پایان نامه مطالعه نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات پویا و مفید بین پژوهشگران و مردم و دانشگاه ها |
1-1 مقدمه………………………………… 3
1-2 بیان مسأله………………………………… 4
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش………………………………. 7
1-4 اهداف پژوهش…………………………………… 10
1-4-1 هدف کلی…………………………………. 10
1-4-2 اهداف ویژه……………………………….. 10
1-4-3 هدف کاربردی………………………………… 11
1-5 فرضیه های پژوهش…………………………………… 11
1-5-1 فرضیه های اصلی…………………………………. 11
1-5-2 فرضیه های فرعی…………………………………. 11
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی…………………………………. 12
1-6-1 تعاریف مفهومی…………………………………. 12
1-6-2 تعاریف عملیاتی…………………………………. 14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه………………………………… 17
2-2 بیان مسأله………………………………… 18
2-3 اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………… 19
2-4 پیشینه پژوهش…………………………………… 21
2-4-1 پیشینه پژوهشهای داخلی…………………………………. 21
2-4-2 پیشینه پژوهشهای خارجی…………………………………. 26
2-4-3 تحلیلی بر پیشینهی تحقیقات انجام شده…………………… 31
2-5 نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات پویا و مفید بین پژوهشگران، مردم و دانشگاه ها……….32
2-6 تعداد دوستان در شبکه های اجتماعی و تعاملات اجتماعی…………… 34
2-7 اعضای استفاده کننده از شبکه های اجتماعی و تعاملات اجتماعی………. 40
2-8 تعاملات اجتماعی و رضایت زندگی…………………………………. 44
2-9 تعاملات اجتماعی و حمایت اجتماعی ادراک شده…………….. 47
2-10 حمایت اجتماعی ادراک شده و ارتباطات پویا ……………….52
2-10-1 میزان استفاده از اینترنت و وابستگی به آن در میان دانشجویان……….53
2-10-2 اعتیاد به اینترنت………………………………….. 54
2-11حمایت اجتماعی و ارتباطات حسی…………………………… 56
2-11-1 سه کارکرد شبکههای اجتماعی از دیدگاه نن لین……………. 57
2-11-2 اعتماد اجتماعی…………………………………. 58
2-11-3 اینترنت و رسانههای اجتماعی در ارتباطات سلامت……………59
2-12 ارتباطات احساسی و ارتباطات پویا…………………………….. 60
2-12-1 نقش ارتباط با شبکه های اجتماعی در جامعه……………… 60
2-12-1-1 نقش پاسخگو بودن دولت………………………………….. 60
2-12-1-2 عقلایی ساختن افكار عمومی…………………………………. 60
2-12-1-3 آگاه سازی و اطلاع رسانی…………………………………. 61
2-12-1-4 مقابله با عوام گرایی…………………………………. 61
2-12-1-5 افزایش اعتماد………………………………… 61
2-12-1-6 مقابله با فرهنگ تملق و تظاهر…………………………61
2-12-1-7 تحقق شایسته سالاری…………………………………. 61
2-12-1-8 جلب مشاركت مردمی…………………………………. 62
2-12-1-9 حرمت گذاری به انسان………………………………… 62
2-12-1-10 در جامعه مردم دارای حق کسب اطلاع هستند…………… 62
2-12-1-11 جلوگیری از شكل گیری و رواج شایعه…………………62
2-13 مدل مفهومی پژوهش…………………………………… 63
2-13-1 تحلیل…………………………………. 63
2-14 جمعبندی کلی…………………………………. 64
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1 مقدمه………………………………… 69
3-2 روش پژوهش…………………………………… 69
3-3 جدول متغیرهای مورد بررسی در مدل مفهومی پژوهش…………… 71
3-4 جامعه آماری پژوهش…………………………………… 71
3-5 روش نمونه و حجم نمونه گیری…………………………………. 72
3-5 ابزار پژوهش و روش جمعآوری داده ها……………………………….. 73
3-6 روایی و پایایی ابزار پژوهش…………………………………… 74
3-6-1) آزمون روایی…………………………………. 74
3-6-2) آزمون پایایی(قابلیت اعتماد) ………………………………..74
3-7 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها……………………………….. 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه………………………………… 78
4-2 آمار توصیفی…………………………………. 78
4-2-1 جنسیت………………………………….. 78
4-2-2 وضعیت تحصیلات………………………………….. 79
4-2-3 وضعیت تأهل………………………………… 80
4-2-5 توصیف متغیرهای تحقیق…………………………………. 81
4-3 آمار استنباطی…………………………………. 82
4-3-1 سنجش وضعیت متغیرهای تحقیق……………………… 83
4-3-1-1 تفسیر وضعیت متغیر تعداد دوستان در شبکه اجتماعی…………… 84
4-3-1-2 تفسیر وضعیت متغیر اعضای استفاده کننده از شبکه اجتماعی…….. 84
4-3-1-3 تفسیر وضعیت متغیر تعاملات اجتماعی………………………….. 84
4-3-1-4 تفسیر وضعیت متغیر ارتباطات پویا……………………………….. 85
4-3-1-5 تفسیر وضعیت متغیر حمایتهای اجتماعی…………………….. 85
4-3-1-6 تفسیر وضعیت متغیر ارتباطات احساسی………………………. 86
4-3-2 محاسبه همبستگی بین متغیرهای تحقیق………………………. 87
4-4 مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون فرضیه های پژوهش………… 88
4-5 مدل ساختاری پژوهش…………………………………… 89
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه………………………………… 99
5-2 نتیجه گیری…………………………………. 99
5-2-1 نتایج آزمون فرضیات پژوهش…………………………… 99
5-3 پیشنهادها……………………………….. 106
5-3-1 پیشنهادهای اجرایی (حاصل از پژوهش) ……………………..106
5-4 محدودیتهای پژوهش…………………………………… 110
5-4-1 محدودیتهای در اختیار پژوهشگر………………………………… 110
5-4-2 محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر………………………….. 110
منابع فارسی…………………………………. 112
منابع لاتین…………………………………. 115
چکیده:
برای کسب شناخت بیشتر در مورد شبکه اجتماعی و نقش آن در ارتقای سطح آگاهی مخاطب، میتوان به خیلی از منابع علمی و پژوهشی مراجعه کرد. حقیقت این است که شبکه اجتماعی موضوعی پیچیده و چند وجهی است و بر نظریه ها و کنشهای مرتبط با حوزه های مختلف و متنوعی مانند مدیریت، رسانه، ارتباطات و روان شناسی مبتنی است. در عین حال مبنای این اطلاعات را نیز باید مورد توجه قرار داد. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش كاربردی میباشد، تحقیق حاضر به نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات بین پژوهشگران، مردم و دانشگاهها با مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه پرداخته است. و در نهایت پژوهش حاضر بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی خواهد بود. جامعه آماری در این پژوهش، كارشناسان و مدیران بخشهای داخلی استفاده کننده از اینترنت، کارکنان در بخش برنامه ریزی و كنترل، کارکنان و پژوهشگران (اعم از اساتید و دانشجویانی که در فعالیتهای پژوهشی شرکت دارند و همچنین اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان) دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و مردم ( افراد جامعه) که به نحوی با دانشگاه در ارتباط هستند، و به طور مستقیم از شبکه های اجتماعی استفاده مینمایند. با توجه تعداد کل جامعه آماری (450 نفر)، که تعداد 95 نفر به عنوان کارکنان و افرادی که عضو باشگاه پژوهشگران جوان انتخاب شدند، و 112 نفر به عنوان افرادی که به نحوی با دانشگاه(مردم) در ارتباط هستند به عنوان نمونه انتخاب شده اند. که در مجموع حجم نمونه 207 نفر تعیین گردید. روش جمعآوری داده ها در این پژوهش، استفاده از پرسشنامه بسته (0-100) است در این پرسشنامه میزان آلفای كرونباخ كلی برابر با 886/0 است. در بخش آمار استنباطی، جهت تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS استفاده سده است. همچنین به منظور آزمون مجموعه روابط علت و معلولی متغیرهای تأثیرگذار بر ارتباطات و همچنین مؤلفه های مورد بررسی با بهره گرفتن از نرم افزار آموس، (AMOS20) معادلات ساختاری، روابط بین متغیرها معادلسازی گردیده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است، فرضیه های سوم و هفتم، مبنی بر تأثیرگذاری تعاملات اجتماعی و ارتباطات احساسی بر ارتباطات پویا رد شده است که از این بین متغیر نیز، ارتباطات احساسی کمترین تأثیر را با ضریب 15/0 داشته است. همچنین نتایج ارتباط کلی دیگر متغیرهای پژوهش مبنی بر تأییدآنهاست که براساس رتبه بندی تعاملات اجتماعی بر حمایتهای اجتماعی بیشترین تأثیر را با 008/0 داشته است.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
رسانه های اجتماعی در سالهای اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران اینترنتی آنچنان تاثیرگذار بوده اند که شکلهای ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانه های جدید تاثیر پذیرفته است(کایس و مایر، 2010: 116-111). مقدمه موضوع شبکه های اجتماعی مجازی از سال 2005 میلادی تاکنون اصلی ترین مشغله کاربران اینترنت در دنیا و ایران بوده است و به همین دلیل قوی ترین رسانه برخط در دنیا نامیده میشوند(هافمن، 2009: 511-467). تکثر، تنوع محتوایی و قابلیتهای متعدد نرم افزاری و اینترنتی از ویژگی هایی است که موجب اقبال وسیع کاربران از این شبکه ها شده است. قدرت برقراری نظام شبکه ای میان دوستان و همفکران کاربران به صورت منظم از ویژگی این شبکه ها است. امروزه عمدتا برای نامیدن پایگاه های اینترنتی به کار میرود که افراد با عضویت در آنها امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراک گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروههایی بر اساس علایق مشترک با برخی دیگر از اعضای پایگاه را پیدا می کنند. آمار روز افزون بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی بیان کننده جذابیت های متعدد جوامع مجازی برای جذب کاربران اینترنت است(هابر، 2007: 144-133). راهاندازی شبکه های اجتماعی جدید نیز خود نشان دهنده میزان علاقه کاربران از این فضا است. این شبکه ها مکانی برای اشتراک گذاری عقیدهها و نظرهای کاربران است. تبادل نظر در باره ایدههای جدید در فضای مجازی برای کاربران با یکدیگر در کشورهای مختلف جهان از قابلیت شبکه های مجازی است(کارپنتر، 2008: 166-143). رسانه های اجتماعی امروزه به بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از مردم تبدیل شده اند. هم اكنون دانشگاه، با چالشهای متعددی نظیر گسترش كمی سریع، انفجار اطلاعات بویژه در عرصه علوم، تغییر رویكردها نسبت به دانشگاه در سایه تحولات اجتماعی، سیاسی، مشكلات عاطفی، روانی و خانوادگی غامض و … روبرو است(معینی علمداری، 1385: 119-113). تعامل عوامل مذكور و اثرگذاری آن بر دانشگاه و دانشجو مسئولیت متصدیان و سازمان های ذیربط در امر آموزش عالی را بسی دشوار مینماید. متأسفانه در سالهای اخیر مشكلات عاطفی و روانی و اجتماعی در میان دانشجویان روند صعودی نگرانكنندهای داشته تا جائی كه پدیدههای نابهنجاری نظیر خودكشی، گرایش به سوء مصرف مواد، افت تحصیلی و … به صورت موانع جدی، پیشرفت دانشگاه را تحت تأثیر قرار داده است(کاستلز، 1385: 421-415). بالغ بر یک قرن است که مردم، شبکه اجتماعی را برای اشارههای ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد درسیستمهای اجتماعی در تمامی مقیاسها از روابط بین فردی گرفته تا بینالمللی مورد استفاده قرار میدهند(گرینگلاس، 2009: 39-29). به منظور مقابله با مشكلات مذكور، شناخت علمی و دقیق مسائل بر اساس یافته های مطالعات و پژوهشهای صاحبنظران و اندیشمندان اجتناب ناپذیر است.
2-1- بیان مسأله
شبکه های اجتماعی از سویی به عنوان یکی از گونه های رسانه های اجتماعی امکانات تعاملی قابل توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کرده اند و در افزایش مشارکت شهروندان در برخی فرایندها مؤثر بوده اند. از سویی این شبکه ها با آسیبهای گستردهای در حوزه هایی از قبیل حریم خصوصی، کپی رایت، اعتیاد مجازی، سوء استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هویت و مواردی این چنینی مواجه بوده اند(روشه،1376: 218-213). چالش حریم خصوصی از مهمترین مباحثی است که همواره درباره شبکه های اجتماعی مطرح بوده است. کاربران اینترنتی در این شبکه ها بخشی از اطلاعات شخصی خود را در اینترنت منتشر می کنند که می تواند خطراتی برای آنها به همراه داشته باشد. گرایش به سایتهای شبکه اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است. شبکه های اجتماعی یکی از انواع رسانه های اجتماعی محسوب میشوند. شبکه های اجتماعی بخشی از رسانه اجتماعی هستند که با اهداف مختلفی ایجاد شده اند و کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کرده اند. امروزه بعضی از شبکه های اجتماعی با سرویسهایی که ارائه می دهند و با کاربریهایی که دارند، خود به یک رسانه خبری تبدیل شده اند و اثرات عمیقی بر وقایع مختلف در دنیای واقعی گذاشتهاند(بیرو، 1379: 68-63). شبکه های اجتماعی روی زندگی افرادی که در آنها عضو هستند هم بسیار تاثیرگذارند. یکی از تاثیرگذارترین سرویسهای ارائه شده در اینترنت، شبکه های اجتماعی است که به نوبه خود تحول شگرفی را در نظام اجتماعی کشورهای جهان ایجاد کرده. یک شبکه اجتماعی، سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که علاقه به اشتراکگذاری علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خود با دیگران دارند، این امکان را میدهد. شبکه های اجتماعی در عین حالی که فضایی برای پیدا کردن دوستان جدید هستند، به افراد این امکان را می دهند که با دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کنند. شبکه های اجتماعی مکانهایی برای تبادل نظر هستند که در آنها افراد عقاید و نظرات خود را با هم به اشتراک میگذارند(مهدیزاده، 1388: 187-181).کاربران دغدغهها و علایق و دلمشغولیهای خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند(ایجاد محتوا توسط اعضا)برخلاف سایر رسانه ها، تعامل و تاثیرگذاری مخاطبان در تولید و انتخاب محتوای دلخواه زیاد است و قدرت انتخاب بیشتری دارند و تبلیغات هدفمند اینترنتی (این سایتها یکی از منابع مهم کسب درامد هستند. از این طریق که کاربران شبکه های اجتماعی علاقه مندیهای خود را در سایت اعلام می کنند و شرکتهای تبلیغاتی با آگاهی از این علاقهمندیها برای آنها آگهی میفرستند. بسیاری از شرکتها هم خود در شبکه های اجتماعی صفحه شخصی دارند و با مشتریان خود و سایر شرکتها ارتباط برقرار می کنند، ایجاد میشوند. البته شبکه های اجتماعی پیامدهای منفی هم دارد؛ از قبیل شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار نادرست چرا که امکان شناسایی هویت واقعی اعضا و کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران این سایتها وجود ندارد، تبلیغات ضددینی، عدم کنترل بر اطلاعات شخصی ارائه شده در شبکه اجتماعی بعضی شبکه های اجتماعی امکانات و سرگرمیهایی را ارائه می دهند و افراد در صورت استفاده از آنها، اجازه می دهند که بعضی از اطلاعاتشان در دسترس آنها قرارگیرد. افرادی با پروفایلهای تقلبی هم گاهی اقدام به سوء استفاده از اطلاعات افراد از قبیل عکسها و… می کنند(مامفورد، 2010: 85-82). وب سایتهای شبکه اجتماعی، حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار دارند و امکان سوء استفاده شرکتهای تجاری و دولتها از این اطلاعات همواره از دغدغههای اصلی مطرح شده درباره این شبکه هاست. این شبکه ها همچنین عرصه ارتباطات سیاسی را نیز متحول کرده اند(بوردیو، 1388: 564-561). فعالیتهای کاربران در حوزه سیاسی در شبکه های اجتماعی روی وقایع سیاسی در دنیای واقعی موثر بوده است. در حوزه ارتباطات بین الملل نیز شبکه های اجتماعی قابل توجه هستند و برخی کشورهای شرقی مانند چین و روسیه که دغدغه حفظ فرهنگ ملی برایشان اهمیت دارد، با تقویت شبکه های اجتماعی بومی تلاش کرده اند کاربرانشان را از شبکه های اجتماعی بین المللی که در مالکیت شرکتهای آمریکایی هستند، دور کنند. شبکه های اجتماعی همچنین بر عرصه اقتصاد نیز موثر بوده اند. اما در كنار این نظام و انتظارات و الزامات آن، دانشجویان به عنوان جوانانی كه در مرز بلوغ و استقلال شخصی، اقتصادی و فكری قرار دارند هنوز با سیستمهای دیگر اجتماعی بخصوص خانواده، دوستان و شبكه های اجتماعی ارتباطی تنگاتنگ دارند. این روابط خارج از سیستم دانشگاه هم میتوانند منابع تنش و فشار و ناراحتی باشند و فشار ناشی از محیط دانشگاه را تقویت كنند و هم میتوانند با ابراز حمایت و پشتیبانی عاطفی دانشجویان را در مقابل فشارها و تنشهای ناشی از محیط دانشگاه حفاظت نمایند. توجه به این عوامل خارج از نظام دانشگاهی می تواند دسترسی به هدف ارتقاء سطح سلامت روانی و كارائی درسی و اجتماعی دانشجویان را تسهیل نماید(کوثری، 1385: 96-93). تلقی ما چنین است كه این پایان نامه دست كم در مورد یک یا دو جامعه خاص (دانشجویان دانشگاه آزاد، مردم) نقش شبکه های اجتماعی را واكاوی نموده و جایگاه شبكه ها را نیز در این میان مشخص نماید و بدین طریق بتواند راه را برای تلاش های بعدی جهت تدوین برنامه ای در راستای افزایش ارتباطات اجتماعی پژوهشگران و مردم بگشاید. لذا با توجه به مطالب ذکر شده در این پژوهش به بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ارتباطات بین مردم، دانشگاه و
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 02:39:00 ب.ظ ]
|