چکیده

هدف از این مطالعه طراحی یک روش کلی برای سنتز یک سری از کمپلکس های  سیکلومتاله شده پلاتین (II) بوده که دارای یک لیگاند پل زن
(1,2-Bis[bis(pentafluoro-phenyl)phosphino]ethane), dfppe, است. از واکنش cis-[Pt®2(SMe2)2]، که در آن Me یا  R= para-tolyl (p-T)، با یک اکی والان از لیگاند 2-phenylpiridine,ppy، در استون محصول [Pt®(ppy)(SMe2)] بدست می آید. وقتیppy)(SMe2)])[Pt(p-T) با یک اکی والان از لیگاند dfppe در استون واکنش می دهد، کمپلکس [Pt2(p-T)2(ppy)2(mdfppe)] به دست می آید و

مقالات و پایان نامه ارشد

 5/0 اکی والان از dfppe به صورت واکنش نکرده باقی می ماند.

وقتیppy)(SMe2)])[Pt(Me) با یک اکی والان از لیگاند dfppe در استون واکنش می دهد، کمپلکس      [PtMe(dfppe)(ppy-Ҟ1C)]به دست می آید .

از واکنش 5/0 اکی والان dfppe با [Pt®(ppy)(SMe2)] ، کمپلکس دو هسته ای متقارن       [Pt2®2(ppy)2(mdfppe)] به دست می آید. این کمپلکس ها با طیف سنجی چند هسته ای  NMR (1H, 31P) و تجزیه عنصری به طور کامل شناسایی شده اند .

مقدمه

  • 1- ملاحظات کلی

 

ترکیبات آلی فلزی، ترکیباتی می باشند که در آنها حداقل یک پیوند بین فلز مرکزی و اتم کربن برقرار شده باشد. این گونه از ترکیبات با افزودن لفظ ارگانو به اول فلز نامگذاری می شوند، مانند ترکیبات ارگانو پالادیم. علاوه بر این، فلزات گروه اصلی و شبه فلزات، مانند بور، سیلسیم، آرسنیک وسلنیوم می توانند ترکیبات آلی فلزی را ایجاد کنند. بعنوان مثال ترکیبات ارگانو منیزیم مانند یدو متیل منیزیم (MeMgI)، دی اتیل منیزیم (Et2Mg)، ترکیبات ارگانو لیتیم مانند بوتیل لیتیم (BuLi)، ارگانو مس مانند لیتیم دی متیل کوپرات (Li+[CuMe2])، ارگانو روی مانند کلرو اتوکسی متیل کربونیل روی (ClZnCH2C(=O)OEt)، و ارگانو بوران مانند تری اتیل بوران (Et3B) را می توان نام برد.

وضعیت بار قرار دادی در حالت معمولی بر روی ترکیبات آلی فلزی به این صورت است که بار منفی جزیی بروی اتم کربن قرار می گیرد که الکترونگاتیوته بیشتری دارد و بار مثبت جزیی بر روی فلز که الکتروپوزتیو است واقع می شود.

پیوند بین فلز و کربن بستگی به طبیعت یون فلزی و ترکیب آلی دارد که این عوامل باعث
می گردد که این پیوند یونی یا کووالانسی شود. ترکیبات آلی با سدیم و پتاسیم معمولاً پیوند یونی ایجاد می کنند. پیوند بین سرب، قلع، جیوه و غیره با ترکیبات آلی از نوع کوالانسی می باشد، پیوند بین لیتیم و منیزیم با ترکیبات آلی خواصی بین هر دو نوع پیوند را دارد.

ترکیبات آلی فلزی که دارای پیوندهایی با خواص بین یونی و کوالانسی هستند در صنعت بسیار مهم می باشند، زیرا آنها در محلولها پایدار و در واکنشها بصورت یونی عمل می کنند. دو دسته از این ترکیبات، ارگانو لیتیم و ارگانو منیزیم می باشند.

 2- پیوند سیگمای پلاتین-كربن در كمپلكس های آلكیل و آریل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...