۰/۶

  1. توافق پذیری

۸۸/۴۰ ۰۷/۶ ۸۸/۳۹ ۲۸/۷ ۴۰/۴۰ ۶۹/۶

  1. برون گرایی

۸۴/۲۹ ۳۴/۵ ۵۷/۳۰ ۶۹/۵ ۲۰/۳۰ ۵۲/۵

  1. مهارت­ های اجتماعی مناسب

۰۲/۷۲ ۵۲/۹ ۱۳/۷۲ ۷۴/۸ ۰۷/۷۲ ۱۴/۹

  1. رابطه با همسالان

۹۲/۳۲ ۶۴/۵ ۵۷/۳۴ ۰۰/۶ ۷۲/۳۳ ۸۶/۵

  1. تعامل رفتاری

۶۵/۲۹ ۸۵/۴ ۷۷/۳۰ ۱۴/۵ ۱۹/۳۰ ۰۲/۵ ۹- تعامل عاطفی ۷۴/۴۸ ۶۹/۹ ۹۷/۴۹ ۷۴/۹ ۳۳/۴۹ ۷۲/۹

۴-۲- سؤالات پژوهش

 

در اینجا یافته ­های پژوهش بر اساس سؤالات پژوهشی ارائه می­گردد.

 

۴-۲-۱- سؤال اول پژوهش

 

آیا بین ویژگی­های شخصیتی، مهارت اجتماعی و تعامل رفتاری – عاطفی دانش ­آموزان دوره راهنمایی رابطه وجود دارد؟

 

جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به سؤال پژوهشی ۱ از روش همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول ۴-۲ ارائه شده است. همان‌ طور که جدول نشان می­دهد ویژگی­های شخصیتی شامل توافق­پذیری، وظیفه­مداری، ثبات عاطفی و گشودگی در تجربه با تعامل رفتاری و عاطفی روابط مثبت و معناداری را نشان داده ­اند. اما بعد برون­گرایی با ابعاد تعامل رفتاری و عاطفی رابطه نداشت و به همین علت نیز در محاسبات بعدی رگرسیون کنار گذاشته شد. همچنین ابعاد گشودگی در تجربه، وظیفه­مداری، توافق پذیری و برون­گرایی به جز ثبات عاطفی با متغیر مهارت اجتماعی مناسب رابطه مثبت و معناداری را نشان داده ­اند لذا بعد ثبات عاطفی در محاسبه بعدی رگرسیون با متغیر مهارت اجتماعی مناسب کنار گذاشته شد. از طرف دیگر ابعاد ثبات عاطفی، وظیفه­مداری، توافق­پذیری و برون­گرایی با بعد رابطه با همسالان رابطه معناداری داشتند، در حالی که بعد گشودگی در تجربه، با متغیر رابطه با همسالان همبستگی معناداری نداشت که این بعد نیز در محاسبه بعدی رگرسیون با متغیر رابطه با همسالان کنار گذاشته شد.

 

جدول ۴-۲ : ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (۳۵۴N=)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرها ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱٫ برون­گرایی ۱ ۲٫ توافق­پذیری *۱۷/۰ ۱ ۳٫ وظیفه­مداری ۰۵۷/۰ *۵۲/۰ ۱ ۴٫ ثبات عاطفی *۱۶/۰ *۲۶/۰ *۳۹/۰ ۱ ۵٫ گشودگی در تجربه *۲۵/۰ *۴۶/۰ *۴۷/۰ *۲۱/۰ ۱ ۶٫ مهارت­ های اجتماعی مناسب **۱۰/۰ *۵۸/۰ *۳۴/۰ ۰۶/۰ *۳۱/۰ ۱ ۷٫ رابطه با همسالان *۲۹/۰ *۲۲/۰ *۲۹/۰ *۴۴/۰ ۰۷/۰ *۲۷/۰ ۱ ۸٫ تعامل رفتاری ۰۰۸/۰- *۳۱/۰ *۴۲/۰ *۲۳/۰ *۲۶/۰ *۲۶/۰ *۲۴/۰ ۱ ۹٫ تعامل عاطفی ۰۸/۰ *۳۶/۰ *۴۶/۰ *۳۶/۰ *۲۵/۰ *۳۱/۰ *۳۱/۰ *۶۴/۰ ۱

* P=05/0

 

** P=01/0

 

۴-۲-۲- سؤال دوم پژوهش

 

آیا ویژگی­های شخصیتی می ­توانند پیش ­بینی کننده مهارت اجتماعی دانش ­آموزان دوره راهنمایی باشند؟ برای پاسخ ‌به این سؤال از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد، به گونه ­ای که در آن ویژگی­های شخصیتی به عنوان متغیرهای پیش­بین و مهارت اجتماعی مناسب و رابطه با همسالان به عنوان متغیر ملاک (به تفکیک از یکدیگر جدول ۴-۳ و جدول ۴-۴) وارد معادله گردید. نتایج جدول ۴-۳ نشان می­دهد مقدار آزمون F برای بررسی تاثیر ویژگی­های شخصیتی بر مهارت­ های اجتماعی مناسب برابر ۸۶/۴۶ بوده که در سطح ۰۰۰۱/۰P< معنادار است. مقدار R2 بیانگر آن است که ۳۴ درصد از واریانس مهارت اجتماعی مناسب توسط ویژگی­های شخصیتی تبیین می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...