پایان نامه : تاثیر مقررات زدایی در کوچک سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی |
چکیده:
قانونگذاری افراطی در سال های اخیر به یکی از مشکلات عمده کشورهای جهان سومی و در حال توسعه و حتی دموکراسی های مدرن تبدیل شده است. از آنجا که تضمین حقوق و آزادی های مردم در گرو توجه به قانونگذاری حداقلی و سنجیده می باشد این مسئله بیش از پیش توجه بانیان نظام قانونونگذاری و اجرایی را به خود جلب کرده است. کمتر کشوری است که از آفت تورم قوانین و مقررات بی نصیب مانده باشد. دو مقوله ای که در این پایان نامه نگارنده به تبیین و بررسی آن پرداخته است، بررسی علل تورم قوانین و راهکارهای خروج از آن در حوزه اقتصاد و کوچک سازی با تاکید بر نظام حقوقی ایران می باشد. وجود نهادهای موازی از جمله مهمترین دلایل وجود تورم قوانین و مقررات در حوزه حقوق عمومی در مقوله اقتصاد در ایران اند. حذف نهادهای موازی قانونگذاری، حذف قوانین تکراری، پرهیز از تصویب قوانین زاید استخدامی و توجه به فرایند تخصصی شدن در جوامع حقوقی از جمله مهمترین دغدغه هایی است که برای خروج از این بحران باید بدان توجه شود. توجه به آموزه های حقوق تطبیقی و تجربیات دیگر کشورها در این زمینه نیز باید مد نظر قرار گیرد.
فهرست
1-1-مقدمه 12
1-1-1-بیان مسئله 12
1-1-2-ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق 12
1-1-3-اهداف اصلی و فرعی 13
1-1-4-سوالات تحقیق 13
1-1-5-فرضیه های تحقیق 14
1-1-6-سوابق تحقیق 14
2-1-تعاریف، اصطلاحات و مفاهیم مربوط به قانون و قانونگذاری 16
1-2-1-تعریف قانون 16
2-1-1-تعریف مقررات 16
3-1-کاربرد مقررات زدایی در مفهوم عام و خاص 18
فصل اول-مفهوم و مبانی مقررات زدایی و خصوصی سازی
مقدمه 19
1-1-مقررات زدایی 19
1-2-پیشینه مقررات زدایی 20
2-2-مقررات زدایی از دیدگاه اقتصادی 20
2-3- تاریخچه مقررات زدایی 22
2-4-مبانی نظری مقررات زدایی 22
1-4-2-کاهش حجم بالای بوروکراسی 22
2-4-2-توزیع عادلانه ثروت 24
3-4-2-کارآمدی و اثر بخشی 24
4-4-2-حذف فساد اداری 24
5-4-2-کاهش زمینه های رانت جویی 26
6-4-2-بررسی موضوع در پرتو اصل 44 قانون اساسی 27
5-2-مبانی سیاسی و انسانی و اجتماعی مقررات زدایی 29
1-5-2-لزوم ایجاد دولت حداقلی کارآفرین 29
2-5-2-قانونگذاری کمینه در راستای حفظ آزادی ها 31
6-2-مقررات زدایی از منظر قوانین و مقررات 32
1-6-2-قانون اساسی 32
2-6-2-قانون تدوین و تنقیح قوانین کشور 33
3-6-2-مقررات زدایی از منظر قوانین برنامه توسعه (برنامه های اول تا پنجم) 39
1-3-6-2-برنامه اول 39
2-3-6-2-برنامه دوم 39
3-3-6-2-برنامه سوم 39
4-3-6-2-برنامه چهارم 40
5-3-6-2-برنامه پنجم 40
5-4-اصول و مبانی حقوقی خصوصی سازی 43
5-5-پیشینه خصوصی سازی 43
5-6-دلایل خصوی سازی 44
5-7-تعریف خصوصی سازی 45
5-8-اهداف خصوصی سازی 46
5-9-روش های خصوصی سازی 47
5-10-سازمان خصوصی سازی 52
فصل دوم-کوچک سازی دولت و لزوم آن
مقدمه 58
2-1-تعریف تورم قوانین 58
2-2-دلایل تورم تقنینی 60
2-2-1-وقوع انقلاب و تغییر ساختار سیاسی و اداری
2-2-2-تغییر نیازهای اجتماعی 61
2-2-3-خروج از اصل «تفکیک قوا» 61
2-2-4-نتایج خروج از اصل تفکیک قوا 66
2-2-5-موازی سازی قانونگذاری 66
2-3-نهادهای موازی در قانونگذاری در ایران 67
2-3-1-مجمع تشخیص مصلحت نظام 67
2-3-2-شورای نگهبان 69
2-3-3-بررسی نظریات شورای نگهبان در رابطه با قانونگذاری 69
2-3-3-1-اختیار تعریف مفاهیم قانونی به دولت 69
2-3-3-2-تقنینی بودن تعیین ضوابط 70
2-3-3-3-اصلاح قانون 70
2-3-3-4-تضییع و توسعه حکمی و موضوعی قوانین 71
2-4- مجلس خبرگان 72
3-5-اصل 167 قانون اساسی 73
3-6-حکم حکومتی 73
3-7-شواری عالی انقلاب فرهنگی 75
3-8-شورای عالی اداری 76
3-9-«قانونگذاری قضایی» 78
3-10-آثار تورم در قوانین 78
3-10-1-آثار مربوط به مقننه 78
3-10-2-آثار مربوط به قضاییه 79
3-10-3-آثار مربوط به مجریه 81
3-11-راهکارهای خروج از تورم 81
3-11-1-حذف نهادهای موازی 81
3-11-2-نگارش شفاف قانون برای پرهیز از اختلافات 82
2-11-3-پرهیز از تصویب قوانین تفویضی 83
2-11-4-تغییر و حذف قوانین تکراری 83
2-11-5-حذف قوانین زاید جرم انگار در حوزه حقوق عمومی (جرم زدایی) 85
2-11-6-استفاده از حقوقدان متخصص در نگارش متن قانون 88
2-11-7-استفاده از شیوه های قانونگذاری مشارکتی 89
فصل سوم- تاثیر مقررات زدایی در کوچک سازی دولت
3-1-مقررات زدایی بخشی 92
3-2-انحصار و شبه انحصار زدایی 93
3-3-انعطاف پذیری در قوانین و مقررات 96
3-4-حذف برخی از خدمات و «رایگان زدایی» 97
3-5-ادغام سازمان های موازی 99
3-6-خصوصی سازی خزنده 100
3-7-مقررات زدایی به مثابه یک سیاست کلی 102
3-7-1-کاهش بوروکراسی و افزایش شفافیت در نظام اداری 102
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 11:22:00 ق.ظ ]
|