چکیده

طی چند دهه اخیر، با قبول این واقعیت که منابع انسانی سرمایه ­های اصلی یک شرکت محسوب می­شوند، مفهوم انگیزش به کار توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است. در عین حال انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادل­های مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. اهمیت این موضوع محققین را برآن داشته است تا ضمن توجه به برداشت­های متفاوت از مفهوم انگیزش در مکاتب جامعه­شناختی و روان­شناختی، با رویکردی جامع، مدل سنجش انگیزش کارکنان را ارائه نمایند. یکی از جدیدترین مدل­های ارائه شده در این زمینه حاصل تجمیع دو مدل شناختی-اجتماعی مشخصه­های شغلی و شناختی انتظار است.

درتحقیق حاضرتلاش شده است تا مدل مورد نظر را توسعه داده و با توجه به شرایط بومی کشور ایران و به طور مشخص صنعت نفت ایران، آن را برای سنجش انگیزش کارکنان شرکت­های تابعه صنعت نفت مورد استفاده قرار دهیم. در مدل توسعه یافته، «باورها، ارزش­ها و اعتقادات» به عنوان بعدی جدید و تاثیر گذار بر «تلاش» به ابعاد «رضایت از پاداش­های داخلی و خارجی»، «اهمیت پاداش­های داخلی و خارجی»، «شدت نیاز به رشد»، «انگیزش داخلی و خارجی»، «رضایت از پاداش­های مطلوب»، «انگیزش کل» و «عملکرد» اضافه شده است. اضافه نمودن بعد باورها و ارزش­ها و نیز در نظر گرفتن تاثیر دولت بر پاداش­ها، این مدل را از مدل گذشته متمایز می­ کند. نتیجه تحقیقات که با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS حاصل شد، تاثیر این بعد را در مدل مزبور مورد تایید قرار می­دهد.

واژه‌های كلیدی:

انگیزش، الگوی جامع، صنعت نفت

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل 1: مقدمه 1

. 2

. 2

. 2

. 4

. 4

. 4

. 5

. 5

فصل 2: مروری بر منابع  7

. 8

.. 8

.. 10

. 11

. 15

.. 19

. 20

. 26

.. 29

. 44

فصل 3: روش تحقیق و ارائه مدل  46

. 47

. 47

. 48

. 49

. 51

مقالات و پایان نامه ارشد

 

. 53

. 55

. 55

. 55

. 55

. 56

. 57

. 57

. 58

فصل 4: نتایج و تفسیر آنها 60

. 61

. 61

. 62

. 65

66

  67

. 68

. 72

فصل 5: جمع‌بندی و پیشنهادها 74

. 75

77

. 77

مراجع  79

پیوست‌ها 82

 

 

 

فهرست اشکال

10

. 12

21

23

. 26

32

32

. 33

. 35

. 37

. 39

40

42

. 43

. 44

. 49

. 59

. 69

72

 

 

فهرست جداول

. 63

.. 63

. 64

. 64

. 64

. 65

. 65

66

. 67

70

71

73

  • مقدمه

در این فصل به معرفی موضوع تحقیق و اهمیت و ضرورت انجام آن پرداخته شده که شامل بخش­های زیر است:

  • عنوان تحقیق
  • تعریف مسئله و موضوع تحقیق
  • اهمیت و ضرورت تحقیق
  • سؤالات و فرضیات تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • روش تحقیق
  • مراحل انجام تحقیق
  • چارچوب و ساختار تحقیق

    • عنوان تحقیق

ارائه الگوی جامع سنجش انگیزش کارکنان صنعت نفت

  • تعریف مسئله و موضوع تحقیق

انگیزش، مفهومی است پیچیده که همواره مورد توجه جامعه شناسان و روان شناسان بوده است ، ولی در عین حال این دو گروه هیچگاه نتوانسته اند در باب ماهیت ، علل و معادل­های مفهومی انگیزش به اجماع دست یابند. بونگ[1](1996) بر اساس تحقیقات خود به این نتیجه رسید که اغلب مطالعات و تئوری­های ارائه شده در حوزه­ انگیزش بگونه­ایست که نتوانسته یک مدل ساده که توانایی در بر­گیری تمام اثرات داخلی و خارجی بر روی انگیزش را داشته باشد، ارائه دهد چرا که این مدل­ها عموماَ بر روی یکی از دو حالت زیر تمرکز کرده ­اند:

  • روان شناختی[2] (توجه به افکار و عقاید فرد)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...