پایان نامه کارشناسی ارشد:یک مدل ریاضی برای ارتباط زنجیره تأمین یکپارچه و کیفیت محصول |
فهرست مطالب
فصل اول ، مقدمه و کلیات تحقیق……………………………………………………………………………….1
1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………..2
1-2 بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………………….2
1-3 اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………3
1-4 ساختار پایاننامه………………………………………………………………………………………………………………4
فصل دوم، مرورادبیات………………………………………………………………………………………………..5
2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….6
2-2 تاریخچه پیدایش زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………6
2-3 مفهوم زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………………………8
2-4 یکپارچگی زنجیره تامین…………………………………………………………………………………………………9
2-5 مفاهیم کیفیت……………………………………………………………………………………………………………..11
2-5-1 طبقه بندی های تعریف کیفیت…………………………………………………………………………12
2-6 مسائل NP-hard………………………………………………………………………………………………….13
2-7 روشهای حل مسائل……………………………………………………………………………………………………13
2-8 مقدمه ای بر الگوریتم های برگرفته از اصول تکامل طبیعی……………………………………… ………… 16
2-8-1 چارلز داروین……………………………………………………………………………….16
2-8-2 انتخاب طبیعی………………………………………………………………………………………………17
2-8-3 گرگور مندل ……………………………………………………………………………………………..17
2-8-4 نظریۀ ترکیبی انتخاب طبیعی…………………………………………………………………………..18
2-9 مسائل بهینه سازی چندهدفه و روش های حل آن ها……………………………………………………………19
2-9-1 الگوریتم NSGA-II……………………………………………………………..21
2-9-2 الگوریتم MOPSO …………………………………………………………….22
2-9-2-1 ایده طراحی الگوریتم ……………………………………………………………………23
2-9-2-2 تشریح کلی الگوریتم……………………………………………………………………..24
2-9-3 روش محدودیت- Ԑ……………………………………………………………………. …………………….26
2-10 بر تحقیقات مرتبط……………………………………………………………………27
2-12 جمع بندی……………………………………………………………………………………………………………..29
فصل سوم ،ارائه مدل پیشنهادی ………………………………………………………………31
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..32
3-2 ویژگی های مدل…………………………………………………………………………………………………………34
3-3 مدل ریاضی مسئله………………………………………………………………………………………………………..34
3-3-1 معرفی اندیسهای مدل…………………………………………………………………………………..34
3-3-2 معرفی پارامترهای مدل…………………………………………………………………………………..34
3-3-3 معرفی متغیرهای تصمیم…………………………………………………………………………………..35
3-3-4 ارائه مدل برنامه ریزی عددصحیح……………………………………………………………………..36
3-3-5 شرح محدودیت ها ……………………………………………………………………….37
فصل چهارم، ارائه روش حل و تحلیل آن……………………………………………………………39
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..40
4-2 نتایج حل با روش دقیق محدودیت-Ԑ………………………………………………………………………………40
4-3 شرحی بر نحوه طراحی NSGA-II………………………………………………………………………………….41
4-3-1 عملکردچرخه ای…………………………………………………………………………..45
4-3-2 نخبه گرایی……………………………………………………………………………………45
4-3-3 تقاطع…………………………………………………………………………………………….47
4-3-4جهش……………………………………………………………………………………………47
4-3-5 شروط توقف………………………………………………………………………………………………..50
4- 4 شرحی بر نحوه طراحی MOPS……………………………………..…………………………………………..51
4-5 اجرای الگوریتمها…………………………………………………………………………………………….52
4-5-1 نتایج سایز کوچک………………………………………………………………………………………..54
4-5-1-1 اندازه یک ونمونه یک……………………………………………………………………55
4-5-1-2 اندازه یک و نمونه دو…………………………………………………………………….55
4-5-1-3 اندازه یک و نمونه 3……………………………………………………………………….55
4-5-2 نتایج سایز متوسط………………………………………………………………………………………….57
4-5-2-1 اندازه 2 و نمونه 1………………………………………………………………………….57
4-5-2-2 اندازه 2 و نمونه 2………………………………………………………………………….58
4-5-2-3 اندازه 2 و نمونه 3………………………………………………………………………….60
4 -5-3 نتایج سایز بزرگ……………………………………………………………………………………….60
4-5-3-1 اندازه 3 ونمونه 1…………………………………………………………………………..61
4-5-3-2 اندازه 3 و نمونه 2………………………………………………………………………….62
4-5-3-3 اندازه 3 و نمونه 3………………………………………………………………………….63
فصل پنجم، نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………….64
5-1 نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………..65
5-2 پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………….66
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………..67
فهرست جداول
جدول (2-1) چارلز داروین ………………………………………………………………………………………………….16
جدول(2-2) گرگور مندل……………………………………………………………………………………………………..17
جدول(2-3) بر تحقیقات مرتبط…………………………………………………………………………………..27
جدول (3-1) فهرست اندیس های مدل…………………………………………………………………………………..34
جدول (3-2) فهرست پارامترهای مدل…………………………………………………………………………………….34
جدول (3-3)فهرست متغیرهای عدد صحیح و غیر صحیح استفاده شد ه در مدلسازی………………………35
جدول(4-1) نتایج روش محدودیت-Ԑ…………………………………………………………………………………..41
جدول(4-2) تابع تجمعی………………………………………………………………………………………………………46
جدول(4-3) ترکیبات قابل استفاده…………………………………………………………………………………………50
جدول(4-5) اندازه کوچک…………………………………………………………………………………………………54
جدول(4-6) اندازه متوسط…………………………………………………………………………………………………….58
جدول(4-7) سایز بزرگ………………………………………………………………………………………………………60
فهرست شکلها
شکل(2-1) حرکت پرندگان…………………………………………………………………………………………………25
شکل (4-1) نمایشی از کروموزوم شکل گرفته برای نگهداری تامین کننده هر قطعه…………………………42
شکل (4-2) ماتریس نگهدارنده اطلاعات توزیع محصولات بین فروشندگان مختلف……………………….42
شکل(4-3) ماتریس نگهدارنده اطلاعات توزیع قطعات یدکی بین فروشندگان متعلق به زنجیره………….43
شکل(4-4) نحوه تولید فرزندان از تقاطع …………………………………………………………………………………48
شکل(4-5)نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز اول نمونه 1…………………………………………………………56
شکل(4-6) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز اول نمونه 2………………………………………………………..56
شکل(4-7) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز اول نمونه 3………………………………………………………..57
شکل(4-8) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز دو نمونه 1…………………………………………………………59
شکل(4-9) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز دو نمونه 2…………………………………………………………59
شکل(4-10) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز دو نمونه 3……………………………………………………….60
شکل(4-11) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز سه نمونه 1……………………………………………………….62
شکل(4-12)نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز سه نمونه 2………………………………………………………..62
شکل(4-13) نمایش عملکرد الگوریتمها در سایز سه نمونه 3………………………………….63
فصل اول
مقدمه و کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
در دنیای رقابتی امروز با توجه به ویژگیهای محیط های جدید تولیدی و طبیعت مشتریان، دیگر شیوه های مدیریت تولید گذشته كه یكپارچگی كمتری در فعالیتهایشان دنبال می كردند كارایی خود را از دست داده اند و امروزه شركتها نیاز دارند تا یكپارچگی منظمی را در تمام فعالیتهای تولیدی خود- از مواد خام تا مصرف كننده نهایی- ایجاد كنند[1].
همچنین عنصری كه مهمترین نقش را در تجارت امروزی دارد شناسایی نیاز ها و خواسته های مشتریان است، که افزایش رضایت مشتری را در پی خواهد داشت. کیفیت نیز طبق تعریف بسیاری از منابع هیچ معنا و مفهومی بجز هر آنچه که مشتری واقعا می خواهد، ندارد . به عبارت دیگر یک محصول زمانی با کیفیت است که با خواسته ها ونیازهای مشتری انطباق داشته باشد. کیفیت باید به عنوان انطباق محصول با انتظارات مشتری تعریف شود [2].
در نتیجه یكپارچه سازی زنجیره تامین با ارتباط با مشتری(دریافت بازخور و راضی نگهداشتن مشتری)چنان اهمیتی دارد که بخش گسترده ای از تصمیمات عملكردی در زنجیره تامین متاثر از اطلاعات ارائه شده توسط ارتباط با مشتر ی و در واقع بر پایه ی خواسته های خود مشتریان است و اجرای آن بیانگر ایجاد یک زنجیره تامین مشتری مدار و به طبع آن بهبود کیفیت و برخورداری از جایگاهی شایسته در میان سایر رقبا خواهد بود.
2-1 بیان مسئله
امروزه به دلیل اهمیت کاهش هزینه ها برای سازمان ها و رقابت شدید بین تولیدکنندگان، و در نتیجه اهمیت هماهنگی بین اجزاء یک زنجیره در کاهش هزینه ها، برنامه ریزی یکپارچه زنجیره تامین برای سازمان ها به یک مقوله مهم تبدیل شده است. یکپارچگی زنجیره تامین می تواند ایجاد وقایع غیرمنتظره و نامطلوب را در یک شبکه کاهش دهد و بر بازده کلیه اعضا مؤثر باشد[3].
کیفیت مفهوم وسیعی است که تمام بخشهای سازمان نسبت به آن متعهد هستند و هدف آن افزایش کارائی کل مجموعه است بطوریکه مانع پدید آمدن عوامل مخل کیفیت می شود و هدف نهایی آن مطابقت کامل با مشخصات مورد نیاز مشتری با حداقل هزینه برای سازمان است که منجر به افزایش رضایت می شود[4].
در این پژوهش یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط دو هدفه برای بررسی اثر متقابل یکپارچگی زنجیره تامین بر کیفیت محصول ارائه شده است. هدف اول به ماکزیمم سازی سود می پردازد و هدف دوم به ماکزیمم سازی پاداش ناشی از کیفیت بیشتر از حد انتظار مشتریان در کنار جریمه ناشی عدم کیفیت لازم و همچنین ارزش کسب نظرات مخاطبان می پردازد. از آنجا که این مسئله از نوع مسائلNP-hard[1] می باشد، برای حل مدل از الگوریتم های فراابتکاری ژنتیک چند هدفه) NSGA-II) [2]و ازدحام ذرات چند هدفه (MOPSO)[3] استفاده می شود.همچنین برای اطمینان از کیفیت جوابها، این مسئله با بهره گرفتن از روش محدودیت -Ԑ[4] که از جمله روش های دقیق می باشد، نیز حل می شود. در انتها نیز از معیار ارزش بهینه پارتو برای بررسی مقادیرتوابع هدف استفاده شده.
- اهداف تحقیق
مدل ارائه شده در این تحقیق، یک مدل چهار سطحی در زنجیره تامین است که در خلال آن بر خلاف اغلب تحقیقات در این حوزه که تنها به بحث کمیت هزینه/سود اشاره دارند به ضرورت کیفیت و رضایت مشتری نیز پرداخته شده است. لذا یکی از اهداف انجام این پژوهش برقراری ارتباط بین بخش های مختلف زنجیره تأمین یکپارچه و کیفیت محصول می باشد.
به همین سببب در یک مدل ریاضی دو هدفه به بهینه سازی همزمان دو هدف سود و کیفیت پرداخته ایم. این دو گاهی به یکدیگر کمک می نمایند و گاهی نیز در مقابل هم قرار میگیرند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-10-01] [ 05:30:00 ب.ظ ]
|